Gå til innhold

Innbrenning på plasma-TV-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg har ikkje sett ein plasma brukar så mykje effekt på mange år. Dessuten så er det tåpeleg å stole blindt på testar eller på kva andre seier. Eg kan godt bruke tid på å vise statistikk over at 2013 plasma tvar brukar mindre effekt enn 2013 led-tvar.

 

Eg har både plasma og led, min erfaring med plasma er svært positiv. Du kan snakke så mykje drit om Plasma så du vil, men faktumet er at du fremstår som ein tulling for oss som er godt kjent med plasma til kvardagsleg bruk.

 

 

Lenke til kommentar

Eg har ikkje sett ein plasma brukar så mykje effekt på mange år. Dessuten så er det tåpeleg å stole blindt på testar eller på kva andre seier. Eg kan godt bruke tid på å vise statistikk over at 2013 plasma tvar brukar mindre effekt enn 2013 led-tvar.

 

Eg har både plasma og led, min erfaring med plasma er svært positiv. Du kan snakke så mykje drit om Plasma så du vil, men faktumet er at du fremstår som ein tulling for oss som er godt kjent med plasma til kvardagsleg bruk.

 

 

 

Så bra at du kommer med solid informasjon som ett effekttall på en elkjøp-side da, du viste med virkelig med den solide dokumentasjonen. Du står fritt til å komme med bedre dokumentasjon om du vil.

 

Om folk som er "godt kjent med plasma" er så virkelighetsfjerne at de benekter ulempene med plasma, så får det være deres sak. Det jeg har kommet med er rene fakta, plasma har sine ulemper, men det virker som enkelte er i en eller annen for for benektelse av disse ulempene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ifølge Elkjøp så bruker den halvparten.

 

Men eg vil leggja til.....20000kr for ein plasma er overkill! I den priskategorien så blir LED tvar veldig mykje meir aktuelle.

 

Men når du kan få ein 50 tommer plasma for 4000kr, så får overlegen biletekvalitet enn om du hadde valt ein like stor LED TV i same priskategori.

Lenke til kommentar

Ifølge Elkjøp så bruker den halvparten.

 

Men eg vil leggja til.....20000kr for ein plasma er overkill! I den priskategorien så blir LED tvar veldig mykje meir aktuelle.

 

Men når du kan få ein 50 tommer plasma for 4000kr, så får overlegen biletekvalitet enn om du hadde valt ein like stor LED TV i same priskategori.

 

Jeg stoler mer på panasonics egne data, enn elkjøps.

 

LED og plasma har begge sine fordeler og ulemper som man må vurdere når man kjøper. Man får bedre bildekvalitet på noen fronter på plasma, dårligere på andre. Men jeg mener flere burde vurdere plasma, jeg har inntrykk av at endel ikke vurderer plasma særlig grundig selv om deres bruk er svært passende til plasma.

 

AtW

Lenke til kommentar

I følge Panasonic sin spesifikasjon så står det:

On mode Average Power Consumption 149 W Rated Power Consumption 472 W

 

http://shop.panasonic.com/shop/model/TC-P55VT60?t=specs

 

Dette har nok meir med lysstyrken å gjere. Høgare lysstyrke gir mindre refleksjonar. Ergo talla frå alle disse sidene blir vanskeleg å dra noko nyttig data ut i frå så lenge man ikkje kjenner til rommet TV'en skal stå i.

Lenke til kommentar

Det blir naivt å sammenligne oppgitte maks-tall. En kathode-LCD eller LED-LCD vil ha langt mer stabilt effektforbruk som representerer den oppgitte effekten bedre. En plasma og OLED TV vil ha langt lavere gjennomsnitlig effektforbruk enn oppgitt maks-effekt.

 

Dette fordi LCD teknologien ikke tillater noe i nærheten av like dynamisk lysutslipp/strømforbruk. Nettopp fordi dette skjer på pikselnivå hos plasma/OLED, mens det i beste tilfelle skjer på dimming av kathode/LED nivå hos LCD.

 

Men faktum er at effektforbruket er høyere på plasma, ingen tvil om det, bare ikke så overdrevent.

Lenke til kommentar

I følge Panasonic sin spesifikasjon så står det:

On mode Average Power Consumption 149 W Rated Power Consumption 472 W

 

http://shop.panasonic.com/shop/model/TC-P55VT60?t=specs

 

Dette har nok meir med lysstyrken å gjere. Høgare lysstyrke gir mindre refleksjonar. Ergo talla frå alle disse sidene blir vanskeleg å dra noko nyttig data ut i frå så lenge man ikkje kjenner til rommet TV'en skal stå i.

