Gå til innhold

Innbrenning på plasma-TV-er


Anbefalte innlegg

Det har vært snakk om image retention jevnlig i denne tråden. Og du har selv gjort ditt når det gjelder å gjøre forskjellen uklar, med dine merkelig påstander om at image retention ikke manifisterer seg som "avtrykk" av ett gammelt bilde, noe det gjør.

Hvis du blar tilbake til forrige side så har jeg forklart og vist forskjellen på ujevn aldring og image retention veldig tydelig. Hvis du vil diskutere så vær saklig, ikke påstå at jeg har sagt ting som jeg ikke har sagt. Hvis du mener jeg har sagt at Image retention ikke er etterhengende elementer av foregående bilder så bør du lese hva jeg faktisk har skrevet, ikke hva du tror jeg har skrevet. Når du skriver som det der så har du enten misforstått det jeg har sagt eller at du bevisst lyver for å skape et poeng.

 

Folk sier så mye som er uriktig om plasma, så en ren påstand om at det ikke er noe reellt problem avliver ingen myter.

Testen viser at du må mishandle panelet før ujevn aldring er et problem. Hvis du trykker en Duplo-kloss eller en gaffel inn på en LCD-skjerm så er også det mishandling, og ganske urelevant for normal bruk. Med andre ord vises det at det er en myte at innbrenning er et reelt problem under vettig bruk. Vettig bruk gjelder alle typer ting, alt fra biler, til forbrukerelektronikk og kjøkkenutstyr.

 

Om problemet er marginalt eller ikke er opp til den enkelte, men jeg blir så lei av at folk later som ulempene til plasma ikke eksiterer, det har retention, det viser seg at de ikke oppfyller myndighetskrav når det gjelder eletromagnetisk felt, det bruker mye strøm, lavere lysstyrke osv. Det har mange fordeler også, men det må da gå ann å innrømme at disse ulempene eksisterer?

* Jeg har aldri sagt at plasma er feilfritt, men derimot sagt at det er fordeler og ulemper som må veies.

* Image Retention kan skimtes i varierende grad, er ufarlig men kan være plagsomt eller ubetydelig. Hvis dette er en deal breaker så kvalifiserer neppe en LCD-TV heller for de fleste. (merk at jeg ikke snakker om noen oppslagstavle på en flyplass nå)

 

Hvis du vil ha en saklig diskusjon vær så vennlig å unngå følgende du refererer til:

1) Elektromagnetiske felt - gammel myte

2) For høyt effektforbruk - gammel myte, effektforbruk har kommet seg betraktelig, og for oss i Norge betyr det ingenting 80-90% hvis vi har termostatstyrt oppvarming.

3) Lysstyrke er tilstrekkelig fra og med 2012-generasjonen til Panasonic, så lenge ikke solen skal skinne på panelet (noe som vil gi elendig opplevelse uansett TV).

4) Fremstille det som om jeg hevder plasma er feilfritt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innbrenning er ikke ulempen med plasma, den tittelen har komponenten som skal forhindre det, ABL (Automatic Brightness Limiter). Alle plasma TV-er har det, noen er mer intens enn andre.

 

Hva dette innebærer er at hver gang en plasma-tv viser lyse eller hvite scener vil lysstyrken synke for å forhindre innbrenning. Man kan ikke slå det av, og det selges heller ingen plasma-tv'er uten ABL, dessverre.

 

Merket som kamuflerer dette best er Panasonic, her er overgangen smooth og langsom og man legger lite merke til det.

 

Se hva som skjer på denne LG plasma TV-en når han forstørrer et lyst vindu i Windows: http://www.youtube.com/watch?v=rHndICrpxqs

Endret av morten-89
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du blar tilbake til forrige side så har jeg forklart og vist forskjellen på ujevn aldring og image retention veldig tydelig. Hvis du vil diskutere så vær saklig, ikke påstå at jeg har sagt ting som jeg ikke har sagt. Hvis du mener jeg har sagt at Image retention ikke er etterhengende elementer av foregående bilder så bør du lese hva jeg faktisk har skrevet, ikke hva du tror jeg har skrevet. Når du skriver som det der så har du enten misforstått det jeg har sagt eller at du bevisst lyver for å skape et poeng.

 

 

Testen viser at du må mishandle panelet før ujevn aldring er et problem. Hvis du trykker en Duplo-kloss eller en gaffel inn på en LCD-skjerm så er også det mishandling, og ganske urelevant for normal bruk. Med andre ord vises det at det er en myte at innbrenning er et reelt problem under vettig bruk. Vettig bruk gjelder alle typer ting, alt fra biler, til forbrukerelektronikk og kjøkkenutstyr.

 

 

* Jeg har aldri sagt at plasma er feilfritt, men derimot sagt at det er fordeler og ulemper som må veies.

