Gå til innhold

Innbrenning på plasma-TV-er


Anbefalte innlegg

Jaha, så hvis du deaktiverer alt som er av beskyttelse mot "innbrenning", og setter på et bilde som er laget for å lage "innbrenning" i flere uker i strekk, så kan du få permanent "innbrenning". I samme gate, hvis du bruker en hammer med 2-3 taktfasteslag rett i panelet, vil tvn gå i stykker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, ikke noe værre enn verdens beste tv nei.. :D Har lyst å gå til innkjøp av en sånn gammal sak og sparke ut LG LCD'en som står i stua nå

Hehe, ja den er virkelig knallgod. Nå er det teknisk ikke min, men kjæresten sin (må dog innrømme at jeg trakk i noen tråder for at det ble akkurat den :p), og ble kjøpt inn som HTPC/hjemmekino- og spillskjerm. Hadde da god erfaring med plasma på endeløs TV-titting fra foreldre sin Panasonic plasma, og LG gaming/HTPC plasmaskjerm hos min bror.

 

Har aldri trengt noe annet av det andre tullet som du får på nyere skjermer, så ble heller mest mulig penger i kvalitet i stede. :)

Lenke til kommentar

Plasma har nådd sin høyde, (stoppet vel nesten opp for et par år tilbake), dog kan fortsatt de suverene panelene bli mye billigere, slik at bildekvaliteten fortsatt kan bli en del bedre på rimeligere modeller også.

 

Det er nok få sårede eiere (vi får ikke noe mer IR eller dårligere bildekvalitet ) av at artikkelen kom. Derimot så vil det nok gjøre sitt for at nye eiere ikke tør annet enn å velge LCD. At det i sin tur kanskje er en av grunnene til at Panasonic nå legger ned utviklingen kan jo være, og er selvsagt negativt for alle å miste konkurranse (ikke at den forsvinner med det første)

 

Derimot så er det nok mange som venter på teknologier som OLED skal ta over. Det har en del av styrkene og svakhetene som plasma har, og vil nok derfor ble en meget god erstatning. :) (så sånn sett er jeg ikke noe redd for at plasmaindustrien ikke går lenger fremover)

Lenke til kommentar

OLED er jo et naturlig steg videre fra plasma. Er jo bare gledelig at Panasonic nå flytter ingeniører over fra forskning på plasma til OLED. I sin tid var CRT det som ga best billedkvalitet, i dag plasma. Er ikke sånn at en gråter over tapet av CRT, akkurat som en ikke vil gråte når OLED tar over for plasma.

Lenke til kommentar

Dette er ett direkte sitat fra innlegget ditt:

Image Retention er som navnet antyder at elementer av et bilde henger igjen etter at et bilde har blitt vist over en viss tid. Dette skyldes at fosforets respons endrer seg med eksponering over tid, og elementer av det kan faktisk være synlig uten statiske bilder på noen paneler. Image retention påvirkes ikke nevneverdig av fosforets alder, og har ingen varige virkninger. Det har med fosforets respons som resultat av ulike spenninger. Det er god synlig forskjell på image retention kontra ujevn aldring. Image retention er synlig som konturer og slør* som henger igjen i bildet, mens ujevn aldring ser ut som et bilde som mer er "limt oppå"/"blandet inn" i bildet. Slør er spor av raske konturendringer hvor fosforet ikke reagerer raskt nok til å gjøre det "perfekt", som medfører uønskede artifacts. Avhengig av panelets fosforblanding blir typisk slør ved raske bevegelser enten grønnaktig, gulaktig eller rødlig (oftest grønn på Panasonic).

Du må virkelig lese hva jeg faktisk har sagt, du bør også se på det som jeg sa i samme avsnitt:

Konturer fra statiske bilder kan sammenlignes med øyets egen respons hvis du ser mot en lampe i noen sekunder og deretter stirrer mot en jevn overflate, da får du regioner som en kort stund har endret fargerespons. Image retention fungerer akkurat som dette, bare for plasmaceller.

Det er på det rene at du mener image retentinon IKKE manifisterer seg som rester av det gamle bilde som henger opp på det nye, det er rett og slett ikke riktig. Ellers ser jeg ikke helt argumentet med at det er "ufarlig" jeg vet ikke om særlig mange ulemper med TVens bildekvalitet som er farlig.

