Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg og bestilt meg en 3D printer! Min plan var opprinnelig å skaffe meg en Solidoodle jeg også. Men så så jeg at ventetiden fra Solidoodle kunne ta opp til 3-4 måneder som er alt for lenge jeg er villig å vente på.

 

Endte opp med en Makergear M2 istedet :) Antar å komme i slutten av januar!

Lenke til kommentar

Faktisk vanskelig å finne noe særlig ut om denne printeren :p Makergear er lite flink til å synligjøre seg i det myldrende markede for 3d printere der ute. Tok meg en god tid før jeg fikk øynene mine opp for dem.

 

Men jeg har stor tro på at det er en av de bedre i sin klasse der ute hvertfall. Gleder meg som en unge til den kommer :)

 

Jeg sjekket ut nettsiden. Desverre ser det ut til at de kun selger 3mm. Min bruker 1.75mm plastikk da :p

Uansett så kommer jeg til å skrive en blogg om hvordan det går, samt poste bilder her så fort jeg har noe å vise :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

@Merko, selv om jeg sendte deg en melding så grodde jeg meg et par baller og spørre her også.

 

Noen som kanskje har mulighet til å printe ut deler til min printer? Betaler selvsagt for dette.

 

Ellers tar jeg gjerne imot tips til printer med en OK arbeidsstørrelse(Helst 400x400x300mm størrelsen) med høy oppløsning.

 

Eneste problemet jeg har med å bestille fra USA etc. er å betale 25% ved grensen. Nesten så jeg vurderer å kjøre til Tyskland og kjøpe fra ene "retail storen" der.

 

OT: Jeg kjenner noen som bor i USA, kan jeg bestille til deres adresse så kan de sende det hit som en "gave", for å unngå toll?

Lenke til kommentar

Noen som kanskje har mulighet til å printe ut deler til min printer? Betaler selvsagt for dette.

Jeg driver ikke på med det for øyblikket, men på reprap.no så er det flere som selger deler / set.

Ellers tar jeg gjerne imot tips til printer med en OK arbeidsstørrelse(Helst 400x400x300mm størrelsen) med høy oppløsning.

Jeg tror det er nesten umulig og finne en printer som kan printe i den størrelsen der. Det som er vanlig er halvparten av de målene du har oppgitt.

Makerbot sin nye 3D printer har disse målene: 28.5 x 15.3 x 15.5 cm.

Solidoodle (som jeg har) har 15x15x15cm, men de kommer med en ny printer nå i Januar som har 20x20x20 bygge volum.

 

 

Eneste problemet jeg har med å bestille fra USA etc. er å betale 25% ved grensen. Nesten så jeg vurderer å kjøre til Tyskland og kjøpe fra ene "retail storen" der.

OT: Jeg kjenner noen som bor i USA, kan jeg bestille til deres adresse så kan de sende det hit som en "gave", for å unngå toll?

Ja, kjedelig med 25% mva, men slik er det bare. Fremdeles verdt det om du virkelig har sansen for 3d printing. Ellers kan du jo fort tjene inn de pengene om du vil lage ting selv så selge ;)

 

Verdier på gaver kan ikke overstige kr 1000,- om de gjør det så er det vanlig regler som gjelder og da blir det 25%.

Men du kan jo alltids prøve. Ikke alltid man blir "oppdaget".

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har du oppdaget noe negativt ved denne 3D printeren?

Fungerer den greit?

Virker jo veldig interesant, vurderer og kjøpe en sånn selv. Noen tips?

 

Uten en direkte erfaring selv, så tror jeg at uansett hvilke printer man velger, så må man ha litt teknisk forståelse og ikke være redd for å knote med ting. Dagens 3D printere krever mye kalibrering og jevnlig tilsyn og kjærlighet om man ønsker gode prints.

 

Semiofftopic:

Har nettopp ryddet ut garderobe/lagerrommet mitt og kjøpt meg arbeidsbenk! Skal, lage et lite dedikert verksted for 3d printing :) Forventer å få den om 2-3 uker nå.

Lenke til kommentar

Har du oppdaget noe negativt ved denne 3D printeren?

Fungerer den greit?

Virker jo veldig interesant, vurderer og kjøpe en sånn selv. Noen tips?

Er flere brukere som hadde litt småproblemer i starten, men nå som de har holdt på godt over 6 måneder med bygging av disse printerene, så er det meste på stell.

Nå i januar så har de kommet med "Solidoodle 3", altså tredjegenerasjon. Samme som Forgjengeren, bare at den har 200mm byggvolum istedet for 150mm. (Den har ikke kabinett)

 

Men ellers så fungerer den veldig greit.

