Gå til innhold

Innbrenning på plasma-TV-er


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en 50tommer samsung plasma tv siden fotball-VM i 2010, og jeg har spilt mye xbox og har også pc koblet til, startmenyen er der hele tiden, og det hender at det blir såkalt "innbrenning", f.eks da jeg så serien OZ, i pan/scan, da ble de svarte stripene på siden stående en liten stund, men "innbrenning" er jo ikke permanent, det blir stående kanskje noen timer, og hvis du ser på noe annet forsvinner det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt en 50tommer samsung plasma tv siden fotball-VM i 2010, og jeg har spilt mye xbox og har også pc koblet til, startmenyen er der hele tiden, og det hender at det blir såkalt "innbrenning", f.eks da jeg så serien OZ, i pan/scan, da ble de svarte stripene på siden stående en liten stund, men "innbrenning" er jo ikke permanent, det blir stående kanskje noen timer, og hvis du ser på noe annet forsvinner det.

Midlertidig innbrenning. Dersom du har mye problemer med dette ville jeg forsøkt å skru ned kontrasten/lysstyrken noe. En TV som er ok kalibrert skal ikke ha denne typen problemer.

Lenke til kommentar

Midlertidig innbrenning. Dersom du har mye problemer med dette ville jeg forsøkt å skru ned kontrasten/lysstyrken noe. En TV som er ok kalibrert skal ikke ha denne typen problemer.

 

Det skjer normalt ikke, men har hendt hvis jeg har hatt tv-serie maraton en hel helg for eksempel, har ikke normalt problemer med det, har bare skjedd en gang.

Lenke til kommentar

Og da skrur du den opp.

Eller så kan du bruke et eldgammelt triks som senker lyset i rommet. (vil jo gjerne bare bli i nærheten av problematisk på sommern, da vinternt sjelden har nok lys)

Eller så kjører man kontinuerlig worst-case testing til en annen gang. :closedeyes:

 

Men for all del, det spørs jo ikke hva man sier når du uansett tar oss for å være en gjeng løgnere. Jaja, du får ha din eksepsjonellt dårlige erfarring i fred. Jeg får ikke dårlig samvittighet å anbefale plasma på det sterkeste. Midlertidig innbrenning kan jeg finne på å se etter i ny og ne om jeg tenker over at jeg har sett på noe ekstra lenge, uten hell. Eller jo, det var en gang på en plasma en del år tilbake som hadde fått oppgavelinja "brent inn" når den var helt ny. Forsvant etter få minutter. Er såpass kritisk til det meste med bilde at jeg ikke ser for meg at jeg ikke er i stand til å se det...

 

Jeg har brukt HTPC til TV/prosjektor i årevis. Hva er det som fungerer så dårlig med slik bruk og skjermbeskytte?. Jeg kjører det mest pga jeg synes det ser fint ut i de få tilfellene den slår ut, da jeg pleier å skru av plasmaen når jeg ikke er til sted. P

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og da skrur du den opp.

Eller så kan du bruke et eldgammelt triks som senker lyset i rommet. (vil jo gjerne bare bli i nærheten av problematisk på sommern, da vinternt sjelden har nok lys)

Eller så kjører man kontinuerlig worst-case testing til en annen gang. :closedeyes:

 

Men for all del, det spørs jo ikke hva man sier når du uansett tar oss for å være en gjeng løgnere. Jaja, du får ha din eksepsjonellt dårlige erfarring i fred. Jeg får ikke dårlig samvittighet å anbefale plasma på det sterkeste. Midlertidig innbrenning kan jeg finne på å se etter i ny og ne om jeg tenker over at jeg har sett på noe ekstra lenge, uten hell. Eller jo, det var en gang på en plasma en del år tilbake som hadde fått oppgavelinja "brent inn" når den var helt ny. Forsvant etter få minutter. Er såpass kritisk til det meste med bilde at jeg ikke ser for meg at jeg ikke er i stand til å se det...

