Gå til innhold

PS4 vs. Xbox One


Xbox One vs. PS4!  

1 193 stemmer

  1. 1. Kommer du til å velge PS4 eller Xbone?

    • PS4
      681
    • Xbox One
      226
    • Begge
      125
    • Ingen av dem
      160


Anbefalte innlegg

 

Greier ikkje å skjønne di som forsatt svever i villfarelsen om at hakkete bevegelse med glansbiler er den beste opplevelsen, men eg skjønner heller ikkje di som forfekter flat-jord. Håper neste konsollgenerasjon flesker til, men da kommer vel spillutviklerene med idiot-forklaring om at di trengte prosessor-krafta til hudavfall eller flass for å gje kunstverket den riktige opplevelsen.

 

 

Fatter ikke de som kjøper TN panel skjermer til PC heller, prøvde en av de og føler heller for å rive ut øynene mine enn spille på noe sånt. Skjønner heller ikke de som tror jorda er flat, men takk for å sammenligne de av oss som ikke bryr oss om framerate på samme måte som deg med idioter og gærninger?

 

Husker Saints Row 3 kom ut og det hadde screen tearing overalt, i hvert fall i følge de som legger merke til det, men jeg la virkelig ikke merke til noe av det når jeg spilte. (På 360) Alt har med preferanser og vane å gjøre, så 30 fps gjør meg absolutt ingen ting. Er omtrent det siste jeg tenker på når jeg spiller med mindre det hopper opp og ned som en strikkball.

 

 

Klart, vi har alle våre preferanser for di valga vi ender opp med. At eg ikkje skjønner det eine eller det andre betyr ikkje noko meir enn det. Det går på min opplevelse av at begge deler er far out for meg. Det betyr ikkje at eg setter likhetstegn og meiner at den eine har noko med den andre å gjere. Phøy...korleis greier du koke krenkesuppe på dette?

 

 

Kva fordeler har man så med 60fps over 30fps?*

Halvert hakkinga, dvs at bildeflyten er dobbelt så myk.

Man får dobbelt så mykje info som hjernen kan bearbeide.

Reaksjonstida er halvert, dvs at man kan reagere dobbelt så kjapt.

Spillinga blir dobbelt så presis.

 

* Fordelane eksisterer ikkje for di som ikkje merker forskjell på 60fps og 30fps. Dårlig TV og rævva konsoller medfører såpass mykje lagg at forskjellen på 16,67ms er som ein dråpe i havet.

 

 

Men enda viktigere er fordelen med 30fps over 60fps!**

I beste fall høgare oppløsning, dvs penare bilde. Sminka gris er hot.

I verste fall litt betre skygge. Skygge har alt å seie for spillopplevelsen.

Meir hakking, dvs bildeflyten er oppskrytt og kan ikkje bli betre.

Får halvparten så mykje info som hjernen kan behandle, herlig når man vil slappe av og sløve-spille.

Reaksjonstida er dobla, man må nesten være snåsa-synsk for å spille. AI herjer villt. Easy er det nye hard.

Spillinga opplevast som upresis og sjansen for at kontrolleren havner i veggen er til stede.

God TV og enda betre konsoll gjere at lagg ikkje eksisterer.

30fps ruuler på konsoll.

Man legger ikkje merke til høgare fps enn 30 fordi auga ikkje er i stand til å oppfatte meir enn 24fps.

Drop fra 30fps ned til 24fps er ikkje mulig å merke fordi auga ikkje er i stand til å oppfatte meir enn 24fps.

Spill burde nøye seg med 24fps.

 

** Fritt tolka og henta rundt om.

 

 

Måtte alle spill heretter holde seg på 30fps for ps4p og xox. Ps4 og xo kan nøye seg med 24fps.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Husker Saints Row 3 kom ut og det hadde screen tearing overalt, i hvert fall i følge de som legger merke til det, men jeg la virkelig ikke merke til noe av det når jeg spilte. (På 360) Alt har med preferanser og vane å gjøre, så 30 fps gjør meg absolutt ingen ting. Er omtrent det siste jeg tenker på når jeg spiller med mindre det hopper opp og ned som en strikkball.

At folk klarer seg med 30 fps skjønner jeg, og at noen er villig til å gå ned på 30 fps for å få penere grafikk og skjønner jeg, det er ikke meg, men folk er forskjellige :)

 

Men når det kommer til screen tearing tror jeg du hadde lagt merke til det om det var der i vesentlig grad. Det er utrolig enkelt å se da det forvrenger hele bildet.

 

 

Kan heller være at jeg rett og slett ikke bryr meg om at det er noe tearing. Sannsynligvis en bedre måte å formulere det på :p Når det kommer til tearing så legger jeg gjerne mye mer merke til det hvis jeg spiller på PC dog, vet ikke om det er fordi skjermen blir nærmere eller fordi så mye av det skjer på midten av skjermen i forhold til helt øverst som det ofte virker som er tilfellet på konsoll når det er tearing.

 

*snip*

 

 

 

Du lagde sammenligningen, ikke jeg. Har heller ikke sagt at jeg ble krenka av det, men at du kunne likeså godt bytta ut "flat-earthers" med idioter og gærninger.

