Gå til innhold

Den norske piratloven kan bli vedtatt denne uka


Anbefalte innlegg

IP-adresse ≠ identitet. Hvordan kan man bevise hvem som står bak ugjerningen, når det kan skjule seg et uendelig antall brukere bak enhvert abonnement? I teorien kan hele verden hacke seg tilgang på min datamaskin og utgi seg for å være meg.

Du som juridisk eier av abonnementet er ansvarlig for bruken av det og må sikre det deretter.

 

Det samme gjelder om f.eks. din mobiltelefon blir stjålet. Om du ikke innenfor rimlig tid varsler mobiloperatøren vil du være ansvarlig for kostnadene som påløper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VPN eller Private Window-tab har jeg hørt skal funke. Men jeg ville bare høre med ekspertene her :)

Om du med "Private Window-tab" mener noe ala Inkognito tabben i Chrome så er den ikke det samme som VPN.

 

VPN oppretter en kryptert tunnel mellom deg og et endepunkt. En inkognito-tab sender fremdeles data ukryptert (med unntak av HTTPS) over nettverket og kan avlyttes, det den derimot gjør er å ikke lagre/cache data fra siden du besøker.

Lenke til kommentar

Om du med "Private Window-tab" mener noe ala Inkognito tabben i Chrome så er den ikke det samme som VPN.

 

VPN oppretter en kryptert tunnel mellom deg og et endepunkt. En inkognito-tab sender fremdeles data ukryptert (med unntak av HTTPS) over nettverket og kan avlyttes, det den derimot gjør er å ikke lagre/cache data fra siden du besøker.

 

Så VPN vil da bli 100% sikkert? Private Window blir vel det samme som på Chrome, har bare Opera på jobb så er det det heter her :) Men med inkognito-tab eller hva det heter, så får de fortsatt ut informasjonen jeg ikke ønsker at de skal ha?

Lenke til kommentar

Nope, jeg har ikke hatt ett behov for å bruke noe sånt før. Misliker at folk skal vite hva jeg driver med, selv om det er lovlig. Jeg spør fordi jeg ikke kan det, så hadde satt pris på ett ordentlig svar :)

 

VPN eller Private Window-tab har jeg hørt skal funke. Men jeg ville bare høre med ekspertene her :)

 

OK :)

Bruk VPN, det vil skjule deg og all data du sender\mottar mot innsyn.

Private Window-tab skjuler deg på ingen som helst måte mot myndighetene eller "private aktører", Bare at sidene du ser på ikke blir lagret på pcen. Data-trafikken er like synlig for ISP'en du bruker.

Endret av Raydogg
Lenke til kommentar

Hm-m, men ting som FTP, privat DC++ hub, og privat trackere blir jo ikke overvåket. Ettersom dette ikke skjer på ISP nivå. Så i teorien kan jeg f.eks sette opp en FTP server hjemme hos meg og så gi adgang til noen venner. Deretter kan vi dele alt vi kjøper av filmer og diverse der? Problemet da blir at én må enten laste det ned, eller vente til produktet kommer i salg på butikken.

 

Ser for meg at fremtiden på nettet blir;

a) Flere lukkede "samfunn" - private trackere, FTP servere hjemme, private DC++ huber og lignende

b) Alle skal tunnelere trafikken og vi er tilbake til ISDN hastighet på alt

 

Hvis ikke noen da vinner i lotto og bygger ut sitt eget nett, kjøper sin egen stat, eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Håper det var en spøk?
Nope, jeg har ikke hatt ett behov for å bruke noe sånt før. Misliker at folk skal vite hva jeg driver med, selv om det er lovlig. Jeg spør fordi jeg ikke kan det, så hadde satt pris på ett ordentlig svar :) VPN eller Private Window-tab har jeg hørt skal funke. Men jeg ville bare høre med ekspertene her :)

 

I denne guiden finner du en temmelig grundig gjennomgang av alternativene, hva de gjør, og hva de ikke gjør - blant annet private browsing: http://www.hardware.no/artikler/slik-blir-du-helt-anonym-pa-nettet/117275

  • Liker 1
Lenke til kommentar

VPN eller Private Window-tab har jeg hørt skal funke. Men jeg ville bare høre med ekspertene her :)

 

Incognito/private osv. har null innverknad på dette då desse funksjonane berre har noko med kva du lagrar av historie lokalt og ikkje endrar korleis maskina di ser ut for til dømes internettleverandøren din.

 

 

Lenke til kommentar

Så VPN vil da bli 100% sikkert? Private Window blir vel det samme som på Chrome, har bare Opera på jobb så er det det heter her :) Men med inkognito-tab eller hva det heter, så får de fortsatt ut informasjonen jeg ikke ønsker at de skal ha?

Jeg sa ikke at det vil bli 100% sikkert.

 

En inkognito-tab gjør ingenting med overføringen av data mellom deg og endepunktet. Om du f.eks. søker på PirateBay etter noe vil det være fullt mulig å avlytte trafikken og dermed se hva du har søkt etter.

