sinnaelgen Skrevet 1. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2013 (endret) Du argumenterer mot ett instrument som helt konkret måler noe. Det er som å argumentere mot ett målebånd... et instrument ?. jeg trodde at det var vittig å sikre seg skikkelig bevis ved å bruke flere målemetoder men nå spurte om et fenomen , ikke om vannet var blått Forresten hvordan vet man med sikkerhet at tungtvann er helt fargeløst ?. Har man brukt tilstrekkelig mengde under målingen ? Dere har det med å overdrive Endret 1. juni 2013 av den andre elgen Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 1. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2013 Hei egentlig er vann ikke blått men gjennomsiktig. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2013 Hei egentlig er vann ikke blått men gjennomsiktig. hvordan skal du da klare å bevise det , til disse leksikonene her på forumet ? Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 1. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2013 Fordi om du ser på vannet ute så ser det blått ut fordi det er blå himmel men om du tar det i glass så ser du at det er gjennomsiktig. Egentlig sier jo dette seg selv så vet ikke hvordan tråden har overlevd 10 sider lol. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 1. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2013 Fordi om du ser på vannet ute så ser det blått ut fordi det er blå himmel men om du tar det i glass så ser du at det er gjennomsiktig. Egentlig sier jo dette seg selv så vet ikke hvordan tråden har overlevd 10 sider lol. Har du i det hele tatt lest tråden? 2 Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 1. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2013 Har du i det hele tatt lest tråden? Nei, var bare litt umotivert trolling fra min side. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2013 Nei, var bare litt umotivert trolling fra min side. Slutt med det! Har mer enn nok med elgen... 5 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 2. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2013 Slutt med det! Har mer enn nok med elgen... Jeg så en hjort gå forbi stuevinduet. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2013 Jeg er helt fascinert over at det er mulig å fylle ti sider med noe som ble avklart og vedtatt på side 1, og nesten hver gang jeg er vitne til dette fenomenet så er skogens konge involvert. Kanskje dette er noe for masteroppgaven min? Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 2. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2013 Psykologi du studerer? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 2. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2013 du tenker for snevert her Hva? For snevert?? Fjerne alle mulige feilkilder --> Snevert?? Du forstår at ved å fjerne ALT FARGET LYS og ALL FARGET REFLEKSJON og ALL FORURENSNING -- så sitter man igjen med rent vann og kan definitivt bedømme fargen på dette? Mener du at man finner den virkelige fargen på vann ved å legge til feilkilder?? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2013 Hvis man ser på et generelt objekt ( inkluderer veske) så trenger man jo bare lit av det for å se fargen. Typisk maling ( ja de finnes som transparent farge) . Ser man på et fast objekt så kommer fargen frem så snart det blir litt lys og fargen blir litt blekere hvis lyset er kraftig vann , etter deres beskrivelse, oppfører seg nærmest stikk motsatt. Det må altså en viss mengde lys til før fargen kommer frem og da kommer den fra dypet . spredningen av farger virker også å være lit annerledes en andre transparente væsker Sånn sett så er nok et basseng med hvite vegger og bunn ( fliser) og ukloret vann det nemmeste man kommer et bevis på vannets farge. Men hvor finner man et svømmebasseng der vanne er uten klor ? Selv om man observerer at havet er blått , eller andre farger så er det mange feilkilder der lyser man på en prisme met et hvitt lys så får man frem alle mulige farger og noen ganger hvis man sitter riktig og lyset fra sola treffer kanten på en glasflate så kan man også få frem flere forskjellige farger ( jeg har observert i bussen når en lysstråle treffer kanten på glasflaten enkelte busser har foran første sete ) Da er det ikke lett å se sammenhengen ar vanndråpene kun skal frembringe blått lys Når vi ( etter det jeg vet ) er lit ekstra følsom for denne fargen så ser jeg ikke bort fra at vi innbiller oss den fargen er til stedet selv om den ikke er der Da vil det også være lett å ta feil hvis det er mørkt ute Når man har slike tenker i hode så kan man lure på hvor riktig vitenskapen til tider Om de ikke har glemt noe Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 2. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) Hvis man ser på et generelt objekt ( inkluderer veske) så trenger man jo bare lit av det for å se fargen. Typisk maling ( ja de finnes som transparent farge) . Vis meg en maling som er transparent i veskeform. Jeg jobber deltid ved siden av studiet i byggevareforretning og har sett utallige forskjellige produkter, inkludert såkalte transparente farger (f.eks. beiser) på veggen, men i spannet, i filmtykkelser tykkere enn kanskje en millimeter, er disse helt ugjennomsiktig. Sånn sett så er nok et basseng med hvite vegger og bunn ( fliser) og ukloret vann det nemmeste man kommer et bevis på vannets farge. Men hvor finner man et svømmebasseng der vanne er uten klor ? Såpass! Så da er du enig i at vann er blått da! Klorin, eller klorin i formen man bruker det i basseng, er svakt grønt, det er ikke blått i det heletatt. http://wiki.answers.com/Q/What_colour_is_liquid_chlorine Endret 2. juni 2013 av ChrisReeve Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) Vis meg en maling som er transparent i veskeform. Jeg jobber deltid ved siden av studiet i byggevareforretning og har sett utallige forskjellige produkter, inkludert