* Image Retention kan skimtes i varierende grad, er ufarlig men kan være plagsomt eller ubetydelig. Hvis dette er en deal breaker så kvalifiserer neppe en LCD-TV heller for de fleste. (merk at jeg ikke snakker om noen oppslagstavle på en flyplass nå)

 

Hvis du vil ha en saklig diskusjon vær så vennlig å unngå følgende du refererer til:

1) Elektromagnetiske felt - gammel myte

2) For høyt effektforbruk - gammel myte, effektforbruk har kommet seg betraktelig, og for oss i Norge betyr det ingenting 80-90% hvis vi har termostatstyrt oppvarming.

3) Lysstyrke er tilstrekkelig fra og med 2012-generasjonen til Panasonic, så lenge ikke solen skal skinne på panelet (noe som vil gi elendig opplevelse uansett TV).

4) Fremstille det som om jeg hevder plasma er feilfritt.

 

Dette er ett direkte sitat fra innlegget ditt:

 

Image Retention er som navnet antyder at elementer av et bilde henger igjen etter at et bilde har blitt vist over en viss tid. Dette skyldes at fosforets respons endrer seg med eksponering over tid, og elementer av det kan faktisk være synlig uten statiske bilder på noen paneler. Image retention påvirkes ikke nevneverdig av fosforets alder, og har ingen varige virkninger. Det har med fosforets respons som resultat av ulike spenninger. Det er god synlig forskjell på image retention kontra ujevn aldring. Image retention er synlig som konturer og slør* som henger igjen i bildet, mens ujevn aldring ser ut som et bilde som mer er "limt oppå"/"blandet inn" i bildet. Slør er spor av raske konturendringer hvor fosforet ikke reagerer raskt nok til å gjøre det "perfekt", som medfører uønskede artifacts. Avhengig av panelets fosforblanding blir typisk slør ved raske bevegelser enten grønnaktig, gulaktig eller rødlig (oftest grønn på Panasonic).

 

Det er på det rene at du mener image retentinon IKKE manifisterer seg som rester av det gamle bilde som henger opp på det nye, det er rett og slett ikke riktig. Ellers ser jeg ikke helt argumentet med at det er "ufarlig" jeg vet ikke om særlig mange ulemper med TVens bildekvalitet som er farlig.

 

1) En "myte" som her er underbygd av målinger og uttalelser fra en ekspert: http://www.vg.no/nyheter/utrolige-historier/artikkel.php?artid=10103789

 

2) Mener du at plasma ikke har vesentlig høyere effekt enn LCD? Ja eller nei?

 

3) Tja, om det er tilstrekkelig kan vel diskuteres, å stille det opp har også ulemper, som feks større sjangser for nevnte image retention.

 

AtW

Lenke til kommentar

En god artikkel og jeg skulle virkelig ha lest den før jeg kjøpte min 64" Samsung plasmaTV i fjor høst. Jeg tok den med meg hjem, og siden jeg hadde lest at innbrenning var noe som hørte fortiden til så kjørte jeg på med god kontrast og lysstyrke. Siden jeg var vant til LED, så var et mørkt hopp, som jeg kompenserte med god lys og kontrastforhold. Etter et par konge timer med Gran Turismo 5, så skulle jeg se litt på Netflix, og med en gang netflix kom på, viste det enda rundetider og speedometer. Jeg var sjokket, trist og lei meg. Nesten på gråten, siden det var mye penger, og nettopp kjøpt en SVÆR tv.

 

 

Heldigvis gikk det bort etterhvert. Jeg fikk også lært at jeg hadde kjørt instillinger på det fagfolk kaller "tourch mode" siden det brenner bildet så lett i starten av Plasmaens levetid.

 

Etter det var jeg veldig påpasselig med statiske elementer.

 

Det som dessverre gikk meg hus forbi var at Tekst på filmer og TV, ville føre til forskjellig eldringstid på panelet. Noe som gjør at jeg den dag i dag har to litt mørkere striper der filmtekst og TV tekst har vært. Kjører nå det meste uten noen form for tekst.

 

Kjøpte meg i går en billig 46" LED TV til spilling etc.

 

Til film er den verdt alle pengene. For en TV (plasmaen) :D

Lenke til kommentar

Synes nesten jeg burde gjøre det motsatte. La dere få se en film av TVen, hvor jeg har et høy-kontrast bilde på i noen timer. Ikke noen millisekunder med image retention en gang. Høyest lysstyrke and shit.

For noen her inne får det ut til å høres ut som det er en feil i teknologien, hvor det heller burde være mer svakheter som gir at de på noen skjermer raskere vil få slikt enn LCD.