 

Om du bruker VPN blir trafikken kryptert. Det betyr at trafikken mellom deg og VPN-serveren du er koblet til ikke kan avlyttes. (Vel den kan avlyttes, men siden det er kryptert får man ikke noe nyttig ut av det). Da er det fort vesentlig vanskeligere å finne ut hvem trafikken tilhører og hva den er.

Lenke til kommentar

IP-adresse ≠ identitet. Hvordan kan man bevise hvem som står bak ugjerningen, når det kan skjule seg et uendelig antall brukere bak enhvert abonnement?

 

Det er tidligere gjort frikjenninger på mangel av bevis , men du ER juridisk ansvarlig for det som skjer på ditt nettabonnement. Med innstramminger er det ingen grunn til å tro at ikke praksisen også kan strammes inn. Altså, det kan hende du kan argumentere med at du må ha blitt hacket, men det kan også hende at argumentet i framtiden vil bli avvist.

Lenke til kommentar

Hvis dere sjekker opp høringsdokumentene, vil dere se at det allerede er startet en svertekampanje mot VPN og andre "tiltak" for å omgå de nye overvåkningsverktøyene. Hvis man installerer noe slik, vil man uansett trekke oppmerksomhet mot seg. Kriminalisering av privat bruk av tunnelering mot utlandet er nok en mulighet i framtiden, så snart man kan formulere en fornuftig begrunnelse. Uansett gjelder det nok som indisier i skyldsspørsmål.

 

Ingen kan komme unna med at de ikke vet hvordan de sikrer trådløs-ruteren sin og samtidig kjøre VPN-tunnelering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man er ikke ansvarlig dersom noen andre har brukt ens eget trådløse nettverk. Med andre ord vil en måtte konfiskere og undersøke abbonentens datautstyr for å faktisk ha bevis. Dette er det kun politiet som har myndighet til. Dermed stopper vel piratjakten der? Jeg har vanskelig for å se for meg politiet løpe rundt på diverse advokatfirmaers kommando til og fra retten for å skaffe ransakelsesordre for så å storme hjemmene til folk som har lastet ned to filmer..

Lenke til kommentar

Er det ulovlig hvis man finner en direktelink til en film på nettet og streamer denne via et videoprogram? Man laster ikke "fysisk" ned, men man laster jo ned?

 

Det ble akkurat framlagt en lov i Japan som gjør dette ulovlig, med strafferammer opp til 2(?) år. I resten av verden er dette lovlig/ikke straffbart. Den eventuelt straffbare handlingen gjorde han eller hun som la ut klippet.

 

Men så har man Fleksnes-analogien i Norge, da. Setter du på en slik framvisning på et gamlehjem, må du regne med å kunne tas for det.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Hva skjer egentlig konkret i situasjonen med felles-IP'er? Fem personer sitter på samme nettverk, og en av dem laster ned en film. Er det eieren av IP-en som blir kastet til ulvene eller kommer politiet og ransaker hele gjengen for datautstyr som de beslaglegger for å ta den skyldige?

 

Ser gjerne en kilde på hvordan denne situasjonen vil bli håndtert, og gjerne en konkret uttalelse fra politikerne som er ansvarlige for denne loven.

Lenke til kommentar

Hvis dere sjekker opp høringsdokumentene, vil dere se at det allerede er startet en svertekampanje mot VPN og andre "tiltak" for å omgå de nye overvåkningsverktøyene. Hvis man installerer noe slik, vil man uansett trekke oppmerksomhet mot seg. Kriminalisering av privat bruk av tunnelering mot utlandet er nok en mulighet i framtiden, så snart man kan formulere en fornuftig begrunnelse. Uansett gjelder det nok som indisier i skyldsspørsmål. Ingen kan komme unna med at de ikke vet hvordan de sikrer trådløs-ruteren sin og samtidig kjøre VPN-tunnelering.

 

Poenget er vel at ingen er pliktige til å sikre ruteren sin og at det ikke er ulovlig å ha en trådløs ruter? Dessuten vet vel ikke den som overvåker om det er du eller en annen person som har tatt seg inn på nettverket ditt som kjører vpn?

Lenke til kommentar

Man er ikke ansvarlig dersom noen andre har brukt ens eget trådløse nettverk.

Juridisk ansvarlig er du. Men det kan ikke lett bevises at du har begått en kriminell handling. Det er der man kan slippe unna. Likevel er du juridisk ansvarlig. Kan det for eksempel bevises at det er ditt mindreårige barn, eller en besøkende, kan du nok få en form for reaksjon selv om du ikke har gjort noe selv.

Lenke til kommentar

Det ble akkurat framlagt en lov i Japan som gjør dette ulovlig, med strafferammer opp til 2 år. I resten av verden er dette lovlig/ikke straffbart. Den eventuelt straffbare handlingen gjorde han eller hun som la ut klippet.

 

Men så har man Fleksnes-analogien i Norge, da. Setter du på en slik framvisning på et gamlehjem, må du regne med å kunne tas for det.

 

Ok.. har lurt på dette en stund og jeg er fremdeles noe usikker om dette faller under en eller annen paragraf, men thank you, sir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...