Dette er rett og slett løgn. Den er veldig tydelig at den eneste måten du klarer å lage argumenter mot meg er ved å rekonstruere mitt standpunkt. Det er lavmål i en diskusjon.

Det er på tide at du slutter med å påstå at jeg har sagt at plasma har ingen former for "avtrykk" (hva du enn legger i det ordet). Alle som forstår norsk klarer å forstå beskrivelsen jeg har gitt over, og det er kun den som vil misforstå som klarer det.

Notis: med farlig mener jeg varige problemer for bildekvaliteten.

 

1) En "myte" som her er underbygd av målinger og uttalelser fra en ekspert: http://www.vg.no/nyh...?artid=10103789

For det første, hvis noen finner én plasma-TV som sender ut et elektromagnetisk felt over en grense så betyr ikke det at alle modeller og eksemplarer gjør det, dette er typisk tabloidpresse. Når det er sagt så finnes det nok av vanlige elektriske apparater i et hus som kan skape problemer for naboer, f.eks. varmepumper, kjøleskap og andre typer air condition.

 

For det andre så blander denne "eksperten" grunnleggende fysiske begreper som alle med grunnskoleutdannelse skal klare bedre. Hans slutning om effektforbruk til plasma er heller ikke riktig. Og i tillegg så tror han at "LED-skjermer" er en egen teknologi, så han gjør faktisk alle amatørfeilene her i synsingen sin. Jeg hadde faktisk undervisning av en professor ved NTNU som skulle forklare ulike skjermteknologier, og han klarte ikke å gi en eneste korrekt beskrivelse av hvordan plasma-teknologien fungerer.

 

Alltid når en "ekspert" utaler seg, enten det er Phd, master eller fagarbeider, så skal alltid informasjoen sjekkes opp mot fakta for å se om resonnementet holder mål. Utsagnene fra professoren her får full bullshit-score.

For høyt effektforbruk - gammel myte, effektforbruk har kommet seg betraktelig, og for oss i Norge betyr det ingenting 80-90% hvis vi har termostatstyrt oppvarming.

Mener du at plasma ikke har vesentlig høyere effekt enn LCD? Ja eller nei?

AtW du må lære deg å føre en diskusjon uten å vri på andres utsagt og drive bevisst polarisering og skjev fremstilling.

 

Selv om en plasma-TV bruker mer effekt så er det én ting som betyr noe:

- Hvor mye øker den det totale energiforbruket (dvs. strømregningen)? Det er mindre enn du tror. Etter du har regnet ut dette så skal du betrakte om det er vesentlig høyere enn med en LCD-TV (noe det ikke er). Deretter bør du da sammenligne hvor god TV du får for pengene, dvs. hvor lenge må du bruke LCD-TVen for å spare inn på strømregningen de ekstra pengene du måtte ut med for å nærme deg bildekvaliteten til den langt billigere plasma-TVen?

 

Så hvis du ser praktisk på det så faller hele slutningen din i grus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Innbrenning er ikke ulempen med plasma, den tittelen har komponenten som skal forhindre det, ABL (Automatic Brightness Limiter). Alle plasma TV-er har det, noen er mer intens enn andre.

 

Hva dette innebærer er at hver gang en plasma-tv viser lyse eller hvite scener vil lysstyrken synke for å forhindre innbrenning. Man kan ikke slå det av, og det selges heller ingen plasma-tv'er uten ABL, dessverre.

 

Merket som kamuflerer dette best er Panasonic, her er overgangen smooth og langsom og man legger lite merke til det.

ABL handler mer om utjevning av effektforbruk. Hvis du husker tilbake til V10/G10-serien som var den første med det fra Panasonic så var det et reelt problem for denne generasjonen. Med 30-generasjoen er det betydelig forbedret og med 50-generasjonen så må du lete litt godt for å finne det i praktisk bruk. (Det er riktig nok ved manuell resizing av vinder og slikt du ser det mest tydelig) Jeg skulle selvsagt ønske panelene var uten dette, men dette blir et punkt under "minor issues".

 

Det er også verdt å nevne at de aller fleste TVer (LCD og Plasma) har variabel justering av lysstyrke, både i forhold til innhold og rombelysning.

