Gå til innhold

? En vanvittig nedgang


Anbefalte innlegg

Er det så rart da? Etter alle angrepene fra underholdningsindustrien på grunnleggende rettigheter så har jeg sluttet å kjøpe film, gå på kino eller å kjøpe musikk. Jeg stemmer med lommeboka rett og slett, noe jeg tror mange andre også gjør.

 

Helt enig med deg i dette. Innkjøpene mine har falt til en brøkdel i forhold til tidligere, utelukkende pga min motvilje mot angrepene på våre rettigheter. Kjøper nå null cder, dvder og blurayer per år, mot flere hundre tidligere. DLD, den nye åndsverksloven, sensur av nettsider, alt drevet av presset fra underholdningsindustrien, er direkte angrep på vår frihet.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det er snakk om flere filmer så bør de i høyeste grad ligge hver sin mappe siden det vanligvis er snakk om fler filer til hver film. Da er det mye man skal holde styr på

Ingen grunn til at en film må ha flere filer, flere mediasenter spiller av .iso filer eller man sørger for at filmen blir rippet til en fil. Mediasenter har også ymse funksjonalitet som organiserer filmene for deg. Dette ser mer ut til å være uvitenhet fra din side om hva som er mulig.

 

jeg anser risikoen for at man mister filmer på en harddisk som litt større en at man gjør en DVD plate uleselig

Det har mye med den reele slitasjen å gjøre

Siden man må kjøpe en fysisk disk i dag, så er dette ett ikke problem. Man ripper disken, da har man den fysiske som backup, og man unngår slitasje fordi man spiller av fra mediesenteret/pc'en. Harddisker er ganske holdbare, noen av mine eldste er rundt 8 år. Dessuten er harddisker billig, så å ha en backup løsning er ikke dyrt.

Det skal nok ikke så veldig mye til for å få en ripe i en dvd/blu-ray, spesielt ikke hvis man har små barn å ta hensyn til.

Lenke til kommentar

Vel, om man ser på vanlig TV fra normal avstand kan 7-10GB 1080p filer fra piratebay funke, men det er bare såvidt for mitt vedkommende.

 

Og superhd fra netflix er bare tull og tøys. Det er ikke på langt nær HD under noen omstendigheter.

En DVD plate fra 1990 har bedre detaljnivå enn netflix sin HD.

 

I kinoen min der ikke en krone er spart på vedrørende prosjektor og lydsystem blir jeg nesten deprimert av å se på 7-10GB 1080p filer. Forskjellen mellom dem og BluRay er helt sinnsvak.

 

Det hele rundt HD betegnelser går nok mer på at folk ikke er kvalitetsbevisste enn at det er liten forskjell.

Jeg er helt enig med deg. Selv om jeg kanskje ikke ville brukt ordet "sinnsvakt". Nå har jeg en suveren TV, men sitter litt langt unna for å få se den største forskjellen. Tror også at synet mitt ikke er helt 100 % (har sett briller på enten pluss eller minus 0.25 som gjør ting skarpere). Før hadde jeg Prosjektor og 2.35:1 rammelerret med selvmekka ambilight. Ukomprimert any day, spesielt da.

Det var før jeg fikk meg samboer. :)

 

Uansett. TPB har da masse av ukomrpimert Blu-Ray, så ser ikke hva folk klager på. Ikke verdens største andel seedere, men men. Det er prisen man må betale.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ingen grunn til at en film må ha flere filer, flere mediasenter spiller av .iso filer eller man sørger for at filmen blir rippet til en fil. Mediasenter har også ymse funksjonalitet som organiserer filmene for deg. Dette ser mer ut til å være uvitenhet fra din side om hva som er mulig.

 

 

Siden man må kjøpe en fysisk disk i dag, så er dette ett ikke problem. Man ripper disken, da har man den fysiske som backup, og man unngår slitasje fordi man spiller av fra mediesenteret/pc'en. Harddisker er ganske holdbare, noen av mine eldste er rundt 8 år. Dessuten er harddisker billig, så å ha en backup løsning er ikke dyrt.

Det skal nok ikke så veldig mye til for å få en ripe i en dvd/blu-ray, spesielt ikke hvis man har små barn å ta hensyn til.

 

Du må ta hensyn til at en DVD plate blir spilt av sjeldnere en alle filene på en harddisk.

( det var det jeg ville ha frem med reel slitasje )

 

Dessuten å miste en en hel harddisk der man ikke ha rukket å ta backup er lengt være en miste en film .

 

 

Om jeg er u-viten , tja

jeg vet i hvertfall at filmer består av flere filer

 

Kanskje du kan fortelle meg hvo mye plass Startrek seriene TNG,Voyager ,DS9,enterpris og TOS sam alle de 12 filmen tar på en harddisk ?

