Gå til innhold

Fra og med i dag er småpirater lett bytte


Anbefalte innlegg

Hadde dem brukt like mye tid og penger på å utbedre de lovene som faktisk betyr noe i dette landet...Når man straffes lettere for større kriminalitet og noen slipper ut etter 12-24 måneder for voldtekt, vel da er det kanskje på tide å bytte ut dem som sitter i førerstolen. Flaut...

 

Du vil bytte ut hele Stortinget, med andre ord? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et stort steg i feil retning. Storpiratene kommer nok lett unna med VPN og for sikkerhetsskyld kryptert harddisk. Vil tro mange uskyldige vil bli rammet av denne loven, med alle delte og åpne nettverk som eksisterer.

 

Dette er uansett bare begynnelsen. Det vil garantert bli forsøk på å stenge nettsider som The Pirate Bay, og etterhvert vil nok loven lett kunne utvides og utnyttes, noe som kan føre til et mye større omfang enn det i utgangspunktet er.

Lenke til kommentar

NÅR de kommer til å konfiskere de første pc'ene så håper jeg de har vett nok til å ta ut harddisken og gi resten av maskinen tilbake, tar jo null tid på stasjonære. Blir for dumt å stikke kjepper unødvendig mange kjepper i hjulene for folk som foreløpig kun er mistenkt for piratkopiering. Tragisk at dette har blitt en del av norsk lov.

Lenke til kommentar

Her kan man vel potensielt "rævkjøre" familien til politikere osv. man ikke liker så godt. Er garantert noen i familien som dukker opp en eller annen gang på en torrent, dersom man er tålmodig haha.

 

Spesielt når man tenker innad i partiene som støtter dette forslaget, hadde jo tatt seg ut om det kom frem i media at noen av familiemedlemmene var pirater.

 

Kanskje starte en virksomhet som kun jakter på disse.

Får kjøre i gang en "kickstarter".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De tar med seg alt.

 

Ja regner med at det blir slik, selv om det er helt vanvittig tåpelig og ikke minst unødvendig.

 

Selv har jeg fått meg vpn, ikke for å kunne laste ned ulovlig, men for å få tilgang til streaming som er f.eks. US only. Det er bisarr at de samme selskapene som sperrer deg fra lovlige alternativer vil flå deg dersom du våger å få tak i materialet på "andre måter". Gi folk sjansen til å betale istedenfor å saksøke i hytt og pine.

 

Lovendringer slik som blant annet åndsverksloven burde blitt avgjort med folkeavstemning...

Lenke til kommentar

Skal vell ikke akuratt hjelpe rødgrønt mot en ny seier det tenker jeg.

 

Det er Stortinget, ikke Regjering, som har innført de nye lovene. Det er primært Arbeiderpartiet og Høyre som har lagt vekten sin bak dette. Innføring av dette er en rødblå fellesinnsats, ikke rødgrønn.

 

Nå sier jeg ikke at de grønne er noe bedre på disse tingene enn de blå, men jeg sier rett ut at dette hadde vært akkurat likt om det var Høyre i stedet for Arbeiderpartiet i regjering. Høyre brukte partipisken på akkurat denne saken, og fikk høvla ned intern motstand. Høyre og Arbeiderpartiet var for, mens Venstre (blågrønt parti) som eneste valgte motstandens vei, for å markere forskjellighet.

 

Det finnes argumenter for og mot enhver regjering, men det er flertall for overvåkning på hele Stortinget, ikke bare i Regjeringen.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg visste fra før at de fleste politikere lider av en eller annen form for åndssvakhet, men dette her, dette tar kaka. Dette er så åndssvak at det får alle andre åndssvakheter hos politikere til å virke latterlige og ubetydlige i forhold. Jeg vet ikke hva annet jeg kan si i denne saken som ikke allerede har bitt sagt. Jeg er målløs!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gjelder vel strengt tatt kunn om de har misstanke om at du driver på med piratkopiering......

Og hva hindrer dem i å overvåke tilfeldige IP-adresser? Det står ingenting i lovverket om at de må ha mistanke til at jeg gjør noe galt, før de begynner å overvåke. Snarere tvert om, de begynner å overvåke først, for så å finne ut om jeg er skyldig eller uksyldig. Altså blir jeg behandlet som om jeg var skyldig, frem til det motsatte er bevist.

 

Hvorfor det skal være enklere for private aktører å starte med overvåkning, enn det er for politiet, det fatter jeg ikke. Politiet må faktisk søke om å få starte overvåkning i en kriminalsak. Dette selv om de har spanet på en kriminell bande i lang tid, så må de søke om å f.eks. få utvide spaningen til også å gjelde overvåkning av f.eks. telefoni.

