Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Leasing av bil. Div spørsmål!


Anbefalte innlegg

For å få skader for 30k - 110k er det jo tross alt ikke bare noen småriper/småbulker på bilen... Varebil som var i bruk av flere i firmaet? Har hatt et par sånne her hvor jeg jobber. Folk behandler bilene som om det skulle vært rallycross...

Jeg hadde en leasingbil inne nå. Den så i utgangspunktet hel og fin ut, en 2010-modell Opel med 30kkm på tellern. Takst på det som ble vurdert som unormal slitasje (som leasingselskapet vil kreve dekning for kom på over 18k. Hadde inne en Ford her om dagen, også en 2010-modell, der endte sluttprisen på 55k.

 

Begynner man så å regne på verditapet en kjøpt bil ville hatt, opp mot leasingpris og sluttregning behøver leasing ikke bli spesiellt lukrativt. For all del, det har sine positive sider å lease, men en bulk på størrelse med en femmer på feil sted koster fort 15-20 laken når bilen skal leveres inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en leasingbil inne nå. Den så i utgangspunktet hel og fin ut, en 2010-modell Opel med 30kkm på tellern. Takst på det som ble vurdert som unormal slitasje (som leasingselskapet vil kreve dekning for kom på over 18k. Hadde inne en Ford her om dagen, også en 2010-modell, der endte sluttprisen på 55k.

 

Om du har fått 55000 kroner i krav, så er det ikke akkurat småtteri av skader på bilen. Samme også med 18000 kroner.

Jeg leverte selv en Golf tilbake nylig. En liten parkeringsbulk var der. Det ble en kommentar på taksten, men intet krav om noe penger.

 

Og du har altså ikke tatt de to bilene til uavhengig takst?

 

Som nevnt tidligere; eneste gang leasing lønner seg, er når man får benyttet seg av spesielle tilbud.

Lenke til kommentar

Om du har fått 55000 kroner i krav, så er det ikke akkurat småtteri av skader på bilen. Samme også med 18000 kroner.

Jeg leverte selv en Golf tilbake nylig. En liten parkeringsbulk var der. Det ble en kommentar på taksten, men intet krav om noe penger.

 

Og du har altså ikke tatt de to bilene til uavhengig takst?

 

Som nevnt tidligere; eneste gang leasing lønner seg, er når man får benyttet seg av spesielle tilbud.

JEG UTFØRTE den uavhengige takseringen :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du har fått 55000 kroner i krav, så er det ikke akkurat småtteri av skader på bilen. Samme også med 18000 kroner.

Jeg leverte selv en Golf tilbake nylig. En liten parkeringsbulk var der. Det ble en kommentar på taksten, men intet krav om noe penger.

 

Og du har altså ikke tatt de to bilene til uavhengig takst?

 

Som nevnt tidligere; eneste gang leasing lønner seg, er når man får benyttet seg av spesielle tilbud.

 

En fordel med leasing er hvis man ikke får lånt opp til bil på boliglån men kan lease først med en forhåndsavtalt pris hvis man vil kjøpe den ut etter endt leasingperiode. Da slipper selgeren en del utgifter med takst, klargjøring, etc og selger bilen rett videre og det er da mulig for en ok handel.

 

Etter endt leasingperiode har man betalt ned på lån i 3/5 år og har da større mulighter å få lånt opp på for eksempel bolig for å få kjøpt ut bilen. Å kjøpe bil med boliglån kontra ett billån kan være forskjell på at det kanskje lønner seg å lease like vel kontra å kjøpe bil med billån fra dag 1.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

JEG UTFØRTE den uavhengige takseringen :)

 

Og dermed mener du at kunde da presenteres for et absolutt krav på 18000 kroner for den ene bilen, og 55000 kroner for den andre bilen?

Du har altså satt opp et estimat på hva det vil koste å utbedre bulkene/lakkskadene etc. Men det som er mer interessant er hvilken verdireduksjon man faktisk regner med. Opelen har jo ikke tapt seg 18000 kroner i verdi på grunn av en liten bulk. Ford'en selges ganske sikkert ikke med 55000 kroners reduksjon i prisen på grunn av de skader den måtte ha.

 

Parkeringsbulken på bilen jeg leverte inn var nok ganske sikkert taksert til å koste rundt 10000 kroner å utbedre. Likevel var det en ikke-sak for leasingselskapet.

 

Om leasingselskapene virkelig presenterte sine kunder for hårreisende krav på grunn av små skader, ville folk skydd leasing som pesten. I stedet er leasing mer og mer populært.

 

Men får man søvnløse netter pga bekymringen for riper i bilen, så bør man ikke vurdere leasing. Man bør da egentlig ikke vurdere nyere biler i det hele tatt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mulig å overføre privat leasingavtale til arbeidsgiver?

Jeg har en privatleasing av en Volvo som har gått i 1,5 år og er nå halvveis i treårskontrakten. Har nå fått tilbud om firmabil i jobben min. Spørsmålet er da om det er mulig å overdra min private leasingavtale til min arbeidsgiver, slik at de betaler denne bilen resten av avtaleperioden.

 

Noen som har noe erfaring på dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...