Gå til innhold

Tråden for egne og andres dashcam-videoer


Runar

Anbefalte innlegg

toreae skrev (2 timer siden):

Hva mener folket om blinkingen? Jeg har aldri skjønt poenget med å blinke ved glidelås, særlig ikke ved motorvei. Det er liksom bare et valg hvor man skal kjøre. Om man bytter felt før, eller skal videre over i neste felt, så er det en annen sak.

Jeg har aldri blitt irritert over at folk gir for tydelig tegn om hva de skal gjøre, kun omvendt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Frank Drebin skrev (10 minutter siden):
toreae skrev (2 timer siden):

Hva mener folket om blinkingen? Jeg har aldri skjønt poenget med å blinke ved glidelås, særlig ikke ved motorvei. Det er liksom bare et valg hvor man skal kjøre. Om man bytter felt før, eller skal videre over i neste felt, så er det en annen sak.

Jeg har aldri blitt irritert over at folk gir for tydelig tegn om hva de skal gjøre, kun omvendt.

Hvilke alternativer finnes? Jeg kan ikke se noen, om man kjører som man har lært. Jeg vil heller vite det om noen bytter før flettingen (som noen gjør). Og om noen skal videre til venstre fra høyre felt. Da har blinking hensikt. Men ikke om man skal flette som normalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (37 minutter siden):

Hvilke alternativer finnes? Jeg kan ikke se noen, om man kjører som man har lært. Jeg vil heller vite det om noen bytter før flettingen (som noen gjør). Og om noen skal videre til venstre fra høyre felt. Da har blinking hensikt. Men ikke om man skal flette som normalt.

Tja, jeg begynte å gjøre det konsekvent selv etter at jeg måtte bråbremse for å ikke kjøre i sida på en. Dette var i enden av akselerasjonsfeltet, der man har gjensidig vikeplikt, i relativt saktegående kø (~30 km/h). En som lå bak meg fant da ut at han skulle gi på for å passere meg slik at jeg skulle flette inn etter han. Mulig han ikke fulgte med, og så oppdaget han at han hadde lagd en så stor luke foran seg at vi var to biler på vei inn. Så for min del bruker jeg blinking som en "her kommer jeg"-beskjed, og jeg blinker ikke før jeg kommer til gjensidig vikeplikt-delen. Er så mye uoppmerksomhet blant førere at det ikke kan skade å kommunisere ekstra tydelig, tenker jeg. Og så har man de som bytter før flettingen, som bare mangler grunnleggende trafikkforståelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk sliter med fletting/glidelås/hva nå man vil kalle det. Her jeg bor kan jeg i en rundkjøring, om jeg skal til høyre, kjøre utenom rundkjøringen, og så flettes det rett etter rundkjøringen. De få gangene jeg faktisk havner i en situasjon hvor fletting er nødvendig så er det maaaange som behandler det som vikeplikt. Ofte jeg kjører forbi noen som har stoppet for å vente...

 

image.thumb.png.8729bd9263481f7eb016e7e015ddcb34.png

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Sydvest skrev (39 minutter siden):

Holdt på å bli delt i to i går.  Brøytebilen la seg litt for langt ut da han kjørte ut av busslommen. Sjåføren skjønte det for han stoppet nemlig 🙄

 

https://youtu.be/KwPD0bO1LOs?si=5mC4AiSrr8Fc39zx

Jøss, livsfarlig situasjon. Du holdt jo ganske greit til høyre fra starten av. Men var det selve traktoren som svingte før langt ut? Det så liksom ut som det kom et plutselig rykk, men virket nesten som han justerte selve plogen og ikke svingte for det var så nykkete.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (12 minutter siden):

Men var det selve traktoren som svingte før langt ut? Det så liksom ut som det kom et plutselig rykk, men virket nesten som han justerte selve plogen og ikke svingte for det var så nykkete.

I følge han selv så kom plogen borti en stein/steinkant og ble dyttet ut.

