Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

f(x) = (x+a)2, a konstant og x element i [0, uendelig)

For hvilke verdier av a er funksjonen f(x) ikke en-til-en? Begrunn.

 

For verdier hvor x=a? Litt usikker på hva jeg skal begrunne med her?

Beklager dobbelpost.

Funksjonen er ikke 1-1 for negative a-verdier, da å bytte ut (x+a) for x tilsvarer å translatere funksjonen langs x-aksen. For positive a, translaterer du funksjonen i negativ x-retning og motsatt for negative a. Da ser du fort at du vil få problemer med å definere en funksjon som er 1-1. Prøv f.eks å tegne y=(x-2)^2.

 

Edit:

Hvis du setter x=a får du:

y=(x+x)^2 = (2x)^2 = 4x^2. Dette er en funksjon som er mye "brattere" enn x^2.

Hva legger du i å "translatere"? (Har ikke fått lest gjennom alt pensum enda :dontgetit:).

 

Etter å ha plottet i WolframAlpha så ser jeg at negative a-verdier vil gjøre at funksjonen ikke er en-til-en i definisjonsområdet, ja. Hvordan kom du frem til det? Eller så du bare at det var et "opphøyd-i-andre"-uttrykk, og dermed måtte ha bunnpunktet enten i x=0 eller på den negative x-aksen for at funksjonen skulle bli en-til-en i definisjonsområdet?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Hva legger du i å "translatere"? (Har ikke fått lest gjennom alt pensum enda :dontgetit:).

 

Etter å ha plottet i WolframAlpha så ser jeg at negative a-verdier vil gjøre at funksjonen ikke er en-til-en i definisjonsområdet, ja. Hvordan kom du frem til det? Eller så du bare at det var et "opphøyd-i-andre"-uttrykk, og dermed måtte ha bunnpunktet enten i x=0 eller på den negative x-aksen for at funksjonen skulle bli en-til-en i definisjonsområdet?

Translatere - forflytte - skyve. Get it? :)

 

Hvordan jeg kom frem til det? Oppgaven var jo ganske greit formulert. Du blir bedt om å finne a-verdier. Da kan det være greit å prøve a>0, a=0 eller a<0 om du ikke ser det med en gang. Så var det pensum for oss i fjor hvordan en flytter og "shifter" på, blant annet, parabler.

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med denne? (10 klasse matte), oppgaven lyder som følger: Trekk sammen. Forkort svaret dersom det er mulig.

3x+2 | x-2

6x-12 |3x+6

^____+__^

 

Dette er da en brøk, aner ikke hvordan jeg skal sitte opp en brøk her, så håper dere skjønner systemet takk for all hjelp.

 

3x+2 i teller og x-2 i nevner, og den første linja pluss den siste? Én måte å gjøre det på er å multiplisere den første brøken med 3x+6 i teller og nevner, og den andre brøken multipliseres med x-2 i teller og nevner.

 

Da vil du få en fellesnevner og kan trekke sammen. Regner med at når du først har fått én brøkstrek klarer å forkorte selv.

Mente 3x+2 i teller og 6x-12 i nevner + x-2 i teller og 3x+6 i nevner :p

 

Haha, det burde jeg sett, fikk ikke de siste strekene til å stemme med min tolkning. Det var litt flaut.

Lenke til kommentar

Hva legger du i å "translatere"? (Har ikke fått lest gjennom alt pensum enda :dontgetit:).

 

Etter å ha plottet i WolframAlpha så ser jeg at negative a-verdier vil gjøre at funksjonen ikke er en-til-en i definisjonsområdet, ja. Hvordan kom du frem til det? Eller så du bare at det var et "opphøyd-i-andre"-uttrykk, og dermed måtte ha bunnpunktet enten i x=0 eller på den negative x-aksen for at funksjonen skulle bli en-til-en i definisjonsområdet?

Translatere - forflytte - skyve. Get it? :)

 

Hvordan jeg kom frem til det? Oppgaven var jo ganske greit formulert. Du blir bedt om å finne a-verdier. Da kan det være greit å prøve a>0, a=0 eller a<0 om du ikke ser det med en gang. Så var det pensum for oss i fjor hvordan en flytter og "shifter" på, blant annet, parabler.

Ja, oppgaven var forsåvidt ikke så hokuspokus. Thanks :)

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med denne? (10 klasse matte), oppgaven lyder som følger: Trekk sammen. Forkort svaret dersom det er mulig.

3x+2 | x-2

6x-12 |3x+6

^____+__^

 

Dette er da en brøk, aner ikke hvordan jeg skal sitte opp en brøk her, så håper dere skjønner systemet takk for all hjelp.

 

3x+2 i teller og x-2 i nevner, og den første linja pluss den siste? Én måte å gjøre det på er å multiplisere den første brøken med 3x+6 i teller og nevner, og den andre brøken multipliseres med x-2 i teller og nevner.

 

Da vil du få en fellesnevner og kan trekke sammen. Regner med at når du først har fått én brøkstrek klarer å forkorte selv.

Mente 3x+2 i teller og 6x-12 i nevner + x-2 i teller og 3x+6 i nevner :p

 

Forkorter du nevnerne finner du at du har 6(x-2) og 3(x+2) som nevner. Fellesnevneren er (jmf. tredje kvadratsetning): 6(x^2 - 2^2). Du må altså gange den ene siden med x+2, og den andre med 2(x-2), både oppe og nede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...