Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Leasing av bil. Div spørsmål!


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Usikker på om dette er den korrekte forumet å skrive i.

 

Når har jeg ganske god økonomi, bra betalt jobb og én stabil jobb. Jeg har planer om å oppgradere min nåværende (1989 modell) til en 2010 eller høyere.

 

Har lest litt om leasing, blant annet på dinepenger(:http://www.dinepenger.no/bruke/leasing-kan-loenne-seg/20340597) og hørt med noen familie-medlemmer. Beslutningen er at jeg satser på leasing framfor lån av ny bil. Det jeg egentlig trenger er tips og råd fra folk som har vært gjennom den samme prosessen (leasing) av bil.

 

Sånn generelt: Hvor bør jeg starte? Hvilke "firmaer" anbefales? Finnes det bare private som tilbyr leasing? Er det bestemte bilmerker som bare tilbyr leasing?

 

 

Takker for innspill.

Endret av Stifi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjelpe deg skal jeg selvsagt gjøre.

Jeg bruker selv leasing, og jeg synes det er aldeles glimrende. Da har jeg splitter ny bil hvert 3. år, og har et svært forutsigbart bilhold. Etter tre år leverer jeg inn bilen, og slipper å tenke på annonsering, visninger, useriøse kjøpere, pruting, lav etterspørsel etc.

Men hopp ikke på det første leasingtilbudet du finner. Personlig synes jeg de fleste leasingavtalene som tilbys er altfor dyre. Gjør grundige undersøkelser, be om tilbud fra flere forhandlere, og se gjerne etter kampanjer. Blant annet har BMW en meget god kampanje på leasing av 1-serie i disse dager (men da må du være rask siden tilbudet utløpet på førstkommende fredag).

Sjekk også om din arbeidsgiver har avtale med noen forhandlere. Da kommer en eventuell rabatt deg til gode, så fremt din arbeidsgiver kan underskrive en erklæring at du får kjøregodtgjørelse (selv ved korte engangsturer).

 

Hvilket budsjett ser du for deg? Hvor stort innskudd kan du tåle? Hvor store månedsbeløp?

Lenke til kommentar

Jobber i bank med forsikring og kreditt, og kan skrive et par linjer veldig generellt om tema.

 

Leasing på privatmarkedet har stort sett blitt sett på med gru fra mitt ståsted, og rent økonomisk går det fremdeles ikke opp. Men fordelene har så smått begynt å få folk til å gli over til leasing.

 

Så dette blir for meg stort sett en avgjørelse basert på følelser, ikke kun fornuft. Hadde fornuften rådd, ville ikke leasing eksistert med de premissene de har i dag.

 

Et gitt tilfelle hvor jeg bifaller leasing, er en barnefamilie med behov for forutsigbarhet i bilhold, samt ikke kan enten bake bilen inn i et huslån, eller ikke ønsker å øke gjeldsgraden i forhold til videre kjøp av bolig.

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere jobbet fem år med kreditt i bank, jobber med analyse nå og leaset den forrige bilen min. Mitt ståsted er at privatleasing er helt kurant, men det kommer an på bilen du velger, utstyrsnivå, hva slags rente du tilbys på finansieringen, hvor langt du kjører, etc. Det er naturligvis en stor fordel om man har god tid til å finne det riktige tilbudet.

 

Bilen jeg hadde var en BMW 1-serie som var ok/moderat utstyrt, og hadde en totalpris på kr 360' dersom jeg hadde kjøpt den. Til å begynne med var månedsbeløpet kr 2.990, men det ble justert til kr 3.120 etter hvert som renten gikk opp. Dette var med kr 0,- i innskudd. Jeg vil så absolutt påstå at dette var en lønnsom avtale for meg.

 

I tillegg til fordelene wirrumsen nevnte, så kan det være en fordel at du betaler for viss mengde årlige kilometer. Det er jo selvfølgelig kjedelig dersom du har få disponible km igjen, men det motsatte er i mine øyne veldig deilig. Jeg lå i det daglige godt under det jeg betalte for, så det var helt supert hver gang jeg brukte bilen i jobbsammenheng. Gjerne med full bil, så blir det godtgjørelse så det holder!

 

Nå har jeg en ny 1-serie, men den har jeg kjøpt. Grunnen til at jeg ikke gikk for leasing igjen er at utstyrsnivået er rett og slett for høyt. Mye ekstrautstyr påvirker ikke restverdien i særlig stor grad, og det må du betale for. Det er det for så vidt godt mulig at jeg må gjøre også når jeg skal selge bilen min, men den vil i det minste bli lettere å få solgt.

Lenke til kommentar

Det blir jo så utrolig upersonlig med leasing.

Jeg kjører nye biler via jobben jevnlig som jeg har ansvaret for, men får jo ingen feeling for dem annet enn at de transporterer meg..

Min gamle private Ford derimot passer jeg veldig godt på, og den får nok mere pleie :p

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Vurderte denne selv:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41823309

 

Fikk tilbud om å kjøpe den ut etter 3 år til 110 000 kr, da har den forsatt 4 år garanti igjen.