 

Kjører i hvert fall TVen med PC, spill og skrivebord i flere timer. Har dog til vanlig på at den skrur seg av etter 2 timer. Det beviser ingenting, på samme måte som andres enkelte hendelser ikke beviser noe fra eller til (som jeg ikke nekter for at dere har hatt), så må en jo nesten svarteliste visse modeller.

 

Aldri hatt en TV eller skjerm som er like god til spilling. (for ikke å snakke om video, men det er vel ikke noe nytt) Den er kanskje ikke den beste til kontorarbeid, men ikke pga IR. Mer det at bildet ikke ser like bra ut som et LCD-panel når du sitter 60-70cm fra TVen.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Min note 2 er vel ikke plasma engang, har svidd inn et navn over hele skjermen ( kvit tekst i kik-app)Får det ikke bort.Skjer jo på alt.

Det er vel AMOLED (eller Super AMOLED +++ på nyere)

Jeg hadde brent inn play/pause knappen til Spotify på min gamle Galaxy S (første gen) og Note (N7000) som jeg bruker nå.

Det er ikke så gale og vises bare på hvit skjerm.

 

Begge mobilene har vært brukt i bilen med Spotify og original bilholder, som holder skjermen aktivert hele tiden.

Lenke til kommentar

Verdifull artikkel!

Vurderer ny TV, og dette hjelper meg langt på vei.

 

Det bør egentlig ikke hjelpe deg påvei, for dette er et problem hvis du glemmer tven din på i mange uker i slengen. Og tilogmed da så kan hvitvaskingsprogram hjelpe med å berge tv'en. For 5 år siden så solgte jeg tver og datidens beste plasmatver hadde ikke problemer med innbrenning etter en hel dag med statisk pcbilde på skjermen, eventuelt så "fada" innbrenningen bort på noen få sekunder.

 

Plasma tv er fremdeles det eneste gode alternativet der ute for filmelskere :)

Lenke til kommentar

Opplevde en dum elkjøp selger som sa at den måtte stå et døgn med statisk bilde før det skjer innbrenning. Gode selgere bør hjelper kundene med å vedlikeholde produktet de selger mener nå jeg. Ikke noen grunn til å skygge unna plasmateknologien av den grunn bare man er litt forsiktig.

Mener produsentene må slutte å spre løgn bare for å selge litt flere skjermer

 

Eh tror ikke han selgeren var så steike dum for dette er faktum med flere tv'er. Du må gjerne opp i en dag med statisk bilde før du ser innbrenning. STOR forskjell fra tv til tv

Lenke til kommentar

Synes nesten jeg burde gjøre det motsatte. La dere få se en film av TVen, hvor jeg har et høy-kontrast bilde på i noen timer. Ikke noen millisekunder med image retention en gang. Høyest lysstyrke and shit.

For noen her inne får det ut til å høres ut som det er en feil i teknologien, hvor det heller burde være mer svakheter som gir at de på noen skjermer raskere vil få slikt enn LCD.

 

Kjører i hvert fall TVen med PC, spill og skrivebord i flere timer. Har dog til vanlig på at den skrur seg av etter 2 timer. Det beviser ingenting, på samme måte som andres enkelte hendelser ikke beviser noe fra eller til (som jeg ikke nekter for at dere har hatt), så må en jo nesten svarteliste visse modeller.

 

Aldri hatt en TV eller skjerm som er like god til spilling. (for ikke å snakke om video, men det er vel ikke noe nytt) Den er kanskje ikke den beste til kontorarbeid, men ikke pga IR. Mer det at bildet ikke ser like bra ut som et LCD-panel når du sitter 60-70cm fra TVen.

 

Hvilken tv har du?

Lenke til kommentar

Eg har hatt to plasma tv'er dei siste åra. Den første hadde litt image redention, det blei mykje mindre av det over tid(I starten fekk eg nesten panikk!). Men ein kunne stadig merke nokre skygger her og der etter eit par timars bruk. Den siste plasma tven som eg kjøpte i 2010 derimot har eg aldri sett noko image rendention på. Ikkje litt ein gong, og den er bare tilkobla PC. Tar eg på eit statisk bilete, og lar det stå i 48 timar, så er heller ikkje det eit problem.

 

Derimot det som var ein stor forskjell mellom dei to plasmatv'ane var lysstyrken. Den gamle var mykje meir lyssterk enn den eg har idag. Så refleksjonar plagde meg i mykje mine grad enn den nye.

Men for å få tilsvarande biletekvalitet med LED, så må man leggja på 3 gongen i pris. Så eg anbefaler alle å heller velja Plasma om TVen skal stå i rom som er mørkare og med få vindauger.

 

Lyse kvite rom med masse vindauger er Plasmaskjermen verste fiende, ikkje folk som gløyme å skru av eit statisk bilete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...