Gå til innhold

Den overraskende store hybel i Trondheim-tråden


Han Far

Anbefalte innlegg

Siden det nå er nye regler og retningslinjer innenfor boligsøking hos SiT, vil det da si at jeg som 26 åring og ikke førstegangsstudent ligger bakerst i prioritetslisten? Så uansett hvor tidlig jeg søker (skal ta 2-årig siviling. master på NTNU fra høst 2015) så har jeg veldig liten sjanse for å få hybel med grei avstand fra skole og sentrum?

 

Hvilke hybler hos SiT burde jeg ha som 1,2 og 3 valg? Velger jeg de mest populære sitter jeg vel igjen med ingen? Siden det nå har seg at lav alder og førstegangsstudenter er prioritert.

 

Noen tips?? Taes imot med takk! :-)

De prioriterer bare etter alder i perioden 1. juni- 15. september. Er bare å legge inn en søknad allerede nå, så rykker du i hvert fall ikke bakover i køen etter 15. september. Hva du velger avhenger vel litt av hva du er ute etter. De nærmeste ved Gløshaugen blir vel Nedre Singsaker/Klostergata (Hovedbygget, idrettsbygget og Studenteramfundet), Lerkendal/Nedre Berg/Berg (Realfagbygget) og dessuten Teknobyen. Jeg ville kanskje søkt i hvert fall Berg og Lerkendal ettersom disse er blant de største, sammen med Nedre Singsaker, som ligger enda nærmere sentrum.

Endret av potetfisk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tipset potetfisk! Men vil det si at om jeg søker nå så kommer jeg forran eventuelle førstegangssøkere og studenter som er yngre enn meg fram til 1.juni-15.sept?

Siterer de nye reglene: "Med det nye tildelingsreglementet må førstegangsstuderende i Trondheim forholde seg til 15. april som søknadsfrist for å bli vurdert for bolig til semesterstart. Når SiT Bolig begynner tildeling av boliger i mai, sorteres listen over søkere på fødselsår og de yngste vil få tilbud om bolig først."

 

Slik som jeg forstår det her så sorteres liten på fødselsår allerede i mai?

Søker nå for å være tidlig ute, vet jo at jeg skal gå master neste år så er ikke vits å vente :-)

Endret av wEEtoZ
Lenke til kommentar

 

Siden det nå er nye regler og retningslinjer innenfor boligsøking hos SiT, vil det da si at jeg som 26 åring og ikke førstegangsstudent ligger bakerst i prioritetslisten? Så uansett hvor tidlig jeg søker (skal ta 2-årig siviling. master på NTNU fra høst 2015) så har jeg veldig liten sjanse for å få hybel med grei avstand fra skole og sentrum?

 

Hvilke hybler hos SiT burde jeg ha som 1,2 og 3 valg? Velger jeg de mest populære sitter jeg vel igjen med ingen? Siden det nå har seg at lav alder og førstegangsstudenter er prioritert.

 

Noen tips?? Taes imot med takk! :-)

De prioriterer bare etter alder i perioden 1. juni- 15. september. Er bare å legge inn en søknad allerede nå, så rykker du i hvert fall ikke bakover i køen etter 15. september. Hva du velger avhenger vel litt av hva du er ute etter. De nærmeste ved Gløshaugen blir vel Nedre Singsaker/Klostergata (Hovedbygget, idrettsbygget og Studenteramfundet), Lerkendal/Nedre Berg/Berg (Realfagbygget) og dessuten Teknobyen. Jeg ville kanskje søkt i hvert fall Berg og Lerkendal ettersom disse er blant de største, sammen med Nedre Singsaker, som ligger enda nærmere sentrum.

 

 

Takk for tipset potetfisk! Men vil det si at om jeg søker nå så kommer jeg forran eventuelle førstegangssøkere og studenter som er yngre enn meg fram til 1.juni-15.sept?

 

Siterer de nye reglene: "Med det nye tildelingsreglementet må førstegangsstuderende i Trondheim forholde seg til 15. april som søknadsfrist for å bli vurdert for bolig til semesterstart. Når SiT Bolig begynner tildeling av boliger i mai, sorteres listen over søkere på fødselsår og de yngste vil få tilbud om bolig først."

Slik som jeg forstår det her så sorteres liten på fødselsår allerede i mai?

 

Søker nå for å være tidlig ute, vet jo at jeg skal gå master neste år så er ikke vits å vente :-)

Lenke til kommentar

Det er vel litt tidlig å søke allerede nå når det er over et år til studiestart.

Eneste ulempen jeg ser er vel at man risikerer å få tildelt bolig en stund før studiestart, men det er heller ikke sikkert. Ville ikke ventet lange tiden med å søke; kjenner folk fra kullet som gikk ut av vgs ifjor som søkte bolig høsten i vg3 og enda ikke hadde bolig i juni ifjor.

 

 

 

Siden det nå er nye regler og retningslinjer innenfor boligsøking hos SiT, vil det da si at jeg som 26 åring og ikke førstegangsstudent ligger bakerst i prioritetslisten? Så uansett hvor tidlig jeg søker (skal ta 2-årig siviling. master på NTNU fra høst 2015) så har jeg veldig liten sjanse for å få hybel med grei avstand fra skole og sentrum?

 

Hvilke hybler hos SiT burde jeg ha som 1,2 og 3 valg? Velger jeg de mest populære sitter jeg vel igjen med ingen? Siden det nå har seg at lav alder og førstegangsstudenter er prioritert.

