Gå til innhold

Den norske piratloven kan bli vedtatt denne uka


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem og hvordan henter man ut informasjonen om folk?

 

Har en diskusjon på jobb der ingen er helt sikre på hvordan alt vil fungere.

 

F.eks hvis Nordic Films har mistanker om at Jan Jansen laster ned en av deres filmer, kan de da be om all IP-aktivitet? Eller har de den fra før av? Vil de da finne ut at Jan Jansen lastet ned den filmen, kan de da saksøke han for selve beløpet på filmen, eller ett hysterisk høyt og mangesifret tall?

 

Hadde vært fantastisk med en forklaring :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvem og hvordan henter man ut informasjonen om folk? Har en diskusjon på jobb der ingen er helt sikre på hvordan alt vil fungere. F.eks hvis Nordic Films har mistanker om at Jan Jansen laster ned en av deres filmer, kan de da be om all IP-aktivitet? Eller har de den fra før av? Vil de da finne ut at Jan Jansen lastet ned den filmen, kan de da saksøke han for selve beløpet på filmen, eller ett hysterisk høyt og mangesifret tall? Hadde vært fantastisk med en forklaring :)

 

Hei! Det er ganske omfattende, men i denne saken, og i de sakene som du finner lenker til i den, er det beskrevet mer inngående hva loven går ut på: http://www.hardware.no/artikler/sa-lett-kan-du-snart-bli-tatt-for-piratkopiering/116723

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hvor stor sjangse er det for at noen faktisk hadde brukt denne loven i virkeligheten?

Sånn jeg tenker det vil ikke mannen i gata som laster ned bli sett på. Her er det vel storaktørene? Politiet har vel ikke resusjer nok heller..

 

Politiet trenger jo ikke ressurser når private bedrifter kan få politmyndighet og holde på nøyaktig som de vil.

Lenke til kommentar

 

Så slutt å angrip personvern, ytringsfrihet og rettssikkerhet med tåpelige påfunn, da vel!

Nei, det er ikke noe dilemma uten fasitsvar. Fasiten er ALLTID at personvernet skal prioriteres. Hva slags facsiststat lever vi i ellers?

Nå er jeg enig med deg i at dette er galt, men her er du på bærtur. Både ytringsfrihet og personvern må alltid måles mot andre verdier og mål. Det er ganske grunnleggende. Spørsmålet er hvor terskelen går. Jeg mener dette lovforslaget går for langt, men det er ikke ford personvern alltid vinner. Det har ingenting med fascisme å gjøre.

 

Noen andre som har en nagende følelse at Hadia Tajik (og/eller visse andre) kan være i lommen til bransjene?

Tullball.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes flere måter å gjøre dette på, men i bunn og grunn må de overvåke deg for å finne din IP.

 

Ved Torrent kan de se inn i swarmen (det er alle som er med i P2P nettverket for en torrent), og hente ut IP-adresser. Dette beviser jo ingen som helst skyld, men om dommeren er inkompetent nok, kan det utløse grunn for politiet til å komme og beslaglegge din maskin. For at disse skal ha gode nok bevis for å kunne overtale en dommer, krever det at de laster ned mange deler, men helst hele innholdet av en Torrent fra deg. Og selv da, så kan de ikke bevise at det er deg før politiet kommer og beslaglegger din datamaskin og finner filen igjen på datamaskinen. Og de har nettopp stjålet din båndbredde og systemressurser for privat etterforskning av ukjent mulig lovbryter.

 

Så finnes det FTP og andre ting som folk kan bruke for å dele filer.

 

Så alt i alt, om noen vil gi deg trøbbel med politiet, så har de fått en lov i fanget som muliggjør dette uten risiko for seg selv.

Lenke til kommentar

Det overrasker meg at ikke alle landets jurister og politi protesterer kraftig på dette. At opphavsrettigheter er en svak rettighet som ikke kan sammenstilles med personvernet. Åndverksloven vil være i strid med grunnloven og den europeiske menneskerettighetskonvensjonen. Den bryter med rettsstatsprinsippet hvor det er politi (og ikke andre) som skal ha monopol på etterforskning.

 

Dersom private aktører kan "etterforske" for brudd på opphavsrettigheter, må prinsippet gjelde likt for alle typer brudd på rettigheter andre steder i samfunnet. Da må borgervern bli lovlig, selvtekt må bli lovlig etc.

 

En domstol må i stor grad se bort i fra bevis innhentet av en privat aktør, da bevisets troverdighet og ekthet kan være tvilsom. Private aktører har en tendens til å fabrikkere bevis når dette kan gi dem penger.

 

Så er det overvåkningen som er et problem. Om vi skal overvåkets (ip-registreres) for noe så lite viktig som åndverskbrudd, så finnes det mange viktigere ting vi bør ip-registreres for. Dette kan åpne for generell overvåkning av internett, da 90 % av det som bedrives der er potensielt tvilsomt.

