Gå til innhold

Innbrenning på plasma-TV-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Plasma har andre ting også som gjør dem til dårlige valg.

 

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/1050368/plasma-tvs-to-be-banned-in-europe

 

THE EU is mulling over a plan to kill off plasma televisions across Europe because they burn too much power.

 

http://www.sofab.net/unreliableProducts/failures/PTV_Failure.asp

Cancer Causing PLASMA TV Screens

 

Plundrete å transportere (skal ikke ligge),

 

http://www.nrk.no/rogaland/eu-forbyr-plasma-flatskjermer-1.6430723

 

Plasma-TVen slipper ut opp til fire ganger så meget Co2 i atmosfæren

 

Noen påstår de ikke opplever innbrenning. Fint for dem. De jeg har sett har opplevd det omtrent samme dag de satte det på. Har også solgt mange slike, og i utstillingen hadde vi mange merker og modeller. De stod på samme kanal fra morgen til kveld, og 1-2 uker senere så man logoen på alle plasmatvene.

Ser man kun film, uten logoer og uten statiske menyer så kan plasma fungere fint. De gir mørkere svart og har kjappere respons. Men til TV bruk med kanaler, logoer, menyer osv så anser jeg dem som uegnede basert på hva de jeg kjenner har opplevd, hva vi opplevde i butikken, hva jeg har sett etter at altibox kom. Har også ofte kontakt med reperatører, andre forhandlere osv og alle har støttet mitt syn.

Lenke til kommentar

Det må være tidenes dårligste argument for å ha et strømsløsende apparat i stua. Dersom varmeovnene du allerede har ikke er nok til å varme opp stua bør du faktisk vurdere å etterisolere, evt. bare lukke igjen et vindu. I min leilighet merker jeg godt at TV-en min bruker mye strøm nå om sommeren/høsten. Det bli rett og slett varmere, i en leilighet som allerede er for varm (varmeovnen er av halve året). Bortkasta strøm mao.

 

Personlig synes jeg hele diskusjonen er merkelig. Alle skjermteknologier i dag består av kompriss og har fordeler og ulemper. Har plasmaskjerm i stua fordi det er den ultimate multimediaskjermen, perfekt for video og nettsurfing i sofaen. Har LCD på kontoret, i laptopen, i nettbrettet og mobilen, fordi LCD er billig å produsere, er lett, krever lite teknoloig, tar liten plass, bruker lite strøm og er meget godt egnet til å vise statiske bilder. Om fem år har kanskje arvtakeren til dem begge dukket opp i et kjøpesenter nær deg. Fint, da bytter jeg TV-en.

Lenke til kommentar

Strømforbruk er bate positivt. Sparer masse penger på å ikke kjøpe inn ekstra varmovner. TVen er på når vi/jeg er hjemme, og fungerer som oppvarming når vi er inne. Dermed erstatter det en smart regulator. Win win.

 

Saklig, en panelovn koster noen hundrelapper, kan plasseres bedre, produserer mer effekt, og kan skrus på når du faktisk trenger den, istedet for å varme opp kåken året rundt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det virkelig et problem når man ikke merker det?

 

For folk som i liten grad ser sånt er det sikkert ikke noe problem, for meg er det ett ganske irriterende problem, skal ikke se bort ifra at jeg hadde kjøpt plasma forrige gang jeg kjøpte tv (det ble LCD), om problemet ikke hadde eksistert, faktisk er det svært sannsynlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Saklig, en panelovn koster noen hundrelapper, kan plasseres bedre, produserer mer effekt, og kan skrus på når du faktisk trenger den, istedet for å varme opp kåken året rundt.

 

AtW

En liten usakelighet, ja.

Dog, plasseringsmessig så tror jeg ikke du finner stort bedre sted enn rett foran der du sitter/midt i stua.

Ikke minst er den på når jeg er hjemme, og av når jeg er borte.

 

Det er faktisk ikke så fælt med litt ekstra strømtrekk fra elektronikk i Norge, som man skal ha det til. Eneste er i sommerferien, hvor varme er direkte negativt.

 

Jeg har da spart penger på å slippe å kjøp inn ovner. Og jeg har et ekstra moment færre å skru av/på.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

En liten usakelighet, ja.

Dog, plasseringsmessig så tror jeg ikke du finner stort bedre sted enn rett foran der du sitter/midt i stua.

Ikke minst er den på når jeg er hjemme, og av når jeg er borte.

