Gå til innhold

Fra i dag er det utrygt å piratkopiere i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I dag er den nye piratloven er endelig vedtatt. Det politikere ønsker å oppnå; er å ta de store fildelerne/de som tjener penger på å illegalt distribuere filmer/serier/musikk

For dette er jo et så enormt stort problem i Norge at en lov bare måtte lages.

De største fiskene som først og fremst rammes av dette har vært beskyttet mot det i godt over 10 år allerede. Greit de tas fra tid til annen, men det er ikke pga. overvåkning av denne typen. Eneste dette vil ramme, avhengig av hvordan loven brukes, er den gjennomsnitlige nordmann.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+152

Så du sier til meg at folk på 16 år vet bedre om hvordan landet skal styres enn mennesker med over dobbelt så mye livserfaring?

 

Livserfaring jo, problemet er jo at de gamle pampene ikke klarer å forstå hvordan internett og fildeling fungerer, hva som er forskjellen på stjeling/piratkopiering etc.

 

Akkurat det samme som i platebransjen, lederne er gamle og utdaterte, nekter å innfinne seg med det faktum at vi er i en ny tidsalder, og velger derfor å sloss med alt og alle fremfor å sette seg inn i nye teknologier og faktisk utvikle nye løsninger. Vi ser jo hva som skjer når de faktisk GJØR det (spotify/netflix..)

Endret av Slettet+152
Lenke til kommentar
Synes det er riktig at man skal klargjøre at å laste ned opphavsbeskyttet materiale ikke er lov, men å gjøre dette ved å gi private aktører en form for politimyndighet er jeg sterkt i mot. Her er det underholdningsbransjens mektige maktapparat som har slått igjennom og advokatfirmaer kan nå boltre seg i en ny lukseriøs virksomhet som piratjegere. Er ikke så farlig om man tar riktig person, så lenge man tar navnet bak en IP addressse. Verken norske politikere eller den norske rettstaten har nok teknisk kompetanse til å se hvorfor dette er problematisk.
Enig i dette.Veldig spent på hvordan man skal finne den skyldige etter at en IP-adresse har havnet i kikkerten. Er det den som betaler for internettaksessen som er ansvarlig for alle brukere av det nettverket?Ungene i huset har jo stadig vekk venner på besøk som har med PC osv. Skal man da risikere å bli fratatt alt av IT-utstyr i hjemmet når man gir dem nettverksnøkkelen? Blir spennende å følge med på disse sakene fremover, men tviler vel egentlig på at politiet har ressurser til å gjøre så mye ut av dette.

Jup, det med trådløse nettverk er et relevant problem.

Det enkleste du kan gjøre om du får et stygt brev er å slette alle piratkopierte filer eller dumpe dem på en ekstern disk og få den ut av huset, fjern så passordet på den trådløse routeren og erklær deg uskyldig.

Spørsmålet er hvordan dette blir håndhevet.

Om det blir hantert som lovbrudd er du relativ trygg så lenge du holder en relativ lav profil. De har ikke resurser til å ta mange her samt at retssikkerheten blir høy, du kan imidlertid få beslaglagt pcen din for noen måneder.

 

Andre muligheter er søksmål, Her er litt av problemet at de bruker en terror taktikk i usa, dvs gå etter tilfeldige folk med gigantsøksmål for å skremme.

Tviler på at domstolene i norge vil godta denne praksisen enda mindre etter noen avishistorier.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva er tryggest av Seedbox og VPN? Jeg leier Seedbox hos Seedboxes.cc. Har tilgang til en rekke private trackere (AnimeBytes, AnimeTorrets, BakaBT, BitSeduce, BTrove, Cartoon-Bits, D2.vu, Docspedia, DocumentaryTorrents, Ebook-Shares, ExtremeBits, GFXPeers, IPTorrents, Salad, TorrentLeech, TSTN, Underground-Gamer) på nett.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på tre ting når jeg ser dette

 

1. hvordan blir det for steder som Peppes, Burger king osv som har åpent nett for gjestene sine. Hvordan tenker en håndtere dette, skal de lete på videoopptak etter bestemte personer med datamaskin, eller skal de kreve at det endres til passord, som likefult ikke endrer noe..

 

2. Hvordan er det med mobilt bredbånd - er det ikke en ip adresse der, som så knyttes til masse interne ipadresser? Blir ikke det en smule vanskeligere der.

 

3. Siden rettighetshaverne må gå til sak privatrettslig - hvordan skal de egentlig kunne greie å sannsynliggjøre at folk med åpne wlan eller wlan generelt må ha vært den som gjorde det om flere bor i husstanden, eller bor i tettbebyggete strøk der andre kan ha koblet seg på, eller hacket seg inn? Den jevne borger vet vel kanskje ikke egne mac adresser fra andres, ei heller hvordan de skal sjekke det? (Sikkerhet er en annen sak - men med flere saker der nøklene har vært enkle å hente, eller hacke så kan man ikke forvente at uvitende Olga på 60 år burde visst bedre?)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Vil tro høyskoler og universiteter kommer til å få en del saftige krav fordi 'IP-en' har blitt brukt til nedlasting av veldig mange.