Nimrad skrev (13 minutter siden):

Jøss, livsfarlig situasjon. Du holdt jo ganske greit til høyre fra starten av.

Hadde ikke høy fart i utgangspunktet, og slakket i tillegg ned pga bussen foran. Hvem vet hvor det hadde endt om jeg kjørte etter fartsgrensen

Lenke til kommentar

Jeg trodde jeg skulle kræsje inn i en trailer som ikke overholdt vikeplikten og hadde sikkert 200 i puls.

På sommeren er det et påkjøringsfelt der, men her var det nedsnødd og dessuten smalt, så jeg var veldig usikker på om han hadde sett meg eller ikke. Og om hen hadde sett meg og tenkte å svinge ut i det feltet var jeg usikker på hvordan det skulle gå.

Hen endte opp med å stoppe opp midt i veien og legge seg over i feltet mitt etter at jeg hadde passert.

Det synes ikke så godt på videoen men jeg bremser relativt raskt fra 80 til 50.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Drogin skrev (17 timer siden):

Jeg trodde jeg skulle kræsje inn i en trailer som ikke overholdt vikeplikten og hadde sikkert 200 i puls.

På sommeren er det et påkjøringsfelt der, men her var det nedsnødd og dessuten smalt, så jeg var veldig usikker på om han hadde sett meg eller ikke. Og om hen hadde sett meg og tenkte å svinge ut i det feltet var jeg usikker på hvordan det skulle gå.

Hen endte opp med å stoppe opp midt i veien og legge seg over i feltet mitt etter at jeg hadde passert.

Det synes ikke så godt på videoen men jeg bremser relativt raskt fra 80 til 50.

Godt jobba der! 👍

Hele situasjonen skyldes vel mye dårlig brøyting...?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En elg eller stort rådyr går over veien et stykke foran oss, litt vanskelig å se i mørket. På høyre side av veien lusker det en til(også synlig i videoen). Bremset opp i god tid og satte på nødblinken. Gjøken av en sjåfør bak meg reagerer med å forbikjøre meg

 

Endret av Drogin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Drogin skrev (På 26.1.2024 den 10:49 PM):

En elg eller stort rådyr går over veien et stykke foran oss, litt vanskelig å se i mørket. På høyre side av veien lusker det en til(også synlig i videoen). Bremset opp i god tid og satte på nødblinken. Gjøken av en sjåfør bak meg reagerer med å forbikjøre meg

 

Der hadde jeg også kjørt forbi deg. 

Dyret på høyre side av veien som ikke er en elg hopper jo avgårde og det går gikk jo lang tid før bilen kjører forbi deg..

Lenke til kommentar
Sinvano skrev (6 timer siden):

Der hadde jeg også kjørt forbi deg. 

Dyret på høyre side av veien som ikke er en elg hopper jo avgårde og det går gikk jo lang tid før bilen kjører forbi deg..

Når det er ett dyr er det gjerne flere. Vi hadde sett 2, og jeg så etter en nr 3. Når man møter på vilt i mørket tenker nå jeg man kan klare å kjøre under fartsgrensen i 10 sekunder ekstra

Lenke til kommentar
Drogin skrev (På 26.1.2024 den 10:49 PM):

En elg eller stort rådyr går over veien et stykke foran oss, litt vanskelig å se i mørket. På høyre side av veien lusker det en til(også synlig i videoen). Bremset opp i god tid og satte på nødblinken. Gjøken av en sjåfør bak meg reagerer med å forbikjøre meg

Fint kjørt av deg. Men jeg synes ikke det var  gjøkete av fyren å kjøre forbi. Det kunne virke som du hadde problemer med bilen da nødblinken gikk på, så skrudde du av nødblinken men kjørte sakte. Jeg hadde nok ikke tatt forbi deg, man skal jo stoppe hvis noen har trøbbel, men helt på styr var det ikke å ta forbi der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...