Gå til innhold

? En vanvittig nedgang


Anbefalte innlegg

Den er grei.

1. Sett inn harddiskene du skal bruke.

2. Skriv inn "datamaskinbehandling" i startmenyen, og gå inn på den menyen -> Lagringsenheter

3. De nye harddiskene vil da komme opp som svarte områder - utildelte. (hvis ikke er ikke diskene ubrukte og du må slette partisjonene ved å høyreklikke -> slett volum). Når du nå sitter med utildelte volumer på de diskene du ønsker å ha i RAIDet så høyreklikker du på den første disken du ønsker å ha i RAID -> Velg så raidmetode "Nytt RAID 5 volum", eller "Nytt speilet volum".

4. Du kommer nå til en meny hvor du legger til alle diskene som skal høre til raidet (bare add de du ønsker) -> Velg stasjonsbokstav, navn og videre NTFS stasjonsbokstav.

5. Du skal nå ha et enkelt RAID-oppsett. :) Såkalt software RAID.

Normalt klarer man seg med under 10 tasteklikk, foruten navngivning osv. ;)

Er software RAID egentlig RAID, da? ;)

Da heller Storage Pool i Windows 8. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg mer da at det er enklere se i hylla , plukke ut covret slå på spiller og tv ( med 2 tasttrykk )

en å slå på pc ( om så dette måtte være en HTTC) , vent til den er klar , slå på skjerme , bla seg frem til riktig film og så spille av

Da er det ikke tiden det tar å plukke ut filmen , men bla seg frem til den .

 

Det er også forskjell på kunne se alle covren på en gang og det kun se noe få av gangen

Slik mange opplever når de skal lei film som streaming

 

jeg forstår at arkivet kan virke omtrent på samme måte som det altibox bruker .

Det synes jeg blir for tungvind

 

teoretisk skal en DVD plate være mer ømtålig en en harddisk. men sannheten er jo at harddiske brukes mer en den ene platen som filmen ligger på

 

avspilling-mekanismen i en HDD krever jo mer beskyttelse.

Hvor god den virker har man jo ikke kontroll over .

 

Så i forhold til bruken så er ikke risikoen for ødelegge legge DVD plten større en å ødelegge disken

toåringen i huset kunne jo finne på å felte pcen eller rive ned harddisken som å velte hylen med DVd plater

DVD platene tåler å ramle i gulvet , det er det ikke sikker at harddisken elle pcen gjør

Nå kan man jo også lage bakup av platene

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Er software RAID egentlig RAID, da? ;)

Da heller Storage Pool i Windows 8. :)

Det er ikke noen forskjell på hvordan data blir lagret på harddiskene med soft- eller hardware raid (så vidt jeg vet). Handler mer om ytelse, f.eks. en hw raid kontroller kan avlaste cpu en del.

Storage Pool i W8 høres ut som jbod med noe ekstra sikkerhet basert på hva som finnes i Raid. Fant en del informasjon om det her: http://arstechnica.com/information-technology/2012/10/storage-spaces-explained-a-great-feature-when-it-works/1/ med både fordeler og ulemper.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Er software RAID egentlig RAID, da? ;)

Da heller Storage Pool i Windows 8. :)

Kall det hva du vil. ;) Faktum er at du i det minste nå har beskjyttelse for om en eller flere harddisker failer (kommer ann på hvilket RAID du kjører). For et slikt bruk så anser jeg det som perfekt. Hvor pris og enkelhet er det desidert viktigste.

 

Den andre elgen. Du skal få lov å styre på dine gamle måter, og så må du bare fortsette å tro at det er det mest praktiske. Faktum er at jeg (og mange andre) synes det virker rimelig slitsomt å velge seg en Bluray/DVD fra hylla, når du har vendt deg til systemet på PCen.

 

Hvorfor? Fordi man får "lususvaner". Er det folk på besøk så må jeg sette en stabel med Blurays på bordet, hvor folk prøver å pløye gjennom for å finne en de finner spennende. Og så må du sette alle disse tiilbake, starte opp Blurayspilleren, pløye deg gjennom reklame etc.