Høyskolen / Universitetet blir kontaktet, de finner hvem som var logget på gitt ip-adresse, og så sender de mail til deg.. I de fleste tilfeller blir første straff advarsel, eller midlertidig utestengelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lurer på tre ting når jeg ser dette1. hvordan blir det for steder som Peppes, Burger king osv som har åpent nett for gjestene sine. Hvordan tenker en håndtere dette, skal de lete på videoopptak etter bestemte personer med datamaskin, eller skal de kreve at det endres til passord, som likefult ikke endrer noe..2. Hvordan er det med mobilt bredbånd - er det ikke en ip adresse der, som så knyttes til masse interne ipadresser? Blir ikke det en smule vanskeligere der.3. Siden rettighetshaverne må gå til sak privatrettslig - hvordan skal de egentlig kunne greie å sannsynliggjøre at folk med åpne wlan eller wlan generelt må ha vært den som gjorde det om flere bor i husstanden, eller bor i tettbebyggete strøk der andre kan ha koblet seg på, eller hacket seg inn? Den jevne borger vet vel kanskje ikke egne mac adresser fra andres, ei heller hvordan de skal sjekke det? (Sikkerhet er en annen sak - men med flere saker der nøklene har vært enkle å hente, eller hacke så kan man ikke forvente at uvitende Olga på 60 år burde visst bedre?)

1 de kan gå mot stedet i håp om at de blokerer.

Ellers ignorere det, ingen vits i å gå etter mål som er for vanskelige.

2 Du blir logget på mobilt brebånd. hvordan kan de ellers holde styr på forbruk.

Merk det er ikke sagt at de logger aktivitet kun MB overført i såfall er det fritt frem.

 

3 dette blir advokat mat. Du har åpene wlan, du har dummy passord som 12345678. du har også mange som spleiser på internett.

 

Flere mulige resultater her, 1 plausiblitet, gamle damer går fri tenåringer blir dømt. 2 noen blir dømt men bevis kravene blir så strenge det er vanskelig å få dømt mange.

3 exploits, dvs åpen wlan= frikjennelse.

Merk at 3 blir mer sansynelig om plate / film bransjen oppterer som drittsekker og saksøker tennåringer for millionbeløp.

I såfall vil neppe domstolene sammarbeide.

Lenke til kommentar

Vil tro høyskoler og universiteter kommer til å få en del saftige krav fordi 'IP-en' har blitt brukt til nedlasting av veldig mange.

Hvordan går du på nett? Trådløst som er åpent eller har delt passord, evt kabel i såfall er du trygg.

 

De kan gå etter skolen for å presse dem til å blokere siter eller porter, kreve dem for penger vil bli stoppet i retten.

Lenke til kommentar

Ikke akkurat overrasket.

Men hvorfor fokuserer de ikke mer på de som gjør materialet tilgjengelig i utgangspunktet? De er tross alt færre og mer effektivt å gjøre eksempler av. Blir vel for mye arbeid for dem det tenker jeg, late som de er.

 

Som andre nevner så går jo dette bare utover det en vil kalle for casual nedlastere. Hardcore nedlasterene bruker jo både VPN og det som er i tillegg til lukkede sider.

Også har du jo alle disse leech and run folkene på de åpne sidene. Er de virkelig noe å bry seg om? De sprer jo ikke akkurat det videre, men kun til seg selv.

 

Og til syvende og sist så må de for faen meg slutte å sammenligne 1 nedlasting med 1 tapt salg.

Det fungerer ikke sånn. Nyere undersøkelser viser at sansynlighete for at du kjøper noe faktisk øker hvis et produkt du var usikker på faktisk falt i smak.

 

Skal en straffes for å laste ned en film bare fordi en ønsker å se den noen måneder før når en uansett kjøper den når den blir tilgjengelig?

 

De tar jo faen ikke hintene. Slutt med denne forbannede soneinndelingen. Ha skikkelig og samtidig global utgivelse av film, serier og spill.

 

Er jo ingen som drar til USA for å se tv-serier, så hvorfor i svarte kan ikke tv-seriene gå likt eller maks 1 uke etter i Norge? Produsentene taper jo ingenting på å få tv-seriene eller filmene fortere ut til publikum, nei snarere tvert imot. Det vil jo føre til mindre piratkopiering.

Men neida, slikt er de rett og slett for dumme til å gjøre tydeligvis.

 

De har KUN seg selv og sine holdninger og forretningsmodell å skylde på til syvende og sist. Selv om piratkopiering er en uting, er det også den enkleste måten for forbrukere å prøve og få selskapene til å skjønne hva de gjør galt.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Høyskolen / Universitetet blir kontaktet, de finner hvem som var logget på gitt ip-adresse, og så sender de mail til deg.. I de fleste tilfeller blir første straff advarsel, eller midlertidig utestengelse.

Er logget på med kabel sammen med noe sånt som 100 andre. Vi alle har samme IP ut til nettet og med mindre porten blir tatt med, vil alle være like utad. Nå har jeg ikke veldig god peiling på hvordan en ruter skiller mellom inngående trafikk og spre trafikken i lokal-nett, men at [skoleIP] laster ned en film, sier ikke noe om hvem som laster den ned innenfor nettet.

Eller?

 

Men, ta denne tankegangen videre. Nå som jeg er hjemme hos mine foreldre for sommeren, er det ikke mamma eller pappa som bryter loven om jeg laster ned, men de er eier av nettet.

Hva med en boligblokk?

 

Hele loven virker som en hasteløsning for å unngå problemet.

Lenke til kommentar
Er logget på med kabel sammen med noe sånt som 100 andre. Vi alle har samme IP ut til nettet og med mindre porten blir tatt med, vil alle være like utad. Nå har jeg ikke veldig god peiling på hvordan en ruter skiller mellom inngående trafikk og spre trafikken i lokal-nett, men at [skoleIP] laster ned en film, sier ikke noe om hvem som laster den ned innenfor nettet. Eller? Men, ta denne tankegangen videre. Nå som jeg er hjemme hos mine foreldre for sommeren, er det ikke mamma eller pappa som bryter loven om jeg laster ned, men de er eier av nettet. Hva med en boligblokk? Hele loven virker som en hasteløsning for å unngå problemet.

 

Er mange måter å gjøre dette på, men oppsummert er svaret: Sikkerhetsmessig logging/overvåkning..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...