Gå til innhold

Fra og med i dag er småpirater lett bytte


Anbefalte innlegg

Tror egentlig alt dette oppstyret kommer til å bli en fiasko, politiet og disse piratjegerne kommer garantert til å bli saksøkt og så tape rettsaker pga av for dårlige bevis, så tilslutt så gir de opp.

Endret av MhMh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg forstår punkt 6.4 "Ulovlig Strømming", så er det nå også ulovlig å streame tv-serier / filmer (med å merke streame fra "uofisielle kilder")

http://www.regjering....html?id=714026

 

Dette er svært interessant.

 

Dette betyr at det nå i Norge, i likhet med Japan, er straffbart å klikke på Youtube-lenker.

 

Hvor er debatten rundt dette?

 

Edit: ser i proposisjonen at de kun snakker om serveren, altså sensur, og ikke å følge etter brukeren.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er svært interessant.

Dette betyr at det nå i Norge, i likhet med Japan, er straffbart å klikke på Youtube-lenker.

 

Hvor er debatten rundt dette?

 

Som nevnt på regjeringen sin side gjelder dette hovedsaklig sider eller personer som tilbyr streaming. For eksempel restreamer av NRK eller andre TV kanaler sine sendinger, og ikke personer som ser på streaming som f.eks YouTube.

 

De som skal straffeforfølges i slike saker er altså tilbyderne av streaminginnhold og eventuelt de som laster opp på sider som YouTube(YT har eget opplegg der man kan flagge videoer som copyright infringement, som ofte blir misbrukt though).

Endret av fenele
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest lovteksten nå, kun den lenkede teksten, men det er vesentlig med nøyaktig ordlyd for å skille mellom hva intensjonen er og hva loven faktisk beskriver. Hvis det faktisk er snakk om å tilrettelegge for strømming, så har det naturligvis vært ulovlig før også.

Lenke til kommentar

Er alternativene i linken i signaturen din, virkelig nok til å bli "usynlig" for NSA?

 

Er aldri 100% men man gjør det hvertfall vanskeligere med kryptering av sine samtaler på IM, emails m.m. Mye av dette blir brukt av overvåkerne selv; CIA/NSA og US gov bruker blant annet AES kryptering.

--

Kanskje opprette en mer utdypende tråd med hva man kan gjøre for generell nettprivacy hvis det er interesse for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

BTW, så vidt jeg kan se er norsk åndsverkslov begrenset til verk utgitt i Norge.

 

Dette tror jeg ikke stemmer

 

I § 57 finner man:

Bestemmelsen i § 41a får anvendelse på åndsverk som er gjort tilgjengelig for allmennheten av norsk statsborger eller person som er bosatt her i riket, eller av selskap som har norsk styre og sete her i riket.
Lenke til kommentar

Sitat Mediana: Åndsverkloven bygger på Bernkonvensjonen, som er en internasjonal avtale som sikrer at opphavsretten gjelder på tvers av landegrensene.

 

Les gjerne mer på wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Opphavsrett#Internasjonal_opphavsrett

 

Jeg vil ta deg seriøst dersom du sier du stemmer Piratpartiet fordi de tar opp noen prinsipielle problemer som du mener krever økt oppmerksomhet.

 