 

Erstatningsmessig viser det seg også at industrien ikke blir spesielt skadelidende av priatkopiering, men snarere har vokst seg større på den. Den økonomiske skaden er ikke så stor som industrien skal ha det til, for alternativet er at forbruket faller helt bort. Folk som piratkopiere er også de som handler mest lovlig.

 

For artister (musikk) vil færre ha mulighet til å slå igjennom og bli store, fordi musikken ikke spres gjennom jungeltelegrafen. Det er de etablerte artistene som her er mest opptatt av de skal tjene litt ekstra. F.eks. hadde royksopp aldri eksistert uten P2P som brakte dem Europa og MTV.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dette er litt interessant. Er det noen som har finlest loven? Jeg skulle gjerne samlet inn informasjon om alle beboerne i borettslaget jeg bor i, så jeg kan finne ut hvordan jeg best kan skape målrettet reklame mot enkeltleiligheter. Er dette innenfor det jeg kan samle inn info om, og hvis ikke, hvordan må jeg endre fremgangsmåten for å likevel kunne samle?

Trenger ikke finlese. Lovteksten sier at man må være rettighetshaver, og er et unntak fra personopplysningsloven. Formålet må altså være håndheving av immaterielle rettigheter, hvis ikke kommer ikke unntaket til anvendelse.

Lenke til kommentar

Er det bare meg som synes nye lover kommer som julekvelden på kjerringa? Jeg stemte aldri for dette. "Jammen vi la det ut et sted på regjerningen.no". Som en selger som nettopp har lurt deg med liten skrift. Uansett hva du stemmer på her i landet så vet du aldri hva de kommer til å gå god for tre år senere.

 

Representativt "demokrati" slik vi har det er blitt meningsløst. Folket får lover tredd nedover hodet sitt uten å ha noe som helst å si i saken. Går de over streken og får noen tusen demonstranter utenfor Stortinget så endrer de bare ordlyden, venter til alt har blåst forbi og kjører det gjennom alikevel når folk ikke ser den veien.

 

Hvor mange lover har ikke blitt trumfet gjennom som aldri hadde blitt vedtatt om det var folkeavstemning om saken? Og mener man hvermansen er for dum til å bry seg med styre og stell, da kan man liksågodt innføre diktatur. Det er ihvertfall mer ærlig enn å ha liksomprosesser man sminker opp til å virke som demokratiske.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Lovteksten sier at man må være rettighetshaver, og er et unntak fra personopplysningsloven. Formålet må altså være håndheving av immaterielle rettigheter, hvis ikke kommer ikke unntaket til anvendelse.

 

Så fantastisk at en bransje kan kjøpe seg politimyndighet og med loven i hånd begå grove overtramp mot menneskerettighetene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Noen andre som har en nagende følelse at Hadia Tajik (og/eller visse andre) kan være i lommen til bransjene?

 

Tullball.

 

Meget mulig det er feil, men etter dette takraset av en lov og hvordan dama bastant prøver å trumfe igjennom en helt inn i natta håpløs boklov, må det da være lov å stille spørsmålstegn uten å bli avfeid med "tullball"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom denne loven går igjennom betyr det i praksis at både myndigheter og private har lov til å overvåke folk på nett og at alle pretensjoner om frie ytringer og frihet på nettet i realiteten er forsvunnet. De store aktørene som bedriver opp og ned- lasting vil uansett bruke kryptering.

 

Dette viser hvor langt bak mål politikerne våre er, hvor dårlig bakkekontakt de har, og hvor dårlig de forstår den teknologiske utviklingen.

 

Så er det bare å håpe at folk våkner og stemmer piratpartiet eller Venstre til høsten. Dessverre tror jeg folk flest er i søvne på vei til stemmeurnene.

 

In Soviet Norway, Government elects you.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvor stor sjangse er det for at noen faktisk hadde brukt denne loven i virkeligheten?

Sånn jeg tenker det vil ikke mannen i gata som laster ned bli sett på. Her er det vel storaktørene? Politiet har vel ikke resusjer nok heller..

 

Jeg ser for meg at firmaet som blir hyret inn for veldig mye penger vil bruke det de kan. Om de ikke får noen store saker vil de begynne å se på mindre saker. De vil automatisere innsamling av adresser og utnytte loven for alt den er verdt.

 

Du som bruker må regne med at om det går torrentinfo til opphavsrettslig beskyttet materiale på åpen tracker, så kommer ip-adressen du benytter til å bli lagret i databasen til det private firmaet. Jeg vil tro de allerede lagrer dette, men de vil nok sette ett vannskille på hva de ber om info på. Deretter vil de kjøre en prøvesak, går den gjennom rettsystemet kan man regne med masseutsendelse av brev der du blir bedt om å betale eller velge å møte i retten.

 

Så Seedbox, hvilke land beskytter fortsatt sluttbruker på nett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...