Gå til innhold

Fra og med i dag er småpirater lett bytte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo, jeg kan også lese artikkelen. Hvis det er antall GB dem går etter så vill alle med Netflix eller HBO få problemer, eller overvåker dem torrentsidene? Isf, må dem jo ha admin rettigheter på desse sidene, å d har dem vel ikke....? Nei, jeg lurer på åssen dem gjør i praktiken.

 

Det er veldig enkelt. På en torrent så har du en liste med peers.

Det de gjør er å laste sine egne torrents for så å hamstre alle peers, hvor disse da blir kryss sjekket med ip lister og sortert.

Lenke til kommentar

Jeg laster ned en god del musikk, men samtidig så betaler jeg også for Spotify premium.

Da kan det jo umulig være noe galt med å laste ned musikk som jeg allerede betaler for.

Og hvis purken kommer å tar Pc, mobil, tab, røyter osv så kommer det til å bli hælvette på jord for de!!!!

Lenke til kommentar

Jeg laster ned en god del musikk, men samtidig så betaler jeg også for Spotify premium.Da kan det jo umulig være noe galt med å laste ned musikk som jeg allerede betaler for.Og hvis purken kommer å tar Pc, mobil, tab, røyter osv så kommer det til å bli hælvette på jord for de!!!!

 

Router*

Lenke til kommentar

hvorfor skal du kaste tven?

hvorfor trenger vi innlandskanaler om andre kan tilby det samme innhold for en bedre pris?

Nå var det ikke akkurat det jeg mente, men jeg er per dags dato ikke villig til å ofre resten av TV-tilbudet for å få se amerikanske serier på sekundet.

 

Hvorfor trenger vi industri i Norge når man kan sende bort arbeidet til Kina? Hvorfor bruke norske regnskapsførere når de utenlandske er billigere? Det er poenget mitt.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Egentlig var det bra at denne loven kom.

Så overlever film og spill industrien. Blitt kipt hvis di har sluttet å laget filmer og spill.

Det var en etterfølger av en pc spill som jeg ventet på skulle komme, men som ikke vart laget pågrunn av at di tapte så mye penger på den første spillet som vart piratkopiert så mye.

 

Film- og spillinustrien overlever uansett. Filmer og spill med større budsjett delfinansieres av grupper som ønsker budskap eller produkter plantet i filmen eller tror du virkelig at noen blar opp hundrevis av millioner eller milliarder i et sjansespill om å gå i pluss. Film og serier har opp gjennom tidene blitt flittig brukt til å annonsere og forberede folk på retningen samfunnet ledes mot og på den måte inkrementielt skape aksept for samfunnsendringer som ellers hadde skapt store protester. Det er mange eksempler på at det som var fiksjon eller Sci-Fi noen tiår tilbake langt på vei er virkelighet i dag. Et av de beste eksemplene er overvåknings-samfunnet som det har blitt skrevet om siden 1930-tallet om ikke før. Overvåkningssamfunnet er langt på vei en realitet i dag. Folk protesterer knapt mot endringene. "Jaja, det er nå bare slik og mannen på TV sa at samfunnet blir tryggere ved å overvåke oss."

 

Hovedhensikten til filmer og spill produsert av større studio er hjernevask og kontrol, ikke profitt. Hvofor skulle noen ønske å ha budskap eller produktplassering i diverse underholdning hvis det ikke hadde en effekt. Når folk ser film eller spiller så blir vi mindre kritisk og suger til oss imformasjon både bevisst og ubevisst. Den ubevisste delen av hjernen er langt større enn den bevisste.

 

Folk som tror at underholdnings-industrien er en legitim bransje hvis eneste hensikt er å tjene penger på moralsk vis bør revurdere sin egen oppfattelse av verden. Ordet conscious betyr "knowing together", men folk i dag er langt ifra bevisst. Penger har ingen verdi for slike store entiteter, det er en kontrollmekanisme for å holde den lille mannen i sjakk.

 

"Entitet (fra latin ens, «det som er», avledet av esse, «være») er i filosofien et begrep for noe som har en eksistens. En entitet kan være et menneske, en stat, en gjenstand, en tanke eller et annet subjekt som eksisterer. En antakelse kan også være en entitet.

En entitet kan være sammensatt av subjekter som selv er entiteter."

 

Grunnen til pengemaset er at underholdnings-industrien er en effektiv måte å holde folk nede på. Hvis mannen i gaten blir for uavhengig vil han ikke kunne kontrolleres i den grad han er i. Det er viktig at alle konstant er i gjeld eller har behov for å stadig skaffe mer penger. Derfor er det viktig å fylle livet med aktivitet som suger penger ut av folk enten det er å betale for å være i live, ha et sted å bo, betale for å leve i rutenettet (energi (elektrisitet / oppvarming osv), skatter, avgifter, betaling for alt man skal foreta seg både i og utenfor husets fire vegger, ikke minst salg av konsepter gjennom franschiser og replikering i hver en by og tettsted i den vestlige verden. Det er svært få i dag som gjør noe positivt for å gjøre noe positivt og mange av de som gjorde det i starten korrimperes underveis. Nettsteder kjøpes opp, butikker som en gang var moralsk riktige og i symbiose med kunden spises opp av franschiser osv.