såkalte transparente farger (f.eks. beiser) på veggen, men i spannet, i filmtykkelser tykkere enn kanskje en millimeter, er disse helt ugjennomsiktig. Det var det som var poenget her At det ikke virker som det er transparent er på grunn at det er så mage "lag" når det er i spannet dette uten at man trenger så mye lys for å se det , i motsetning til vannet som må ha spredd lys i dybden Denne malingen blir også mørkere etter hvert lag du legger på . Såpass! Så da er du enig i at vann er blått da! Klorin, eller klorin i formen man bruker det i basseng, er svakt grønt, det er ikke blått i det heletatt. Det jeg er ening i er at vannet ser blått ut men er usikker på om det er den ekte fargen p.g.a den store muligheten for feilkilder Men når blått definert som mage farger ( nyanser av blått ) hvilken er den helt riktige for vannet ? Hvis man ser litt på naturlige produkter så må man i grunnen si at honning og sirup (lit avhengig av type) er mere eller mindre transparent selv i væskeform ( tyktflytende) . detter stoffer som man ikke trenger mye av for se fargen på samtidig som de er transparente som vannet Endret 2. juni 2013 av den andre elgen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) Elgen: Se gjennom 1 lag med vanlig gjennomsiktig plastik, ser du noe farge? Antagelig ikke. Se gjennom hele rullen eller minst 10 lag av samme plastik, ser du noe farge? Antagelig grønn eller hvit. Er da plastikken fargeløst ettersom du ikke ser det gjennom 1 lag? Bland så ut svak, svak saft så du bare så vidt kan se fargen i glasset. Legg 1 dråpe av dette på en f.eks hvit tallerken, ser du fargen? Smør gjerne dråpen utover for å lage ett tynt lag. Nei? Er da den saften fargeløs ettersom du ikke ser fargen i dråpen? Endret 2. juni 2013 av aklla 4 Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 2. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2013 Det jeg er ening i er at vannet ser blått ut men er usikker på om det er den ekte fargen p.g.a den store muligheten for feilkilder Det er du som begynner å dra inn masse feilkilder som du har observerert. Vi har jo allerede blitt enige om at vann er blått uten noen form for feilkilde. Skjerp deg, er dette takken for at du har mottatt 10 sider med spesialundervisning? Frekk er du. 1 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 2. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2013 Denne malingen blir også mørkere etter hvert lag du legger på . Feil, det blir den ikke. Hvor tar du disse påstandene fra, de er jo trekt ut fra ræven din virker det som. Fargen blir sterkere, ikke mørkere. Etter flere lag, vil fargen bli som fargen i spannet, ikke mørkere. Det jeg er ening i er at vannet ser blått ut men er usikker på om det er den ekte fargen p.g.a den store muligheten for feilkilder Det er også dette som er så idiotisk. At du, uten utdanning eller kunnskap, verden teoretisk eller praktisk, mener at forskere som jobber med dette over tid, ikke har tenkt på enkle feilkilder som urenheter i vannet. Dette, på toppen av at fysikken som forklarer hvorfor vannet er blått, er forstått fullstendig. Men når blått definert som mage farger ( nyanser av blått ) hvilken er den helt riktige for vannet ? Alle farger du ser er en blanding av mange farger, delvis med unntak av laser som sender ut lys med én bølgelengde. Hvis man ser litt på naturlige produkter så må man i grunnen si at honning og sirup (lit avhengig av type) er mere eller mindre transparent selv i væskeform ( tyktflytende) . detter stoffer som man ikke trenger mye av for se fargen på samtidig som de er transparente som vannet Dette har vi snakket om før, på PM. Det er mindre transparent, så man ser fargen i mindre volum. F.eks. 10 cm med olje ser brunt ut, og 100 cm med vann ser blått ut. Eller 10 meter med olje ikke slipper gjennom noe lys, og 100 meter med vann ikke slipper gjennom noe lys. Det er bare forskjell i hvor transparent de er, akkurat som en bil kan ha 100 eller 500 hestekrefter. Bare fordi bilen med 100 hk er svakere, betyr ikke at den er en potet. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2013 Feil, det blir den ikke. Hvor tar du disse påstandene fra, de er jo trekt ut fra ræven din virker det som. Fargen blir sterkere, ikke mørkere. Etter flere lag, vil fargen bli som fargen i spannet, ikke mørkere. kom ikke med den , for jeg har selv vert med på bruke den typen maling/beis Når det gjelder det andre så har jeg nettop forkort hvorfor jeg er så usikker på det. Det som tar kaka her er at dere ikke godtar at enkelte er usikker på vitenskapen ( den har ikke alltid rett ) til tross for motstridene signaler fra naturen Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 2. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2013 kom ikke med den , for jeg har selv vert med på bruke den typen maling/beis Den blir ikke mørkere jo tykkere lag, fargen blir sterkere. Er beisen lys, blir den lysere jo tykkere, er den mørk, blir den mørkere. Den viser mindre og mindre av fargen til underlaget. Når det gjelder det andre så har jeg nettop forkort hvorfor jeg er så usikker på det. Det som tar kaka her er at dere ikke godtar at enkelte er usikker på vitenskapen ( den har ikke alltid rett ) til tross for motstridene signaler fra naturen Nei, vi bare forstår disse signalene, det gjør ikke du. Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 2. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2013 Det som tar kaka her er at dere ikke godtar at enkelte er usikker på vitenskapen ( den har ikke alltid rett ) til tross for motstridene signaler fra naturen Det er INGEN motstridene signaler fra naturen i denne saken. Vann er blått uten feilkilder. Du kan ikke forvente at du alltid vil se vann som blått når det er feilkilder inne i bildet. Jeg har jo forklart deg tidligere om hvordan jeg kan få en blå vegg til å se grønn ut. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå