Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Psykoanalyse sett fra min side. Ser på min egen fastlege som mer syk i hodet enn meg selv.


Hexafix

Anbefalte innlegg

Spørsmål er merket i fet skrift

Har desverre ellers lite å bidra med i en "diskusjon" om egenlaget psykologi basert på at folk antar ting basert på erfaring.

OM du har lest alt og fortsatt ikke finner svar så har ikke jeg noe mer å gi deg med mindre du vil det selv og det vil du vel ikke?

 

Og hvis du ikke kan delta i en diskusjon som dette? Hvorfor er du likevel aktiv her inne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant verken svar på om de fleste i følge deg er psykisk syke, eller hvordan du kom ut av din egen psykoanalyse basert på egen psykologi.

Det er to relativt enkle spørsmål som ikke krever lange avhandlinger og avsporinger.

Nærmeste ett svar jeg kom var "Jeg ser ikke på alle som har slike tanker som psykisk syke."

 

 

Jeg spør fordi jeg er nyskjerrig på din psykologi. Jeg kan desverre svært lite om ting du selv har laget og definert.

 

Du har tilsynelatende noe imot å spre din selvlagde psykologi, så da kommer jeg ikke så langt...

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Fant verken svar på om de fleste i følge deg er psykisk syke, eller hvordan du kom ut av din egen psykoanalyse basert på egen psykologi.

Det er to relativt enkle spørsmål som ikke krever lange avhandlinger og avsporinger.

Nærmeste ett svar jeg kom var "Jeg ser ikke på alle som har slike tanker som psykisk syke."

 

 

Jeg spør fordi jeg er nyskjerrig på din psykologi. Jeg kan desverre svært lite om ting du selv har laget og definert.

 

Du har tilsynelatende noe imot å spre din selvlagde psykologi, så da kommer jeg ikke så langt...

Nei, men du trenger jo forklaring når du spør om ting som du ikke forstår som står i førsteposten.

 

Og jeg har ikke noe i mot å spre kunnskap. Det er du som ikke gidder å tenke.

Lenke til kommentar

Like forutsigbart som alltid :)

Den som viser interesse har aldri forstått det du har skrevet, og blir henvist til en lite informativ og dårlig skrevet post som aldri gir noe svar på det man lurer på.

ok, så det betyr at alle som har forstått et tema ikke har interesse av å diskutere dette videre?

 

Eneste årsaken til at folk ikke får svar på det dem lurer på er at dem ikke forstår svaret. Og jeg gidder ikke å omformulere meg fordi jeg må ta hensyn til folk som ikke forstår det jeg mener.

 

Tror du at de som skriver fagbøker tar hensyn til at hvem som helst skal forstå innholdet med en gang?

 

Ellers trodde jeg at dette skulle være lettfattelig og du trenger ikke å ha nedlatende toner fordi du selv ikke forstår det.

 

Jeg gidder ikke å begynne å krangle med deg en gang til.

 

Grunnen til at jeg bruker forumet er ikke på grunn av responsen men det er fordi dette er det forumet som er mest oversiktelig og dekker det meste som jeg har interesse av. Fint å ha alt på et sted og jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er fler som er aktive her på diskusjon. Eneste grunnen er at det er en dårlig respons generelt når det kommer til mine interessefelt men håpet mitt er nok for stort slik at jeg fortsetter å bruke dette forumet til tross for at jeg vet at responsen ville ha vært anerledes på et hvilket som helst annet forum.

 

Egentlig så syns jeg at diskusjon kan legge ned alt som ikke handler om data og spill å gjøre fordi det er dominert av traumatiske datanerder og folk som ikke har livserfaring eller for lite engasjert.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg bruker forumet er ikke på grunn av responsen men det er fordi dette er det forumet som er mest oversiktelig og dekker det meste som jeg har interesse av. Fint å ha alt på et sted og jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er fler som er aktive her på diskusjon. Eneste grunnen er at det er en dårlig respons generelt når det kommer til mine interessefelt men håpet mitt er nok for stort slik at jeg fortsetter å bruke dette forumet til tross for at jeg vet at responsen ville ha vært anerledes på et hvilket som helst annet forum.

