Gå til innhold

De fleste studenter synes piratkopiering er greit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så gratis programvare som Kingsoft office, Open Office, Libre Office har du ikke kjennskap til? Det kommer ned til preferanse og at du velger å stjele det.

 

I tillegg har veldig mange skoler tilbud på gratisk MS Office til brukere, kontakt IT-avdeling og spør hvordan det er på din skole.

 

At du ser på det som stjeling sier bare om hvor lite du veit om det. Jeg skal prøve å forklare det veldig enkelt og greit.

Jeg er person uten penger, jeg har 0-. kroner og får ikke kjøpt noe på pcn min. Jeg laster da ned et album på internett, jeg stjeler ikke en cd fra noen. Jeg får min egen som noen har kopiert og delt, problemet er bare noen tror at dem kunne tjent penger på dette. Men det er der folk ikke helt skjønner hvordan det funker, folk som laster ned har som regel ikke penger til det. Så da blir det sånn her problemet kommer, de store selskapene tror at dem har "tapt" penger på dette. Men har dem det? nei det har dem ikke... Og jeg som mange andre som mener piratkopiering er greit ønsker fortsatt å hjelpe, så om jeg får penger nok vil jeg kjøpe meg det albumet.

 

Og piratkopiering hjelper med å skildre mellom kvalitet og dritt, jeg kan bruke pengene mine på noe som er verdt penga og ikke noe som jeg aldri i hele mitt liv egentlig ville brukt penger på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er fult klar over at det jeg driver med ikke er lov, men jeg velger å ignorere det. Er mange grunner til det, men den viktigste er vel hvor lett og risikofritt det er.

 

Har jeg rå vil jeg heller kjøpe, men matematika foreksempel som koster flere titalls tusen er ikke noe jeg har penger til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helt enig med deaf. Nedlasting tilsvarer ikke salg i 1:1 forhold. Og studier viser at de fleste og ivrigste nedlasterne eller "piratene" som bransjen kaller dem, faktisk bruker langt mer penger på opphavsberettiget materiale enn andre som ikke laster ned. Altså går disse bransjene etter sine egne kunder istedet for å legge til rette for dem.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

For en dum problemstilling. Studenter som har kopiert tar også med seg programvaren de kjenner til ut i arbeidslivet senere. Det er den totale inntjeningen over hele tidsaksen som betyr noe ok ikke inntjeningen på kort sikt.

 

Det finnes tall på at næringer som ikke har ip-beskyttelse (intelectual property) er større enn næringer som har det.

 

Men kjære deg, du må da ikke snakke høyt om slik banebrytende tenking!

 

Hva skal de stakkars anti-piratene og advokatene deres gjøre dersom folk begynner å tenke slik?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
– Denne undersøkelsen viser klart at flertallet av studentene har holdninger som ikke kommer overens med norsk lovgivning. Dersom fremtidens ledere ikke er opptatt av å følge loven har vi et problem og dette bekymrer meg, sier talsmann for BSA Norge, Thor Mosaker.
Er ikke heller problemet at norsk lovgivning ikke kommer overens med de normer flertallet av studentene har? Det er klart at når advokater får dekket 98% av underholdningsbehovet sitt av Norges Lover og de siste 2% fylles med James Taylor i Jaguaren på vei til jobben, så har de problemer med å forstå hvor elendig underholdningstilbudet er i Norge. Forstår at en stor sjekk fra lobbyistene i Hollywood frister mye mer enn litt sunt folkevett da.

 

Her har du truffet spikeren på hodet, husker for mange herrens år siden når jeg gikk i grunnskolen og læreren presenterte spørsmålet.

"Hvis hele eller majoriteten av befolkningen ikke følger en bestemt lov, er det feil med loven eller befolkningen?"

 

Svaret hans var at det var loven og at denne måtte revideres.

Og vi har jo sett det i praksis, husk Speakeasy gutta borte i USA, var superkriminelt og ta seg en øl, men gutta der borte hadde mange ulovlige barer hvor importert sprit ble solgt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her var det mye dumt lesestoff.

Jeg er på ingen måte for piratkopiering, men jeg gjør det likevel med god samvittighet. Jeg har Spotify, Netflix, Steam og Origin (var det alt?) og bruker de for alt det er verdt.

