Gå til innhold

Den norske piratloven kan bli vedtatt denne uka


Anbefalte innlegg

Juridisk ansvarlig er du. Men det kan ikke lett bevises at du har begått en kriminell handling. Det er der man kan slippe unna. Likevel er du juridisk ansvarlig. Kan det for eksempel bevises at det er ditt mindreårige barn, eller en besøkende, kan du nok få en form for reaksjon selv om du ikke har gjort noe selv.

 

Nettopp. Så som jeg sa må de eventuellt inn og sikre data som beviser hvem som har lastet ned. Og det er vel dette som blir flaskehalsen som hindrer massesøksmål. De skjønner at det ikke er reellt å konfiskere utstyr fra tusenvis av hustander da det vil kreve ransakelsesordre, politiarbeid, og mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ble akkurat framlagt en lov i Japan som gjør dette ulovlig, med strafferammer opp til 2 år. I resten av verden er dette lovlig/ikke straffbart. Den eventuelt straffbare handlingen gjorde han eller hun som la ut klippet.

 

Men så har man Fleksnes-analogien i Norge, da. Setter du på en slik framvisning på et gamlehjem, må du regne med å kunne tas for det.

 

Så hver gang man kjører en youtube video som ikke er godkjent av rettighetshaveren risikerer man straffeforfølgelse? Det må jo falle i god smak hos japanske nettbrukere :/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er vel at ingen er pliktige til å sikre ruteren sin

 

Her er jeg usikker.

 

Dessuten vet vel ikke den som overvåker om det er du eller en annen person som har tatt seg inn på nettverket ditt som kjører vpn?

 

VPN er uansett en midlertidig løsning hvis lobbyen får fortsette å påvirke Stortinget videre framover.

 

Det er viktig at dere ser til utviklingen i Frankrike for å se hva som er i ferd med å skje her. Hadopi-lovgivningen innførte prinsippet "three strikes and you're out" - tre klager og du mister tilgang til internett.

 

On 21 April 2011, the Hadopi announced they planned integrating a spyware called "securization software" in the French Internet Service Providers provided modem-routers with the explicit goal of tracking any communication including private correspondence and instant messengers exchanges

Lenke til kommentar

Så hver gang man kjører en youtube video som ikke er godkjent av rettighetshaveren risikerer man straffeforfølgelse? Det må jo falle i god smak hos japanske nettbrukere :/

 

Loven kriminaliserer i ytterste konsekvens å klikke på lenker. Den er vel ikke vedtatt ennå.

 

Forøvrig har Japan høyere oppklarings-/straffeprosent enn resten av verden. Hvis du blir beskyldt for noe, sier statistikken du blir dømt for noe.

Lenke til kommentar

VPN kan de ikke ta i Norge. De kan derimot ta deg i landet der du skjuler dataene dine. Så om landet VPN er lokalisert i skulle ha tilsvarende lover som Norge nå kan få, så vil "industrien" kunne få ut informasjon som knytter deg til hva du nå måtte bruke VPN til.

 

Blir det utbredd nok, så vil det nok bli brukt flere programmeringstimer enn verdens samlede regjeringer har tilgang til på å lage delingstjenester som fungerer.

 

Alt jeg vil ha en muligheten til å laste ned serier i HD-kvalitet så jeg kan se dem når jeg har tid og ikke når internett har tid, eller ha dem på telefon/laptop under reise. Jeg betaler gjerne. Har ikke funnet noen tjeneste som gjør dette (lovlig). Filmer kjøper jeg og musikken har så mange lovlige kanaler nå at det er uintressant å laste ned.

Lenke til kommentar

Dette er en prinsipielt viktig sak, og dette er vel Norges nest største diskusjonsforum.

 

Jeg synes det er betenkelig at hverken PiratPartiet, Unge Venstre, Elektronisk Forpost Norge, Stopp Datalagringsdirektivet eller noen andre deltar (med relativt objektiv informasjon) i denne debatten her på diskusjon.no.

 

Selv er jeg jo utvikler, kunstner ;), rettighetshaver og burde være partisk for "den andre siden". Jeg er ikke selv mot patenter eller copyright, jeg er mot misbruk og konstant endring av lovene for å styrke rettighetsholdere. Så jeg hadde sett på det som en lettelse om noen andre kan skape litt faktisk "profesjonell" og seriøs debatt, og gjøre den ensidige påvirkningen av kulturdept. og andre etater mindre ensidig. Man kommer intetsteds med å si at copyright burde avskaffes. Det er lettere å avskaffe Stortinget.

 

Og hvis du bare leser dette ene innlegget, så la meg gjøre det klart at jeg er klar motstander av lobbyismen og lovendringene som styrker rettighetshavere på befolkning av personvern og rettsstatens prinsipper.