 

Egentlig så syns jeg at diskusjon kan legge ned alt som ikke handler om data og spill å gjøre fordi det er dominert av traumatiske datanerder og folk som ikke har livserfaring eller for lite engasjert.

Dette var jo ganske inkonsekvent Hexafix.

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Du ville ikke lære litt av psykoanalysens far da? Så slipper du å traske i de samme fellene han gjorde. Et av hovedpunktene i kritikken er jo at han i så stor grad benyttet introspeksjon. Du har gjerne ikke samme forholdet til eter som han, men at du er på god vei inn mye av det samme han er kritisert for er det liten tvil om. Du er ikke akkurat først ute, og burde heller se hva du kan bygge videre på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At du kan bli litt gal av karakterpress og lange studier kombinert med lite sosialt liv ser jeg ikke bort ifra. Nå er jeg mer redd for fastleger som nekter å oppdatere seg selv faglig og endel inkompetente fastleger fra utenfor EØS som får jobbe her.

Lenke til kommentar

Psykisk sykdom er kun et spørsmål om relativitet med forbehold at det ikke er noen nevrologisk skade i en av personene. Sett fra person 1 sitt syn er person 2 psykisk syk.

Sett fra person 2 sitt syn er person 1 psykisk syk.

 

En av personene er lege og en annen er pasient?

 

Hvem er psykisk syk?

Ingen, begge, den ene, den andre. Alt er avhenging av øyet som ser.

Endret av Hardrocktarzan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Psykisk sykdom er kun et spørsmål om relativitet med forbehold at det ikke er noen nevrologisk skade i en av personene. Sett fra person 1 sitt syn er person 2 psykisk syk.

Sett fra person 2 sitt syn er person 1 psykisk syk.

 

En av personene er lege og en annen er pasient?

 

Hvem er psykisk syk?

Ingen, begge, den ene, den andre. Alt er avhenging av øyet som ser.

Dette gir jo ingen mening. For det første er ikke psykiske lidelser en del av nevrologi.

For det andre har reelle psykiske lidelser lite med relativitet å gjøre (vi trenger ikke snakke om to ikke-faglige som kaller hverandre for gale). Lidelsene komme av ubalanse i menneskets psykologiske, sosiale, kjemiske eller genetiske deler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette gir jo ingen mening. For det første er ikke psykiske lidelser en del av nevrologi.

For det andre har reelle psykiske lidelser lite med relativitet å gjøre (vi trenger ikke snakke om to ikke-faglige som kaller hverandre for gale). Lidelsene komme av ubalanse i menneskets psykologiske, sosiale, kjemiske eller genetiske deler.

Selvfølgelig gir det mening. Psykiske sykdommer er forall del en del av nevrologi. Hva tror du det er som holder personligheten igang? Nerver.

Lenke til kommentar

Den menneskelig psyke er alt annet enn enkel å forstå komplett. Selv om vi står på skuldrene til giganter og vet ganske mye er det fremdeles et mysterium vi neppe løser i vår levetid. Det kommer stadig ny kunnskap i alle relevante fagfeltene og alt utvider seg.

 

Marcello Haugen hadde et godt uttrykk for det; Mystica eterna. Evighetens mysterie.

Lenke til kommentar

Jeg ser det som realistisk at noen leger er mere syk en pasientene, psykisk. Arrogante typer noen av dem, litt empatisk svekket virker det som om iblant.

 

Det er faktisk sammenheng mellom nevrologi og psykologi, ganske så mye gentlig. Nevrologi er den spesialiteten innenfor somatikken som har mest med psykologi og psykiatri å gjøre. Det er til og med en spesialitet som heter nevropsykologi, nevrologer benytter psykometri for å avsløre nevrologiske sykdommer. Det er også funnet tydelige nevrologiske avvik ved type klasse A og B personlighetsforstyrrelser ved å bruke EEG, også MR og CT (står det i boka jeg har). Tror det blir mere korrekt å si nevrobiologi, som forklarer mye underliggende i den menneskelige psyke. Det er likevell ikke slik at en psykologisk sykdom krever noen avvik, noen er faktisk psykologisk, helt rent, som igjen fører til nevrobiologiske avvik. Det er ikke uvanlig at psykologisk behandling kan rette på nevrobiologisk avvik heller, og omvendt, så det er en klar sammenheng her.