 

Jeg har brukt HTPC til TV/prosjektor i årevis. Hva er det som fungerer så dårlig med slik bruk og skjermbeskytte?. Jeg kjører det mest pga jeg synes det ser fint ut i de få tilfellene den slår ut, da jeg pleier å skru av plasmaen når jeg ikke er til sted. P

 

Det er ikke noe galt i å anbefale plasma, plasma har flere fordeler, men det har også flere ulemper. Det er for mange plasma-fans som overdriver fordelen for mye og later som ulempene ikke finnes.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Om det er en Panasonic ST60 så har de sabotert den med vilje. Min ST60 har automatisk standby etter noen timer med tv-titting uten at jeg har endret på noe. Om jeg går inn i Smart-tv funksjonene og lar den stå der uten å velge noe eller spiller en film via USB minne og setter denne på pause tar det bare minutter før tv-ens skjermbeskytter starter.

 

Ang plasma fanboys så skjønner jeg godt at de blir litt på offensiven.

Når jeg kjøpte plasma nylig så ble jeg møtt av mange som slo seg på panna og de fleste trodde jeg hadde kjøpt en umoderne dritt tv til 3000kr uten å ha sett den. Både faren og broren min har kjøpt Samsung 55" led 6300 serien (tror jeg) på tilbud til 10.000kr som er samme pris jeg gav for min plasma. Fakta er at jeg har godt synlig bedre bilde på min tv.

Både broren og faren min sitter vanligvis mindre enn 3 meter fra tv så SD tv ser virkelig ræva ut.

Endret av Hans Erling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har hatt 60" LG Plasma i snart 4-5år, ikke noe burn in her. Men har hatt midlertidig retention om jeg ikke har aktivert anti burn in funksjon, men den retentionen er borte etter 1-3min med nytt bilde på skjermen. Er nok noe forskjell i kvalitet på plasmaene rundt om.

 

Men blir en oled når kvalitet og prisene er ok, rundt en 25 000kr for 70 eller 80 tommer og jeg er fornøyd.

Lenke til kommentar

Innbrenningsbegrepet:

Ved en innbrenning endte du opp med en skygge av det statiske bildet som hadde brent seg fast, noe som ikke bare skaper et irritasjonsmoment, men også feilaktig visning av det du vil se på.
Innbrenning på CRT skyldes at fosforet ble faktisk brent fast pga. for mye eksponering, som gjorde at det sluttet å reagerer som det skulle og ble "brent fast" (derav ordet).

 

Problemet, eller fenomenet, er for plasmaskjermene rett og slett at fosforet i de ulike cellene blir brent ujevnt. Det er disse cellene som sammen skaper bildet du ser på, og når de blir brent med ett statisk bilde over lang tid, vil det henge litt igjen.

Selv om jeg har forklart dette ørten ganger før (1 2 og mange flere), det som kalles innbrenning på plasma-paneler har ingenting med brenning av fosfor. Det som folk kaller innbrenning på plasma er egentlig snakk om ujevn aldring av fosfor. Dette skyldes at fosforets respons på spenning varierer med hvor mye brukt cellen er. F.eks. en celle som har blitt eksponert med høy intensitet de første brukstimene vil kunne ha synlig fargerespons fra en celle som har blitt eksponert med lavere intensitet. Forskjellen er størst når fosforet er lite brukt, som er grunnen til at AV-eksperter kjører inn panelene med jevn og middels høy lysstyrke for å aldre fosforet godt forbi det punktet der dette utgjør noen betydelig forskjell. En slik innkjøring kan tilsvare 500 timer eller mer med normal bruk, og da begynner forskjellene å bli minimale og panelet blir faktisk mindre sensitivt for bruk som kan forårsake midlertidige ujevnheter. Måten fosforet endrer seg med mer bruk gjør at de som har prestert å få ujevn aldring vil se at dette forsvinner med bruk, og at dette på ingenmåte er brent fast i panelet. Hvis uhellet først er ute så har plasma-TVer innebygde "rensefunksjoner", som aldrer fosforet raskere enn normal bruk. (BTW: du trenger ikke å bekymre deg for at fosforet blir for "gammelt", den øvrige elektronikken i panelet vil trolig svikte lenge før du sliter ut fosforet. Plasmapanelet vil også justere spenningen på panelet med bruk, som sikrer god bildekvalitet i mange år. Panasonic klarte dog å bomme på denne kalibreringen for noen år tilbake.)

