Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som sagt har du problemer så er det bare å spørre her. HAr personlig aldri brukt videoer på youtube for å lære noe, men har hørt andre som syntes at det er en fantastisk ressurs.

Selv sverger jeg til

 

http://www.mathtutordvd.com/

 

Men det er jo bare meg. Fikk du til resten av oppgavene ? Er jo ganske enkelt, faktorisere også stryke like ledd oppe å nede.

Lenke til kommentar

veit ikke om jeg greide det..

post-161562-1265060873_thumb.jpg

 

slik endte det.. (bare svara.. orker ikke tegne / skrive hele løsninga ...)

men så er algebra en av de få tingene som ikke funker i hode mitt...

 

men dette var en oppgave til imorra så får ikke så mye tid til og rette det opp hvis noe gikk i dass :p

 

Takk for litt hjelp iallefall :)

Lenke til kommentar

Trenger en kløpper i sannsynlighet.

 

Eva og Tor Solstad er 70 år, og er født på samme dag. Sannsynligheten for at en 70-åring i Norge skal bli 80 år, er 0,63 for menn og 0,77 for kvinner. Hva er sannsynligheten for at bare èn av dem blir 80 år?

 

Setter stor pris på raske svar.

 

Edit: Svaret skal forresten være 43,0 %.

Endret av GoreGalore
Lenke til kommentar

Vi definerer Eva som E og Tor som T. Videre definererer vi at personen dør før h*n er 80 som D. Og at h*n lever videre som L

 

Da er sannsynligheten for at bare èn av de blir 80 år.

 

chart?cht=tx&chl=P\left( {E|D} \right) \cdot P\left( {T|L} \right) + P\left( {T|D} \right) \cdot P\left( {E|L} \right)

 

Sagt med rene ord. Sannsynligheten for at èn av de blir 80 er det samme som. Sannsynligheten for at eva dør og tor lever pluss sannsynligheten for at tor dør og eva lever. ^^

 

Veldig greit om man setter opp et trediagram.

Lenke til kommentar
Vi definerer Eva som E og Tor som T. Videre definererer vi at personen dør før h*n er 80 som D. Og at h*n lever videre som L

 

Da er sannsynligheten for at bare èn av de blir 80 år.

 

chart?cht=tx&chl=P\left( {E|D} \right) \cdot P\left( {T|L} \right) + P\left( {T|D} \right) \cdot P\left( {E|L} \right)

 

Sagt med rene ord. Sannsynligheten for at èn av de blir 80 er det samme som. Sannsynligheten for at eva dør og tor lever pluss sannsynligheten for at tor dør og eva lever. ^^

 

Veldig greit om man setter opp et trediagram.

Ah, selvsagt. Takker!

Lenke til kommentar

Enten kan mannen bli 80 år og kvinnen dø tidligere, eller kvinnen kan bli 80 og mannen dø tidligere. Da må vi altså legge sammen sannsynligheten for disse to hendelsene. Sannsynligheten blir da:

 

P(mann blir 80, kvinnen ikke)+P(kvinne blir 80, ikke mannen) = 0,63*0,23 + 0,77*0,37 ≈ 0,43 = 43%.

 

EDIT: Jepps.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Jeg trenger og hjelp til sannsynlighet, oppgaven er som følger:

 

I et kakelotteri er det 5 premier. Når loddene blir kjøpt vet de som kjøper med en gang om de har vunnet eller ikke. Loddsalget avbrytes hvis alle premiene er delt ut. De tar 10 kr per lodd og trenger 1000 kroner per lodd.

 

1) klassen trenger 90% sikkerhet for at de får nok penger til klassetur. Hvis de trykker 150 lodd er det nok?

2) klassen bestemmer seg for å trykke 200 lodd. Hva er sannsynligheten for at første mann som kjøper vinner et lodd dersom han kjøper 20 lodd?

 

De 20 første loddene blir solgt til Arne.

 

3) Hva er sannsynligheten for at Arne vinner på ett av de 10 siste loddene som han åpner hvis han ikke har vunnet på de 10 første?

4)Finn sannsynligheten for å vinne på ett lodd dersom Arne kjøper 67 lodd

 

Har prøvd med negativ binomisk framgangsmåte her, men får det ikke til å stemme... noen som kan hjelpe?? Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...