Gå til innhold

? En vanvittig nedgang


Anbefalte innlegg

Ser film på TV'en jeg med et dedikert mediasenter og et, til nå, lite bibliotek. Vil si det gir et mer ryddig bibliotek og enklere oversikt enn å ha alle filmene stående på ei hylle eller syv.

 

 

Om du ikke greier å finne en random film i dette biblioteket her så synes jeg synd i deg.

Lånt bilde i fra google;

95025d1346622406-xbmc-komplett-mediasenter-stil-yamj.jpg

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ps: Med RAID så er det ikke noe som heter backup. Det er jo litt av poenget at du ikke skal tenke på det. (Ja med mindre man ønsker ekstern backup i tillegg)
http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-features/31745-data-recovery-tales-raid-is-not-backup

http://www.extremetech.com/computing/135471-backup-master-class-philosophy-structure-and-why-raid-isnt-a-solution

 

RAID sikrer oppetid/tilgjengelighet. Backup sikrer dataene.

Lenke til kommentar

Det er nettopp den samme metoden altibox bruker på sin filmleie (ja, jeg har altibox gjennom fiber ) og den syne jeg er smule tungvindt bruke , spesielt hvis det er mange filmer man skal lete gjennom uten å vite eksakt hva man leter etter

 

så jeg er vant til bruk et slikt oppsett

 

Nå må det sies at altibox bruker omtrent det samme oppsettet på filmleie vi dekoderen også men der går minst 20 sekunder for oppdatere siden.

Lenke til kommentar

Det er nettopp den samme metoden altibox bruker på sin filmleie (ja, jeg har altibox gjennom fiber ) og den syne jeg er smule tungvindt bruke , spesielt hvis det er mange filmer man skal lete gjennom uten å vite eksakt hva man leter etter

 

så jeg er vant til bruk et slikt oppsett

 

Nå må det sies at altibox bruker omtrent det samme oppsettet på filmleie vi dekoderen også men der går minst 20 sekunder for oppdatere siden.

 

Du VIL at det skal være tungvint virker det som :p

 

Den digitale revolusjonen har kommet for å bli, og det kommer til slutt underholdningsbransjen til å rette seg etter også hvis de ønsker å bekjempe piratkopiering effektivt. Samhandling mellom pc, tv og mobile enheter er på et høyere nivå enn det noengang har vært. Nå kan jeg strømme film og serier uten problem til både mobil og nettbrett fra mediaserver, uansett hvor jeg befinner meg i verden. Dette må både produsent av underholdningen og hardware tilrettelegge for. Løsningene finnes, nå er det opp til produsentene å ta det i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg vet bare at det ikke fungerer optimalt hos Altibox

 

Det er ok med digital revolusjon , med det forutseter jo også at systemene fungerer .

Der kan man ikke si at man er helt enda.

 

Systemene fungerer fint, problemet ligger ofte i brukeren som ikke forstår bæra eller som ikke gidder å sette seg ordentlig inn i det og forventer at det skal være sånn han mener det skal være.

 

Per dags dato har vi så utrolig mange elegante løsninger som gir deg muligheten til å kjapt få tilgang på det du ønsker av media , så blir det litt opp til brukeren å finne noe som fungerer for ham / henne.

Lenke til kommentar

Les hva jeg skriver. Hos meg fungerer denne filmlisten gjennom tv dekoderen som reneste sirupen

på nettsiden funger den ok , selv om jeg hadde sett lit mere elegante løsninger

og jeg har sett mere elegante løsninger når det gjelder søke opp databaser el.l til tros for at jeg har vær lite borti databaser

 

Det blir et problem når man skal se hva som er tilgjengelig men ikke leter etter noe spesielt

for de som har 300+ filmer så tviler jeg på at de klare å huske alle sammen

Lenke til kommentar

 

Det blir et problem når man skal se hva som er tilgjengelig men ikke leter etter noe spesielt

for de som har 300+ filmer så tviler jeg på at de klare å huske alle sammen

 

Som sagt null problem.

Brukeren selv er den som legger opp til hindringer om han ikke greier å lære / forstå hvordan organiseringen av en filmsamling fungerer når man bruker programvare dedikert til dette.

Eller om han ikke har orden på musikksamlingen sin via feks Mediamonkey etc.

Lenke til kommentar

Nå vel . det tar tid å bla gjennom 300 filmtitler

 

Nå kom det ikke så godt frem men det jeg mer er man kan umulig huske alle filmene man hvis man har mere en 300 stykker

 

Det som var problemet var hvis man skulle lete gjennom alle filmene uten å vite eksakt hva man er på jakt etter , kun noe som er interessant. Dette gjelder spesielt de listene som er tilgjengelig der man leier film

 

jeg synes systemet hos CDon for finne filmer er en smule bedre en det som er hos altibox

responsen på dekoderen er alt for tregt

 

Så man kan ikke si at aller former for film tilgang er like bra .