 

Plasma-paneler har en rekke egenskaper for å unngå problematikk rundt ujevn aldring. Merkbart under bruk er at det at bildet gradvis forflyttes litt rundt på panelet (noen pikseler i hver retning) for å jevne ut aldringen. I tillegg vil panelet dimme ned lysstyrken etter noen få sekunder med statisk bilde. Mellom hver generasjon har de siste årene har også Panasonic jobbet mye med fosforblandingen og spenningsreguleringen slik at problematikken har blitt redusert for hver eneste generasjon. Samsung har også gjort en god jobb på dette området, det ene unntaket er den tredje produsenten LG som gjennom en rekke år nå har produsert dårlige plasma-paneler.

 

Som med alle serieproduserte varer har plasma-paneler en risiko for produksjonsfeil, og disse er ikke alltid like synlige umiddelbart som typiske feil på et LCD-panel, siden mange feil tilknyttet fosforet kan være vanskelig å oppdage med første øyekast. Tidligere var gasslekkasjer et problem som kunne ødelegge intensiteten til panelene, men dette er faktisk ganske grundig testet i trykkammer på fabrikkene. Små skader kan likevel inntreffe mellom fabrikken og kjøper. Feil i fosforblandingen eller andre feil i cellene kan komme gjennom kvalitetskontrollen på fabrikken (akkurat som mange panelfeil kan glippe gjennom på LCD-paneler), og produsentene lar dette skje siden det er billigere å erstatte de TVene med feil enn å ekstremt grundig test på fabrikken. Det vil ikke overraske meg om over 2% av panelene som blir solgt har slike feil, og dette har kjøper rett til å få utbedret (dvs. bytte panel). Bare små avvik i fosforet vil gi annen respons på spenning som igjen vil gi andre egenskaper med aldring. Så de som har nyere plasma-paneler med aldringsproblemer og har brukt panelet på normal måte har aller mest sannsynlig et panel med produksjonsfeil.

La meg ta en liten digresjon fra et annet produkt:

 

 

Jeg kjøpte meg en forsterker av type Peavey Nashville 112 på tilbud for noen år siden, siden jeg visste at dette var en veldig bra gitarforsterker. Mitt eksemplar hadde derimot en plagsom produksjonsfeil hvor trafodur "druknet" mesteparten av lyden i forsterkeren (skyldes trolig en bagatell på kretskortet slik at overharmoniske svningninger forplanter seg), så jeg kontaktet forhandler for å få det utbedret. Det viste seg å være vanskelig, og han hevdet at siden andre profesjonelle musikere var fornøyde med sine forsterkere så måtte jeg (som amatør) være fornøyd med min. Han klarte aldri å forstå at det var ingenting galt med produktserien (som er fantastiske forsterkere), men derimot mitt eksemplar spesifikt. Slike feil kan forekomme selv på ekstremt dyre produkter.

 

 

 

Så problemet om ujevn aldring er et faktisk problem i dag koker ned til hvilken produsent det er snakk om, og om panelet brukes normalt eller misbrukes ekstremt.

 

 

Image retention:

De fleste blander ujevn aldring med image retention:

 

Flere sikkerhetsløsningeer skal forhindre at dette skjer, og TV-bransjen har prøvd å innføre begrepet «Image Retention», om en illustrasjon på at innbrenning i dag bare er midlertidig – om det faktisk skjer.
Dette er så feil som det kan bli. Ikke bare blander dere to helt urelaterte fenomener, men dere presterer også å påstå at dette omtrent er en avledningsmanøver fra produsentene. Her er dere virkelig langt ute på jordet, om ikke på vidda.

 

Image Retention er som navnet antyder at elementer av et bilde henger igjen etter at et bilde har blitt vist over en viss tid. Dette skyldes at fosforets respons endrer seg med eksponering over tid, og elementer av det kan faktisk være synlig uten statiske bilder på noen paneler. Image retention påvirkes ikke nevneverdig av fosforets alder, og har ingen varige virkninger. Det har med fosforets respons som resultat av ulike spenninger. Det er god synlig forskjell på image retention kontra ujevn aldring. Image retention er synlig som konturer og slør* som henger igjen i bildet, mens ujevn aldring ser ut som et bilde som mer er "limt oppå"/"blandet inn" i bildet. Slør er spor av raske konturendringer hvor fosforet ikke reagerer raskt nok til å gjøre det "perfekt", som medfører uønskede artifacts. Avhengig av panelets fosforblanding blir typisk slør ved raske bevegelser enten grønnaktig, gulaktig eller rødlig (oftest grønn på Panasonic). Konturer fra statiske bilder kan sammenlignes med øyets egen respons hvis du ser mot en lampe i noen sekunder og deretter stirrer mot en jevn overflate, da får du regioner som en kort stund har endret fargerespons. Image retention fungerer akkurat som dette, bare for plasmaceller.

