Gå til innhold

Flytte bil på privat gårdsplass, lov?


cmx2k

Anbefalte innlegg

Er uten førerkort for en kort periode nå.

Har en nabo som følger med på alt å alle hva de gjør, og melder fra om de minste ting han ikke liker osv.

 

Kan jeg uten og risikere trøbbel flytte min egen bil, på min egen private gårdsplass?

Er snakk om 3-4 meter fra den ene siden til den andre, i forbindelse med snøbrøytning, reprasjoner og slikt, eller må jeg ringe en kamerat for og få gjort dette?

 

Det er IKKE snakk om og kjøre på veien, kun flytte bilen frem og tilbake på gårdsplassen min, altså privat parkering, der ingen andre er eller skal oppholde seg enn meg.

 

Takker.

Endret av cmx2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert ikke, og IKKE er jo 2 forsjellige ting da.

 

Er dette noe jeg kan risikere og bli straffe forfulgt for eller?

 

Nei, naboen finnes ikke trivelig i det hele tatt, han skulle anmelde meg i fjor sommer blant annet fordi at jeg 'mekka' på snøscooteren min og tok meg et par øl, holde på meg kjøretøy samtidi som en drakk alkohol var ikke lov mente han visst..

Endret av cmx2k
Lenke til kommentar

Regelen sier at hvis du mistet lappen på personbil, mister du retten til å ferdes med motorisert kjøretøy. Trafikkreglene gjelder der det kan være allminelig ferdsel. altså overalt. i utgangspunktet har du ikke lov. Men tviler det er nokk at du får straff hvis naboen din kontakter politiet å sir han såg deg kjøre. Må nesten ha bevis. Jeg hadde flytta den glatt.

 

Det med alcohol og mekking er jeg usikker på.. Vet vertfall det ikke er lov å skru på tenningen på et kjøretøy hvis du er i beruset tilstand. Var en venn av meg som skulle ut i bilen å skru på anlegget for å vise oss på festen. Han måtte skru på tenningen for å få strøm.Han mistet førerkortet faktisk. Max uflaks da politiet var rett ved siden av huset.

 

Men kan du ikke bare trille den?

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar

Skal ringe lensmannen i bygda her på mandag (god bekjent av meg, grei kar) og bare høre hva han sier.

 

Er klar over at veitrafikkloven gjelder overalt.

 

Nå var det ikke snakk om og starte, kjøre eller noe i alkoholpåvirket tilstand, det var snakk om og skru, mekke, på en motor som er havarert og ikke kan startes en gang, det er meg bekjent like lovlig som og stå på sin egen private gårdsplass og montere et tv-bord foreksempel..

 

Men naboen mente det ikke var lov, ikke at han kom noen vei med det akkurat.

Lenke til kommentar

Å reparere etc. på bilen kan du vel sikkert gjøre. Men å kjøre kan du ikke gjøre. Selvsagt, det er nok få som ville brydd seg om du rullet 4m over gårdsplassen din. (ja bort sett fra denne naboen din da) Og de færreste har holdt alle lover i Norge til punkt og prikke, og da garantert inkludert denne naboen din.

 

Men ja, skal du ha ditt på det rene så kan du alltids dytte bilen da... :closedeyes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor bry deg så mye om denne naboen din? Om du har et behov for å flytte en bil fra et område på din gårdsplass til en annen fordi du skal skru eller noe annet så gjør du det. Tror neppe politiet gjør noe ut av denne anmeldelsen enn å riste på hodet over hvor mye naboen din engasjerer seg i fillesaker.

Lenke til kommentar

De få meterene kan gi deg problemer om du er riktig uheldig. Er dette ei lita bygd sa du? Da en kamerat av meg mistet førerkortet så dukket politiet plutselig opp jevnlig i byggefeltet hans, kjørte forbi parkeringsplassen til bilen hans og snudde. Dette gjorde Politiet de første ukene etter at han mistet førerkortet. Tilfeldig? Tviler, for de var der aldri før dette skjedde.

Lenke til kommentar

De få meterene kan gi deg problemer om du er riktig uheldig. Er dette ei lita bygd sa du? Da en kamerat av meg mistet førerkortet så dukket politiet plutselig opp jevnlig i byggefeltet hans, kjørte forbi parkeringsplassen til bilen hans og snudde. Dette gjorde Politiet de første ukene etter at han mistet førerkortet. Tilfeldig? Tviler, for de var der aldri før dette skjedde.

 

Dette må ha vært et spesialtilfelle. Tviler på at politiet har slik oppfølging av alle som mister lappen...i så fall bør de slutte å skrike om ressursmangel i den etaten :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei han har ikke gjort så mye galt, han er ikke kriminell vertfall. Var pga. bilens tekniske stand at han mistet førerkortet i 3 måneder. Men dette var i en liten lokalbygd, der politiet ellers ikke har så mye å gjøre på. Vet vertfall at et par av de er ekstremt lure, så overrasker meg ikke om de faktisk fulgte med.

 

Når 3 måneder var gått så kom jeg med starthjelp og det var tut og kjør for han igjen, bilen ble stående den :)

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar

Husk at selv å dytte bilen kan være straffbart dersom ingen med førerkort hjelper til!

 

Det er eksempler på folk som har mistet lappen etter å ha dyttet bilen sin av danskeferga i beruset tilstand.. Jeg antar at det derfor er krav om førerrett for å dytte motorvogn også med mindre det er en ansvarlig fører som har denne førerretten.

Lenke til kommentar

Det kreves gyldig sertifikat for å kunne _føre motorvogn_ i aktuell kjøretøyklasse. Det er ingen krav om at motoren er i gang, men så lenge man fører motorvognen(bilen) så skal man altså ha ett gyldig førerkort.

 

Når man triller en bil er man også bilens fører. Ting kan skje selv om motoren er av, og bilens størrelse og vekt kan allikevel forårsake stor skade.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...