Jeg vil IKKE ta deg seriøst om du stemmer Venstre med samme begrunnelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Egentlig var det bra at denne loven kom.Så overlever film og spill industrien. Blitt kipt hvis di har sluttet å laget filmer og spill.Det var en etterfølger av en pc spill som jeg ventet på skulle komme, men som ikke vart laget pågrunn av at di tapte så mye penger på den første spillet som vart piratkopiert så mye.
Film- og spillinustrien overlever uansett. Filmer og spill med større budsjett delfinansieres av grupper som ønsker budskap eller produkter plantet i filmen eller tror du virkelig at noen blar opp hundrevis av millioner eller milliarder i et sjansespill om å gå i pluss. Film og serier har opp gjennom tidene blitt flittig brukt til å annonsere og forberede folk på retningen samfunnet ledes mot og på den måte inkrementielt skape aksept for samfunnsendringer som ellers hadde skapt store protester. Det er mange eksempler på at det som var fiksjon eller Sci-Fi noen tiår tilbake langt på vei er virkelighet i dag. Et av de beste eksemplene er overvåknings-samfunnet som det har blitt skrevet om siden 1930-tallet om ikke før. Overvåkningssamfunnet er langt på vei en realitet i dag. Folk protesterer knapt mot endringene. "Jaja, det er nå bare slik og mannen på TV sa at samfunnet blir tryggere ved å overvåke oss."Hovedhensikten til filmer og spill produsert av større studio er hjernevask og kontrol, ikke profitt. Hvofor skulle noen ønske å ha budskap eller produktplassering i diverse underholdning hvis det ikke hadde en effekt. Når folk ser film eller spiller så blir vi mindre kritisk og suger til oss imformasjon både bevisst og ubevisst. Den ubevisste delen av hjernen er langt større enn den bevisste.Folk som tror at underholdnings-industrien er en legitim bransje hvis eneste hensikt er å tjene penger på moralsk vis bør revurdere sin egen oppfattelse av verden. Ordet conscious betyr "knowing together", men folk i dag er langt ifra bevisst. Penger har ingen verdi for slike store entiteter, det er en kontrollmekanisme for å holde den lille mannen i sjakk."Entitet (fra latin ens, «det som er», avledet av esse, «være») er i filosofien et begrep for noe som har en eksistens. En entitet kan være et menneske, en stat, en gjenstand, en tanke eller et annet subjekt som eksisterer. En antakelse kan også være en entitet.En entitet kan være sammensatt av subjekter som selv er entiteter."Grunnen til pengemaset er at underholdnings-industrien er en effektiv måte å holde folk nede på. Hvis mannen i gaten blir for uavhengig vil han ikke kunne kontrolleres i den grad han er i. Det er viktig at alle konstant er i gjeld eller har behov for å stadig skaffe mer penger. Derfor er det viktig å fylle livet med aktivitet som suger penger ut av folk enten det er å betale for å være i live, ha et sted å bo, betale for å leve i rutenettet (energi (elektrisitet / oppvarming osv), skatter, avgifter, betaling for alt man skal foreta seg både i og utenfor husets fire vegger, ikke minst salg av konsepter gjennom franschiser og replikering i hver en by og tettsted i den vestlige verden. Det er svært få i dag som gjør noe positivt for å gjøre noe positivt og mange av de som gjorde det i starten korrimperes underveis. Nettsteder kjøpes opp, butikker som en gang var moralsk riktige og i symbiose med kunden spises opp av franschiser osv.Dette er en liten del av konseptet "stå alltid i gjeld, betal for alt du gjør, fyll opp med ubetydelige verdigjenstander, aldri ha en fri tanke eller handling og vær en slave fra vugge til grav". Det er bemerkelsesverdig at denne heksejakten skjer til tross for at kopiering fører til publisitet mot folk som gikk glipp av en film den tiden den var kino-aktuell. Den aktive markedsføringen for filmer kun en kortere periode etter lansering og det er liten sjanse for at folk som ikke fikk med seg denne markedsføringen skal se filmen ut av det blå. Et menneske som kopierer en film og forteller om den til 10 bekjente kan etter tre ledd føre til at tusen fler ser filmen, Dersom bransjen hadde brydd seg om penger hadde de tatt i bruk kostnadseffektive og praktiske salgskanaler, ikke drevet heksejakt på mannen i gaten som bidrar til ekstra publisitet.Grunnen til at folk laster ned er at bransjen ikke har kommet på banen med å skape en salgskanal for folk som kommer under étt eller flere av følgende punkter.A. i liten grad ser film på kino,B. Ikke ønsker fysiske kopier, enten det er pga det praktiske eller fordi de starter med å hoarde film-cover.C. Ønsker umiddelbar tilgangD. Ønsker alt over men vil ha kompromissløs kvalitet og fremtidig tilgang som ikke er mulig gjennom streaming.E. Ønsker en mer kostnadseffektiv modell.Bransjen kunne enkelt har lagt ut legitime torrents med flere muligheter.A. Ikke betaleB. Betale 3 dollar, 5, 7, 10, 15, 20, 25 eller 30 dollar.Bransjen kunne lagt ut legitime album-torrents i alt fra 196 kHz MP3 til 768 kHz WAW og latt folk betale fra 10-1000 dollar for et album.Isteden for å samarbeide med The Pirate Bay og gå glipp av det ekstreme markedsføringspotensialet for kostnadseffektiv distribusjon og sparte utgifter til båndbredde i en P2P-modell velger bransjen å angripe TPB for småpenger isteden for å potensielt kunne tjene milliarder gjennom denne nye mulige salgskanalen. De velger altså å si fra seg milliarder i inntekter på titusener av titler for å gå til sak om noen hunre millioner i såkalt tapt inntekt på en håndfull titler.Man skal heller ikke glemme fenomenet digital hoarding, Folk laster ned betydelig mer enn de noen gang har tid til å se eller hadde hatt økonomi til å betale for. I virkeligheten er folk derfor folk for kresne til at de hadde kjøpt eller brukt tid på å se alt de laster ned og derfor er det langt fra at en nedlasning er det samme som et tapt salg. Mye av det som lastes ned blir ikke sett fordi det aldri ble tid til å se det selv om det ble lastet ned, eller forsøkt sett men avbrutt fordi det ikke falt i smak. Det er riktigere å si at en nedlastning fører til flere salg enn den hindrer. Dersom noen ser en film som faller i smak er det nesten garantert at det fortelles videre. Det er her bransjen bør komme på banen med tidsrikte og kostnadseffektive alternativer slik at de som faktisk ønsker å betale får muligheten til å betale.Denne heksejakten er idioti fra start til slutt og handler i liten grad om penger. Til syvende og sist er penger i dagens form trykket papir og taller i et datasystem. Det er noen få 6-7 store grupperinger som eier mesteparten av virksomhetene i verden og de er ikke veldig langt unna de som kontrollerer pengestrømmen. Penger er ikke for slike, penger er for mannen i gaten som har noen få tusen å leve for og må prioritere om han får betalt alle sine regninger, avdrag på gjeld og om han har råd til noe godt pålegg på sitt daglige brød.