 

Noen tips?? Taes imot med takk! :-)

De prioriterer bare etter alder i perioden 1. juni- 15. september. Er bare å legge inn en søknad allerede nå, så rykker du i hvert fall ikke bakover i køen etter 15. september. Hva du velger avhenger vel litt av hva du er ute etter. De nærmeste ved Gløshaugen blir vel Nedre Singsaker/Klostergata (Hovedbygget, idrettsbygget og Studenteramfundet), Lerkendal/Nedre Berg/Berg (Realfagbygget) og dessuten Teknobyen. Jeg ville kanskje søkt i hvert fall Berg og Lerkendal ettersom disse er blant de største, sammen med Nedre Singsaker, som ligger enda nærmere sentrum.

 

 

Takk for tipset potetfisk! Men vil det si at om jeg søker nå så kommer jeg forran eventuelle førstegangssøkere og studenter som er yngre enn meg fram til 1.juni-15.sept?

 

Siterer de nye reglene: "Med det nye tildelingsreglementet må førstegangsstuderende i Trondheim forholde seg til 15. april som søknadsfrist for å bli vurdert for bolig til semesterstart. Når SiT Bolig begynner tildeling av boliger i mai, sorteres listen over søkere på fødselsår og de yngste vil få tilbud om bolig først."

Slik som jeg forstår det her så sorteres liten på fødselsår allerede i mai?

 

Søker nå for å være tidlig ute, vet jo at jeg skal gå master neste år så er ikke vits å vente :-)

 

Jeg blingsa på at du ikke skulle begynne før til neste år, men det du kan krysse fingrene for i ditt tilfelle, er jo å få tildelt bolig før alle de andre førstegangssøkerne har begynt å søke. Dersom søknaden din skulle stå ubehandlet helt til neste søkerrush, er det ikke urealistisk at de flytter deg bakover køen, men det er jo igjen HVIS du regnes som førstegangssøker? Listen sorteres etter fødselsår i mai ja, men kontraktstartdatoene er i perioden juni-september, slik jeg tolker det.

Endret av potetfisk
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest medlem-207017

Hei! Håper noen kan hjelpe meg. Tenker å studere på NTNU neste år (profesjon psykologi), og ønsker å finne meg et sted å bo. Dragvoll er visst campusen. Hvilke studentbyer/steder er å anbefale? Har såklart tittet selv på SiT, men tenker at flere synspunkter og tanker osv fra folk som vet litt, bare er positivt.

 

For det er vel på dragvoll jeg vil bruke det meste av tiden min på? (forelesninger osv.) Eller er det noen som heller ville anbefalt å bo nære Gløshaugen (hovedbygg NTNU) evt andre steder, og heller ta buss til Dragvoll? Uansett, hvilke steder er å anbefale?

 

Er ikke noe kjent med NTNU eller Trondheim, så håper noen kan og vil hjelpe meg!

 

Mail jeg nettopp sendte til SiT:

 

Hei! Jeg sitter her og ønsker allerede nå å søke studentbolig til neste høst, da jeg vet det er mange om beinet.

Gikk inn på sit.no og tittet nå, men syntes utvalget ikke så komplett ut. Er ikke alle boligene tilgjengelige å søke på nå? (f.eks finner jeg ikke Jakobslivegen studentboliger)
Jeg skal søke til profesjonsutdanningen i psykologi (da er studentboliger nær Dragvoll mest aktuelt for meg - rett meg hvis jeg tar feil)
Håper på rask svar!
Hilsen Victoria
Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Jeg lurer på et par ting ang leie av hybel hos SiT.

 

Masterstudent her, 4. året. Leier idag privat, tenker å prøve meg på hos SiT det siste året mitt i Trondheim, kanskje det blir litt billigere leie og bedre kommunikasjon med busser/butikker osv Lurer cirka på hva sannsynligheten er for at jeg får tilbud på hybel, hvis jeg søker veldig tidlig (som i Januar)? Tenker å flytte inn i perioden august da jeg ønsker å tilbringe sommeren i Oslo. Vet at det er mange andre som vil bli prioritert før meg, så lurer på om noen kanskje har gjort noe lignende.

 

En annen ting, jeg fikk tilbud hos hybel på SiT ca 1 uke etter jeg skrev under boligkontrakt. Måtte dessverre avslå denne (tenkte på de andre søkerne som ventet). Litt dumt gjort av meg da jeg kunne fremleid i et år, og flyttet inn neste. Også hørt at jeg ikke lenger kan få bolig hos SiT i og med at jeg avslo. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
En annen ting, jeg fikk tilbud hos hybel på SiT ca 1 uke etter jeg skrev under boligkontrakt. Måtte dessverre avslå denne (tenkte på de andre søkerne som ventet). Litt dumt gjort av meg da jeg kunne fremleid i et år, og flyttet inn neste. Også hørt at jeg ikke lenger kan få bolig hos SiT i og med at jeg avslo. Stemmer dette?

 

Jeg avslo tilbud om SiT-hybel, søkte på nytt året etter og fikk tilbud. Så fremt de ikke har endret reglene siden da (dette er 3 år siden) så skal det ikke være noe problem :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nei, tenkte mer på om det er mange som flytter i løpet av semesteret. Hvis jeg finner noe annet, om det er sannsynlig at jeg finner noen som vil ha mitt rom, eller om jeg risikerer å sitte med to hybler. Det er jo mye på hybel.no som har ligget ute i mange måneder nå uten å bli utleid. Men det kan jo være ugunstige leieavtaler, uteleiere, eller noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...