 

Det er faktisk ikke så fælt med litt ekstra strømtrekk fra elektronikk i Norge, som man skal ha det til. Eneste er i sommerferien, hvor varme er direkte negativt.

 

Jeg har da spart penger på å slippe å kjøp inn ovner. Og jeg har et ekstra moment færre å skru av/på.

 

Det er ikke tilfeldig at varmeovner ofte plasseres under vinduer feks, det er ikke fordi det hadde vært mye bedre å plassere de der TVen vanligvis er...

 

Det er sant at ekstra strøm ikke er så viktig i kanskje 4 måneder av året, ihvertfall om man i liten grad bruker varmepumpe, vedovn osv, men det er ikke det samme som at det er uproblematisk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er vel heller ikke tilfeldig at vedovnen befinner seg i nærheten av sofakroken. Tven har nok strålevarme til at den hjelper best i umiddelbar nærhet.

 

Uansett, aldri vært et sted som ikke trenger oppvarming i så få få måneder som 4... Er vel heller 8 måneder (++) hvor tempen ute er lavere enn behagelig romtemperatur (18-22).

Lenke til kommentar

Det er vel heller ikke tilfeldig at vedovnen befinner seg i nærheten av sofakroken. Tven har nok strålevarme til at den hjelper best i umiddelbar nærhet.

 

Uansett, aldri vært et sted som ikke trenger oppvarming i så få få måneder som 4... Er vel heller 8 måneder (++) hvor tempen ute er lavere enn behagelig romtemperatur (18-22).

 

Jeg stiller litt spørsmålstegn til din praktiske erfaring om du tror man må ha på en panelovn bare temperaturen ute er lavere enn 18-22 grader.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei du trenger ikke en panelovn. Bare elektriske apparater eller utstyr som produserer varme. Du skal ha drøyt isolasjonsnivå om det holder med de noe ala 100W et menneske bidrar med til å heve tempen over omgivelsene.

 

Eller at man er på et solfylt sted. Aka ikke trondheim eller vestlandet i hvert fall.

 

Uansett så er 4 måneder skivebom, som burde være rundt 8 måneder.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Nei du trenger ikke en panelovn. Bare elektriske apparater eller utstyr som produserer varme. Du skal ha drøyt isolasjonsnivå om det holder med de noe ala 100W et menneske bidrar med til å heve tempen over omgivelsene.

 

Ja, og det har folk, det er ikke sånn at folk ikke trenger en stekeovn om de har en plasma, folk uten TV i hus klarer seg fint uten ekstra oppvarming selv om temperaturen er godt under 18 grader.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, men da er det altså ikke problematisk med en ekstra 0,1 KW, og heller ikke uønsket varme.

 

Jo, det er akkurat det er, ganske mye av året, i tillegg er det vel få tilfeller de vi snakker 0,1 kW, det er snakk om 0,2-0,3 i snitt. Sier ikke at dette er noe enormt problem, men synes det bærer litt preg av det samme som denne retention-problematikken, man går rundt å later som reelle ulemper ikke eksisterer, istedet for å ta innover seg at det faktisk er en ulempe.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jo, det er akkurat det er, ganske mye av året, i tillegg er det vel få tilfeller de vi snakker 0,1 kW, det er snakk om 0,2-0,3 i snitt. Sier ikke at dette er noe enormt problem, men synes det bærer litt preg av det samme som denne retention-problematikken, man går rundt å later som reelle ulemper ikke eksisterer, istedet for å ta innover seg at det faktisk er en ulempe.

 

AtW

Vel, noen ganger er det en liten ulempe, andre ganger en liten fordel. Det er nok få som vil få et problem med det. Men det er jo også noe man enkelt kan vurdere selv, alt etter eget behov og modell. Om du ser på det som et problem, kjør på, for i motsetning til retention så er det noe som er lett å definere, og noe alle skjermer har (trekker strøm altså). :)

Lenke til kommentar

Nei, straumbruket er ikkje eit problem! Ein 50 tommers plasma tv i dag brukar så lite som 89w(maks), som tilsvarer ein og ein halv gamaldags lyspære. Så i praksis så vil straumforbruket liggja på ein gamaldags lyspære.

 

 

 

Se her for snittet på 2013-modeller av Plasma og LED-lcd

 

http://www.rtings.com/info/lcd-vs-led-vs-plasma/power-consumption-and-electricity-cost

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...