Endret av jadaimorgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg ser det som realistisk at noen leger er mere syk en pasientene, psykisk. Arrogante typer noen av dem, litt empatisk svekket virker det som om iblant.

 

Kan være at du ser den helt naturlige holdningen som så kalt proffe omsorgsarbeidere skal inneha. Det er ikke mulig å ta inn over seg all smerte, og samtidig få gjort en skikkelig proff jobb

 

Enkelte skjuler det for dårlig, mens andre har rette uttrykket på plass. Det er ikke lett å hjelpe folk. Det skal du være klar over

Lenke til kommentar

Kan være at du ser den helt naturlige holdningen som så kalt proffe omsorgsarbeidere skal inneha. Det er ikke mulig å ta inn over seg all smerte, og samtidig få gjort en skikkelig proff jobb

 

Enkelte skjuler det for dårlig, mens andre har rette uttrykket på plass. Det er ikke lett å hjelpe folk. Det skal du være klar over

 

Mulig dette er rett og at leger håndterer jobben sin så forskjellig. Har nemlig erfart at en skal ikke innom så mange legekontor for å møte på hva den generelle befolkning definerer som en bedreviter. Jeg er ikke psykisk syk bare så det er sagt, jeg har en kronisk sykdom. Jeg ser også at hvis en lider psykisk blir dette brukt imot den personen, hva om legen faktisk behandlet han dårlig? Ser ikke bortifra at han kanskje utsatt for mange hersketeknikker som en med mye kunnskap har en tendens til å bruke.

Endret av jadaimorgen
Lenke til kommentar

Jeg ser det som realistisk at noen leger er mere syk en pasientene, psykisk. Arrogante typer noen av dem, litt empatisk svekket virker det som om iblant.

 

Det er faktisk sammenheng mellom nevrologi og psykologi, ganske så mye gentlig. Nevrologi er den spesialiteten innenfor somatikken som har mest med psykologi og psykiatri å gjøre. Det er til og med en spesialitet som heter nevropsykologi, nevrologer benytter psykometri for å avsløre nevrologiske sykdommer. Det er også funnet tydelige nevrologiske avvik ved type klasse A og B personlighetsforstyrrelser ved å bruke EEG, også MR og CT (står det i boka jeg har). Tror det blir mere korrekt å si nevrobiologi, som forklarer mye underliggende i den menneskelige psyke. Det er likevell ikke slik at en psykologisk sykdom krever noen avvik, noen er faktisk psykologisk, helt rent, som igjen fører til nevrobiologiske avvik. Det er ikke uvanlig at psykologisk behandling kan rette på nevrobiologisk avvik heller, og omvendt, så det er en klar sammenheng her.

 

Bra innlegg, jadaimorgen. Alt henger vanligvis sammen med alt, og det å klare å se hele bildet er viktig. Når det kommer til stykket så er det utrolig mange faktorer.

 

Det er mange måter å tilnærme seg dette på. PET-scan har også gitt viktige bidrag opp igjennom tiden.

Synes også det var interessant å se at Omega-3 gitt daglig til en barnepsykopat over 4 mnd ga en 35% reduksjon i antisosiale symptomer. Kosthold er m.a.o viktig å tenke på. Spesielt kostholdet moren har under graviditeten bestemmer en del viktige faktorer. Det samme gjelder giftstoffer som interfererer.

Lenke til kommentar

Bra innlegg, jadaimorgen. Alt henger vanligvis sammen med alt, og det å klare å se hele bildet er viktig. Når det kommer til stykket så er det utrolig mange faktorer.

 

Det er mange måter å tilnærme seg dette på. PET-scan har også gitt viktige bidrag opp igjennom tiden.

 

Synes også det var interessant å se at Omega-3 gitt daglig til en barnepsykopat over 4 mnd ga en 35% reduksjon i antisosiale symptomer. Kosthold er m.a.o viktig å tenke på. Spesielt kostholdet moren har under graviditeten bestemmer en del viktige faktorer. Det samme gjelder giftstoffer som interfererer.

 

Takk for det.

 

Har du link til angående det med Omega-3 og antisosial atferd? (kan eventuelt sendes på pm og du har anledning).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...