 

Anbefaler deg å i det minste prøve det. ;)

 

Når det kommer til å bla deg gjennom filmene så kan du med XBMC velge den metoden du selv synes er mest egnet. Du kan:

1. sortere sjanger (greit hvis du vet hvilken sjanger du ønsker å se)

2.Du kan velge forskjellige måter å bla deg gjennom: Du kan f.eks blaa deg gjennom slik: http://www.logrithmic.com/wp-content/uploads/2012/04/xbmc.png

Da kommer all informasjon opp som er relevant om filmen (mye mer relevant informasjon enn et DVD-cover), samt underlinjen viser covere til de neste på listen. Du blar deg da rundt med piltastene/musa.

Eller så kan du bla deg gjennom selve frontcovere: https://www.google.no/search?q=xbmc&client=firefox-a&hs=zfR&rls=org.mozilla:en-US:official&channel=fflb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=6MHWUc6oBcyd0wXO84DQBw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1088&bih=522#facrc=_&imgdii=R2S39AKrSZy6pM%3A%3BEAhLaLPEi1Fi9M%3BR2S39AKrSZy6pM%3A&imgrc=R2S39AKrSZy6pM%3A%3BAG8kkmsO8L6-TM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.logrithmic.com%252Fwp-content%252Fuploads%252F2012%252F04%252Fxbmc.png%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.logrithmic.com%252F%253Fp%253D7937%3B960%3B539

(nå får du stort bilde av frontcoveret, samt nøkkelinformasjon om årstall og kvalitet)

Eller så har du andre metoder som klassiske lister du ser på streamingsidene osv.. Ja sånn som i linken din.

 

Og når du blir vant med dette, så ser man virkelig fordelen med å ha en trailer et tastatrykk unn. Mange dårlige filmer man sparer seg for. :p

 

Joda, mye kan skje, men hvor paranoid trenger man være for datamaskinen sin? Redd for atden skal velte -> sett den i en posisjon hvor den ikke kan velte. Redd for at den skal brenne? _> Ha backupen i et eksternt NAS, ikke i PCen lokalt. etc.

Og så var spørsmålet hvor du fikk disse filmene. Er de kjøpt, så ligger de som backup på en DVD i kjelleren din. Er de piratkopiert så liugger de fortsatt ute på nettet uansett. Er det digital kopi du har kjøpt, så har du fortsatt tilgang til å laste dem ned osv.

 

Jeg kan faktisk ikke se en god grunn til å bruke DVD'er Blu-Ray i dag. Joda, jeg bruker det fortsatt selv, så litt dobbeltmoral der. Men jeg forsvarer det heller ikke. :) Deter og blir en håpløst gammeldags metode.

Du kan

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kall det hva du vil. ;) Faktum er at du i det minste nå har beskjyttelse for om en eller flere harddisker failer (kommer ann på hvilket RAID du kjører). For et slikt bruk så anser jeg det som perfekt. Hvor pris og enkelhet er det desidert viktigste.

 

Den andre elgen. Du skal få lov å styre på dine gamle måter, og så må du bare fortsette å tro at det er det mest praktiske. Faktum er at jeg (og mange andre) synes det virker rimelig slitsomt å velge seg en Bluray/DVD fra hylla, når du har vendt deg til systemet på PCen.

 

Hvorfor? Fordi man får "lususvaner". Er det folk på besøk så må jeg sette en stabel med Blurays på bordet, hvor folk prøver å pløye gjennom for å finne en de finner spennende. Og så må du sette alle disse tiilbake, starte opp Blurayspilleren, pløye deg gjennom reklame etc.