Jeg har her lagt ved to bilder fra avforums for å illustrere forskjellen på image retention og ujevn aldring, det er tydelig nok til at alle skal se det:

 

post-63307-0-00373200-1373819144_thumb.jpgpost-63307-0-79535700-1373819151_thumb.jpg

 

 

 

For den som skulle lure så er bildet til venstre med image retention og det til høyre med ujevn aldring. Har du en TV som den til høyre etter normal bruk så har du et defekt eksemplar.

 

 

 

Testmetodikken:

Denne testen er et stjerneeksempel på at testerne ikke vet hva de driver med og heller ikke aner hvordan en test skal gjennomføres for å ha noe verdi utover underholdning. En test av en påstand skal gjennomføres som "forskning". En test som viser om det er mulig å påføre skade på en plasma-TV om en bruker er en total idiot deaktiverer sikkerhetsmekanismer og utfører en testmetode som ikke har noen sammeheng med normal bruk. Jeg er spent på hvordan artikkelforfatterne ville gjennomført f.eks. en biltest av påstanden om at "BMWer er gode kjøremaskiner", ved å slå av alt av ABS og ESP og se hvor dårlig bilen blir? Enhver test må ha realisme for å ha noen verdi, og en feil problemstilling og vinkling på en test/forskning er faktisk nok til at hele arbeidet blir totalt verdiløst.

 

MYTEN VAR: Nye plasma-TVer har ikke lenger problemer med at bilder brenner seg fast i skjermen.

Er dere klar over at det faktisk er mulig å få "brent fast" bilde i et LCD-panel også? (ved å ødelegge LCD-krystallene) Det er et ekstremt sjelden problem som egentlig har ingen relevans for vanlige brukere, men på samme måte som dere fremlegger plasmas "problemer" kan jeg også hevde at ingen bør kjøpe LCD fordi det er i teoretisk mulig i ekstreme scenarier å slite ut/ødelegge panelet?

 

Forslag til hvordan en slik test skal være:

- Er ujevn aldring av plasma-paneler et problem ved normal bruk?

- Deretter oppfølging: Hvor ekstrem bruk skal til før det blir et problem, og hvilken relevans har dette for kjøper?

 

(alternativ: hvilke plasma-paneler er dette et problem ved normal bruk? (spiller produsent en rolle her?) )

 

Den myten er knust! Testingen vår viste at det ikke skulle mer enn timer til med et statisk bilde på TV-en før det var problemer på ferde. Etter en hel dag var det synlig, og over lengre tid ble TV-en skikkelig skadet av problemet.

Denne tulleproblemstillingen er helt verdiløs. Hadde dere gjort det ala det jeg foreslår over så hadde konklusjonen vært en helt annen. Ser dere hvor avgjørende problemstilling og testgjennomføring er for utfallet til slike tester?

 

Myten, slik den er ordrett formulert er uansett feil. Faktisk innbrenning er ikke mulig på noen plasma-paneler.

 

De av forumbrukerne som har skrevet lengre avhandlinger eller forskningsarbeid vet at problemstilling og testmetode er helt avgjørende, og kan medføre en helt feil fremstilling. Og selv om "forsker" har gode intensjoner så kan dette gjøre arbeidet ubrukelig.

 

Det triste med denne artikkelen er at folk vil lese den og tro at plasma-TVer har problemer med innbrenning, og artikkelforfatterne bidrar dermed til å fyre opp under en gammel myte som ikke er sann. Denne artikkelen er faktisk av det mest lavmål jeg har sett fra HW som jeg kan huske. Mange av artiklene er direkte oppgulp fra andre nettsider, men dette er mye værre når det er direkte feilinformasjon.

 

Denne artikkelen burde absolutt vært en del av en "Hall of shame" for Tek-nettverket.

 

Noen ord til artikkelforfatterne:

- Dere klarer ikke å få noen av definisjonene riktig, dere bør forstå teknologien bedre.