 

En ting som er langt mer plagsomt er feil som følge av lokal dimming på mange LCD-paneler. Dette er mest synlig ved store gradienter (som horisonter). Selv om disse panelene kan kalibreres til lav gjennomsnittlig fargefeil, så blir det ganske stor fargefeil innenfor baklys-regionene.

 

På min gamle LCD TV så brente Discovery logoen seg fast i bildet, man så også klare striper oppe og nede på TVen. Trodde ikke LCD hadde det problemet.

Det er flere måter pikseler kan bli skadet i LCD-paneler, det forekommer. Men jeg vil gjerne vite eksakt modellnummer på din TV for jeg leter etter sammehenger.

 

Jeg har observert at enkelte typer VA-paneler har slike problemer(pluss paneler jeg ikke har fått anledning til å identifisere), VA-paneler var mer brukt til grafikerskjermer for noen år tilbake, og en del TVer bruker VA-paneler. Jeg skulle veldig gjerne visst om problemet rammer spesifikke VA-paneler (og undergrupper av andre paneltyper), og om det kan finnes en fellesnevner mellom panelene med slike problemer.

Lenke til kommentar

Du må virkelig lese hva jeg faktisk har sagt, du bør også se på det som jeg sa i samme avsnitt:

 

 

Dette er rett og slett løgn. Den er veldig tydelig at den eneste måten du klarer å lage argumenter mot meg er ved å rekonstruere mitt standpunkt. Det er lavmål i en diskusjon.

Det er på tide at du slutter med å påstå at jeg har sagt at plasma har ingen former for "avtrykk" (hva du enn legger i det ordet). Alle som forstår norsk klarer å forstå beskrivelsen jeg har gitt over, og det er kun den som vil misforstå som klarer det.

Notis: med farlig mener jeg varige problemer for bildekvaliteten.

 

 

For det første, hvis noen finner én plasma-TV som sender ut et elektromagnetisk felt over en grense så betyr ikke det at alle modeller og eksemplarer gjør det, dette er typisk tabloidpresse. Når det er sagt så finnes det nok av vanlige elektriske apparater i et hus som kan skape problemer for naboer, f.eks. varmepumper, kjøleskap og andre typer air condition.

 

For det andre så blander denne "eksperten" grunnleggende fysiske begreper som alle med grunnskoleutdannelse skal klare bedre. Hans slutning om effektforbruk til plasma er heller ikke riktig. Og i tillegg så tror han at "LED-skjermer" er en egen teknologi, så han gjør faktisk alle amatørfeilene her i synsingen sin. Jeg hadde faktisk undervisning av en professor ved NTNU som skulle forklare ulike skjermteknologier, og han klarte ikke å gi en eneste korrekt beskrivelse av hvordan plasma-teknologien fungerer.

 

Alltid når en "ekspert" utaler seg, enten det er Phd, master eller fagarbeider, så skal alltid informasjoen sjekkes opp mot fakta for å se om resonnementet holder mål. Utsagnene fra professoren her får full bullshit-score.

 

AtW du må lære deg å føre en diskusjon uten å vri på andres utsagt og drive bevisst polarisering og skjev fremstilling.

 

Selv om en plasma-TV bruker mer effekt så er det én ting som betyr noe:

- Hvor mye øker den det totale energiforbruket (dvs. strømregningen)? Det er mindre enn du tror. Etter du har regnet ut dette så skal du betrakte om det er vesentlig høyere enn med en LCD-TV (noe det ikke er). Deretter bør du da sammenligne hvor god TV du får for pengene, dvs. hvor lenge må du bruke LCD-TVen for å spare inn på strømregningen de ekstra pengene du måtte ut med for å nærme deg bildekvaliteten til den langt billigere plasma-TVen?

 

Så hvis du ser praktisk på det så faller hele slutningen din i grus.

 

Jeg har ikke rekonstruert noe som helst, jeg har sitert deg direkte, når du skriver ting som "Image retention er synlig som konturer og slør* som henger igjen i bildet, mens ujevn aldring ser ut som et bilde som mer er "limt oppå"/"blandet inn" i bildet.", og presenterer bilder der du skriver det ene er image retention, og det andre er ujevn aldring, når ujevn aldring-bildet ditt har svært liknende symptomer som image ratention, så har det ingenting med å "ville misforstå" å gjøre. Innlegget ditt er i beste fall uklart, du er enig i at image retention skaper "etterbilder" som feks logoer som er blandet inn i det neste bildet?

