Gå til innhold

Hva har dere søkt på til høsten?


cjoo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva har DU søkt?

 

Indøk på NTNU, NHH, rettsvitenskap i Bergen og handelshøyskolen i Trondheim. Blir nok sistnevnte i 3 år før jeg enten går over til master (hvis karakterene lar meg utveksle til veldig gode skoler via NHH) eller starter på jussen i Bergen. :)

Endret av Trådstarter
Lenke til kommentar

Hvorfor TØH og ikke NHH?

 

Trondheims økonomiske høgskole er blitt handelshøyskolen i Trondheim og får nye lokaler nærmere næringslivet. Jeg håper og tror det vil bli ansett som en god nummer to etter NHH om noen år. Jeg tror også jeg vil trives mye bedre i Trondheim (dama og noen venner skal dit) enn miljøet i Bergen (regn og ingen bekjente heller).

 

Har snakket med mange som sier at navnet på skolen ikke betyr så enormt mye på bachelor-nivå. Målet er å få gode karakterer i Trondheim så jeg kan starte på NHH og utnytte de gode mulighetene der. :) Plan B blir da å starte på jussen i Bergen, stiller nok sterkt med en bachelor i økonomi i tillegg tenker jeg.

 

Høres det dumt ut?

Endret av Trådstarter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det høres ikke dumt ut. Vi har så små forskjeller på studiestedene i Norge at det er av begrenset vekt uansett. Men du har jo laget en tråd eller to tidligere om dine ambisjoner, og da ser jeg på NHH eller indøk som et mer naturlig valg enn TØH, spesielt mtp. nettverk. Hvilken skole du tar bachelor ved betyr ikke all verden om du uansett har tatt master et annet sted, men hvem du har studert med opp igjennom har svært mye å si.

Lenke til kommentar

Angående nettverk så håper jeg handelshøyskolen gjør en god jobb med å markedsføre seg og med nye lokaler nærmere næringslivet har jeg troen på at skolen får et nytt bilde. :) Jeg har også roet meg ned litt, og ser frem til å starte i Trondheim, hehe.

 

Til syvende og sist er det karakterer som teller til den første jobben før arbeidserfaringen veier tyngst.

Endret av Trådstarter
Lenke til kommentar

For første gang siden 2008 har jeg ikke søkt noe som helst! Trives godt på jussen.

 

Tidligere har jeg søkt:

08: Master i fysikk og matematikk (men gjennomførte førstegangstjeneste)

09: Master i fysikk og matematikk (denne gangen begynte jeg)

10: Økad på NHH (men begynte ikke, gikk heller på folkehøgskole)

11: Master i rettsvitenskap (begynte, og her trives jeg veldig godt)

12: Deltidsstudie i økonomi og ledelse (som jeg tar på siden av jussen)

 

Ser her og ut ifra flere andre tråder at du studerer økonomi og juss. Satser du på en jobb som forretningsadvokat til slutt? Lurer egentlig bare på om hvor mye økonomidelen av utdanningen til en som søker arbeid som forretningsadvokat teller. Har det noe å si om den arbeidssøkende har en master innen siv.øk eller et årstudium innen øk.ad? Svaret ditt kan kanskje få meg til å revurdere mitt eget valg av utdanning.

Lenke til kommentar

Ser her og ut ifra flere andre tråder at du studerer økonomi og juss. Satser du på en jobb som forretningsadvokat til slutt? Lurer egentlig bare på om hvor mye økonomidelen av utdanningen til en som søker arbeid som forretningsadvokat teller. Har det noe å si om den arbeidssøkende har en master innen siv.øk eller et årstudium innen øk.ad? Svaret ditt kan kanskje få meg til å revurdere mitt eget valg av utdanning.

Jeg er ikke HR-ansvarlig, har ingen erfaring med jobbsøking som ferdigutdannet, men jobber i et advokatfirma og er ganske karrierebevisst og generelt sett oppegående. Svaret bør leses i lys av dette, spesielt mtp. siste setning du skrev der.

 

Jeg kommer mest sannsynlig ikke til å fullføre deltidsstudiet. En av grunnene til det er at det i for stor grad går ut over karakterene på jussen, og de karakterene er svært mye viktigere enn formell kompetanse innen økonomi. Det er i alle fall mitt inntrykk.

 

Jeg jobber per i dag som sekretær i et forretningsadvokatfirma, og er litt usikker på om det er den karriereveien jeg ønsker å gå. Det er ikke umulig, men heller ikke gitt. Grunnen til at jeg valgte å studere økonomi var todelt, og karrieretanker var ikke særlig relevant. Jeg ønsket for min egen del å lære meg grunnleggende økonomi, da jeg ærlig talt følte dette var noe jeg manglet uansett hva jeg skulle drive med. Økonomi virket rett og slett ganske interessant. I tillegg hadde jeg studiepoeng å "ta igjen" pga lånekassen.

 

Karakterer fra jussen er enormt mye viktigere for å få jobb som forretningsadvokat enn annen utdanning. Sistnevnte er selvfølgelig en fordel, men jeg tror det har begrenset viktighet. Utdanningen kan selvfølgelig være lurt å ha når man først har fått foten innenfor, men jeg tror forskjellen på et årsstudie (evt. en bachelor) og en master ikke er stor nok til at det er verd det. Så lenge man har grunnleggende forståelse, og kan kommunisere på "stammespråket", så er det ikke nødvendig med den spisskompetansen du får med en master.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...