 

Dette er en liten del av konseptet "stå alltid i gjeld, betal for alt du gjør, fyll opp med ubetydelige verdigjenstander, aldri ha en fri tanke eller handling og vær en slave fra vugge til grav". Det er bemerkelsesverdig at denne heksejakten skjer til tross for at kopiering fører til publisitet mot folk som gikk glipp av en film den tiden den var kino-aktuell. Den aktive markedsføringen for filmer kun en kortere periode etter lansering og det er liten sjanse for at folk som ikke fikk med seg denne markedsføringen skal se filmen ut av det blå. Et menneske som kopierer en film og forteller om den til 10 bekjente kan etter tre ledd føre til at tusen fler ser filmen, Dersom bransjen hadde brydd seg om penger hadde de tatt i bruk kostnadseffektive og praktiske salgskanaler, ikke drevet heksejakt på mannen i gaten som bidrar til ekstra publisitet.

 

Grunnen til at folk laster ned er at bransjen ikke har kommet på banen med å skape en salgskanal for folk som kommer under étt eller flere av følgende punkter.

A. i liten grad ser film på kino,

B. Ikke ønsker fysiske kopier, enten det er pga det praktiske eller fordi de starter med å hoarde film-cover.

C. Ønsker umiddelbar tilgang

D. Ønsker alt over men vil ha kompromissløs kvalitet og fremtidig tilgang som ikke er mulig gjennom streaming.

E. Ønsker en mer kostnadseffektiv modell.

 

Bransjen kunne enkelt har lagt ut legitime torrents med flere muligheter.

A. Ikke betale

B. Betale 3 dollar, 5, 7, 10, 15, 20, 25 eller 30 dollar.

 

Bransjen kunne lagt ut legitime album-torrents i alt fra 196 kHz MP3 til 768 kHz WAW og latt folk betale fra 10-1000 dollar for et album.

 

Isteden for å samarbeide med The Pirate Bay og gå glipp av det ekstreme markedsføringspotensialet for kostnadseffektiv distribusjon og sparte utgifter til båndbredde i en P2P-modell velger bransjen å angripe TPB for småpenger isteden for å potensielt kunne tjene milliarder gjennom denne nye mulige salgskanalen. De velger altså å si fra seg milliarder i inntekter på titusener av titler for å gå til sak om noen hunre millioner i såkalt tapt inntekt på en håndfull titler.

 

Man skal heller ikke glemme fenomenet digital hoarding, Folk laster ned betydelig mer enn de noen gang har tid til å se eller hadde hatt økonomi til å betale for. I virkeligheten er folk derfor folk for kresne til at de hadde kjøpt eller brukt tid på å se alt de laster ned og derfor er det langt fra at en nedlasning er det samme som et tapt salg. Mye av det som lastes ned blir ikke sett fordi det aldri ble tid til å se det selv om det ble lastet ned, eller forsøkt sett men avbrutt fordi det ikke falt i smak. Det er riktigere å si at en nedlastning fører til flere salg enn den hindrer. Dersom noen ser en film som faller i smak er det nesten garantert at det fortelles videre. Det er her bransjen bør komme på banen med tidsrikte og kostnadseffektive alternativer slik at de som faktisk ønsker å betale får muligheten til å betale.

 

Denne heksejakten er idioti fra start til slutt og handler i liten grad om penger. Til syvende og sist er penger i dagens form trykket papir og taller i et datasystem. Det er noen få 6-7 store grupperinger som eier mesteparten av virksomhetene i verden og de er ikke veldig langt unna de som kontrollerer pengestrømmen. Penger er ikke for slike, penger er for mannen i gaten som har noen få tusen å leve for og må prioritere om han får betalt alle sine regninger, avdrag på gjeld og om han har råd til noe godt pålegg på sitt daglige brød.

Endret av BadCat
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her er det vell fult fokus på piratbukta for å ta tante på 30år som lasta ned en Justin Bieber plate til kusina si på 14 osv osv.. Her skal det naturligvis saksøkes med realistiske summer som vil bety at både hus, hjem, bil og alt ryker samtidig som du må belage deg på å sitte gatelangs i Oslo resten av livet.