 

Anbefaler deg å i det minste prøve det. ;)

 

Når det kommer til å bla deg gjennom filmene så kan du med XBMC velge den metoden du selv synes er mest egnet. Du kan:

1. sortere sjanger (greit hvis du vet hvilken sjanger du ønsker å se)

2.Du kan velge forskjellige måter å bla deg gjennom: Du kan f.eks blaa deg gjennom slik: http://www.logrithmi...012/04/xbmc.png

Da kommer all informasjon opp som er relevant om filmen (mye mer relevant informasjon enn et DVD-cover), samt underlinjen viser covere til de neste på listen. Du blar deg da rundt med piltastene/musa.

Eller så kan du bla deg gjennom selve frontcovere: https://www.google.n...937%3B960%3B539

(nå får du stort bilde av frontcoveret, samt nøkkelinformasjon om årstall og kvalitet)

Eller så har du andre metoder som klassiske lister du ser på streamingsidene osv.. Ja sånn som i linken din.

 

Og når du blir vant med dette, så ser man virkelig fordelen med å ha en trailer et tastatrykk unn. Mange dårlige filmer man sparer seg for. :p

 

Joda, mye kan skje, men hvor paranoid trenger man være for datamaskinen sin? Redd for atden skal velte -> sett den i en posisjon hvor den ikke kan velte. Redd for at den skal brenne? _> Ha backupen i et eksternt NAS, ikke i PCen lokalt. etc.

Og så var spørsmålet hvor du fikk disse filmene. Er de kjøpt, så ligger de som backup på en DVD i kjelleren din. Er de piratkopiert så liugger de fortsatt ute på nettet uansett. Er det digital kopi du har kjøpt, så har du fortsatt tilgang til å laste dem ned osv.

 

Jeg kan faktisk ikke se en god grunn til å bruke DVD'er Blu-Ray i dag. Joda, jeg bruker det fortsatt selv, så litt dobbeltmoral der. Men jeg forsvarer det heller ikke. :) Deter og blir en håpløst gammeldags metode.

Du kan

 

Og det er sure steg å gå bort for å bytte plate på spilleren også.

Fy flate så enkelt det er med XBMC og en Samba / SMB share, jeg benytter ett mer tradisjonellt system selv, men også basert rundt lokalt lagret media på en server.

Enkelheten og utvalget er bare fantastisk og lett og bruke kontra å rote med plater.

Lenke til kommentar

likevel man må bla seg gjennom en og en.

hvis det gjelder sjekke hva man har lyst til se så ser jeg ikke den store forskjellen på det les på coveret og lese omtalen til hver enkelt film

jeg har heller ikke så mange coverne er noe plassproblem enda.

 

Det er når man kommer over 3-400 filmer at jeg anser det som problematisk

Raid , HDD arkiv o.l krever mere eller mindre konstant overvåking av systemet og oppdatert "backup" .

 

Det trenger man hvis man satser på DVD.

så er de jo også litt forskjell på kjøpe en DVD kontra det å bytte ut harddisken i et raid

 

platen i harddisken er jo i utgangspunktet også mer sårbare for rystelser selv om hardisken i dag er beskyttet

Med mindre man går inn for å ødelegge platene så skal det mye til før de blir ødelagt

en harddisk har jo et kontrollprogram som både leser og skriver til disken

Dette er jo utsatt for diverse feil , det får man ikke med plater som ikke kan skrives til

 

I så fall burde man hatt en harddisk som man fysisk bare sett kunne les fra med et system som ikke riper opp overflaten

Til det funger lys ( laser ) ypperlig

Lenke til kommentar

likevel man må bla seg gjennom en og en.

hvis det gjelder sjekke hva man har lyst til se så ser jeg ikke den store forskjellen på det les på coveret og lese omtalen til hver enkelt film

jeg har heller ikke så mange coverne er noe plassproblem enda.

 

Det er når man kommer over 3-400 filmer at jeg anser det som problematisk

Raid , HDD arkiv o.l krever mere eller mindre konstant overvåking av systemet og oppdatert "backup" .

 

Det trenger man hvis man satser på DVD.

så er de jo også litt forskjell på kjøpe en DVD kontra det å bytte ut harddisken i et raid

Forklar "konstant" overvåkning? Med RAID så finnes det ikke et snev av "overvåkning". Eneste overvåkningen er om det er en tyv som gjemmer seg i buskasset uttenfor huset ditt.