 

Det blir ca 180 000 kr totalt, med tanke på at rente på vanlig billån er da på en måte "inkludert" de 3 færste årene så er det ett bra tilbud.

 

Trenger heller ikke kjøpe den ut etter 3 år hvis man ikke ønsker dette.

Lenke til kommentar

Et lite tips: MANGE går på en grei smell når de leverer inn bilen og får sluttregninga. Oppgjør for det som blir regnet som "unormal slitasje" kan rulle på seg ganske kraftig.

 

Det spørs hvordan man behandler bilen.

 

Det er jo det samme som at MANGE går på en grei smell når de skal selge bilen og sliter med å få solgt, og MANGE går på en grei smell når de leverer inn bilen til bilforhandler som innbyttebil og får en elendig innbyttepris.

MANGE går også på en smell når de prøver å selge bilen privat med parkeringsbulker og riper som kjøper pruter veldig på.

 

Om det virkelig var slik at bilforhandlerne var nazi på taksten på returbilene på leasing, ville folk skygget leasing som pesten.

 

Et tips: snakk heller med folk som faktisk leaser selv, og som har leaset tidligere, enn folk som bare har hørt rykter om leasing...

Lenke til kommentar

Om det virkelig var slik at bilforhandlerne var nazi på taksten på returbilene på leasing, ville folk skygget leasing som pesten.

 

Jeg har kun en gang hatt leasingbil, da som firmabil i en jobb for en del år siden.

Ved tilbakelevering etter 3 år fikk vi en takst som sa at vi måtte ut med ca 110k for skadene på bilen.

Vi satt den heller til et uavhengig skadeverksted, og fikk den fikset opp for under 30k.

Lenke til kommentar
Jeg har kun en gang hatt leasingbil, da som firmabil i en jobb for en del år siden. Ved tilbakelevering etter 3 år fikk vi en takst som sa at vi måtte ut med ca 110k for skadene på bilen. Vi satt den heller til et uavhengig skadeverksted, og fikk den fikset opp for under 30k.

 

For å få skader for 30k - 110k er det jo tross alt ikke bare noen småriper/småbulker på bilen... Varebil som var i bruk av flere i firmaet? Har hatt et par sånne her hvor jeg jobber. Folk behandler bilene som om det skulle vært rallycross...

Lenke til kommentar

Jada, en varebil som ble brukt av flere forskjellige.

Poenget er at Toyota-forhandleren skulle ha 110k for å fikse, mens et uavhengig skadeverksted klarte seg med mindre enn 30k.

 

Ved innbytte av leasingbiler slår de ikke av for påkost akkurat..

 

Med all respekt tviler jeg litt på den, er ikke vits å overdriver heller for å få frem ett poeng.

Lenke til kommentar

Med all respekt tviler jeg litt på den, er ikke vits å overdriver heller for å få frem ett poeng.

 

Du kan jo tvile så mye du vil egentlig.

Begge tallene er helt reelle.

 

Jeg hadde bilen til flere forskjellige skadeverksteder for å få pris.. Det billigste lå på under 30k, det dyreste på rundt 50k, og Toyota altså på ca 110k.

Lenke til kommentar

Ved innbytte av leasingbiler slår de ikke av for påkost akkurat..

 

Det er derfor de anbefaler at

a) du lar en nøytral part ta taksten (NAF)

b) du lar bilforhandleren ta takst på bilen en liten stund før innleveringsdatoen

 

De vil da gi deg muligheten til selv å sørge for å utbedre eventuelle mangler til en potensielt lavere pris du måtte finne.

Men dersom de fremdeles vil ha deg som kunde, er det mye de aksepterer. Selv har jeg hatt små parkeringsbulker og småriper som glatt har gått gjennom takst uten annet enn en liten kommentar om at de er observert. Aldri blitt presentert noen krav. Med mindre det er grove mangler, seriøse riper og bulker, lar forhandlerne bilene gli rett ut i salg. Kanskje slår de av en tusenlapp eller to til pruterne. Ellers går det på "sånn er det bare på en bruktbil".

Lenke til kommentar

Vurderte denne selv:

 

http://www.finn.no/f...nnkode=41823309

 

Fikk tilbud om å kjøpe den ut etter 3 år til 110 000 kr, da har den forsatt 4 år garanti igjen.

 

Det blir ca 180 000 kr totalt, med tanke på at rente på vanlig billån er da på en måte "inkludert" de 3 færste årene så er det ett bra tilbud.

 

Trenger heller ikke kjøpe den ut etter 3 år hvis man ikke ønsker dette.

 

1. Dette er en kjerring bil.

 

Til trådstarter hvorfor sparer du ikke bare opp penger og kjøper en bil kontant ? Drit i dyre bil lån og leasing, her skal det betales kontant for alle penga boiiiii !

 

Da kan man bare chille bak rattet og zippe på en coca cola og ikke tenke på dyre betalinger hver måned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...