Gå til innhold

Innbrenning på plasma-TV-er


Anbefalte innlegg

Har opplev det et par ganger på ca ett år, og da var det statisk bilde på skjermen over en ganske lang tid. Brukte ikke lange tiden på å forsvinne da.

 

Det er greit, måtte bare sjekke, tar ikke vurderinger om image retention særlig seriøst fra noen som mener de ikke har opplevd det :) Mitt inntrykk er at TVen er mer svak for det enn snittet for nye plasmaer, men ikke at den er forjævlig dårlig, eller at det er noe galt med den, dette har jeg sett på flere forskjellige plasmaer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke trolling, det er fakta, det enste som ikke er fakta er når enkelte plasma-fans later som problemet ikke eksisterer. Det er okke sånn at image retention ikke presenterer seg som ett "avtrykk" av bildet før som du innsinuerer. Var hos en kamerat med en ganske ny samsung plasma senest for noen dager siden, og kunne sågar se spor etter forrige testlinje etter den norske tekstingen tilogmed, noe som bare er på skjermen i kanskje 10 sekund. Har sett de aller fleste nyere panasonic-plasmaene også, der virker poblemet mindre enn på samsung, men i aller høyeste grad tilsted. Og varig eller ikke, det er ett problem.

Du blander nok en gang kortene her. Og det er en enkel sak å bevise at ikke alle plasma-TVer er plaget med ujevn aldring, det er nok at noen finner én TV uten det. Som sagt er ikke ujevn aldring et problem under normal bruk for nyere Panasonic- og Samsung-TVer.

 

Når det gjelder Image Retention (som for ørtende gang har ingenting med ujevn aldring som artikkelen her omhandler, bare de kaller det "innbrenning"), så er det situasjonsbestemt. Jeg eller andre har aldri hevdet at det er umulig å fremprovosere Image Retention på en plasma-TV. Det er derimot et marginalt eller ubetydelig problem under normal bruk, og det har ingen skadevirkning for panelet. Jeg har også tidligere understreket at ingen panelteknologi er perfekt. Men når det gjelder inperfeksjon i bildet så vil jeg si at blurring på et LCD-panel er langt mer distraherende ved bevegelser enn noen svake grønn-gule konturer i bildet. Som nevnt er det lurt å sjekke innstillingene hvis slike feil skulle bli betydelige på et plasma-panel, veldig mange liker å misbruke kontrast- og lysstyrkeinnstillingene (disse burde vært godt skjult i en hemmelig meny). Hvis et nyere panel fremdeles har betydelig med retention (f.eks. ved spilling) med riktige innstillinger så er det noe galt med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har aldri benktet at det er image retention, det eneste jeg har påpekt er at om din feilaktig framstilling av image retention var riktig, så har jeg sett masse innbrenning, å se "avtrykk" av tidlgiere bilde er helt vanlig for image retention, det er ikke slik du framstilte det at slike avtrykk er ett symptom på innbrenning, mens retention bare viser seg som "sløring".

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har en Pioneer Kuro PDP-508XD fra 2007 som i snitt står på 10 timer i døgnet med XBMC. Jeg har aldri observert noen form for "innbrenning" e.l. på denne. Jeg har også en 20" Pacard Bell LCD skjerm til PCn som i snitt står på 2-3 timer i døgnet. Denne har derimot noe som minner veldig om innbrenning i bunn der som Windows Taskbaren er. Begge skjermer står stort sett med standard innstillinger. Packard Bellen er imidlertid en mye rimeligere skjerm (1490,- for 3 år siden), men det overrasker meg likevel... Blir nok plasma på meg neste gang også.

Lenke til kommentar

Jeg har en 1 år gammel Panasonic TX-P55VT50 som har fått seg en skikkelig god innbrenning. Det er snakk om logoen til Cartoon Network. Den har vel stått på denne kanalen om lag 50% av tiden.

Den oppstod for 8-9 måneder siden og har ikke endret seg som jeg kan legge merke til.

Lenke til kommentar

Har personlig erfaring fra 3 vidt forskjellige plasmaskjermer over mange år, hvor 2 av dem har en PC som hovedkilde.