Lenke til kommentar

Det at du avfeier digitalt bibliotek på grunn av dine erfaringer med Altibox sin nettbaserte sier egentlig nok.

Tror det er dødfødt å fortsette denne diskusjonen videre.

jeg sier bare at systemet altibox bruker funger som sirup og man derfor ikke kan si at alle er like bra

 

Det som er problem er lete opp noe interessant hvis man ikke vet helt hva man er ute etter

Lenke til kommentar

Nå vel . det tar tid å bla gjennom 300 filmtitler

 

Nå kom det ikke så godt frem men det jeg mer er man kan umulig huske alle filmene man hvis man har mere en 300 stykker

 

Det som var problemet var hvis man skulle lete gjennom alle filmene uten å vite eksakt hva man er på jakt etter , kun noe som er interessant. Dette gjelder spesielt de listene som er tilgjengelig der man leier film

 

jeg synes systemet hos CDon for finne filmer er en smule bedre en det som er hos altibox

responsen på dekoderen er alt for tregt

 

Så man kan ikke si at aller former for film tilgang er like bra .

 

Jeg har forståelse for at du ikke greier å huske den digitale filmsamlingen din , men da husker du sikkert ikke heller den fysiske filmsamlingen din heller som du driver og drasser rundt med i en koffert.

 

Når du har organisert filmsamlingen din etter sjanger og kan i tillegg få det ytterligere organisert i forhold til publiseringsår (noe som forøvrig også er noe man har mulighet til på nettet) så bør det la seg gjøre å finne fram til noen av filmene man har lagret. Har man i tillegg sørget for å "vurdere" filmene med poeng / stjerner eller skrevet noe om filmen så blir det enda mer enklere i mediebiblioteket sitt.

 

Du sier også at du har problemer med å lete opp noe interessant om man ikke vet helt hva man er ute etter , det samme gjelder forsåvidt utrolig mange andre problemstillinger og da kan man jo fort bruke halve dagen til å finne ut hva man skal ha til middag om det er et problem som dukker opp ofte.

Som et tips så kan du lese litt om filmene på metacritics.com , om du har problemer med å finne ut hva du skal spise til middag kan du lese litt på matprat.no og har du problemer med å finne ut hvilke klær du skal ha på deg kan du jo alltids spørre motedelen på forumet.

Poenget er at det finnes løsninger på svært vanskelige problemstillinger her i livet om man er villige til å prøve seg litt fram.

 

Edit : On topic :

 

Sånn jeg ser det så vil vi brukerne stadig vekk prøve å finne de mest komfortable måtene å se medier på, henger man ikke med på hva brukeren ønsker så er det kanskje ikke så rart at man stadig vekk mister markedsandeler.

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Les hva jeg skriver. Hos meg fungerer denne filmlisten gjennom tv dekoderen som reneste sirupen

på nettsiden funger den ok , selv om jeg hadde sett lit mere elegante løsninger

Som du skriver, din erfaring begrenser seg til Altibox sin løsning (om jeg ikke har missforstått). Det eneste du da kan uttale deg om er Altibox sin løsning, vi snakker egentlig om andre systemer enn hva som er levert kabel/parabol selskapene, som f.eks. XBMC, JRiver og MediaPortal for å nevne noen som jeg kommer på i øyeblikket.

 

En fordel med ett mediasenter er hvordan du kan søke opp/vise film/musikk o.l. titler. Man kan be om å få listet ut alle filmer:

  • av en gitt sjanger, f.eks. action
  • med en gitt skuespiller, f.eks. Arnold
  • utgitt i ett spesifisert år
  • tittel som inneholder ett eller flere ord
  • osv

En fysisk samling kan bare organiseres på en måte (av gangen), den digitale er kun begrenset av informasjonen som er lagret om hver film, sang osv.

På bakgrunn av hva som er lagret om hver film, så vil man ikke bla igjennom hele samlingen for å finne en film. F.eks. hvis man kun har 10 action filmer i samlingen, så ber man om å vise action filmene, og da er det kun 10 å se igjennom, uansett om man har 20, 100, 300, 500+ filmer. Man har mye bedre muligheter til å filtrere samlingen sin, og kun vise det man er på jakt etter slik at det blir færrest mulig titler å lete igjennom.

Har man en liten samling så spiller ikke søke og filtreringsmulighetene noen rolle, men desto større den blir, desto større blir fordelen, i tillegg til de andre funksjonene som ett mediasenter tilbyr.

Endret av Crowly
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Samlingen min er ikke stor

Derfor ser jeg ikke noe vits med elektronisk arkiv

Det vil også medføre del andre nødvendige investeringer, som jeg ikke får unytte fult ut

 

 

jeg så de eksemplene dere viste meg , alle var baser på samme løsning som altibox bruker

 

Da jeg nevnte at man kunne ha platen i en koffert så var det et eksempel .

man kan selvsagt ha dem på minnekort

 

Poenget her var at en harddisk koblet til en pc e.l . krever mere utstyr og strøm en en bærbar spiller

mange tar jo med seg filmer på tur , men de tar ikke med seg hele arkivet

 

Det er svært sjelden at jeg søker opp filmer baser på skuespiller

Det blir jo som om man kun vil se filemer der Patrick Stewart deltar

 

jeg er interessert i handlingen og type film.