 

Mener du det ikke er riktig at plasma bruker mere effekt? Hva er galt med det utsagnet? Ellers griper du etter halmstrå, det er helt vanlig å skille mellom LED og tradisjonell LCD, at han gjør det betyr ikke at han ikke vet forskjellen mellom de. Ellers venter jeg spent på din utredelse av hvor stire felt man får fra plasma-TVer siden du bombastisk påstår at dette er en myte.

 

Det er ganske latterlig å beskylde meg for å drive polarisering, når du sier at en påstand om at plasma bruker mye effekt er en "myte" når de helt åpenbart bruker mer effekt. Hva i alle dager er det du baserer "myte"-påstanden din på? En helt vilkårlig grense for hva som er mye og lite effekt? Det er i beste fall misvisende. Du kan argumentere til du blir gul og blå om, penger og dill og dall jeg aldri har nevnt, de bruker fortsatt mye effekt, har ikke kommet med noen flere slutninger enn det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Innbrenningen har gjort at jeg alltid har hatet plasma tver, og frarådet alle å kjøpe slike. De skulle aldri vært på markedet i det hele tatt.

 

Har sett enorme mengder med innbrente plasmaskjermer hos eldre folk etter at de fikk altibox. Altibox har en åpningsmeny, hvor de bl.a tilbyr radio. Mange eldre slår da på TVen tidlig om morgenen, og lar samme bilde stå på 10-12-14 timer mens de koser seg med radio. Det tar knappe dagen før altiboxmenyen er permanent brent inn, og TV i praksis er ødelagt. Legg så til at dette gjentas hver dag måned etter måned, og man kan tenke seg hvor illle det blir etterhvert.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Så det du sier er at du hater plasma-TV-er fordet eldre mennesker hører på radio?

Jeg hater plasma tver fordi alle jeg kjenner som har kjøpt slike har brent fast logoer og bakgrunner i skjermen. Alle. Problemet eksploderte når altibox kom med sine plasmakillere.

 

Men tvlogoer, menyer for å spille musikk og radio, stremingtjenester med faste menyer osv brennes fast.

 

Plasma har alltid slitt med innbrenning og teknologien er uegnet til tv bruk.

Lenke til kommentar

Igjen så må det være noe galt med min plasmaskjerm. Den sliter ikke med innbrenning og det selv om den stort sett bare står med windows-skjermbildet.

 

Rart hvordan så sinnsyktmange som sverger til plasmaskjermer rett og slett tar feil og sitter med dritt-TV-er uten å egentlig være klar over det. :p

Lenke til kommentar

Igjen så må det være noe galt med min plasmaskjerm. Den sliter ikke med innbrenning og det selv om den stort sett bare står med windows-skjermbildet.

 

Rart hvordan så sinnsyktmange som sverger til plasmaskjermer rett og slett tar feil og sitter med dritt-TV-er uten å egentlig være klar over det. :p

 

Ja, det er rart hvor mange som faktisk tar feil, for jeg mener man objektivt sett tar feil om man mener en plasma-skjerm ikke har retention.

 

Men det vel ikke så mange som mener Plasma er dritt-TVer? Kanskje med unntak av enkelte brukere med generelt litt underlige meninger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vi har jo minst énm her som mener de er uegna som TV-er. :p

 

Og én ting er om de har retention. En helt annen ting er om denne er synlig i vanlig bruk. Det er den ikke på min. Jeg kan så vidt skimte en svak "bar" nederst av startlinja hvis jeg setter på et helt sort bilde og stiller brightness/contrast veldig høyt opp. Så har vi de som er klar over farene for innbrenning og tar (u)nødvendige forholdsregler. Er plasma da fremdeles uegnet som TV?

Lenke til kommentar

Drit nå i hva Ankh mener, hans meninger er langt på siden, jeg orker ikke engang å argumentere for at "plasma er uegnet for TV", for det er de ikke. Og ingen oppgående folk mener det. Men imagte retention er ett problem, og som du selve nevner har jo din TV også retention. Og det er også ett problem indirekte, men global dimming.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...