 

Det er praktisk med DVDer om du har inntill 2 stykk ... Og som du sier så må du sette opp et sted å ha dem, og dette koster tid det også.

 

Det å kjøpe en ny harddisk (som kan ha flere hundre filmer) blir som å kjøpe ny DVD-hylle. Det er snakk om lagringsplass og kan ikke sammenlignes med å kjøpe en DVD. Uansett, å montere en harddisk tar et par minutter. Si meg hvor lang tid det tar å kjøpe flere hundre DVDer da?

 

- Du kan som sagt velge å bla deg gjennom mange. Det tar ca 0,3 sekund å bla deg til en ny tittel. Manuelt med DVD, langt i fra så kort tid. Og så kan du også bare fokusere på en DVD om gangen uansett..., og du må like mye bla deg gjennom, så det argumentet bruker jeg heller mot deg, for her er en datamaskin raskere.

Lenke til kommentar

likevel man må bla seg gjennom en og en.

Må? Hørt om søke funksjonen? Er også tidkrevende å lete igjennom dvd/blu-ray samlingen, om man ikke har veldig god hukommelse og husker nøyaktig hvor filmen står plassert.

 

<snip>

Backup kan automatiseres, det samme kan overvåkning av helsen til harddisken. En harddisk leser og skriver med magnetisme (muligens noe forenklet/unøyaktig), er ikke noe fysisk kontakt mellom lagringsplaten og leserhodet. Sannsynligheten for at en harddisk skal bli utsatt for rystelser er nok minimal, men selvfølgelig avhengig av hva slags miljø den står i. Du driver litt krisemaksimering.

Dvd/blu-ray plater kan få riper og sprekker, selv om man er forsiktig. Så hverken fysiske disker eller digitale løsninger er feilfrie/perfekte, men det er enklere å ha backup hvis man først har plassert det på en harddisk.

Lenke til kommentar

Der tar du feil .

hvis du har en oversikt der alle ( ihvertfall mange tiler ) vises samtidig så er det fort å velge en , kontra det å måte bla gjennom alle samme

 

Det kan du jo kontrollere selv ved å bruke en lortstokk og så bestemme deg hvilket kort du skal finne

hva går raskest ved ble gjennom alle kortene eller velg et av alle de 52 som du har lagt ut over bordet med bildesiden opp

Lenke til kommentar

Der tar du feil .

hvis du har en oversikt der alle ( ihvertfall mange tiler ) vises samtidig så er det fort å velge en , kontra det å måte bla gjennom alle samme

 

Det kan du jo kontrollere selv ved å bruke en lortstokk og så bestemme deg hvilket kort du skal finne

hva går raskest ved ble gjennom alle kortene eller velg et av alle de 52 som du har lagt ut over bordet med bildesiden opp

Tør jeg spørre hvor lang tid du s¨brukte på å legge alle filmene utover bordet? Ja, tenkte meg det, LANG tid. ;)

 

Hehe, ellers tror ikke du helt forstår konseptet. Når jeg sier at du kan velge måte å bla deg gjennom, så mente jeg altså dette. Du kan velge å se mange titler på en gang, en oversikt over mange covere. Det er uansett en gammeldags måte å gjøre det på, men du kan med ET tastatrykk se, si f.eks 20 covere per side, på samme måte som om de lå utover et bord.

 

Eneste forskjellen fra ditt eksempel er at det tar deg 5 minutter å legge alle utover bordet, samt ta de sammen igjen. Mens det tar 0,2 sekunder på en PC. ;)

Og så har du også den fordelen at ØLen/Colaen og pizzaen kan stå på bordet i stede. ;)

 

Kan vi ikke bare gi opp denne diskusjonen? Man kommer ingen vei med noen som faktisk mener det er lettere med 400 DVD-plater enn å ha 400 filmer på disk.