 

Noen ganger er man ikke helt sikrer på hva man har lyst til å se

Da holder det ikke å søke på bare kategori

 

Det er først når man finer filmen at man har lyst til se den

 

et eksempel

I kveld oppdaget jeg at TV3 sender planet of apes fra 2001 .

Fra før vet jeg at det fines en eldete utgave med samme navn

hedde jeg ikke oppdaget at de sender den så hadde jeg heller ikke sett den

 

 

for dere som måtte lure , ja jeg kan sete direktesendinger på pause , som akkurat nå mens filmen sendes

Lenke til kommentar

hvordan det ?

 

Selv om mange ønsker at filmene man har er lett tilgjengelig så er det også de som ønsker ta dem med seg når man er på ferie .

Det kan gjøres på mange måter

Å ta med seg hel arkivet er nå lit tungvind , spesielt hvis det er en hel pc

Da er det enklere å ta de med se på andre medier.

Hvis man skal legge dem ut på en pod , minne kort el.l så krever det en del planleging

Akkurat i slike tilfeller funger det best plukke med seg neo plater

 

 

for min del her jeg 5 Star trek serier , alle filmen med unntak av den siste

samt 8(11 hvis man regner med nor reklame) andre filmer

 

hvis jeg skulle lagge meg opp et elektronisk arkiv med direkte tilgang

må jeg ha

- en ekstra pc , tilkoblet en skjerm eller tv

- ny tv ( den gamle tv er jo helt i orden) eller skjerm som kan kobles til pcen , eventuelt harddisken.

en HTTPC vil heller ikke være støttet av altibox

- ekstra strømkurs

- kabler til nettverk og slik ( det går greit )

 

Når man så har det på (sove)rommet begrenser det seg hva man vil og kan gjøre

Lenke til kommentar

hvis jeg skulle lagge meg opp et elektronisk arkiv med direkte tilgang

må jeg ha

- en ekstra pc , tilkoblet en skjerm eller tv

- ny tv ( den gamle tv er jo helt i orden) eller skjerm som kan kobles til pcen , eventuelt harddisken.

en HTTPC vil heller ikke være støttet av altibox

- ekstra strømkurs

- kabler til nettverk og slik ( det går greit )

 

Når man så har det på (sove)rommet begrenser det seg hva man vil og kan gjøre

- Ekstra pc er ikke nødvendig, du kan fint bruke den du har om du vil.

- Ny tv er kun nødvendig om den du har ikke støtter noe annet enn signaer fra kabel-nettet.

Om så, er det uansett på høy tide å bytte den ut, for sel eldre CRT-TV`r har f.eks scart, som man kan koble pc på.

- Har du en strømkurs til hver ting i huset? Eller er kursen allerede overarbeidet?

- Trådløst nettverk?

 

Det du trenger er enten en ledning fra pc`n til tv`n(muligens med en converter, overgang eller tilsvarende) eller noe som kan spille av via trådløst nett, f.eks boxee, samt mulighet til å koble boxee til TV`n.

 

 

Husk at selv om du bruker ett dårlig system(altibox) er ikke nødvendigvis ALLE lignende systemer dårlige.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

dem pcen jeg bruker er jo i grunnen opptatt med andre ting

Tvn jeg har har ingen feil og funger fint med den dekoderen jeg bruker

tenk bare på hvor mange som hiver ut fult fungerende tver bare fordi de ikke er moderne nokk .

Det er jo akkurat de samme kanalene man ser nå som før

 

 

For å unngå å bruke parabol eller luftbårne signaler ( som er ustabile her ) er man nød til bruke kabel og da er det min lokal leverandør som er den beste/ eneste løsningen .

De bruker Atibox

Det støtter heller ikke tver med innbyde mottakerer

Det medfører også at en HTPC for styre tv kanalene helle ikke er støttet

 

Kursen går på en del annet også som medfører at 2 pcer vil sprenge sikringene

 

Hverken tv , dekoderen eller opptakeren lar meg koble en pc direkte til

Dessuten vil det med føre for mye forstyrrelse fra andre pc gjøremål å også bruke pcen til filmarkiv.

Det tar tross alt lengre tid fra jeg slå på pc til den er klar en det tar å slå på tv og DVD spilleren

Lenke til kommentar

Man kan tydeligvis gjøre det veldig vanskelig om man vil det :)

Personlig har jeg en BR-spiller som streamer direkte fra en pc med filmer som står på 24/7.

Det som tar tid når jeg skal starte en film er å finne hvilken film jeg vil se, å bla opp arkivet har jeg gjort før du har kommet deg til dvd-hylla.

 

Du har ett heller dårlig system ser det ut til, finnes MYE bedre om du bare åpner øynene litt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...