Lenke til kommentar

Du må ta hensyn til at en DVD plate blir spilt av sjeldnere en alle filene på en harddisk.

( det var det jeg ville ha frem med reel slitasje )

 

Dessuten å miste en en hel harddisk der man ikke ha rukket å ta backup er lengt være en miste en film .

 

 

Om jeg er u-viten , tja

jeg vet i hvertfall at filmer består av flere filer

 

Kanskje du kan fortelle meg hvo mye plass Startrek seriene TNG,Voyager ,DS9,enterpris og TOS sam alle de 12 filmen tar på en harddisk ?

1. Et ord. RAID.

Det er rimelig inneffektivt å ta backup av digitale filmer. Da er det i mange tilfeller bedre med RIAD 5 eller lignende. ;) Mister du en harddisk forsvinner ingenting.

 

2. Kommer ann på hvilken kontaniner du bruker. Det kan være en fil, og det kan være flere. :)

3. I et organisert skikkelig media-system så blar du ikke gjennom mapper, eller velger filer. Det blir for 20'ende århundre. Nei, da blar du deg gjennom covere, gjerne med en beskrivelse av filmen, karakter på IMDB, sjanger osv.. Du kan til og med få mulighet til at filmen du stopper på skal spille en trailer (hentet fra f.eks youtube), uten at du trenger å gå inn i nettleseren eller legge det inne manuelt. :) XBMC er et eksempel på noe slikt. Blir litt som streamingsider, bare høyere kvalitet, mindre bugs, nyere filmer (kommer jo ann på deg såklart) og mer funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Kanskje du kan fortelle meg hvo mye plass Startrek seriene TNG,Voyager ,DS9,enterpris og TOS sam alle de 12 filmen tar på en harddisk ?

En dvd plate har en maks kapasitet på ca 9 GB. Så det spørs hvor mye man vil ha med seg, vil tro i de fleste tilfeller så vil man nøye seg med selve filmen, ett lydspor og evt en undertekst (en undertekst har ikke mer enn noen hundre kb). Så kommer det an på om man hvilken codec man bruker, men vil tro i snitt 3-4 GB pr dvd. For Blu-ray er det maks 50 GB, men det samme vil gjelde der, vil tippe 20-30 GB pr film i snitt.

En 3TB harddisk koster ca 1000 kr, det tilsvarer ca 0,33 kr pr GB, en 2TB ca 750 kr som blir ca 0,38 kr pr GB.

 

1. Et ord. RAID.

Det er rimelig inneffektivt å ta backup av digitale filmer. Da er det i mange tilfeller bedre med RIAD 5 eller lignende. ;) Mister du en harddisk forsvinner ingenting.

Raid5 er ikke så trygt, raidet kan bli degraded uten at det er noen feil med selve harddisken. Da må raidet bygges opp på nytt, det kan ta flere dager, og i denne perioden er man helt uten sikkerhet, Raid6 eller 10 er anbefalt i stedet for 5. Raid er for å sikre oppe tid, ikke backup (unntaket er vel Raid1, 10 osv). Dessuten så koster en god raid kontroller en god del, en ren backup pc er ganske rimelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har de innhentet tall på hvor mye nordmenn handler film for i utlandet?

Jeg kjøper fortsatt en god del Blu-ray, men det går måneder mellom hver gang det skjer i en norsk butikk.

Etter en lang periode med svært høy kronekurs og relativt stor forskjell i pris mellom norske butikker og utenlandske nettbutikker vil jeg tro mange gjør som meg og handler i utlandet.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger man orden i systemet er det bare å skaffe seg Plex asap zulu hvis man har smart-tv. Genialt program, og det er gratis ikke minst. Betalte litt ekstra for å få tilgang på mobilen, så nå har jeg hele filmbiblioteket mitt uansett hvor jeg er hen. Prøv det med fysiske utgaver. Digital utgivelse er fremtiden. Yay 4 da futurez! lulz

Lenke til kommentar

Jaja, ikke mye forbedring å spore her nei. Han glemmer noen viktige momenter:

 

1. Det er en syk mengde drittfilmer, og dertil langt mellom de gode

2. Noen velger bevisst å ikke sponse en bransje som behandler deg som en fiende

3. Noen gidder ikke se all reklamen og svadaen før en kan se filmen.

4. Piratene har et bedre og mer brukervennlig produkt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Raid5 er ikke så trygt, raidet kan bli degraded uten at det er noen feil med selve harddisken. Da må raidet bygges opp på nytt, det kan ta flere dager, og i denne perioden er man helt uten sikkerhet, Raid6 eller 10 er anbefalt i stedet for 5. Raid er for å sikre oppe tid, ikke backup (unntaket er vel Raid1, 10 osv). Dessuten så koster en god raid kontroller en god del, en ren backup pc er ganske rimelig.