 

AtW

Ja, du har nok helt rett der. Nå kommer jeg veldig sjelden noen vei med den andre elgen uansett. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må? Hørt om søke funksjonen? Er også tidkrevende å lete igjennom dvd/blu-ray samlingen, om man ikke har veldig god hukommelse og husker nøyaktig hvor filmen står plassert.

 

 

Backup kan automatiseres, det samme kan overvåkning av helsen til harddisken. En harddisk leser og skriver med magnetisme (muligens noe forenklet/unøyaktig), er ikke noe fysisk kontakt mellom lagringsplaten og leserhodet. Sannsynligheten for at en harddisk skal bli utsatt for rystelser er nok minimal, men selvfølgelig avhengig av hva slags miljø den står i. Du driver litt krisemaksimering.

Dvd/blu-ray plater kan få riper og sprekker, selv om man er forsiktig. Så hverken fysiske disker eller digitale løsninger er feilfrie/perfekte, men det er enklere å ha backup hvis man først har plassert det på en harddisk.

 

Man søker hvis man vet hva filme heter.

Det er det ikke man alltid vet

 

Så hva foretekker man av se coveret ( bildet av filmen ) med en gang eller vent til søket er fullført ?

Nå er det ikke det jeg vektlegger for valget mit

 

hvis man skal på tur og har med seg en mobil DVD spiller så er en harddisk ikke det mest praktiske.

Da funger det bare med DVD /BD plater eller muligens minnekort

platene har man da i en koffert .

Selv om den tar mer plass så slipper man problematikken med ekstra strøm

jeg er klar over at mange Harddisker kan bruke USB som strømkilde men da er man også avhenge av den tilkoblingen .

jeg har ikke sett at det er mulig på disse bærbar DVS spillerne

 

edit :

man trenger ikke legge coverne utover borde det står allerede i hylla

Da har man oversikt over langt flere de 20 pr side du må sjekke

Har man orden så vet man også hvor man skal se så man trenger ikke å lette gjennom hele reolen som man må hvis man bruker en HDD

 

hva om samlingen består av flere disker

har man de tilkoblet hele tiden eller bytter man

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

HA.HA.HA. :p

 

En harddisk / er ikke praktisk, men en koffert med DVDer og platespiller er. :rofl:

Made my day.

 

Du har tydeligvis kke fått med deg laptop / mobil / minnekort / "MP3spiller" indusitrien. Jaja, whatever. Det blir for dumt, jeg trekker meg ut.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man søker hvis man vet hva filme heter.

Det er det ikke man alltid vet

Du vet ikke hvilke filmer du har i samlingen din?

Når jeg skal se en film fra samlingen min så vet jeg hvilken film jeg har lyst til å se før jeg begynner å søke (og man må ikke søke på nøyaktig tittel, vil man f.eks. se the fast and the furious holder det med å søke på fast), jeg titter ikke igjennom og ser om jeg finner noe jeg har lyst på. Men der er kanskje de som finner ut av at de vil se en film, begynner så å titte og bestemmer seg underveis. Det er vel lov, men er jo tidkrevende uansett hvilket system man har.

Lenke til kommentar

som sagt , hvis man vet hva filme heter så går det nok fort å søke frem

Vet man hvor filmen er plassert så går det også kjapt å finne den frem

 

vet man ikke hva filme heter , men kjenner igjen coveret så ser man bildet

da vil et fysisk arkiv være like , om ikke kjapper å finne frem i så lenge man har under et viss antall

vet man hvor filmen står så går det mist like kjapt å lete den opp i hylla , som søke den opp på pcen

 

jeg har Unset for få filme til at jeg ser poenget med et Harddisk-arkiv

 

Så er det med å sikre seg backup av harddisken til enhver tid .