 

Spotify har langt i fra alt, men de har så mye at jeg ikke søker musikk i hele tatt fra andre steder, med mindre noen anbefaler sang/album/artist til meg, eller jeg hører det på en film e.l. I så fall søker jeg først på Spotify, og har de ikke der blir det youtube - er det noe jeg sårt ønsker i spillelista mi, laster jeg ned enkelt og greit.

 

Det samme gjelder i noen grad Steam også, men det blir kanskje på en litt annen måte. Men det er uansett her jeg sjekker først. Ettersom jeg spiller meget lite (eller rettere sagt, ganske mye men få forskjellige spill) pleier jeg som regel å kjøpe en hard copy dersom det ikke finnes på Steam.

 

Netflix, HBO, Ditt og Datt er alle tjenester i samme båt, og disse er helt fantastisk--- bortsett fra dårlig innhold og tilgjengelighet.

 

Alle disse tjenestene er lette å bruke, de er prismessig konkurransedyktig og har døgnåpent, og det er slik det må vær med slike tjenester i dag. Det eneste jeg fortsatt laster ned er filmer/TV serier, og eneste grunnen til at jeg velger å gjøre dette er fordi jeg da finner det jeg vil se, det er enkelt, og jeg kan se det akkurat når jeg selv ønsker. Det kan jeg ikke med noen filmtjeneste jeg har testet så langt. Hvorfor? Fordi innholdet er lite og gammelt, rett og slett. Mulig dette gjelder de andre tjenestene også, men jeg merker det kun med tjenestene som gjelder film, så for å si det på en annen måte; det er for lite, og for gammelt, innhold.

 

Hvis en Netflix-like tjeneste hadde hatt innholdet (like stort utvalg), tilgjengeligheten (tilgjengelig kort tid etter kino/TV-premie) og vært like enkelt å bruke som tpb.se (eller .kp/.kr, whatever) så hadde jeg gladelig betalt 500kr/mnd for denne tjenesten og dermed avviklet 87%(?) av min piratvirksomhet. Hadde sannsynligvis ikke hatt noe som helst problemer med å betale enda mer heller. Så kunne det vært et -LITE abonnement e.l. for de som ikke er villig til å betale like mye, som får ett noe begrenset innhold og må vente noe lengre før det blir tilgjengelig - altså, Netflix.

 

Men i stedet for å gi oss slike alternativer, får vi søppel og straffer som ikke ligner grisen! Du får strengere straff av KOPIERE (ikke stjele) noe enn det du får om du voldtar og dreper en kvinne på et ustedet i Oslo. Og det verste av alt, er at dette er uforståelig for de apekattene som styrer landet. Gud hjelpe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er ikke heller problemet at norsk lovgivning ikke kommer overens med de normer flertallet av studentene har? Det er klart at når advokater får dekket 98% av underholdningsbehovet sitt av Norges Lover og de siste 2% fylles med James Taylor i Jaguaren på vei til jobben, så har de problemer med å forstå hvor elendig underholdningstilbudet er i Norge. Forstår at en stor sjekk fra lobbyistene i Hollywood frister mye mer enn litt sunt folkevett da.

 

Ja, jeg reagerte også på den der. Dersom lover og samfunnsopinion ikke stemmer overens har man helt klart et problem, men det er påfallende hvordan Mosaker umiddelbart konkluderer med at lovene er rettferdige, og det er folk det er noe galt med. Uten å ta noen som helst stilling kan man uansett lett påpeke at svaret hans vitner om at han har såpass sterke økonomiske interesser i dette at han er fullstendig inhabil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er trist at de som skal lede landet vårt i fremtiden har en slik holdning. Jeg håper at de færreste har vært og stjålet programvaren i eske fra butikken. For de fleste handler vel dette om mangel på oppdagelsesrisiko og mangel på moral.

 

Norge er langt fremme på teknologi, er det er et paradoks at de som nå er studenter senere skal utvikle programvare, patenter, design etc. som skal selges til andre. Dette er dette som er fremtiden vår. Jeg vil tro og håper at de som arbeider med slik utvikling, neppe synes det er "ok" å piratkopiere enten det er software, patenter eller andres design.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Åååå? Har de ikke fortalt deg om https://www.dreamspark.com/Sjekk om skolen din er innrullert så får du lastet ned Office og alt annet du trenger gratis.
På NTNU er det Fakultetet for informatikk, matematikk og elektronikk (IME) og Fakultetet for ingeniørvitenskap og teknologi (IVT) som har avtale med Dreamspark, så da er det langt fra alle som har muligheten til å utnytte Dreamspark. Dessuten har Dreamspark ikke Office, men har resten av Microsoft porteføljen.

