Gå til innhold

Hva har dere søkt på til høsten?


cjoo

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke HR-ansvarlig, har ingen erfaring med jobbsøking som ferdigutdannet, men jobber i et advokatfirma og er ganske karrierebevisst og generelt sett oppegående. Svaret bør leses i lys av dette, spesielt mtp. siste setning du skrev der.

 

Jeg kommer mest sannsynlig ikke til å fullføre deltidsstudiet. En av grunnene til det er at det i for stor grad går ut over karakterene på jussen, og de karakterene er svært mye viktigere enn formell kompetanse innen økonomi. Det er i alle fall mitt inntrykk.

 

Jeg jobber per i dag som sekretær i et forretningsadvokatfirma, og er litt usikker på om det er den karriereveien jeg ønsker å gå. Det er ikke umulig, men heller ikke gitt. Grunnen til at jeg valgte å studere økonomi var todelt, og karrieretanker var ikke særlig relevant. Jeg ønsket for min egen del å lære meg grunnleggende økonomi, da jeg ærlig talt følte dette var noe jeg manglet uansett hva jeg skulle drive med. Økonomi virket rett og slett ganske interessant. I tillegg hadde jeg studiepoeng å "ta igjen" pga lånekassen.

 

Karakterer fra jussen er enormt mye viktigere for å få jobb som forretningsadvokat enn annen utdanning. Sistnevnte er selvfølgelig en fordel, men jeg tror det har begrenset viktighet. Utdanningen kan selvfølgelig være lurt å ha når man først har fått foten innenfor, men jeg tror forskjellen på et årsstudie (evt. en bachelor) og en master ikke er stor nok til at det er verd det. Så lenge man har grunnleggende forståelse, og kan kommunisere på "stammespråket", så er det ikke nødvendig med den spisskompetansen du får med en master.

 

Takker for svar.

 

Ja, jeg spør deg fordi du trolig er mer karrierebevisst enn meg. Jeg spør fordi jeg ikke synes det er realistisk å forvente at man skal oppnå gode karakterer på jussen, i alle fall ikke rett etter videregående (jeg er nettopp ferdig med VG3). Derfor vil jeg gjerne ha noe annet å vise til på CV-en, og da kommer økonomiutdannelsen inn i bildet. Spørsmålet da blir bare hvor mye den delen teller.

 

Men du mener altså at karakterene er viktigere. Da får vi bare håpe at jeg vil gjøre det bedre på jussen etter tre år med økonomi enn jeg ville gjort rett etter VG. :)

 

Vet du forresten om det er mulig å ta siste delen av masteren (5.avdeling?) i rettsvitenskap på ett semester? Du kan sende meg en PM om dette blir for "off-topic".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sendt inn forbedringer på vitnemål. Jeg er vant til at det skal være rett kopi. Men på Samordna Opptak sine sider står det ikke noe om det. At man kan bli bedt om å vise originalen når man starter.

Kan noen bekrefte dette? Har noia for å drite meg ut...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg har sendt inn forbedringer på vitnemål. Jeg er vant til at det skal være rett kopi. Men på Samordna Opptak sine sider står det ikke noe om det. At man kan bli bedt om å vise originalen når man starter.

Kan noen bekrefte dette? Har noia for å drite meg ut...

 

Kan ikke bekrefte, men jeg har også hørt at det ikke lengre er nødvendig med rett kopi hos SO. Selv sendte jeg rett kopi just in case.

 

Regner med de tar kontakt om det skulle være noen problemer eller tvil om vitnemålet ditt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Er det 20. juli man får svar?

 

Årets søknad:

 

1. Marinteknikk HIB

2. Undervannsteknologi HIB

3. Petroleums- og prosessteknologi UIB

4. Maskinteknikk HIB

5. Maskin HIOA

 

Brukte lang, lang tid på å bestemme meg, men tror dette er det beste for meg. På grunn av et litt uvanlig vitnemål, har jeg ikke fått til å regne ut konkurransepoengene mine nøyaktig, men på bakgrunn av fjorårets opptak hvor jeg kom inn på venteliste, går jeg nok rett inn på 4. eller 5. plassen og venteliste på de ovenfor.

 

:)

Lenke til kommentar

Har søkt medisin UiO. Bør komme inn, så lenge ikke poenggrensen hopper veldig.. Har like over det som har vært høyeste grense på høsten siste 4 år. Er så spent!

 

Du må si om du kommer inn eller ikke. :yes: Har du 60 poeng? Hører så mye om at det er ''umulig'' å komme inn på medisin på UiO. Har også planer om å studere medisin på UiO, men må vente tre år til.(begynner på vgs. nå). :wee: Er bare nysgjerrig på hvor høyt kravet blir i år og satser på at kravet ikke øker for hvert år. :hm:

 

Beklager hvis dette ble off-topic...

Lenke til kommentar

 

 

Du må si om du kommer inn eller ikke. :yes: Har du 60 poeng? Hører så mye om at det er ''umulig'' å komme inn på medisin på UiO. Har også planer om å studere medisin på UiO, men må vente tre år til.(begynner på vgs. nå). :wee: Er bare nysgjerrig på hvor høyt kravet blir i år og satser på at kravet ikke øker for hvert år. :hm:

 

Beklager hvis dette ble off-topic...

 

Jeg søker i ordinærkvoten, så jeg har ca 69 poeng. :) Jeg studerte noe annet i 4 år før jeg innså at det var lege jeg egentlig ville bli, så da har jeg alle alderspoengene! Men det er absolutt ikke umulig å komme inn på medisin i Oslo - heller ikke rett fra vgs! Kjenner flere som har gjort det, man trenger jo bare gode karakterer :) Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...