 

Den "average power-consumptionen" de operer med der er nok i laveste laget, den er vesentlig høyere i specs oppgitt i europa, der de har målestandarder å forholde seg til.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det blir naivt å sammenligne oppgitte maks-tall. En kathode-LCD eller LED-LCD vil ha langt mer stabilt effektforbruk som representerer den oppgitte effekten bedre. En plasma og OLED TV vil ha langt lavere gjennomsnitlig effektforbruk enn oppgitt maks-effekt.

 

Dette fordi LCD teknologien ikke tillater noe i nærheten av like dynamisk lysutslipp/strømforbruk. Nettopp fordi dette skjer på pikselnivå hos plasma/OLED, mens det i beste tilfelle skjer på dimming av kathode/LED nivå hos LCD.

 

Men faktum er at effektforbruket er høyere på plasma, ingen tvil om det, bare ikke så overdrevent.

 

Dette er vel kjent for de fleste?

 

Og hvem er det egentlig som overdriver her? Tallene jeg har presentert er langt nærmere sannheten enn de du har operer med.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tydeligvis ikke godt nok.

Jeg har da ikke operert eller påstått noen nøyaktige eller helt realistiske tall?

 

Om du skal henge deg opp i at jeg oppga forskjellen til å være rundt 0,1 KW, og tror det representerer et nøyaktig tall, så gjør du deg bare til. Hadde det vært nøyaktig så hadde jeg skrevet 100W.
Teknisk sett så svinger usikkerheten fra 149W-50W når jeg oppgir det slikt, og det er ikke så fryktelig langt unna heller om du ser på faktisk effektforbruk og type modell. Men om det til formening skal vise seg at det er nærmere 0,2 KW, ja så er det også greit.

Obs: Å slenge inn disse elendige og dritbillige LED-LCD TVene som har en liten lysdiode er selvfølgelig lite interessant)

Men om det til formening er nærmere 0,2 KW så er det bare bagateller
Om tallet er nærmere 0,2 KW forskjell så får det bare være.

Lenke til kommentar

Tydeligvis ikke godt nok.

 

Jeg har da ikke operert eller påstått noen nøyaktige eller helt realistiske tall?

 

Om du skal henge deg opp i at jeg oppga forskjellen til å være rundt 0,1 KW, og tror det representerer et nøyaktig tall, så gjør du deg bare til. Hadde det vært nøyaktig så hadde jeg skrevet 100W.

Teknisk sett så svinger usikkerheten fra 149W-50W når jeg oppgir det slikt, og det er ikke så fryktelig langt unna heller om du ser på faktisk effektforbruk og type modell. Men om det til formening skal vise seg at det er nærmere 0,2 KW, ja så er det også greit.

Obs: Å slenge inn disse elendige og dritbillige LED-LCD TVene som har en liten lysdiode er selvfølgelig lite interessant)

 

Men om det til formening er nærmere 0,2 KW så er det bare bagateller

Om tallet er nærmere 0,2 KW forskjell så får det bare være.

 

200-300 Watt som jeg skrev, eller 0,2-0,3 er mye nærmere sannheten. Du får gjerne mene det er bagataller, men da vil jeg gjerne ha meg frabedt at du først kommer med uttalelser om at det er "Overdrevne forskjeller", for det er ikke. Det er omtrent det forskjellen ligger på.

 

Forøvrig er forskjellene større, og ikke mindre på de store skjermene, og det er ikke "drittbillige LED-LCD-tver"

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Kilden din sa ca 120W-225W forskjell, og de innrømmer at de kun har gått ut fra disse opplyste tallene fra produsent og ikke det reelle strømforbruket. Og siden vi tydeligvis er enige i at dette er noe lavere, så kan vi altså anta at det er mindre enn 120W-225W, som igjen er godt innenfor det jeg påstod.

Lenke til kommentar

Kilden din sa ca 120W-225W forskjell, og de innrømmer at de kun har gått ut fra disse opplyste tallene fra produsent og ikke det reelle strømforbruket. Og siden vi tydeligvis er enige i at dette er noe lavere, så kan vi altså anta at det er mindre enn 120W-225W, som igjen er godt innenfor det jeg påstod.

 

La oss si 125 -275, så er vi nærmere, og det er ikke basert på toppeffekt, da hadde forskjellen vært større. (jeg har aldri sett en Plasma på 55 tommer med toppeffekt på mindre enn 350 watt)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

En annen sak er jo at norge blir en dumpingplass for plasmaskjermer resten av europa ikke vil ha eller forbyr. Elektrisk søppel er ikke noe vi trenger importere, har mer enn nok fra før nå som fasttelefoner og fm radioer skal kasseres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...