 

Hva gjelder alle de andre argumentene du lister opp så spiller mesteparten av de enormt lite rolle for meg. Normalt sett hvis jeg ser en stream, for eksempel, og jeg ikke blir gjort oppmerksom spesifikt på at spillet er i 60 fps så kunne det like gjerne vært i 30. Jeg legger rett og slett ikke merke til forskjellen før noen sier at den er der, og i noen tilfeller ikke da heller. Null forklaring på det annet enn at det er noe som rett og slett ikke affiserer meg. Men er jo alltid gøy å høre at 30 fps høres ut som at man er nede i et slideshow selvfølgelig. Hadde et spill vært stabilt på 24 fps så hadde det sannsynligvis ikke gjort meg mye heller. Eneste virkelig eksempelet på et spill som jeg kan huske fra de senere årene hvor lav fps faktisk gjorde at jeg ble litt irritert er Just Cause 3 på en original Xbox One (vet ikke om det er bedre på en X, da jeg ikke har prøvd det der), men det var ene og alene fordi det lå og vaka mellom 20 og 30 fps uten å kunne stabilisere seg.

 

Men, hei, hvis 60 fps betyr alt, så har man jo alltids PC å holde seg til så kan man gjøre hva man vil. Spille i 2 fps også med cheat engine sannsynligvis hvis det er noe en vil gjøre :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Greier ikkje å skjønne di som forsatt svever i villfarelsen om at hakkete bevegelse med glansbiler er den beste opplevelsen, men eg skjønner heller ikkje di som forfekter flat-jord. 

Vel....jeg er en av de som foretrekker glansbilder, og synes ikke 30fps hakker for min opplevelse.

Og da er jeg glad jeg har fått det tilbudet siden det står til mine forventninger.

Så må du gjerne bruke en hersketeknikk som prøver å fortelle at slike som meg er det noe i veien med, og vi ikke vet hva som er rett eller galt.

 

 

Yepp, alt er greit så lenge ens egne forventninger er oppfylt. Hadde vore fornøgd eg og om 60fps hadde blitt innfridd litt oftere på konsoll, jaffal til ps4p og xox. Det beste hadde vore om man fekk både og. :)

 

Som eg sa til Kadaju handler det om kva eg skjønner og ikkje om korleis andre kan finne på å la seg krenke av alt mulig.

 

Kva om du heller forklarer meg kva som gjere at 30fps med sminka oppløsning gir den beste opplevelsen over 60fps? 30fps er alså ikkje hakkete i forhold til 60fps? Hadde 60fps ødelagt spillet for deg pga litt mattere glansbilde? Kor går grensa for at 30fps er betre enn 60fps?

Lenke til kommentar

Kan heller være at jeg rett og slett ikke bryr meg om at det er noe tearing. Sannsynligvis en bedre måte å formulere det på :p Når det kommer til tearing så legger jeg gjerne mye mer merke til det hvis jeg spiller på PC dog, vet ikke om det er fordi skjermen blir nærmere eller fordi så mye av det skjer på midten av skjermen i forhold til helt øverst som det ofte virker som er tilfellet på konsoll når det er tearing.

 

 

Tearing er ofte værre på PC da konsoll spill som oftest har svært god framepacing for å unngå akkurat det. En har jo teknologier som g-sync og freesync som løse dette problemet uten input laggen som vsync tilfører, freesync er vel tilgjengelig på xbox one om jeg ikke tar fryktelig feil, men her henger TV produsentenne etter monitor produsentenne. Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Tearing er ofte værre på PC da konsoll spill som oftest har svært god framepacing for å unngå akkurat det. En har jo teknologier som g-sync og freesync som løse dette problemet uten input laggen som vsync tilfører, freesync er vel tilgjengelig på xbox one om jeg ikke tar fryktelig feil, men her henger TV produsentenne etter monitor produsentenne.

 

 

 

Den TN panel monitoren som jeg nevnte i en tidligere post hadde Gsync, så vet hvor bra det virker i hvert fall, ja. Fargekvalitet og andre ting med den gjorde at de gode tingene som Gsync hadde null å si for min del så bare leverte den tilbake. Og, ja, kjedelig at TVer har vært så sene med å få i gang det.

 

Tearingeksempelet var mest ment som en annen ting noen kommenterer a la "Tearing?! Ikke faen om jeg spiller noe med det!", på samme måte som noen kommenterer om 30 fps. Begge er noe som bryr meg ekstremt lite eller ingen ting. Så, ja, hvis man bryr seg veldig om de to tingene så kan jeg se at det har mye å si, men blir alltid litt merkelig for meg når det virker som at man blir framstilt som at man er gal eller bare tar fullstendig feil når man ikke bryr seg :p

Lenke til kommentar

 

Kan heller være at jeg rett og slett ikke bryr meg om at det er noe tearing. Sannsynligvis en bedre måte å formulere det på :p Når det kommer til tearing så legger jeg gjerne mye mer merke til det hvis jeg spiller på PC dog, vet ikke om det er fordi skjermen blir nærmere eller fordi så mye av det skjer på midten av skjermen i forhold til helt øverst som det ofte virker som er tilfellet på konsoll når det er tearing.

