Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja...

Når jeg tar i manuell modus, kan jeg se i søkeren når streker om det er undereksponert eller visa versa, dette slik at en kan justere enten blender, lukker eller iso slik at fridde strekene går i null. Uten blits justera iso slik at det går i null men med blits samme lysforhold og samme lukker og blender, men mye lavere iso. Motivet blir greit med tanke på blitsen men bagrunsbelysningen blir undereksponert ....

Lenke til kommentar

Ved bruk av blits kan ikke auto ISO gjette om du vil ha mye lys på bakgrunnen og bare bruke blitsen som innfyllingslys, eller om du vil bruke blitsen som hovedlys og ha mørk bakgrunn. Begge deler kan fungere fint til forskjellige motiver og situasjoner.

 

Derfor - bruk manuell ISO til blitsbilder, så ikke automatikken behøver å gjette på hvordan du artistisk egentlig ønsket å lyssette motivet. :)

Lenke til kommentar

Enig med Trondster. Det er vanskelig å få til en god eksponering over hele motivet uten å fotografere helt manuelt, som i vedlagte foto. Dette er tatt som jpg i kamera, og ikke etterarbeidet på noen måte, annet enn krymping for å poste her. Innebygget blits på D300S

post-225826-0-14736800-1364302313_thumb.jpg

Endret av tow
Lenke til kommentar

Dumt at ikke kamera tilstreber korrekt eksponering med eller uten blits når en kjører autoiso, så kunne en heller kjøre manuelt om en ville ha mørkere bakgrunn etc... Men det er vel bare slik det er da....

Står det på auto tilstreber det nok korrekt eksponering, men det er ikke alltid det klarer å gjette hva fotografen har tenkt.

Lenke til kommentar

Kamera under-eksponerer ikke med vilje! Men motivet som det fokuseres på prioriteres!

Kamera vet avstanden til motivet (personen f.eks.) fordi objektivet forteller kamera hvor langt unna det er fokusert.

Siden det bare tas 1 eksponering, kan ikke blitsen fyre av kraftig nok til at bakgrunnen blir korrekt eksponert, for da ville personen som står mye nærmere blitt helt kvit i trynet :eek:

Blitsen belyser hovedmotivet perfekt, og dermed blir det meste rundt undereksponert.

 

Ved bruk av auto-iso og blits opplever man altfor ofte at bildet blir tatt på MAKS iso! Dette er både unødvendig og irriterende, for da blir hovedmotivet fullt av iso-støy, bare for å forsøke å eksponert den helt uinteressante bakgrunnen korrekt.

 

Derfor: ALDRI auto-iso med blits! Jeg velger manuelt mellom 200 og 800 alt etter hvor mye jeg vil at bakrunnen skal vise, og hvor langt bak der er.

Lenke til kommentar

Jeg var ute i kveld for å teste Nikon D7100 og ISO. Jeg ble positivt overrasket over bildene, etter min ringe forstand som novise i foto-teknikk faget. Men det jeg oppdaget at kameraet, på Auto-ISO, gikk rett til 6400 nærmest uansett. På ett bilde stilte jeg ned til ISO 5000 for å se om det gjorde noe forskjell. Som sagt, ny i faget.

Som et PS så ble jeg bortvist at politiet etter å ha tatt bilde av kirken. Jeg kravlet meg opp på en snøhaug for å komme meg i riktig posisjon pga. et gjerde med piggtrå. Ikke viste jeg, før i ettertid, at kirken var inne på hovedkvarteret til OMON, spesialpolitiet for terror i Moskva.

PS2.Klokkeslett er feil i exif. Skal være +3 timer.

post-279345-0-63710500-1364586473_thumb.jpg

post-279345-0-70978600-1364586482_thumb.jpg

post-279345-0-84442700-1364586506_thumb.jpg

post-279345-0-40608900-1364586526_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var ute i kveld for å teste Nikon D7100 og ISO. Jeg ble positivt overrasket over bildene, etter min ringe forstand som novise i foto-teknikk faget. Men det jeg oppdaget at kameraet, på Auto-ISO, gikk rett til 6400 nærmest uansett. På ett bilde stilte jeg ned til ISO 5000 for å se om det gjorde noe forskjell.

 

Med telezoom(U1) setter jeg max. ISO til 800, og med normalzoom(U2) max. ISO 400...på D7000

Lenke til kommentar

Jeg var ute i kveld for å teste Nikon D7100 og ISO. Jeg ble positivt overrasket over bildene, etter min ringe forstand som novise i foto-teknikk faget. Men det jeg oppdaget at kameraet, på Auto-ISO, gikk rett til 6400 nærmest uansett. På ett bilde stilte jeg ned til ISO 5000 for å se om det gjorde noe forskjell. Som sagt, ny i faget.

 

ISO som kameraet velger har en sammenheng med hvilken blender du har valgt, hvis du velger en stor blenderåpning(som slipper inn mere lys) så er det ikke sikkert kameraet har behov for å bruke så høy ISO.

Lenke til kommentar

Her er det bilder om natta, når det er forferdelig mørkt og veldig lite lys.

Dette betyr at du skal ha mer lys inn på sensoren for å få en korrekt eksponering. Så skal du opp i lukkertid, blenderåpning og/eller ISO.

Kirken var eksponert med 0.2 sekunder, f/5 og ISO 6400. For å ta dette bildet på lav ISO med samme eksponering, for eksempel på ISO 100, så skal du ha 64 ganger så lang lukkertid - tretten sekunder. Dette er ikke mulig å håndholde - du skal bruke stativ.

 

Anbefaler å lese guiden om blender, ISO og lukkertid - det er en fin innføring i eksponering.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477

 

Så - helt ok at kameraet gikk skyhøyt i ISO her - det var rett og slett for mørkt til noe annet.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

For å ta dette bildet på lav ISO med samme eksponering, for eksempel på ISO 100, så skal du ha 64 ganger så lang lukkertid - tretten sekunder. Dette er ikke mulig å håndholde - du skal bruke stativ.

 

Et lite stativ fra Manfrotto er alltid kjekt å ha i lomma.....når ISO skal holdes på et lavest mulig nivå...

 

post-226353-0-86239000-1364647100_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Så det var en "proff" som testet 70-200 objektiver som brukte et slikt kulehode, sikkert en større modell. Trodde disse var litt enkle, men mulig dette er bra saker. Noen som kjenner til disse?

 

Ja, den er enkel, men utrolig solid og fleksibel i daglig bruk...en større modell blir en standard tripod.

(Må ikke forveksles med miniatyrutgaven fra Hama til kr. 49,- på Elkjøp. Har den også, men er "leketøy" i forhold...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...