Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Sett opp løsningen for røtter av et annengrads polynom med tallene du har:

-\sqrt{16-4K}}{2}

Når det er ingen løsning vil det tilsi at det er to imaginære løsninger, det vil si at 16-4K<0.

Og for at det skal være en løsning krever det at det under rottegnet er null, dvs 16-4K=0.

 

Sånn sidenotis: Hvordan får en til +/- i LaTeX-kode? Symbolet med pluss over minus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sett opp løsningen for røtter av et annengrads polynom med tallene du har:

-\sqrt{16-4K}}{2}

Når det er ingen løsning vil det tilsi at det er to imaginære løsninger, det vil si at 16-4K<0.

Og for at det skal være en løsning krever det at det under rottegnet er null, dvs 16-4K=0.

 

Sånn sidenotis: Hvordan får en til +/- i LaTeX-kode? Symbolet med pluss over minus.

\pm

Lenke til kommentar
Noen som greier å forklare det til meg på en enda enklere måte?

 

Mest men hensyn på hvordan man regner med dx etc i selve regnestykket, bytter ut dx med du for å finne svaret (eller noe sånt), hvorfor er det dy/dx i derivasjon, og hvorfor er det *integraltegn* 2x dx i integrasjon?

 

Notasjonen dy/dx er bare en annen måte å beskrive den deriverte på. Dette forklarte Otth ganske så bra.

Du tenker på substitusjon som en integrasjonsmetode?

Hvorfor det blir en slik notasjon når en integrerer er fordi et integral egentlig er en summasjon av rektangler med bredde dx og høyde f(x), og en måte å finne arealet under en kurve på. Derfor chart?cht=tx&chl= \int f(x) dx fordi, som kjent, at arealet av et rektangel er bredde ganger høyde.

Veldig vag forklaring, kan så klart gå dypere i detalj om du ønsker det.

Lenke til kommentar

Så bredden er veldig veldig liten, men umulig å si hvor liten, og det er derfor vi bruker dx?

 

Men hvis dy/dx bare er en annen måte å si deriverte av, hvordan kan man da sette inn du for en del av regnestykket?

 

Eks:

Deriver y = (5x - 2)3

 

du/dx = 5

dy/du = 3u2

 

Derfor:

 

dy/dx = dy/du * du/dx

 

gir

 

dy/dx = 5(3u2) = 15(5x-2)2

 

(eksempel fra læreboken)

 

Jeg skjønner veldig lite av "bokstav"regningen. Jeg tar gjerne teskjeer, takk :)

Lenke til kommentar

Du kan egentlig si at den "går mot" 0.

 

Kan prøve å regne gjennom samme eksempel og evt forklare hvert steg.

 

mimetex.cgi?f(x)=(5x-2)^3. Så setter vi kjernen lik u. altså mimetex.cgi?u=5x-2, vi får da at vi skal finne den deriverte mht x av mimetex.cgi?u^3. Det betyr at vi skal finne mimetex.cgi?f som er akkurat det samme som mimetex.cgi?\frac{dy}{dx}. Nå kommer et lurt triks! En annen måte å skrive mimetex.cgi?\frac{dy}{dx}. Vi sier at mimetex.cgi?\frac{dy}{dx}=f, som er det vi vil finne frem til. Derfor må vi først finne den deriverte av y mht u, og så gange med den deriverte av u mht x. Altså, mimetex.cgi?\frac{dy}{du}=3u^2 og mimetex.cgi?\frac{du}{dx}=5. Derfor blir chart?cht=tx&chl=\frac{dy}{dx}=3u^2 \cdot 5. Hvis vi nå setter inn for u, får vi chart?cht=tx&chl=\frac{dy}{dx}= 15(5x-2)^2.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar
En annen måte å skrive mimetex.cgi?\frac{dy}{dx}. Vi sier at mimetex.cgi?\frac{dy}{dx}=f, som er det vi vil finne frem til.

 

Hvordan kommer man fram til det? Bare fordi? :p

Jeg skjønner at det går an, men hvordan kommer man fram til at man trenger å gjøre det?

 

Derfor må vi først finne den deriverte av y mht u, og så gange med den deriverte av u mht x. Altså, mimetex.cgi?\frac{dy}{du}=3u^2 og mimetex.cgi?\frac{du}{dx}=5.

Hva vil det egentlig si å derivere y mht u?

Å derivere et stykke som har u som variabel? Og hva vil egentlig det si?

Lenke til kommentar

Det er bare et lurt triks. Blir nesten det samme som å spørre hvordan en kommer frem til definisjonen på den deriverte om du skjønner. Det er et triks, først å fremst. Som har blitt en regel :)

 

Det vil si at en deriverer y=f(x) med u som variabel ja. Det vil si at du finner stigningstallet for en vilkårlig verdi, u, enhver tid til grafen y=f(x).

Lenke til kommentar
Trenger litt hjelp her, jeg lurte på hvem av de var P(x), og Q(x), klarer ikke å formulere den sånt.

 

captureao.png

 

Menningen med oppgaven er å utledde generele løsningen til likningen.

Takk for all hjelp =).

Det der er en homogen første ordens separabel diff-likning. Få alle x-er på en side, alle y-er på den andre, og integrer.

Ja men hvilken Xer?, når man deriver så forsvinner de, sant?

EDIT: A0,B0,C0 er vilkarlige konstanter. hvis det har noe å si

Endret av The_shooter
Lenke til kommentar
En annen måte å skrive mimetex.cgi?\frac{dy}{dx}. Vi sier at mimetex.cgi?\frac{dy}{dx}=f, som er det vi vil finne frem til.

 

Hvordan kommer man fram til det? Bare fordi? :p

Jeg skjønner at det går an, men hvordan kommer man fram til at man trenger å gjøre det?

 

Derfor må vi først finne den deriverte av y mht u, og så gange med den deriverte av u mht x. Altså, mimetex.cgi?\frac{dy}{du}=3u^2 og mimetex.cgi?\frac{du}{dx}=5.

Hva vil det egentlig si å derivere y mht u?

Å derivere et stykke som har u som variabel? Og hva vil egentlig det si?

 

Jeg syns denne posten forklarer intuisjonen bak kjerneregelen ganske bra.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar
Ja men hvilken Xer?, når man deriver så forsvinner de, sant?

EDIT: A0,B0,C0 er vilkarlige konstanter. hvis det har noe å si

Jeg burde kanskje sagt dx-er og x-er, og dy-er og y-er.

 

Flytt By til den andre siden. Gang med dx på begge sider. Del begge sider på C-By. Da har du fått separert x-er og y-er, og da er det bare integrering og litt flytting igjen.

Lenke til kommentar
Ja men hvilken Xer?, når man deriver så forsvinner de, sant?

EDIT: A0,B0,C0 er vilkarlige konstanter. hvis det har noe å si

Jeg burde kanskje sagt dx-er og x-er, og dy-er og y-er.

 

Flytt By til den andre siden. Gang med dx på begge sider. Del begge sider på C-By. Da har du fått separert x-er og y-er, og da er det bare integrering og litt flytting igjen.

Ok takk for hjelpen ;).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...