Gå til innhold

De fleste studenter synes piratkopiering er greit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde nektet og levert pdf. Du burde gjort det samme.

 

Eller krevet at hun betalte lisensen for deg. Det får fart på sakene.

Godt poeng da, men nei. Det var et absolutt krav "i oppgaveteksten" og var tydeligvis et ufravikelig krav.

 

Sånn sett så kan jeg jo kun skylde på meg selv her. Hadde jo tilgang til skolemaskiner med ms office installert, og det var vel strengt tatt meninga vi skulle bruke disse. Men jeg valgte å gjøre oppgaven hjemmefra.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Så gratis programvare som Kingsoft office, Open Office, Libre Office har du ikke kjennskap til?

Trodde kingsoft bare var til Android/iOS. Fant nå ut at det var til Windows og Android. Takk!

 

Selfølgelig har jeg kjennskap til disse! Jeg hadde da ikke piratkopiert noe som helst hvis det fantes fungerende gratisprogramvare!

Openoffice og Libreoffice er begge basert på samme kildekode. Her gir jeg et gigantisk hjerteblødende NEImed rød skrift. På skolen jeg gikk på før, ødela jeg et dokument (tro det eller ei) ved å komme borti en 3d-knapp i OpenOffice. Mange av datamaskinene ville ikke starte opp annet enn i sikkermodus, på grunn av "Snøggstart" (nynorsk). Hverken OpenOffice eller Libreoffice vil innstallere seg på min gamle datamaskin med Windows XP, og den "nye" laptopen min fra 2008/2009 kan kke drive noen av delene. Jeg har også store problemer med GUIen til disse to. Jeg sitter ofte hele kvelder for å jobbe med slike prosjekter, som fører til at jeg hverken blir ferdig med disse i tide, eller fått gjort andre ting. Desverre MÅ vi på vår skole lage presentasjoner til samtlige munnlige fremføringer. Dette har tilnærmet 99 prosent av tilfellene det har blitt brukt OO eller LO vært problematisk. Objekter forsvinner og kommer av og til tilbake, flytter seg sånn som de selv føler for, og lignende. Åpning av dokumenter laget med Microsoft Office, som vi har skulle hatt på alle datamaskinene på skolen vår, er uleselige, og vice versa Jeg ender oftest opp med å bruke en utgått prøveversjon av Office, og skriver av enten for hånd, eller med mobilen. Dette er ekstremt tungvindt.

 

 

I tillegg har veldig mange skoler tilbud på gratis MS Office til brukere, kontakt IT-avdeling og spør hvordan det er på din skole.

 

Beklager hvis du tar noe jeg skriver på en negativ måte.

Jeg klarte ikke og holde meg, jeg måtte le når jeg leste ordet "IT-avdeling". Vi har en gammel mann som er IT/IKT-"ansvarlig" (ansvarsløs) som må ringe etter hjelp og få en mann til å komme for å plugge i strømkontakten til en nettverksswitch. Skolen har slettes ikke råd til å gi elevene msoffice.

 

Ikke bare det, men jeg venta et halvt år en gang fordi jeg skulle få nytt passord på brukerprofilen til skolens database. Han forandra aldri noe passord. Faktum var at det var stor bokstav først i passordet. Det var det ingen andre elever som hadde (jeg sniktittet) og det var heller ikke tegn til det på de håndskrevne postit-lappene han gav til meg, i tillegg til at notatet han hadde nedskrevet på data med alle passordene heller ikke gjorde det. Nå er brukerprofilen min ødelagt. Får feilmelding hver gang jeg logger på, så jeg bruker en venn sin. Vi har nå alle samme passord. Men dette skal jeg absolutt ikke rette opp i selv, det får ansvarlig ta seg av.

 

(Kanskje et tegn på at skolesystemene i Norge kan være viktigere å tenke på enn piratkopiering? Men det er jo bare en artikkel, man har jo lov til å skrive så mye i en avis om piratkopiering, forutsett at man ikke lyver, bryter den norske loven, eller provoserer andre.(stikkord: kjendisblad) Det er mer å tenke på for de veslevoksne som styrer landet som må tenke på gjøre noe med det.)

 

Krever skolen at du bruker MS Office i skolearbeidet?

Ikke 100% direkte krever, men de tar det som en selvfølge, og gidder ikke å/forstår ikke hvordan de skal hjelpe til med noe alternativ.

Hvilken skole er det?

Beklager, jeg vil ikke gi ut denne informasjonen på nettet. :)

Edit: Yay! Største innlegget mitt på forumet så langt!

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Nå er det relativt billig å betale for Office i løpet av skoletiden. 57kr per måned, så avslutter du betalingen når skolen er ferdig.

 

Det er relativt dyrt for meg med ca. 50 kr i måneden. Jeg må tjene mine egne penger i tillegg til dette. Dette er en ordning mellom meg og mine foresatte, som jeg aksepterer. Jeg har da 7 kroner til overs hver måne, og så snart jeg ikke finner en tilfeldig krone på bakken, så må jeg vente tre måneder på å kjøpe et kakestykke som blir solgt på skolen min hver fredag. (detteer et eksempel, jeg kjøper ikke kake i kantina uansett :p) Jeg kunne fått meg en lokal ungdomsjobb eller tjeneste, slik som å klippe plen og reparere ting etc, men det har jeg ikke tid til, siden jeg sliter med skolen.

Lenke til kommentar

Jeg hadde nektet og levert pdf. Du burde gjort det samme.

 

Eller krevet at hun betalte lisensen for deg. Det får fart på sakene.