Man kommer ikke utenom at det krever en del vedlikehold og kontroll

Kontroll på at alt er i orden og vedlikehold hvis noe skulle skjære seg

 

Hvor lang tid tar de da rette opp et raid med mage hundre GB hvis noe skulle skjære seg .

jeg er vant med når man tar backup så tar det litt tid og da er det ikke så alt for mye annet av lir krevende oppgaver man kan gjøre samtidig

 

Nå er det vel også slik at slike harddisker / pcer kan man ikke koble til ved hjelp av scart ?

( det som er tilkoblingen på min TV)

Lenke til kommentar

som sagt , hvis man vet hva filme heter så går det nok fort å søke frem

Vet man hvor filmen er plassert så går det også kjapt å finne den frem

 

vet man ikke hva filme heter , men kjenner igjen coveret så ser man bildet

da vil et fysisk arkiv være like , om ikke kjapper å finne frem i så lenge man har under et viss antall

vet man hvor filmen står så går det mist like kjapt å lete den opp i hylla , som søke den opp på pcen

 

jeg har Unset for få filme til at jeg ser poenget med et Harddisk-arkiv

 

Så er det med å sikre seg backup av harddisken til enhver tid .

Man kommer ikke utenom at det krever en del vedlikehold og kontroll

Kontroll på at alt er i orden og vedlikehold hvis noe skulle skjære seg

 

Hvor lang tid tar de da rette opp et raid med mage hundre GB hvis noe skulle skjære seg .

jeg er vant med når man tar backup så tar det litt tid og da er det ikke så alt for mye annet av lir krevende oppgaver man kan gjøre samtidig

 

Nå er det vel også slik at slike harddisker / pcer kan man ikke koble til ved hjelp av scart ?

( det som er tilkoblingen på min TV)

 

Du får coveret og avbildningen av dette i XBMC også om du vil, du kan faktisk VELGE hva du vil ha også.

Dessverre er den fysiske samlingen betydelig verre å holde styr på, om du ikke bruker en database, men du må fortsatt ladde spilleren selv, tror ikke de fleste har råd til eller kan forsvare kostnader til en autoloader og arkivrobot.

Men ett NAS med ZFS, SMB / NFS share og XBMC er ganske billig sammenlignet med en autoloader og arkiv, og mindre vedlikehold også selvsagt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har tydeligvis ikke særlig mange filmer, bruker hovedsakelig analoge apparater som CRT-Tv, samt andre edlre gadgeter som portable DVD-spillere osv...

 

Vi sier ikke at DU får en voldsom fordel å gå digitalt.

 

Men på en mer generell og moderne populasjon som har alle dagens digitale dingser som harddisker, smarttelefoner/nettbrett (man ser film på når man reiser), minnekort, TVer med HDMI, HTPC osv.. som mange tar for gitt at alle har. Da er det tungvindt å fortsatt bruke DV/Blu-ray. Spesielt når de med noen få justeringer kan bruke systemene slik det er ment, og da mener jeg at alt skal gå digitalt.

 

Ps: Med RAID så er det ikke noe som heter backup. Det er jo litt av poenget at du ikke skal tenke på det. (Ja med mindre man ønsker ekstern backup i tillegg)

 

Med RAID 1 så vil du ikke merke om dataene forsvinner fra den ene disken engang. Med RAID 5 som er om du tenker litt mer økonomisk, og får ut mer plass, så kan PCen bruke tid. Men når ting går til helvette så har man tid nok til å vente litt.

 

Hvis TVen går i stykker, så må du vente på å få ny, eller reparasjon kommer å fikser det ... Blir samme greia i dette scenarioet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå bruker jeg en kombinert HDD opptaker og DVD spiller for spille av filmene.

Og jeg kan brenne opptak på DVD

Dette på grunn av plasshensyn

Hadde en PVR hat muligheter til overføre opptaket så kunne det ha vær aktuelt.

 

Selv om opptakeren er fra 2010 så har man bare muligheter til HDMI ut fra den

bruken av USB og Minnekort er noe begrenset.

video må først overføres til harddisken før de kan spilles av

 

Og hvis tven slutter å virke så kjøpere jeg en nye en.

 

å se film på pcen blir en smule tungvindt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...