Ingen har hatt selv bittelitt midlertidig image retention, og oppgavelinja er til stede i timer om gangen. At selgere sier at dette ikke er et problem for hvermansen er derfor så sant som du får det.

Du velger å konkludere basert på en personlig anekdote med hele 2(!!) eksempler.

Men siden det tydeligvis går, så har jeg et moteksempel: Har start-menyer som er innbrent selv med skjermsparer. Så derfor konkluderer jeg med at det er et problem for hvermansen.

 

For min del er det ikke et problem, for jeg skal jo vise startmenyen uansett. Men du lukker igjennom hele tråden øynene for at andre fakisk opplever dette.

Endret av Matsemann
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Du velger å konkludere basert på en personlig anekdote med hele 2(!!) eksempler.

Men siden det tydeligvis går, så har jeg et moteksempel: Har start-menyer som er innbrent selv med skjermsparer. Så derfor konkluderer jeg med at det er et problem for hvermansen.

 

For min del er det ikke et problem, for jeg skal jo vise startmenyen uansett. Men du lukker igjennom hele tråden øynene for at andre fakisk opplever dette.

Merk at det er en respons (vel og merke for lenge siden) på at absolutt alle TVer har det, og at selgere lyver. Får man med absolutt hele diskusjonen så vil du også se at jeg påpeker at visse TVer helt sikkert kan ha et problem. Derimot betyr det ikke at alle har det, og følgelig ikke noe som må opplyses som et problem på generell basis av plasmaskjermer.

 

Tar du det rett ut av kontekst så kunne det sikkert vært bedre skrevet, men så er det en årelang diskusjon, som strekker seg langt forbi denne tråden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

Plasma-TV'er burde forbys hvis ikke strømforbruket har kommet kraftig ned.

Sist jeg så et plasma-TV, fungerte det som varmeovn selv om det var sol og varmt ute.

Lenke til kommentar

Nok en gang har HW publisert denne tulleartikkelen, og denne gangen også gjennom Aftenposten. Det er skammelig at redaksjonen skal stå for slikt lavmål og spredning av myter og skremselspropaganda.

 

Artikkelforfatterne Wegner og Nilsen burde absolutt skamme seg over sitt hykleri. Hva som er mulig å få til ved misbruk av et produkt eller et defekt eksemplar er høyst urelevant, og det er ennå mer usaklig enn å fraråde de fleste LCD-paneler til alle som har barn eller kjeledyr, siden det er relativt lett å lage merker eller riper i de fleste paneler. En toåring med en leke kan være en mye større trussel for et panel enn normal bruk av et plasma-panel noen gang kan være.

 

Tek-nettverket markerer seg stadig med lavere nivå for både journalistikk og tekniske ferdigheter. Dere er jammen ikke langt unna itavisen og digi nå. :nei:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en Panasonic GT50 som har fått "innbrenning" to plasser. Der hvor teksten er på filmer/serier, og der hvor netflix logoen er når du ser gjennom menyene på PS3. Teksten skjedde ved at jeg glemte meg av når film stod på pause, og den fikk stå i 30 minutter. Logoen til netflix satte seg fast kun ved å lete etter noe å se på.

 

TV'n var i begge tilfeller vært på mer enn 500 timer. Image retention synes å være ekstremt avhengig av hvilket eksemplar av tvn du har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Några är tydligtvis butthurt. Man behöver inte springa längre än till närmaste Elkjöp eller Lefdal för att se IR på en eller flera Plasma. Hade säljare eller produsenter sagt att förutom att du troligtvis behöver köra skärmtvätt emellanåt, och inte har statisk information, framför allt kontrastrik information, längre än ett testat antal timmar så hade det inte varit en sak ens. Men när de säger att IR inte är en sak längre är det fel.

 

Grannen har en 2012 Panasonic, och hans ungar ser gärna Disneychannel varje morgon. När jag kommer för att hämta hans ungar brukar han slå på TV2 och kvar ligger en ganska skarp logo från Disneychannel.

 

Att en god plasma slår en god LCD/Led på det mesta av bildkvalitet är det ingen som helst tvivel om.

