Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Ahh, til slike utregninger bruker jeg "Algebrator". Genialt program som er lett og forstå, og ingen vansklige kommandoer. Bare rett frem.

 

Jeg har valgt utregningen til "low", men du kan også velge "high" som gir deg hver eneste utregning.

post-35504-1222883334_thumb.jpg

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som det programmet viser hvordan utregningene gjøres, noe jeg ikke tror mathcad gjør, men nå har jeg ikke direkte hatt så alt for stort behov for akkurat det heller.

 

Ulempen med det algebrator er jo igjen at det ikke også støtter grafisk løsning o.l. (det du bruker Maple til). Kjekkt å ha begge funksjonene i ett og samme programm.

Lenke til kommentar

Heihei

 

Sitter å sliter med en derivasjons oppgave.

 

Root (X+1)

--------------

X

 

Jeg derivere med kvotiet regelen (etter å ha løst teller som er (X+1)^1/2 med kjerneregelen) setter inn og får:

 

1/2 * (X+1)^-1/2 * X - (X+1)^1/2 * 1

----------------------------------------------

X^2

 

 

Omgjør til:

 

X - (X+1)^1/2

--------------------------

2 * X^2 * (X+1)^1/2

 

Her ville jeg da gitt meg, men fasit sier noe annet.

Fasit avgir svaret :

 

X+2

-------------------------

2 * X^2 * (X+1)^1/2

 

Etter å ha studert flere av stykkene har jeg kommet fram til at fasit tar graden til root og ganger inn i parantesen i teller, for så og fjerne rooten,

Jeg hadde blant annet et annet stykke hvor jeg kom til noe alla det samme bare jeg stod igjen med kubikkrot, da hadde fasit ganget innholdet av parantesen med 3 og fjernet kubikkroten.

 

Håper virkelig noen kan hjelpe meg med dette, frustrerende og tidsoppslukende lille problemet smile.gif

Lenke til kommentar
Roten av x derivert er 1/(2*sqrt(x)). Dette siden en halv minus 1 er lik - 1/2. Fra potensreglene har vi at a^(-2) = 1/a^2, dermed kan x^(-1/2) skrives som 1/x^(1/2), eller med andre ord 1/sqrt(x).

Takk for svaret begge to, men det der kan jeg, det som jeg ikke skjønner er hvordan

X - (X+1)^1/2 blir X+2

uten at noe forandrer seg i never det er som om det blir ganget med 2 inne i parantesen og kvadratroten fjernet.

Tips: (I fasit skjer denne omgjøringen samtidig med at tall med negativ opphøyning blir satt ned i nevner.).

Endret av Oas3k
Lenke til kommentar
Den omgjeringa di er feil trur eg, eg vil tru det skal vere slik (i den siste teljaren skal det sjølvsagt stå (x+2), var ein liten feil):

post-21406-1222946245_thumb.png

 

Det som skjer mellom andre og tredje del er at eg multipliserer med 2(x+1)^(1/2) i teljar og nemnar. Kvifor det vert motsatt forteikn (-(x+2) i staden for (x+2)) veit eg derimot ikkje ...

Takk så mye! Har slitt lenge med denne opg. Jeg rotet meg bort ved å flytte 2(x+1)^-(1/2) rett ned i nevner.

:D Takk igjen

Lenke til kommentar

x/x^2-4 - 3/5x-10

x/(x - 2)(x + 2) - 3/(5x - 10)

 

x(5x - 10) - 3(x - 2)(x + 2)

(5x - 10)(x - 2)(x + 2)

 

5x^2 - 10x - (3x^2 - 12)

(5x - 10)(x - 2)(x + 2)

 

5x^2 - 3x^2 - 10x + 12

(5x - 10)(x - 2)(x + 2)

 

2(x + 2)(x + 3)

(5x - 10)(x - 2)(x + 2)

 

2(x + 3)

(5x - 10)(x - 2)

Endret av Otth
Lenke til kommentar
Fordi du har minus framfor det andre leddet, då må du endre forteikn på det inni parentesen:

 

5x - 3(x+2) = 5x - 3x - 6 = 2x-6

Jo, men vil ikke hele den andre brøken stå i parantes da den er flere ledd? Da vil -6 byttes om til 6.

Tenker:

5X - [3(x-2)]

=

5x - [3x-6]

=

5x - 3x + 6

=

2x+6

 

EDIT

Otth: Du bruker vel en unødvendig lang nevner? Vil ha den så kort som mulig, slik at jeg slipper å forkorte i slutten.

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar
Du får vel 3(x+2) i teljaren på den andre brøken, ikkje 3(x-2). Det som står i nemnaren til den er jo 5(x-2), og får å få fellesnemnar må du då gange med (x+2).

Takk!

 

Da får jeg det til å stemme. Tenkte (litt for) kjapt at siden 5x-10 = 5(x-2) måtte man gange inn (x+2) for å få fellesnevner.

 

Takk for hjelpen, kommer sikkert med mer :)

 

EDIT: Takk til deg og Otth :)

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...