 

Tearing er ofte værre på PC da konsoll spill som oftest har svært god framepacing for å unngå akkurat det. En har jo teknologier som g-sync og freesync som løse dette problemet uten input laggen som vsync tilfører, freesync er vel tilgjengelig på xbox one om jeg ikke tar fryktelig feil, men her henger TV produsentenne etter monitor produsentenne.

 

 

Når man har spilt med f.eks gsync og freesync er det virkelig vanskelig å se seg tilbake på PC ja :p Synd gsync er jo så kunstig inni ræva dyrt. Det beste hadde jo vært om det var én felles standard selvsagt..

 

 

EDIT: Men nå var det mye PC-snakk her gitt. Over og ut.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Tipper det er få som har wired controllere i 2018 :D

Du har altså ikke spilt et kompetitivt spill i 2018, det betyr ikke automatisk at det er kun ditt verdenssyn som gjelder.

På samme måte som det finnes mennesker som velger en billigere LCD-TV over en OLED-TV fordi deres prioriteringer er annerledes.

 

Tearing er ofte værre på PC da konsoll spill som oftest har svært god framepacing for å unngå akkurat det. En har jo teknologier som g-sync og freesync som løse dette problemet uten input laggen som vsync tilfører, freesync er vel tilgjengelig på xbox one om jeg ikke tar fryktelig feil, men her henger TV produsentenne etter monitor produsentenne.

Feil!

Double-buffered Vsync øker ikke inputlag ved låst framerate, men det kan redusere ytelsen i et øyeblikk til halvparten av oppdateringsfrekvensen om systemet ikke rekker oppdateringen.

Triple-buffered Vsync gir systemet en ekstra frame det skal jobbe mot, men sørger for at systemet kan fortsette å jobbe videre om det ikke rekker en oppdatering.

Gsync sørger for at du har samme inputlag som double-buffered vsync, med variabel oppdateringsfrekvens slik at systemet ikke kan miste en oppdatering.

 

Om du ikke bryr deg om tearing vil fortsatt ingen synkronisering være raskere fordi man kan kjøre en høyere bilderate enn monitorens oppdateringsfrekvens (for eksempel seriøse CS-spillere gjør dette), og da kan man også aktivere Lightboost/BFI for å ha tilnærmet CRT-lignende responstid.

 

Angående framepacing, så var dette et problem som i første omgang ble oppdaget på PC i forbindelse med SLI og Crossfire. Det er stort sett ansett som et løst problem fordi Nvidia og AMD har jobbet kraftig med det: https://techreport.com/review/33235/amd-ryzen-3-2200g-and-ryzen-5-2400g-processors-reviewed/3

 

 

Digresjon til side, flott at TV-er får Freesync-støtte, da mangler det bare at de faktisk klarer å finne en standard for HDR og HDMI som ikke blir forbigått i løpet av to år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men enda viktigere er fordelen med 30fps over 60fps!**

 

 

 

 

I beste fall høgare oppløsning, dvs penare bilde. Sminka gris er hot.

I verste fall litt betre skygge. Skygge har alt å seie for spillopplevelsen.

Meir hakking, dvs bildeflyten er oppskrytt og kan ikkje bli betre.

Får halvparten så mykje info som hjernen kan behandle, herlig når man vil slappe av og sløve-spille.

Reaksjonstida er dobla, man må nesten være snåsa-synsk for å spille. AI herjer villt. Easy er det nye hard.

Spillinga opplevast som upresis og sjansen for at kontrolleren havner i veggen er til stede.

At du klarer å få bedre grafiikk, mer detaljer, sminka gris og betre skuggar til å bli "halvparten" så mykje informasjon versus dårligere grafikk i 60fps......forteller meg at du ikke er helt stødig i matte(?).

Altså hjernen får servert mer detaljrike bilder, men de inneholder halvparten så mye informasjon for de opptrer dobbelt så sjelden??

Altså, du har et leksikon på 50 sider og du leser leksikonet 60 ganger.

Jeg har et leksikon på 100 sider og leser det 30 ganger. Du får dobblet så mye informasjon som meg??

 

Uansett.

Jeg kjenner meg heller ikke igjen i dobbel reaksjonstid, behov for å være synsk, at easy blir hard og kontrollere går i veggen.

Det sier nok mer om deg som (dårlig?) gamer....

Endret av Tor Rasmussen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For kontrollerene til ps4 og xo er lagg ganske likt med ca 4ms for ledning og ca 8ms for bt/wifi viss eg husker riktig. Det skal heller ikkje være noko forskjell på gamle og nye DS4.

Med nokon av di betre TV'ane kjem gjerne di best optimerte 60fps spilla ned i 70-80ms totalt og di best optimerte 30fps spilla ned i 110-120fps totalt. Ein dårlig eller feil oppsatt TV kan fort legge til 20-50ms.

Verste spilla eg veit om til desse konsollane er Prey og The Division som begge kjører med 30fps og leverer lagg rundt omkring 200ms.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...