Det stemmer dessverre at skolene krever MS Office, for eksempel til visse funksjoner som framvises fra MS Word vil ikke funke med Open eller Libre Office.

Eller det siste skrekkeksemplet jeg så var en presentasjon hvor studentene skulle ta en slide ifra og bruke i sin egen, dette var animerte slider.

Vanlig gammeldags Open Office tok sliden pent, men bugget den til og fikk hele animasjonen til å gå i svart (pptx fil) mens Libre Office gikk det enda verre med, den krasjet til desktop uten feilmelding.

 

Så stygge svin finnes det på skogen, personlig mener jeg at det er lettere å forstå ett system som Active Directory om du setter opp Samba 4 først, årsaken er at du forstår hvilke komponenter kreves for AD'n og hvor sårbart det er (NTP feil kan få hele systemet til å bryte sammen grunnet Kerberos sin tidsbegrensning for eksempel) noe som Windows holder skjult for deg.

Lenke til kommentar
Jeg må piratkopierer Microsoft Office, pga skolen. Trenger jeg å si mer?
Åååå? Har de ikke fortalt deg om https://www.dreamspark.com/ Sjekk om skolen din er innrullert så får du lastet ned Office og alt annet du trenger gratis.

 

hmm leksvik vgs er ikke med i lista...ingen norske vgs eller grunnskoler for såvidt jeg kan se. Likevel krever grunnskoler at elever lager prosjekter i powerpoint uten at de har datamaskiner tilgjengelig for elevene. Å kreve at en 13 åring investerer 1000 kroner for office synes jeg er litt drøyt. Hjemme har vi libreoffice, men skolen (lærere) mangler kunnskapen til å hjelpe elevene med fremvisning av slides laget i libreoffice. Selv om dette er veldig enkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen i det der. Bruker helst fri programvare selv, men har tidvis sett meg nødt til å bruke litt lyssky metoder fordi lærere har blitt bondefanget til å bruke proprietær programvare med egne standarder (der de også ofte siter fast på en tilårskommen versjon - oppgraderinger koster jo penger). For den saks skyld hasr jeg også blitt oppfordret, både direkte og inderekte, å piratkopiere av skolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men det hadde jo vært spennende å vite hvilken TV serie det er vi må vente i 3 år på for å se i Norge som er så viktig at folk må piratkopiere den? Det finnes ikke nok lovlig innhold? Det er et felt der jeg mener tilbudet har forbedret seg utrolig mye de siste årene: lovlige måter å se(kjøpe underholdning på via nettet.

 

Problemet ligger vel mer i det latterlige faktum at vi i 2013 fortsatt har slike grenser. Det tar timer å fly til USA, det tar minutter å laste flere/mange GB fra USA og det tar sekunder å oppnå digital kontakt med noen i USA - men vi må vente mange måneder, og i mange tilfeller (flere?) år, før vi får se de samme filmene og TV seriene? Også lurer de på hvorfor vi piratkopierer.

 

Innlegget kan leses lenger opp, fjernet for å spare plass.

 

+1

Endret av Liquicity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oppgaver bør verken leveres i odt eller docx. Dette er kladdeformater, ikke noe for ferdig arbeid. Levér pdf.

 

+1.

Men når lærerne ikke klarer å starte en plenklipper en gang...

 

Dessuten har vi ekstremt utdaterte versjoner av adobe reader som ikke kan opdateres uten administratorrettigheter.

 

Og det går ikke an å ha presentasjon i pdf-format(?) Kan jo lage sider og scrolle ned osv, men...

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Til alle som møter motstand på skolen:

 

Lever oppgaver med Libre/Open office. Dersom læreren ikke klarer å åpne dokumentene deres, kan dere be de pent om å laste ned Libre/Open office. Truer læreren med stryk eller ingen vurdering kan dere pent fortelle læreren at da går dere til rektor.

 

Løser ikke dette problemet, er jeg sikker på at noen her på forumet er villige til å rævkjøre skoleledelsen for dere.

 

Lykke til.

Vel, det ville ikke funket for min del ettersom skolen hadde stasjonære maskiner med ms Office installert på.
Lenke til kommentar

Til alle som møter motstand på skolen:

 

Lever oppgaver med Libre/Open office. Dersom læreren ikke klarer å åpne dokumentene deres, kan dere be de pent om å laste ned Libre/Open office. Truer læreren med stryk eller ingen vurdering kan dere pent fortelle læreren at da går dere til rektor.

 

Løser ikke dette problemet, er jeg sikker på at noen her på forumet er villige til å rævkjøre skoleledelsen for dere.

 

Lykke til.

I mitt tilfelle i fjor:

1. Kan ikke innstallere noe, må ha admin. retigheter, noe ikke lærerne men bare IT-ansvarlig har. 2. Rektor hadde under alle omstendigheter vært enig med lærer og ikke elev.

Endret av sevs
Lenke til kommentar

I mitt tilfelle i fjor:

1. Kan ikke innstallere noe, må ha admin. retigheter, noe ikke lærerne men bare IT-ansvarlig har.

2. Rektor hadde under alle omstendigheter vært enig med lærer og ikke elev.

Men hvis du ikke kan installere programmer, så forventes det vel ikke at du skal bruke noe annet enn det som er installert, heller?

Lenke til kommentar

Forøvrig, hva slags skole er det snakk om her? Nå har jo strengt tatt departementet bestemt at pdf og odt, ikke docx, skal brukes i det offentlige. Det er nok litt verre om det er snakk om en privatskole, men hvis ikke kan det godt være de må finne seg i å bruke åpne standarder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...