 

Siden jeg var\er stor fan av det gamle spillet; Command & Conquer Red Alert; så måtte jeg jo bare printe ut et par byggninger derfra.. :)

 

hdkpdf.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk en veldig kul idee da jeg så printene dine Merko! Finpuss modellene dine, mal de i sine nostalgiske originale farger, vent på våren og ta med deg figurene dine og plasser de rundt i hagen og ta bilder :D Ekstra bonus om du får det til å ligne i skikkelig C&C overview vinkel. :w00t:

Lenke til kommentar

Hvor stor er disse utskriftene? En lighter, binders, kulepenn osv er fint å ha i samme bildet for å få en følelse av størrelsen.. :)

Ja, skulle kanskje gjort det.. De er iallefall ganske små.

 

Litt eldre bilde (crap kvalitet men :D) Normal datamus jeg sammenligner med der..

wgosmh.png

 

Fikk en veldig kul idee da jeg så printene dine Merko! Finpuss modellene dine, mal de i sine nostalgiske originale farger, vent på våren og ta med deg figurene dine og plasser de rundt i hagen og ta bilder :D Ekstra bonus om du får det til å ligne i skikkelig C&C overview vinkel. :w00t:

Hehe ja, må bare få tak i noe tusj som er god nok \ nøyaktig samme farger osv. :p Planen er at jeg skal printe ut en full Allied og Axis base.. :D

Lenke til kommentar

Jeg ser ut til å ha defekt/manglende bootloader på min Solidoodle. Noen som vet hvordan man legger inn bootloader?

Hm nei, men om du går innom IRC kanalen, så kan du vente til "solidoodlesuppor" kommer innom, så kan han muligens hjelpe. mtp han jobber i Solidoodle, så har han litt erfaring.. Du må iallefall brenne det inn.. hvordan har jeg ingen anelse på..

Lenke til kommentar

kunne du forklart hvordan du lager en utskrift? Hvilke program og sånn bruker du?. (kanskje en video??)

Var den første 3D printen vanskelig å lage?

Tja.

Disse rimlige 3D Printerene (De til under 100.000 NOK) printer vanligvis i plastikk, i motsettning til de store dyre maskinene som printer med et eller annet pulver.

 

Printeren starter fra bunnen av og "tegner" et lag med plastik med en viss høyde. Vanligvis 0.3mm, men kan også printe 0.1mm (Noe som tar 3x lengre tid, men 3x bedre detaljer sånn ca.). Når den har tegnet 1 lag, så går den opp et hakk, og tegner på nytt. Etter X antall lag, så vil det du printer ut ta form.

 

Jeg bruker flere forskjellige programmer. Men de tingene jeg lager og designer selv, lager jeg med Google Sketchup. mest fordi jeg ikke har så mye kunnskap med 3D Programmer. Sketchup er veldig lett, noe de aller fleste kan mestre. Exportere så denne 3D Modellen til en filtype med navnet "STL" som et annet program jeg bruker forstår.

Det programmet heter "Slic3r". Det er et program som oversetter 3D Modellen til tekst som printeren forstår.

Typisk sånn:

"Gå til Posisjon 100x20"

"Gå til Posisjon 100x21"

etc.. Er flere tusen linjer med innstrukser som printeren må gå etter.

 

Så er det et tredje programm jeg bruker som heter "Repetier". Det er det programmet som snakker med printeren og sender innstruksene.

I det programmet kan du også overvåke temperaturen på plattformen og selve printerhode.

 

Du vil også få en 3d fremvisning av hvordan produktet vil se ut når det er ferdig.

 

Om du feks skal printe noe som henger i lufta, slik jeg har gjort med denne saken;

kacpbh.jpg

 

Så må du aktivere "Support" (Støtte). Da vil den automatisk regne ut og lage "falske" vegger som den setter opp under, som du lett kan fjerne etterpå.

 

Ellers har jeg som nevnt kjøpt min printer ferdiglaga siden jeg ikke gidder og styre med det selv.. skal jo printe ting, ikke lage en ting som kan printe.. :)

--

 

Når det er sagt, så skal jeg gå til innkjøp av en Kinect (som hovedsaklig hører til Xbox 360). Den kan brukes som en 3D Scanner til PCen. Veldig detaljert 3D Scanner også.

Så da vil jeg kunne scanne ordentlige ting, så printe dem ut.. :)

 

Her ser dere hvordan det fungerer:

Bare spør om du lurer på noe mer. :)

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...