Gå til innhold

Fra og med i dag er småpirater lett bytte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det større fokus på å ta små-pirater som laster ned en og annen film/serie/spill, enn å ta de virkelige store piratene som faktisk lager "økonomisk tap" for medieselskapene?

 

Det er dette som plager meg mest med disse anti-piratlovene. Det virker som lovene er kun for å skremme potensielle kunder til å kjøpe / streame (sistnevnte har et spesielt dårlig utvalg i Norge) produktene til opphavseier, mens de overser de store piratene som faktisk er problemet.

 

Og ikke misforstå meg her, det er ikke det at jeg mener at det skal være helt ok og piratkopiere alt, alltid. For jeg forstår at selskapene skal få en avkastning på produktet de har laget / investert i, men da burde de fokusere mer på hurtig tilgjengelighet istedenfor å drive en heksejakt på småpirater.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den store problemet med lova er at ein med svært enkle metoder kan virkelig gjere livet surt for kven som helst.Steg 1) Ta på piratjeger-hattenSteg 2) Send melding til datatilsynetSteg 3) Spør nettleverandøren om navnet på kundenSteg 4) Samle "bevis".Det er spesielt i steg 4 at ting blir problematisk, den einaste måten å kunne bevise om nokon er skyldige i å ha lasta ned noke ulovleg er å legge beslag på alle lagringsmedium i husholdninga (frå PC, til nettbrett og mobiltelefoner).Her kan ein med andre ord kun basert på ein misstanke heilt lovleg påføre andre store ulemper i dagliglivet i opp til ein måned om gongen.

 

Du mener det er på tide å begynne å "samle bevis" om alle involverte i Rettighetsalliansen?

Lenke til kommentar

Kanskje ett dumt spørsmål, men åssen ser "piratjegene" forskjeld på "ulovlig" nedlasta mtrl og streamet mtrl? Holder det med att man besøker en slik side som piratebay ved en "feil" for att dem ska jagte på en?

Når du laster ned en film via torrent, så kommer IP'ene til så si alle som laster ned samme torrent frem.

 

Om piratjegerene laster ned samme film, så vil din IP dukke opp i listen over fildelere i den torrentfila.

Med det så har de grunn nok for å jakte på deg mer.

 

De har ikke mulighet til og overvåke nettsurfingen din, netflix osv. hovedsaklig kunn torrents hvor IPene til folk dukker opp. :)

Lenke til kommentar

Andre land har tilsvarende, og der er det liten sjangse for å bli tatt i utgangspunktet, hva får deg til å tro det blir annerledes i norge?AtW

 

Må innrømme man er i et paranoid sinnelag i dag. Dog, når vi vet at disse kravene kommer med et forsøk på å underlegge folk taushetsplikt... hva vet vi egentlig om hva som skjer og hvor mange som har fått problemer?

 

Tenker på saken fra Finnland.

 

http://www.nbcnews.com/technology/10-year-old-girls-laptop-confiscated-after-copyright-offense-1C7227561

Lenke til kommentar
Du må laste ned en fil eller mer(kanskje en sesong av en TV serie) først. Så kommer de etter deg.Btw, lasta ned Dexter i dag :)
Jo, jeg kan også lese artikkelen. Hvis det er antall GB dem går etter så vill alle med Netflix eller HBO få problemer, eller overvåker dem torrentsidene? Isf, må dem jo ha admin rettigheter på desse sidene, å d har dem vel ikke....? Nei, jeg lurer på åssen dem gjør i praktiken.

De kan se hvem som laster ned/opp ved og se torrentfilen.

 

 

Lenke til kommentar

Dersom dette skal fungere vil sannsynligvis all TV-underholdning bli USA-basert, spesielt med tanke på at "levelig pris" for de fleste som har internett som hovedkilde for underholdning ikke står i stil til hva det koster å lage den. Skal alt komme på nettet på sekundet mister innenlandske kanaler plutselig halve grunnlaget sitt, og vil ikke kunne fortsette å drive. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg er ikke klar for å kaste TV-en enda fordi enkelte ikke klarer å vente. Enkelte må også generelt jekke seg ned noen hakk og ikke forvente at 7 milliarder mennesker kun er til for deres personlige velvære.

hvorfor skal du kaste tven?

hvorfor trenger vi innlandskanaler om andre kan tilby det samme innhold for en bedre pris?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trenger ikke noe av det der. dem kommer ikke til å ta noen..koster for mye penger..

 

Sikkert mest for å skremme folk, men jeg liker å være tryggere enn nødvendig. Når de først tar noen (riktignok typisk de som bruker tpb på nye filmer etc og seeder i ukesvis), er det relativt dyrt. Betaler heller 2-300 i mnd for å være så å si helt trygg (seedbox og vpn og privat tracker), enn det tidoble per film og musikkfil.

Lenke til kommentar

trenger ikke noe av det der. dem kommer ikke til å ta noen..koster for mye penger..

 

Helt sykt egentlig. Her til lands har vi så store problemer som burde taes tak i først, deriblant romfolket.

At jeg skal betale for å være med på å fange mange av mine venner osv. er helt latterlig.

 

Studier viser også at pirater kjøper mer enn de som ikke laster ned. Man støtter det man liker. Selvfølgelig gjør man det. Om det viser seg at det blir umulig å laste ned så vil mange filmstudioer gå konkurs. Det finnes for mange drittfilmer som KUN får PR pga. folk laster ned også kjøper dem kun for å støtte. Dette kan bli slutt på nå. Håper dette slår negativt ut og at de som har vært for dette taper alt.

 

Hvilket parti er det som har vært med på å innføre dette?

Endret av Emils.
Lenke til kommentar

jeg bor i et hus med to leietagere plus huseier. Vi deler en internet oppkobling. Hvis naboen laster ned noe, blir politiet å beslag legge alle i huset sin data? Tviler på at vi får datamaskinene tilbake, da de blir ansett som bevismateriale, enten du har lastet ned eller ikke.

 

Du får det tilbake om de ikke finner noe relevant der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...