Endret av mackanz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt, produksjonsfeil på enkelteksemplarer forekommer på alt av serieprodusert materiell, og feil på plasmaceller må oftest oppdages etter mange timers bruk. Hvis noen har problemer som forklart her så har dere et eksemplar med produksjonsfeil. Om TVen er under 5 år gammel så kan du reklamere og få en helt ny TV. Det er banalt å klandre hele teknologien for produksjonsfeil på enkelteksemplarer. Sådan burde Mercedes-Benz vært erklært drittbiler fordi det har forekommet minst ett eksemplar med feil. Voks opp folkens, et hvert problem må vektes utfra hvor alvorlig og sannsynlig det er.

Lenke til kommentar

Som sagt, produksjonsfeil på enkelteksemplarer forekommer på alt av serieprodusert materiell, og feil på plasmaceller må oftest oppdages etter mange timers bruk. Hvis noen har problemer som forklart her så har dere et eksemplar med produksjonsfeil. Om TVen er under 5 år gammel så kan du reklamere og få en helt ny TV. Det er banalt å klandre hele teknologien for produksjonsfeil på enkelteksemplarer. Sådan burde Mercedes-Benz vært erklært drittbiler fordi det har forekommet minst ett eksemplar med feil. Voks opp folkens, et hvert problem må vektes utfra hvor alvorlig og sannsynlig det er.

 

Image retention er ikke noen "produksjonfeil på enkelteksemplarer" det er ett teknologiproblem.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Image retention er ikke noen "produksjonfeil på enkelteksemplarer" det er ett teknologiproblem.

Denne artikkelen som vi diskuterer omhandler ikke image retention, men ujevn aldring. (selv om kunnskapsløse artikkelforfattere mener det er det sammen, noe jeg har forklart for n-te gang hvordan de skilles teknisk) Jeg håper at du i det minste har fått med deg forskjellen snart. Ujevn aldring er ikke et reelt problem ved normal bruk av plasmapaneler fra Panasonic og Samsung, og dermed er myten avlivet. Image Retention kan skimtes i varierende grad (som nevnt), det er riktig at det er tilknyttet teknologien, men det er et marginalt problem sammenlignet med ulempene til LCD-teknologien. Image Retention er helt ufarlig, og det handler kun om et lite irritasjonsmoment, det samme gjelder etterslep og blurring på LCD-paneler.

 

Konklusjonen er uansett at ingen skal unngå plasma-paneler (fra Panasonic og Samsung) av frykt for innbrenning!

Lenke til kommentar

Denne artikkelen som vi diskuterer omhandler ikke image retention, men ujevn aldring. (selv om kunnskapsløse artikkelforfattere mener det er det sammen, noe jeg har forklart for n-te gang hvordan de skilles teknisk) Jeg håper at du i det minste har fått med deg forskjellen snart. Ujevn aldring er ikke et reelt problem ved normal bruk av plasmapaneler fra Panasonic og Samsung, og dermed er myten avlivet. Image Retention kan skimtes i varierende grad (som nevnt), det er riktig at det er tilknyttet teknologien, men det er et marginalt problem sammenlignet med ulempene til LCD-teknologien. Image Retention er helt ufarlig, og det handler kun om et lite irritasjonsmoment, det samme gjelder etterslep og blurring på LCD-paneler.

 

Konklusjonen er uansett at ingen skal unngå plasma-paneler (fra Panasonic og Samsung) av frykt for innbrenning!

 

Det har vært snakk om image retention jevnlig i denne tråden. Og du har selv gjort ditt når det gjelder å gjøre forskjellen uklar, med dine merkelig påstander om at image retention ikke manifisterer seg som "avtrykk" av ett gammelt bilde, noe det gjør. Og mener du settene som har blitt testet i denne artikkelen har produksjonsfeil? Folk sier så mye som er uriktig om plasma, så en ren påstand om at det ikke er noe reellt problem avliver ingen myter. Om problemet er marginalt eller ikke er opp til den enkelte, men jeg blir så lei av at folk later som ulempene til plasma ikke eksiterer, det har retention, det viser seg at de ikke oppfyller myndighetskrav når det gjelder eletromagnetisk felt, det bruker mye strøm, lavere lysstyrke osv. Det har mange fordeler også, men det må da gå ann å innrømme at disse ulempene eksisterer?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...