 

Kan hende det er avhengig av hvilke abonnement de forskjellige skolene har. Ser at flere Office suiter er tilgjengelige.

Lenke til kommentar

Her har du truffet spikeren på hodet, husker for mange herrens år siden når jeg gikk i grunnskolen og læreren presenterte spørsmålet.

"Hvis hele eller majoriteten av befolkningen ikke følger en bestemt lov, er det feil med loven eller befolkningen?"

 

Svaret hans var at det var loven og at denne måtte revideres.

Og vi har jo sett det i praksis, husk Speakeasy gutta borte i USA, var superkriminelt og ta seg en øl, men gutta der borte hadde mange ulovlige barer hvor importert sprit ble solgt.

 

Mener dere bommer grovt. Det er sant det som sies om lover som skal speile befolkningens oppfatning av rett og galt, men sjekk artikkelen en gang til.

"masterstudenter ved BI og NTNU" er IKKE flertallet av befolkningen. Faktisk bare 64% av dette snevre utvalget av befolkningen syns piratkopiering er ok.

Jeg tror vi avventer med å si fritt frem for piratkopiering til resten av oss også er med i undersøkelsen.

 

Ellers kjenner jeg meg igjen. Som student brukte jeg piratkopier. Men som voksen med fast inntekt ser jeg overhode ingen grunn til å ikke betale for ting. Så mye enklere å ha alt lovlig. Et annet poeng er at jeg nå har kjøpt flere programlisenser for programvare jeg lærte å bruke fra piratkopierte versjoner da jeg var student.

Lenke til kommentar

Jo, om du syntes å vente 3 år på en TV-serie er den ideelle måten å se på TV på så.

Mitt innlegg var rettet mot programvare siden det er det artikkelen og undersøkelsen dreier seg om.

 

Men det hadde jo vært spennende å vite hvilken TV serie det er vi må vente i 3 år på for å se i Norge som er så viktig at folk må piratkopiere den? Det finnes ikke nok lovlig innhold? Det er et felt der jeg mener tilbudet har forbedret seg utrolig mye de siste årene: lovlige måter å se(kjøpe underholdning på via nettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, for det høres rart ut. Krever skolen at du bruker MS Office i skolearbeidet? Hvilken skole er det?

Det er ikke rart. Mange høyskoler i landet har obligatorisk data grunnkurs som faktisk KREVER at studenten leverer fra seg en DOCX fil.

Husker da jeg på trass leverte fra meg en ODT fil. Merkelig nok så skjønte ikke læreren hva det var for noe og trodde jeg tulla med henne, så jeg var pent nødt til å LASTE NED MS Office for å levere inn en "ekte" DOCX fil.

Dette var forøvrig FØR at Open Office støttet DOCX fullt ut, så oppgaven var ikke mulig å gjennomføre i Open Office da.

 

Når det er sagt så kan jeg nevne én jævlig god grunn til at studenter bør synes at det er ok å laste ned ulovlig programvare:

Ofte er det sånn at i løpet av et semester skal man jobbe med ett bestemt program. Ofte er det installert på skolens maskiner, men hvis dette er maskiner som det er konkurranse på i tillegg til at man studerer lang hjemmefra og ønsker å jobbe hjemme, så MÅ man ha den programvaren på den private maskinen.'

Da oppstår et dilemma som sikkert langt de fleste studenter kijenner seg igjen i - De aller fleste betal-programmene har en prøveperiode som på langt nær holder til å gjøre ferdig oppgavene i løpet av semesteret. I tillegg til dette så er det mange av disse som nekter å la seg installere to ganger (og fremdelse funke).

 

Studenten på sin side vil neppe ha bruk for programmet privat foruten den tiden semesteret varer, og er derfor neppe interresert i å betale like mye for dette som for en grei bruktbil, og er samtidig helt avhengig av dette for å bestå semesteret.

 

Med studiegjeld oppover ørene og masse andre utgifter så betaler jo studenten gladelig 40 kkr ++ for programmet h*n må bruke :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...