- Dere blander kortene: ujevn aldring("innbrenning") og image retention er to helt uavhengige fenomener.

- Testen mangler et perspektiv av hvor aktuelt/relevant problemet er. Hvordan en person potensielt kan herpe et panel med vilje er ikke aktuelt for kjøpere.

- Er det virkelig dette HW-ekstra gir oss?

 

Til undrende potensielle kjøpere:

Hvis dere ender opp med ujevn aldring på et nytt panel fra Panasonic eller Samsung så er det enten pga. produksjonsfeil eller ekstrem unormal bruk med timesvis med helt statisk bilde. Det burde ikke være noe problem for normale brukere.

LGs plasma-paneler kan jeg ikke gå god for, de er for variable. LG kan gå bra, men Samsung og Panasonic er trygge valg.

 

Husk også at ved vurdering av ny TV så må alle relevante fordeler og ulemper for kandidatene vurderes. For LCD-paneler, spesielt IPS-paneler er etterslep/motion blur et betydelig større problem enn image retention, som har stor betydning for skarpheten til bevegelser (f.eks. sport, spill, eller film). Ingen panelteknologi til nå er perfekt.

 

Til de som sliter med image retention, det kan være lurt å sjekke lysstyrken og spesielt kontrasten. Kontrasten skal aldri stilles høyt, og skal normalt være så nær nøytral posisjon som mulig, avhengig av resultater fra kalibrering. For høy innstilling av lysstyrke gir aldri et godt resultat noen paneler, det samme gjelder kontrast.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tar du et par timers test på hvert plasmapanel du ser på? Sjekker om bildet henger igjen.

 

Mulig noen tar å overdriver eller påberoper seg problemer over alt. Det er nok av disse i andre sektorer som gjør det for oppmerksomhet. ;)

 

Nei, jeg gir meg der. Du skal få ha din mening så skal jeg ha min.

Lenke til kommentar

Mulig endel plasmaeiere har synsproblemer eller virkelighetsfornektelse, hva vet jeg, jeg har sett mange forskjellige plasmapanel, problemet eksisterer på samtlige jeg har sett.

Med fare for å fôre trollet så må jeg virkelig spørre om alle plasma-paneler du har sett ser ut som bildet til høyre i innlegg #31?

 

Hvis ja, hvilke paneler fra Panasonic eller Samsung de siste fem årene har du sett? Eller er dette basert på tvilsomme paneler fra 2003? Og hvis du har sett en TV uten feil, har du da sjekket om dette ikke er plasma?

 

Noen som disponerte min ST50 klarte her forleden å la den stå på en hel dag med statisk bilde med XBMCs vakre bakgrunn. Selv om dette er noe som aldri skal gjøres, så har det gått helt fint. Det er altså helt usannsynlig at noen får varige merker etter noen få timer med en kanal-logo.

Lenke til kommentar

Med fare for å fôre trollet så må jeg virkelig spørre om alle plasma-paneler du har sett ser ut som bildet til høyre i innlegg #31?

 

Hvis ja, hvilke paneler fra Panasonic eller Samsung de siste fem årene har du sett? Eller er dette basert på tvilsomme paneler fra 2003? Og hvis du har sett en TV uten feil, har du da sjekket om dette ikke er plasma?

 

Noen som disponerte min ST50 klarte her forleden å la den stå på en hel dag med statisk bilde med XBMCs vakre bakgrunn. Selv om dette er noe som aldri skal gjøres, så har det gått helt fint. Det er altså helt usannsynlig at noen får varige merker etter noen få timer med en kanal-logo.

 

Det er ikke trolling, det er fakta, det enste som ikke er fakta er når enkelte plasma-fans later som problemet ikke eksisterer. Det er okke sånn at image retention ikke presenterer seg som ett "avtrykk" av bildet før som du innsinuerer. Var hos en kamerat med en ganske ny samsung plasma senest for noen dager siden, og kunne sågar se spor etter forrige testlinje etter den norske tekstingen tilogmed, noe som bare er på skjermen i kanskje 10 sekund. Har sett de aller fleste nyere panasonic-plasmaene også, der virker poblemet mindre enn på samsung, men i aller høyeste grad tilsted. Og varig eller ikke, det er ett problem.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...