Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja men hvilken Xer?, når man deriver så forsvinner de, sant?

EDIT: A0,B0,C0 er vilkarlige konstanter. hvis det har noe å si

Jeg burde kanskje sagt dx-er og x-er, og dy-er og y-er.

 

Flytt By til den andre siden. Gang med dx på begge sider. Del begge sider på C-By. Da har du fått separert x-er og y-er, og da er det bare integrering og litt flytting igjen.

Men da får du bare dx på den ene siden ikke sant? eller er det mulig å gjøre noe mer enn det`? Takk igjen

Lenke til kommentar
Du sitter igjen med bare dx på den ene siden, ja, men du trenger ikke mer.

 

Hva har du fått til så langt?

A0 dy(x)/co-Boy(x)=dx, det var så å si enkelt, men nå kommer det vanskelige å integrere det første utrykket, vet ikke hva y er?

Integralet på høyre side blir vel bare konstanten C?, så det har jeg kommet fram, får ikke til integreringen på venste side ;(

Endret av The_shooter
Lenke til kommentar

Heisann, et lite spørsmål om vektorer.

Har 3 vektorer v1, v2 og v3.

v1=[1,-3,2]

v2=[-3,9,6]

v3=[5,-7,h]

Jeg skal bestemme h slik at v3 befinner seg i span{v1,v2}

Jeg setter vektorene opp på formen Ax=0 og inn i en homogen matrise (forbehold om gale navn her)

Denne radreduserer jeg og ender opp med x2 som fri variabel. x3 blir også nødvendigvis = 0.

Kan jeg dermed konkludere med at v3 ikke vil befinne seg i span{v1,v2} for noen h verdier og at systemet er linjært avhengig ved alle h verdier? (siden x2 er en fri variabel?)

 

Vet jeg uten tvil burde lese over stoffet i boken et par ganger til, men er jeg helt ute og kjører?

Lenke til kommentar

Ok. Men kan jeg ikke konkludere med det samme ved å argumentere på "min" måte som nevnt over?

Altså at jeg setter opp v1, v2 og v3 som et homogent ligningssett og setter dette inn i en matrise for så å bruke radreduksjon på den argumenterte matrisen?

Da vil jeg jo se at systemet er inkonsist. som du sier? Eller er det nettop dette du har gjort?

Endret av dePt
Lenke til kommentar

Hei alle,komt opp i mattematikk muntlig og vet ikke hva og gjøre. her er oppgaven

 

Emne er sykkelturen.¨

 

Ta utgangspunkt i europakartet (link: http://www.investinkalmarcounty.se/bilder/europa_kart.jpg ) og bruk de ulike emnene fra

kunskapsløfte / kompetansemål.

du velger selv hvordan du vil presentere temaet.

husk nivå og sammenheng i det emne du presenterer,

Det er viktig du får vist hva du kan

 

Kompetanse målene er:

 

-løse ligninger og ulikheter av første grad og ekle likningssystemer med to ukjente.

-Sette opp enkle budsjetter og gjøre bereininger tilknyttet privatøkonomi

-Lage, på papir og digitalt, funksjoner som beskriver numeriske sammenhenger og praktiske situvasjoner, tolke disse og oversettemellom ulike representasjoner av funksjoner og grafer

 

det store spm mitt er hva skal jeg fremføre og hva betyr kompetansemålene ???

 

Trenger hjelp fort

PS er det mulig og lage eksempel oppgaver til.

 

Mvh. Nesiory

Lenke til kommentar
Ok. Men kan jeg ikke konkludere med det samme ved å argumentere på "min" måte som nevnt over?

Altså at jeg setter opp v1, v2 og v3 som et homogent ligningssett og setter dette inn i en matrise for så å bruke radreduksjon på den argumenterte matrisen?

Da vil jeg jo se at systemet er inkonsist. som du sier? Eller er det nettop dette du har gjort?

 

Det er jeg faktisk usikker på. Jeg vet dog at metoden jeg brukte fungerer.

p><p>

Lenke til kommentar

mimetex.cgi?v_3.

Setter inn for vektorene:

chart?cht=tx&chl= (k_1, -3k_1, 2k_1) + (-3k_2, 9k_2, 6k_2) = (5, -7, h)

Trekker sammen og får:

chart?cht=tx&chl=(k_1 - 3k_2, -3k_1 + 9k_2, 2k_1 + 6k_2) = (5, -7, h).

Dette kan skrives som en forstørret matrise. Altså:

p><p>  \right]

Som ved radreduksjon blir til,

p><p>

 

 

siden jeg hater alt som heter algebra trenger jeg litt hjelp med brøk og algebra greier...

*bilde*

 

setter pris på hjelp...

 

Edit: ser egentlig ut som en kake i forholdt til alt annet som er her :hmm:

 

Hva med å skrive dine egne forslag på hvor langt du kommer selv?

Endret av wingeer
Lenke til kommentar
siden jeg hater alt som heter algebra trenger jeg litt hjelp med brøk og algebra greier...

post-161562-1265048978_thumb.jpg

 

setter pris på hjelp...

 

Edit: ser egentlig ut som en kake i forholdt til alt annet som er her :hmm:

 

Viktig å prøve selv først. Vise hva du har gjort så vi kan hjelpe deg. Dette antar jeg er ungdomskole nivå, kanskje starten på VG1... Andre ting her inne er på et langt høyere nivå, men ikke spesielt vanskelig når du kommer så langt i undervisningen. Men det er veldig viktig og ha grunnsteinene inne, slik som elementer Algebra. Kan ta den første oppgaven for deg mot at du prøver deg på resten av oppgavene.

 

mimetex.cgi?\frac{\int{5x+3}}{\int{5x+3}}\,=\,1 eller chart?cht=tx&chl= \frac{n}{n}=1

 

Måten under er måten jeg ville ført det på en prøve

 

chart?cht=tx&chl=\frac{{21x{y^2}}}{{35{x^3}}} \, = \,  \frac{{\left( {7x} \right)3{y^2}}}{{\left( {7x} \right)5{x^2}}} \, = \,  \underline{\underline {{\rm{ }}\frac{{3{y^2}}}{{5{x^2}}}{\rm{ }}}}

 

For å lære mer ta en titt her og her

 

 

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...