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du som juridisk eier av abonnementet er ansvarlig for bruken av det og må sikre det deretter.

 

Det samme gjelder om f.eks. din mobiltelefon blir stjålet. Om du ikke innenfor rimlig tid varsler mobiloperatøren vil du være ansvarlig for kostnadene som påløper.

Det er klart, men blir mobiltelefonen din fysisk stjålet, og det er lett å oppdage for alle og enhver. Om en mindre datakyndig person blir hacket og pc'en blir brukt til ulovlig ned/opplastning, så er det ikke sikkert vedkommende merker det. Skal denne personen da stilles til ansvar for dette, og ta imot enorme erstatningskrav på bakgrunn av ip-adressen sin?

 

Skal sies at jeg har veldig lite peiling på data og slike ting, men på generell basis hater jeg denne loven og så si alt den står for.

Lenke til kommentar

Nei, de vil skape frykt for å se innhold som bryter med åndsverkloven. Dette er for å støtte opp om innholdsleverandørenes inntekter. Håper det er et greit svar på spørsmålet ditt.

Det jeg tenkte på at det veldig enkelt å utnytte loven.

- Sende spam mail/ads med linker for kopibeskyttet innhold eller infisere med programvare som laster ned få filer.

- Få utdelt abonnement til all IP involvert.

- Sender brev med bot.

- Profit. Eller skremme mer, siden de vet at folk har noe på data.

 

Hvordan loven kan beskytte folk i den situasjon?

Lenke til kommentar

Det jeg tenkte på at det veldig enkelt å utnytte loven.

- Sende spam mail/ads med linker for kopibeskyttet innhold eller infisere med programvare som laster ned få filer.

- Få utdelt abonnement til all IP involvert.

- Sender brev med bot.

- Profit. Eller skremme mer, siden de vet at folk har noe på data.

 

Hvordan loven kan beskytte folk i den situasjon?

Jeg tenkte litt på dette selv, og synes det høres ut som en genial måte å tjene seg noen kroner uten å egentlig måtte jobbe for det. Det er klart at dersom mottakeren ikke ønsker å betale vil ikke en slik sak gå igjennom rettsvesenet. Likevel er det sikkert mange som bare har hørt om "piratloven" og føler de må betale for å unngå å bli trukket for retten.

Lenke til kommentar

Venstre i regjering har jeg sett, og de er klart for styrking av politiet og deres virkemidler. Venstre i opposisjon kan tillate seg å ta det motsatte synspunktet, men den rødgrønne regjeringa vil jo ikke gjenvelges nå, så da blir Venstre effektivt kneblet etter valget.

 

Det jeg tenkte på at det veldig enkelt å utnytte loven.

- Sende spam mail/ads med linker for kopibeskyttet innhold eller infisere med programvare som laster ned få filer.

- Få utdelt abonnement til all IP involvert.

- Sender brev med bot.

- Profit. Eller skremme mer, siden de vet at folk har noe på data.

 

Hvordan loven kan beskytte folk i den situasjon?

 

 

Denne lovens oppgave er ikke å beskytte folk.

Lenke til kommentar
En kan jo bare tenke seg hva slags fremtid norsk musikk' date=' film eller bokbransje vil ha dersom en ikke sørger for en god lov, som sikrer deres åndsverk på nett, fortsatte hun.[/quote']

 

Hva slags logikk ligger til grunn for at opphavsretten gir hjemmel for å fortsette å sko seg på andre folks arbeid all den tid det faktisk ikke er knyttet noen kostnader til distribusjon, promosjon, og ei heller produksjon av komersiell musikk. Arbeiderpartiet er en skam, det var deres forhenværende og avdøde kamerater som bygde det moderne norge, dagens rekker er ikke mye rakrygget, de løper opphavsrettighetshavernes ærend, stikk i strid med hva arbeidsfolk er tjent med.

 

Arbeiderpartiet hadde vel selv et trykkeri på 1900-tallet, trass den digitale inntreden synes jeg det er rart de lykkes å spre sitt av dato nokså annerledes fremtonede budskap digitalt. Finn frem noen av de gamle pamfletter og lektyrer, garantert flau smak i munnen, og det er ikke fordi dagens generasjon AP har livets rett som arbeiderparti med noe annet enn påkrevd orddelingsfeil mellom arbeider og parti, for den distansen blir stadig større.

Lenke til kommentar

?The internet was supposed to liberate knowledge, but in fact it buried it, first under a vast sewer of ignorance, laziness, bigotry, superstition and filth and then beneath the cloak of political surveillance. "

 

Ben Elton, Blind Faith

 

Mine meninger er kanskje lit extreme men jeg har enda den tro at vi lever i et trykt land der frihet og menneskerett er høyt verdsatt. Der en man kan si sin mening uten å bli hengt får det.