 

That moment when you release the comment you're reading is longer than the article itself. Ellers er jeg helt enig i det du sier.

Lenke til kommentar

Kan man i noen som helst sammenheng bli tatt for å være seriøs om man stemmer Piratpartiet?

 

Tror min stemme går til Venstre...

 

Tror ikke tinget har vondt av noen oppviglere som skaper litt røre på tinget og faktisk har litt peiling på sånt. En representant fra piratpartiet tror jeg bare er en berikelse, om de får flertall tror jeg ikke det er så gunstig dog :)

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er heller ikke noen stor tilhenger av piratpartiet, men jeg føler at vi trenger et protestparti i saker som gjelder personvern og rettigheter. Dette kombinert med at ingen av partiene har en politikk jeg klarer å identifisere meg spesielt med, gjør at jeg blir mer og mer overbevist om at jeg skal stemme piratpartiet til høsten. Jeg vil faktisk gå så langt som å anbefale andre å gjøre det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange ignorerer de som prøver å si att dette er en dårlig ide. De avfeier det med at det er et fåtall som skriker mye høyere en minoriteten.

Dett er en grunn til at folk skriker og roper når det kommer til dette temaet. Folk er rede. Mange ser ikke piratkopiering som noe alvorlig og mange er blitt avhengige av denne muligheten pga mange grunner. ofte når folk laster ned er det 2 ting som står i fokus. 1 av og til har ikke man ikke så mye penger akkurat da men vill gjerne se en ny film. 2 Tilgang!!! Vis en film ikke er tilgjengelig så å si i løpet av noen timer etter at den blir sluppet på bluray eller dvd i et land så vill folk forteste å laste ned. Hær kan vi også lege inn at folk er ikke interessert i å betale 100 kr får en film og langt under 200. Men man må ikke glemmer de som laster ned uansett. Dette kan man ikke komme unna uansett hva man gjør. Eneste måtte er å total overvåke Internet. Men man må vurderte om dette faktisk hadde vært et stort problem vis innhold hadde vært tilgjengelig til en pris en 14-16 åring som ikke jobber kan ha råd til?

helt idiotisk bruke dårlig råd argumentet, hva gjør 14-16åringer når de ikke hadde råd til brus & godteri ? stjeler det ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...