Gå til innhold

Fra i dag er det utrygt å piratkopiere i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har fortsatt ikke klart for meg hvordan de kan knytte en IP-addresse mot en person når man ikke for eksempel kan knytte et registreringsnummer på en bil til en person?

 

Da må man jo også finne bevis på harddisker personen disponerer for å ha noen sak. Da regner jeg med at politiet må involveres i det miste. Men det er jo bare å kryptere harddiskene sine. De som kommer til å bli tatt for dette er ikke de store fildelerene som har litt teknisk insikt, alle kommer til å bruke VPN uansett. De som kommer til å bli tatt er små unger og bestemødre som bruker TPB.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Feil. Ungdommen som klager er de som SER hele bildet. Det de klager på er gamle og utdaterte politikere som innfører lover de ikke aner rekkevidden av, på grunnlag av ting de ikke forstår.

 

Så du sier til meg at folk på 16 år vet bedre om hvordan landet skal styres enn mennesker med over dobbelt så mye livserfaring?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er riktig at man skal klargjøre at å laste ned opphavsbeskyttet materiale ikke er lov, men å gjøre dette ved å gi private aktører en form for politimyndighet er jeg sterkt i mot. Her er det underholdningsbransjens mektige maktapparat som har slått igjennom og advokatfirmaer kan nå boltre seg i en ny lukseriøs virksomhet som piratjegere. Er ikke så farlig om man tar riktig person, så lenge man tar navnet bak en IP addressse. Verken norske politikere eller den norske rettstaten har nok teknisk kompetanse til å se hvorfor dette er problematisk.

 

Enig i dette.

 

Veldig spent på hvordan man skal finne den skyldige etter at en IP-adresse har havnet i kikkerten. Er det den som betaler for internettaksessen som er ansvarlig for alle brukere av det nettverket?

 

Ungene i huset har jo stadig vekk venner på besøk som har med PC osv. Skal man da risikere å bli fratatt alt av IT-utstyr i hjemmet når man gir dem nettverksnøkkelen? Blir spennende å følge med på disse sakene fremover, men tviler vel egentlig på at politiet har ressurser til å gjøre så mye ut av dette.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Så du sier til meg at folk på 16 år vet bedre om hvordan landet skal styres enn mennesker med over dobbelt så mye livserfaring?

 

Han sier vel heller at folk på 16 år generelt sett har bedre forståelse av hva en IP-addresse, NAT og VPN er enn våre politikere..

 

Enig i dette.

 

Veldig spent på hvordan man skal finne den skyldige etter at en IP-adresse har havnet i kikkerten. Er det den som betaler for internettaksessen som er ansvarlig for alle brukere av det nettverket?

 

Ungene i huset har jo stadig vekk venner på besøk som har med PC osv. Skal man da risikere å bli fratatt alt av IT-utstyr i hjemmet når man gir dem nettverksnøkkelen? Blir spennende å følge med på disse sakene fremover, men tviler vel egentlig på at politiet har ressurser til å gjøre så mye ut av dette.

 

Ja, nettopp.. Så vidt jeg har fått med meg har det ikke kommet noen bestemmelser rundt dette. Er jeg ansvarlig for hva som foregår på mitt hjemmenettverk og dermed ansvarlig for hva mine gjester foretar seg mens de er tilkoblet nettverket mitt?

 

Er også enig i at det er heller tvilsomt at Politiet har ressurser til dette, men jeg ser ikke bort ifra at underholdningsbransjen med deres advokater i spissen vil kunne klare å tvinge politiet til å bruke tid på disse sakene fremfor det de egentlig bør benytte tiden sin på.. Men vi får se

Endret av Untouchab1e
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Han sier vel heller at folk på 16 år generelt sett har bedre forståelse av hva en IP-addresse, NAT og VPN er enn våre politikere..

 

 

 

Ja, nettopp.. Så vidt jeg har fått med meg har det ikke kommet noen bestemmelser rundt dette. Er jeg ansvarlig for hva som foregår på mitt hjemmenettverk og dermed ansvarlig for hva mine gjester foretar seg mens de er tilkoblet nettverket mitt?

 

Det er det ingen tvil om, men saken om piratkopiering er uendelig mere komplisert enn bare den ene siden.

 

Holdningen blant mange er at hvorfor betale hvis du kan få noe "gratis", så det er tydelig at noe må gjøres. Er mange arbeidsplasser som blir påvirket av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det ingen tvil om, men saken om piratkopiering er uendelig mere komplisert enn bare den ene siden.

 

Holdningen blant mange er at hvorfor betale hvis du kan få noe "gratis", så det er tydelig at noe må gjøres. Er mange arbeidsplasser som blir påvirket av dette.

 

Påvirkning av arbeidsplasser er nesten alltid ett dårlig argument, mange arbeidsplasser ble påvirket av at bilen kom også, betyr ikke at det var dårlig.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...