Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

post-115358-1222859595_thumb.jpg

 

> plot({-6, -2}*{1, 9});

Warning, unable to evaluate the function to numeric values in the region; see the plotting command's help page to ensure the calling sequence is correct

 

Og lese på infoen gjorde med ikke akkurat klokere, trenger nok å få dette inn med teskje.

 

plot - create a two-dimensional plot

 

Calling Sequence

plot(f, x)

plot(f, x=x0..x1)

 

Parameters

f - expression in independent variable x

x - independent variable

x0 - left endpoint of horizontal range

x1 - right endpoint of horizontal range

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Dy har to punkter som gir deg mulighet til å utlede en formel for grafen på form y = a*x + k (formel for rett linje.

 

> a = (9-(-6))/(1-(-2));

> k = 9 - a*1;

> plot(a*x + k, x= -10..10 );

 

skal ikke vedde noe på 100% korrekt syntaks her for jeg har aldri jobbet med Maple, men etter eksempelene jeg har sett på nettet, og andre matteprogrammer jeg har jobbet med, ville jeg prøvd dette først.

 

Det kan hende at plot også funker med å bare sette inn punkt-koordinatene direkte, men du har i så tilfelle glemt å fortelle funskjonene noe om hvilke x den skal plotte dette for.

 

Edit: okay, ser det har gjort dette. Da vet jeg ikke helt hva som kan være feil.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Du kan prøve å finne ut av plot funskjonen ved å teste den emd enklere formler, og taste de inn uten a og k som kosntanter. feks;

 

> plot(3*x + 2, x= -10..10 );

 

Bare for å se om det er plot-funskjonen som gir problemer eller om det er fordi vi bruker a og k i formelen inni plot-funskjonen.

Endret av Xell
Lenke til kommentar
> Oppgave 6.;

a) Tegn inn en rett linje gjennom punktene (-2,-6) og (1,9) i et koordinatsystem. Bestem likningen for denne linjen

 

Denne oppgaven burde gå som smør, men vi har fått i oppgave å gjøre oppgaven i maple ...

Da blir ting straks verre.

 

(-2, -6)*(1, 9)

 

eq1 := (-2x, -6y)

 

eq2 := (x, 9y)

 

graph({eq2, eq1}, {x, y})

 

Noe som ikke ga gode resultater.

Det og bruke plot - 2d fungerer heller ikke.

 

Prøver og ikke være kravstor, men help ville vært fint : )

Jeg prøvde å friske opp Maple-kunnskapene mine litt nå, og klarte å plotte uttrykket med det jeg i ettertid ser er akkurat hva Xell har foreslått, nemlig dette:

 

> a := (-6-(-9))/(-2-1);

> b := 9 - a·1;

> plot(a·x+b,x=-10..10);

 

Hvis ikke dette funker hos deg, så er det litt merkelig. Husk å sjekke at du faktisk tar med gangetegn, hvis du skriver f.eks. ax i stedet for a·x så kan det bli krøll.

Lenke til kommentar

Vent nå litt. Vi tar den proffe metoden.

 

> with(CurveFitting);

> punkter := [[-2,6],[1,9]];

> f := LeastSquares(punkter,x);

> plot(f(x),x=-10..10);

 

Først laster du inn CurveFitting-pakken, med verktøy for lineær regresjon. Så lager du en vektor med navn "punkter", som inneholder punktene dine. Så ber du LeastSquares om å lage en lineær funksjon av disse, og lagre den som funksjonen f. Til slutt plotter du denne med x-verdier fra -10 til 10.

Lenke til kommentar
Sitter her og ler over über nerde skillsene noen her på forumet har. (Ment på en positiv måte.)

Hehe, takk så mye :D

 

Hvis du har lastet inn Plots-pakken kan du gjøre dette:

 

> display(plot(f,x=-10..10),pointplot(punkter));

 

Du skjønner antageligvis hvordan dette funker. Kommandoen display brukes for å vise flere plott samtidig, og pointplot brukes for å plotte punkter, rett og slett. :)

Lenke til kommentar

Jauda da var den i boks. Takk for all hjelp. :D

 

Unntatt likninger og algebra da.

 

Har egentlig løst denne, men siden andre her har naturtalent i matte så prøver jeg uansett.

(Kunne vært gøy med latex, Xkcd sitt forum fikk det til)

 

 

I Algebra stykket p = a+(1/2)*bc^2 Finn en formel for c

 

2p + =2a + bc^2 Gange med to

 

2p =2a + b(c^2) Isolere b

 

2p/b = 2a + c^2 Dele med b på begge sider

 

2p/b - 2a = c^2 Gange med -2a på begge sider

 

Kvadratroten av (2p/b - 2a) = c Ta kvadratroten av begge sider

 

Noe feil her ? Ja, dette var siste spørsmålet.

Lenke til kommentar

Har noen av dere Maple-folk prøvd GeoGebra? Dette programmet kan lastes ned gratis, men også startes direkte fra internett: Link.

 

Nå vet ikke jeg omfanget av Maple, men jeg føler det er et veldig vanskelig program å bruke i FORHOLD til GeoGebra. Der kan man bare plotte inn funksjonen, f.eks. f(x)=3x^2+2x-1, og få opp grafen med en gang. Om grafen skal begrenses, kan du skrive f.eks. funksjon[3x^2+2x-1,-3,3] (her begrenses den fra -3 til 3.

 

Samme med integrasjon osv, bare skriv integrasjon[3x^2+2x-1], og så får du opp arealet av funksjonen med en gang. PS: Når du skal bruke "e" osv, må du bruke e-en fra rullefanen til høyre i programmet, og ikke bare vanlig "e" fra tastaturet.

 

Bah, vanskelig å forklare. Og dessuten skal det vel litt til å få et vanemenneske til å skifte fra et program til et annet :p

 

Jaja, litt off-topic.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du mener med "de"? Er det programmet GeoGebra du mener, altså "det"? :blush:

 

I alle fall, om det var GeoGebra du lurte på:

 

Matte-læreren vår har i regi av Cappelen/Damm oversatt den grundige brukermanualen for GeoGebra. Tror faktisk det er han som har oversatt selve programmet til norsk også.

 

Denne manualen finner du her:

http://www.inter-ped.no/Sinus/Manual_til_GeoGebra_3_0_b.pdf

 

Ressurs-side til GeoGebra:

http://www.inter-ped.no/Sinus/

 

Har aldri brukt MathCad, men ta en titt i brukermanualen så får du en oversikt over hva GeoGebra kan brukes til.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...