 

Her har man gitt tillatelse til at hvemsomhelst, kan starte med overvåkning, FØR det foreligger en mistanke - det er ganske spesielt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg for min del gleder meg til de fanger feil fisk, og får en rettssak, gjerne opp til høyesterett, der de skal bevise følgende: 1. Den anmeldte part hadde programvare til å utføre ulovlig nedlasting på nedlastingstidspunktet. 2. Den anmeldte part brukte selv maskinen på nedlastingstidspunktet. 3. Den anmeldte part sin maskin var IKKE infisert av noen form for skadelig programvare som kunne være ansvarlig for nedlastingen ved dette tispunktet.

 

Alt mens hele diskinnholdet er kryptert, og eieren har glemt krypteringsnøkkelen som består av en tilfeldig string.

 

Disse NSA-jævlene som står for overvåkningen burde ha de riktige advokatene på plass for å si det slik.

 

Egentlig var det bra at denne loven kom.

Så overlever film og spill industrien. Blitt kipt hvis di har sluttet å laget filmer og spill.

Det var en etterfølger av en pc spill som jeg ventet på skulle komme, men som ikke vart laget pågrunn av at di tapte så mye penger på den første spillet som vart piratkopiert så mye.

 

Så lenge stortingspolitikerene er akkurat så dumme som dette, kommer vi aldri noen vei.

Endret av Lilac1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regner med innhøsting av IP'er foregår så enkelt som at de spør trackerne om hvilke IP'er som leecher / seeder torrent filene. En stund siden jeg har laget noe torrent relatert, men det kan foregå slik:

 

(Dette er klassisk tracker/klient, DHT fungerer anderledes)

 

En torrent tracker er en diger oppslagsbok over ip addresser som har spurt om en torrent hash. Når du spør om den samme torrent hashen får du tilbake en liste over ip/port til de andre i svermen (eller noen av disse), og blir selv lagt inn i svermen.

Om man vil laste ned torrenten kobler klienten (Deluge / uTorrent etc) til disse ip'ene og spør videre om bitene til filen. Overvåkerne trenger selvfølgelig ikke koble til for å sjekke om du har filen, og kan bare notere ned IP'en som "bevis".

 

Det er ett par problemer med dette:

#1 Mange trackere (bla ThePirateBay sin) gir ut dummy IP'er i tillegg til de faktiske IP'ene, så det er fult mulig at din IP er oppført som seeder av torrenten "Hello Kitty's greatest hits", selv om du aldri har rørt denne, nettopp pga dummy ip. Trackerne gjør dette pga plausible deniability, så IP'en ikke skal kunne brukes som bevis, da det ikke beviser at du laster ned en torrent (mer en sansynlighet).

 

#2 IP er IKKE en person! Som sagt i tråden, om naboen har tråløst nett, er det hans ansvar om du laster ned over dette? Hva med McDonalds resturanter med gratis wifi? Kan disse bli dømt pga IP addresse? Lavere nivå i internet stacken - om jeg faker en IP strøm nettopp for å skape bevis mot en person (fake IP headerne, mye bruk v/ DDOS), vil en person kunne bli dømt av dette?

 

#3 Hvem er ansvarlig? Eier av nettabonoment? Om da sønn eller datter laster ned? Er det den som lastet ned? Eller er det kanskje ISP'ene selv (som sett da IFPI gikk til sak mot ThePirateBay's ISP's ISP for å få stengt siden)

 

Jeg vet om en AP politiker som stemte for dette, og seinere spurte hvordan hun fikk tilgang til en film offline. "Det er ikke lov, og du har stemt for strengere lovverk mot dette", "Men jeg har jo kjøpt filmen på en enhet".

 

Mange politikere har ingen anelse om hvordan internet og/-eller torrents fungerer. Hvorfor har de stemmerett på tema som går så nøye på denne teknologien, uten å ha en grunnforståelse om hvordan det fungerer, eller nok kunnskap til å gi en fornuftig uttalelse om temaet.

 

Dette burde blitt stemt på av folk med riktig kompetanse, ikke tilfeldige som ikke har noen forutsetning for å vite hva de faktisk stemmer for. Håper bare fremtidige rettsaker (de kommer til å komme) blir holdt hvor alle parter er nøytrale og kan essensielle deler av internet så de kan ta en riktig avgjørelse, og ikke den ville synsingen ut av luften man ser mye av.

 

My 2 cents

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...