Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg sitter fast på en bevisoppgave i geometri. Er det noen som kan hjelpe meg med denne:

 

På figuren er linjestykket AE delt i tre like lange deler av punktene F og G, og linjestykkene BG, CF og DE er parallelle. Bevis at AB=BC=CD.

Jeg har lagt ved figuren.

 

På forhånd takk! :)post-192283-1288727158,716_thumb.png

Lenke til kommentar

Hvis det er et bunnpunkt, eller toppunkt, er den deriverte der 0 (men det omvendte er ikke automatisk tilfelle). Deriver f, og sett inn for a og b. Lag fortegnskjema.

 

Der den deriverte skifter fortegn fra negativ til positiv, har du et bunnpunkt. Eventuelt kan du dobbelderivere, og se om grafen er konkav eller konveks i intervallet om punktet. :xmas:

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

f(x) = (x+a)2, a konstant og x element i [0, uendelig)

For hvilke verdier av a er funksjonen f(x) ikke en-til-en? Begrunn.

 

For verdier hvor x=a? Litt usikker på hva jeg skal begrunne med her?

Beklager dobbelpost.

Funksjonen er ikke 1-1 for negative a-verdier, da å bytte ut (x+a) for x tilsvarer å translatere funksjonen langs x-aksen. For positive a, translaterer du funksjonen i negativ x-retning og motsatt for negative a. Da ser du fort at du vil få problemer med å definere en funksjon som er 1-1. Prøv f.eks å tegne y=(x-2)^2.

 

Edit:

Hvis du setter x=a får du:

y=(x+x)^2 = (2x)^2 = 4x^2. Dette er en funksjon som er mye "brattere" enn x^2.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Problemet er at du alltid vil få et x-ledd innenfor logaritmefunksjonen eller eksponentialfunksjonen. Uttrykket kan skrives som:

chart?cht=tx&chl=e^x = 5x. Da skal det være ganske trivielt å bruke Newtons metode for å finne de to røttene (vi vet det eksisterer to røtter, siden begge funksjonene er monotont voksende, og 5x ikke tangerer e^x, OG fordi ulikheten chart?cht=tx&chl=e^x < 5x har en løsning, f.eks x=2).

Via. en hendig kalkulator finner en at røttene er:

0.259171101819074, og

2.54264135777353.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...