Så derfor sier jeg

skal staten støte de mange eller de få.

skal staten støte de små eller de store.

skal staten støte, beskyte og verne om dens innbyggere eller skal de beskyte interesser får store aktører fra og utenfra våre eggende grenser.

 

Hva er egentlig problemet med Piratkopiering, og er det så alvorlig at vi må si opp våre rettigheter får å verne om Patenter og innhold fra store internasjonale aktører.

 

Mener vi virkelig at siden noen ikke tjener penger på alle som bruker deres produkter skal vi si fra oss en av våre største rettigheter.

 

Piratkopiering er kanskje galt men alt er relativt. Hvor galt er det egentlig å stjele et produkt som ikke er fysisk?

ingen mister noen ting siden eieren fortsatt har likke mange kopier altså ?.

 

Det som er galt er at det blir solgt mindre av produktet siden folk allerede laster det ned gratis, Eller blir det?

 

Mange ganger har det blitt forsket på dette og mange ganger sies det at piratkopiering får det meste ikke skade eller reduserer inntektene til eierne av produktet.

 

Det eksisterer også noen som sier det motsatte men man kan sette spørsmålstegn med en undersøkelse som er finansiert av store plateselskaper og multimedia selskaper.

 

Resultatet av internatovervåkning kan bli at de som er aler minst som kanskje ikke har så mye fra før kan bli ofrene.

 

Vi har allerede sett det mange ganger før der enkeltpersoner er blitt tvunget til å betale millioner av kroner får at de lastet ned en musikk plate.

 

Kjøp av et produkt bør være framdrevet av oppmuntring og et ønske om å støte eieren. Ikke søksmål og fengsel.

 

Det som er viktig å forstå er at mange føler seg krenket av Internet overvåkning på grunn av at de lever mye av livet sitt der og vill dermed ikke ha noen som passer på alt de gjør.

 

Jeg håper for forståelse får skrivefeil siden jeg har eller har hat dysleksi og har problemer med doble og enkel konsonanter

 

Noen kilder:

http://www.hardware.no/artikler/9-aring-fikk-ole-brumm-maskinen-sin-beslaglagt/114701

http://www.idg.no/computerworld/article155014.ece

http://www.itavisen.no/nyheter/%E2%80%93-fildeling-ikke-skadelig-929

  • Liker 1
Lenke til kommentar

PiratPartiet oppfører seg som nyttige idioter for lobbyistene. Du trenger ikke være like proff som disse folkene for å få PiratPartiet til å framstå som anarkister. Motstandere av overvåkning/ legalisering av ulovlig privatisert etterforskning -> PiratPartiet -> anarkister -> folkefiender. Er du motstander av legalisering av privat overvåkning, er du tegnet opp som folkefiende. PiratPartiet er lett å sverte, for de fronter de mer ekstreme meningene sine i stedet for å ta tak i det som faktisk er i ferd med å fjerne siste rest av prinsipper i rettsstaten Norge. Vi trenger en seriøs champion for borgerrettigheter, og vi trenger å få bort fokus fra de mer ekstreme ønskene til PiratPartiet. Vi skulle hatt Georg Apenes som samlende talsmann. Det er Veum Lie som skulle ha fronta PiratPartiet, ikke Aaslid. Og de skulle ikke hett PiratPartiet og først og fremst sloss mot copyright, de skulle hett noe mindre kontroversielt og først og fremst sloss for borgerrettigheter.Sånn som det er nå, får de nok likevel stemmen min, for det er ingen andre som kommer til å lage bråk om disse sakene. Venstre i regjering kommer ikke til å si en lyd om dette.

 

Fantastisk bra oppsummert! Jeg tenker akkurat det samme.

 

La opp håpe at piratparitet leser innlegget ditt. De skulle hatt et annet navn og ikke frontet de mer ekstreme synspunktene like sterkt. Da hadde de appellert til en laaangt større del av befolkningen og vi kunne fått stoppet slike overtramp av personvernet som den omtalte loven og DLD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg faktisk ganske trygg på at PiratPartiet kommer til å lese innlegget mitt... Jeg tror ikke de kommer til å sette pris på det :B

 

 

Det er heller ikke sikkert at jeg har rett. Som anarkistisk protestparti som pisser på det etablerte systemet kan det hende de får flere stemmer og dermed mer innflytelse, enn dersom de ter seg seriøst. Men for meg personlig, for mine prinsipper, er de ikke de talsmennene jeg hadde valgt meg ut først om jeg hadde valgmulighetene.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...