 

Spørsmålet her er jo hvor strengt lovverket rundt blir, det at det nå er mulig for folk involvert til å overvåke IP-trafikk og eventuelt få utlevert brukerinformasjon fra ISP betyr jo overhode ikke at noen rettssal vil ta noen absurde søksmål seriøst. Vi får se hva som skjer når de plutselig har huket inn 70% av Norges befolkning å skal saksøke de for type 120 millioner per hode, og hvor flere av de saksøke sitter både i regjeringen, rettsapparatet og det hele å ikke visste at det var ulovlig.

 

 

Skal dette følge de samme strafferammene som øvrige straffer i Norge så burde det være snakk om toppen hundrelappen i erstatning for de som først bli dratt igjennom hele rettssystemet og erklært skyldig. Vi har vell dessuten såpass mange hvileputer i Norge at jeg ser ikke helt for meg at hvem som helst kan buse frem å saksøke i hode og ræva, konfiskere privateid utstyr å leke viktigpetter, da stinker det fort like store erstatningssaker i motsatt retning når rettssakene først er over da vi har ganske så solide rettigheter i dette landet, så når politiet knapt har lov til å anholde folk mistenkt for grov voldtekt av mindreårige, hvordan i allverden skal personer få lov til å buse inn i folks hjem å beslaglegge PC-en ved mistanke om noe så simpelt som litt ulovlig nedlasting.

 

 

Lever vi plutselig i et såpass korrupt samfunn at digitalisert underholdningsinnhold har fått høyere verdi i samfunnet enn kjøtt og blod?

 

 

EDIT:

 

Stinker skremselspropaganda lang vei.. Tror hele hensikten er at folk skal føle at de er utsatt og at det i seg selv skal resultere i mindre aktivitet og ikke at de faktisk har tenkt til å gjøre noe seriøst ut av dette her.

 

Selv i land som USA hvor rettssystemet er temmelig avleggs og underholdningsbransjen styrer det meste av samfunnet så er det jo kun et fåtall av banale søksmål og det er vell knapt noen av de som faktisk har gått igjennom?

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner mange politimenn som laster ned, hva gjør man med dem?

 

Politimenn som laster ned ulovlig. Politikere som lyver. Forbrytere som går fri. Romenere som sitter i sellene mens dem spiller ps3 og spiser kebab. Drapsmenn og voldtektsmenn som ler av oss andre i avisene og på tv...

Seriøst... dette vet alle, dette har alle hørt eller lest om. Piss som dette skjer dag inn og dag ut i dette landet.

Og nå skal vi alle liksom virke overrasket over dette med piratkopiering? Give me a fu*** brake...alle var klar over at dette ville skje og hvis det er en ting dem som sitter på toppen av dette landet ønsker, så er det at du og jeg har minst mulig rettigheter. Vi skal svette og blø for det lille vi får og vi skal holde kjeften igjen med mindre vi har noe positivt å si om dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg spesielt misliker med denne lovgivingen er at en hvilken som helst privat aktør kun ved å sende en melding til datatilsyner kan driver overvåkning av all internettaktivitet på et abbonement. Jeg driver ikke med fildeling men at det åpnes for full overvåkning på dette viset gjør at jeg gjenoppretter VPN abbonementet og setter det til alltid å være aktivt.

 

Heldigvis har jeg en VPN leverandør som også leverer en klient til mitt mobilOS slik at den alltid sørger for VPN når det går datatrafikk. Bare å installere klient på routere, PCer, laptoper, nettbrett og mobiltelefonene våre med xxx-bit kryptering. Det blir bra, så slipper man denne urettmessige snokingen.

 

Det blir spennende å se hvordan dette vil utvikle seg da de som har lobbyert denne lovgivningen gjør det utelukkende av en eneste årsak - muligheten til å tjene store penger.

 

For min del kan de seile sin egen sjø hele underholdningsbransjen til de kommer med gode nok betaltjenester som er på nivå med Spotify som jeg har abbonerte på siden oppstart og nylig kjøpte fler Premium til fler familiemedlemmer.

 

Heldigvis er det aller beste av underholdning og rekreasjon gratis - å benytte seg av, marka, fjellet og sjøen :) Ønsker jeg å se på en film, tv-serie el. så benytter jeg det jeg alltid har gjort. Parabol, åpen nett-tv, BD/DVD eller streaming/lovlig-nedlasting i de få tilfellene hvor de faktisk har det jeg vil se og i riktig kvalitet.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig var det bra at denne loven kom. Så overlever film og spill industrien. Blitt kipt hvis di har sluttet å laget filmer og spill.Det var en etterfølger av en pc spill som jeg ventet på skulle komme, men som ikke vart laget pågrunn av at di tapte så mye penger på den første spillet som vart piratkopiert så mye.

 

Og grunnen for at folk laster ned er fordi de bruker UBRUKELIG DRM i spillene som KUN ødelegger for de som kjøper! Se på f.eks. gog.com, de selger alt DRM fritt og har stor suksess!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...