 

Spørs hvordan man gjør det, ett godt managed raid er sikrere enn å ikke ha raid. Ellers er jeg uenig i det gamle mottoet at "raid er for å sikre oppetid" for privatpersoner gir det større datasikkerhet om man implementerer det ordentlig.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg laster ned ca 2 filmer i måneden fra piratebay å masse serier. gi totalt F i copyright og slikt. Bruker også adblock så jeg ser aldri reklame lengre, digg å bare starte filmen med en gang i full HD uten noe reklame.

 

Jeg bor i et tland som godtar pirater, her selger de til å med pirat varer i butikkene så FTS

Lenke til kommentar

For mye styr.

Nei, jeg holde meg til de gode gamle DVD platene

Da sipper man også boksen med alle harddiskene.

 

Nå er jeg også ganske så siker på at man vil merke når DVD platen begynner å krangle.

Det er ikke riktig så enkelt med en HDD .

jeg har uansett ikke muligheten til å bruke Harddisker til annet en pcen

 

Så er jo spørsmålet hvor mye plass skal man la stå igjen på disken før den blir for full ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

For mye styr.

Nei, jeg holde meg til de gode gamle DVD platene

Da sipper man også boksen med alle harddiskene.

 

Nå er jeg også ganske så siker på at man vil merke når DVD platen begynner å krangle.

Det er ikke riktig så enkelt med en HDD .

jeg har uansett ikke muligheten til å bruke Harddisker til annet en pcen

 

Så er jo spørsmålet hvor mye plass skal man la stå igjen på disken før den blir for full ?

Styr? Sett inn 2- harddisker. Gå i windows, velg raid, voila. Du er nå ferdig på under 5 min. Trenger ikke dyrt utstyr, og er uenig med at raid 5 hadde vært problematisk for et oppsett.

 

Hvis du er uheldig kræsjer systemet/en harddisk, og du sender den tilbake på reklamasjon. I mellomtiden fikser PCen gjennoppretning.

 

Hvis en DVD riper seg opp, så tar dette også tid å fikse, samt langt mer tid går tapt når du skal velge film osv. Du synes det høres komplisert eller tungvindt ut. Men det er altså å oppbevare DVDer som er tungvindt. ;-)

 

 

Du er ikke avhengig av lav oppetid eller noe som helst hastighet på film-disker. Du klarer deg noen dager uten hovedlagringen av filmer. Du bør uansett vente på å få ny disk på reklamasjon tilbake. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

FullHD er ikke FullHD. Man får riktignok lastet ned 30GB BD-ripper, men det meste er rippa og komprimert, så jeg vil også påstå at "de fleste nøyer seg med lavere kvalitet enn BD".

 

For min del er det krise av f.eks Lovefilm legger ned nå i juli, det setter en effektiv stopper for min tilgang på film. Alternativet er kjøpefilm og ikke nedlasting, da blir det totalt sett mindre filmtitting. Netflix o.l. har blitt bedre, men de er ikke i mål før de tilbyr streaming med enda bedre lyd og bilde. 64" er ikke det samme som ipad/mob/laptop.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt mer step-by-step forklaring enn dette hadde vært kjekt! :)

Den er grei.

1. Sett inn harddiskene du skal bruke.

2. Skriv inn "datamaskinbehandling" i startmenyen, og gå inn på den menyen -> Lagringsenheter

3. De nye harddiskene vil da komme opp som svarte områder - utildelte. (hvis ikke er ikke diskene ubrukte og du må slette partisjonene ved å høyreklikke -> slett volum). Når du nå sitter med utildelte volumer på de diskene du ønsker å ha i RAIDet så høyreklikker du på den første disken du ønsker å ha i RAID -> Velg så raidmetode "Nytt RAID 5 volum", eller "Nytt speilet volum".

4. Du kommer nå til en meny hvor du legger til alle diskene som skal høre til raidet (bare add de du ønsker) -> Velg stasjonsbokstav, navn og videre NTFS stasjonsbokstav.

5. Du skal nå ha et enkelt RAID-oppsett. :) Såkalt software RAID.

Normalt klarer man seg med under 10 tasteklikk, foruten navngivning osv. ;)

Lenke til kommentar

Viktig å nevne at Raid 5 krever minimum 3 harddisker, og man mister lagringsplass tilsvarende en harddisk (går til paritet info).

Raid 1 er speiling, slik at man kun får 50% av total kapasitet på diskene, krever minimum to harddisker. Det ene harddisk settet er kopi av det andre.

Raid 0 er ren ytelse, 100% kapasitet, ingen sikkerhet, minimum to harddisker. Ryker en disk, mister man all info for alle disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...