Gå til innhold

Bør det være lovlig å være naken i det offentlige rom?


Anbefalte innlegg

Synes det er ett vanskelig spørsmål. Prinsippielt burde det være lov, men jeg ser også en rekke utfordringer ved dette. En ting er å måtte se disse menneskene, en annen ting er en varm, svett sommerdag tett sammenklemt på tbanen, "grøss". Ellers så er jo "mer enn tre rist..."-regelen en potensiell utfordring. Hvordan ser vi på han som står utenfor barnehagen og "bare klør seg litt" osv.

 

Hvor strengt praktiseres dette utenfor byer og tettsteder? For min del har jeg ingen problemer med å flekke av meg klærne og ta meg ett bad når jeg finner ett passende vann i skogen, er dette straffbart?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hvorfor skal behovet for å gå rundt naken trumfe det å ikke ville se det når man er på butikken? Virker veldig korttenkt og generelt lite gjennomtenkt. Ikke ulikt andre ting fra ytre fløy(gjelder begge sider).

 

Hvorfor stoppe der? Hvis jeg ikke liker å se grønne gensere, hvorfor skal ditt eller andres behov for å bruke grønne gensere trumfe mitt ønske om å ikke se det? Hvordan synes du at promp lukter? Vondt? De fleste er nok enige med deg, så hva med å forby promp og innføre fengselsstraff for de som promper utenfor private hjem?

 

Er det greit å forby alt man ikke liker? Det er nok du som er korttenkt.

 

Hva gjør du hvis det er nakne mennesker med liten avstand imellom seg hele veien. Hva gjør du da? Hva hvis alle som er på jobb i butikken er nakne?

 

Logikken om at "alt" skal være tillat bare fordi man ikke skal krenke rettigheter er helt merkelig. Dette her går helt klart utover andre, det begrenser andre mennesker og burde derfor ikke være tillat. Blir mye det samme som røykeloven. Hvorfor skal man krenke røykeres frihet til å røyke hvor de vil, når de vil? jo, fordi det påvirker andre. Og i dette tilfellet, selv om andre mennesker kanskje ikke blir direkte påvirket fysisk, som ved passiv røyking, så kan det ha andre konsekvenser, for eksempel dårligere levestandard for de som ikke vil leve med en haug av nakne folk rundt seg hver gang man går ut døra.

 

Røykeloven er der fordi røyking også er helsefarlig for mennesker rundt en, spesielt oss astmatikere. Det er et helt legitimt argument for å forby røyking i offentlige lokaler. At det går ut over levestandarden din å se nakne mennesker går jeg ikke med på. Hva med aviser, TV-programmer og reklame som helt eller delvis viser nakenhet, har du vondt av dem også? Har du vurdert å flytte til et amisk samfunn i USA?

 

http://snl.no/r%C3%B8ykeloven

 

Hva er da poenget? Forbudet er jo der for å hindre ting som blotting etc. Hvis det er ingen som har lyst til å gjøre det, hvorfor er det noe dere så absolutt skal ha lovlig? Skjønte ikke poenget før, nå er det jo bare helt meningsløst. Noe må man vel gjøre da...

 

Trekker meg ut av denne debatten. Å oppheve bare for å oppheve, og ikke for å gjøre noe bedre, vel, det er meningsløst, og ikke verd å bruke energi på. Prøv å finn noe mer aktuelt neste gang.

 

Nettopp det er problemet med deg og dine likesinnede. Kun fordi dere ikke liker å se noe, eller fordi dere selv ikke ser noen nytte i noe, skal det forbys. Ideelt sett bør det være omvendt. Hvis noen ønsker å gjøre en ting, uansett hvor irrasjonelt det måtte være, så bør det være tillatt så lenge det ikke går ut over andre mennesker. Det er forferdelig unødvendig å bruke ressurser på å ulovliggjøre og straffe mennesker for nakenhet uten offer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det eignentleg forbudt å være naken i det offentlege rom?

 

Dersom eg ikkje tar feil så blir vell alle som blir tatt for å være naken i det offentlige rom straffa etter:

§ 201. Den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd

a) på offentlig sted,

b) i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket til det, eller

c) i nærvær av eller overfor barn under 16 år,

 

straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år.

Atferd som nevnt i første ledd bokstav b og c anses forøvet overfor noen også når den er forøvet gjennom bruk av telefon, Internett eller annen elektronisk kommunikasjon.

Opphevet ved lov 15 feb 1963 nr. 2, tilføyd igjen ved lov 11 aug 2000 nr. 76, endret ved lov 13 apr 2007 nr. 14.

 

Med andre ord så er det nok vanlig å rekne offentlig nakenheit som ei uanstendig handling, men konteksten er viktig her.

F.eks så har eg vanskelig for å sjå for meg at ein blir bøtlagt for toppløssoling på ei strand, eller at menn får bot for å gå på gata i bar overkropp. Men nakenheit på "uvanlige" plassar vil du nok få bot for.

 

Uavhengig av om du synest det er rett eller galt å være naken i det offentlige rom så er lova her for å beskytte tredjeperson frå å bli krenka.

 

Det er sjølvsagt heilt naturlig å nappe litt i løken, men eg hadde reagert dersom nokon gjorde dette i all offentligheit. Særlig dersom nokon gjer dette ovanfor barn eller andre personer som ikkje ønsker å eit slikt fokus.

 

 

Min konklusjon er derfor at offentlig nakenheit er lovleg i dag, men at nakenheita ikkje kan være av krenkande karakter. Kva som er krenkande er det holdninga til den jamne borgaren som bestemmer.

Lenke til kommentar

Så blir spørsmålet, hvorfor i helvete skal man sprade rundt naken i all offentlighet?

På grunn av muslimer må gå med hijab eller niqab eller hva de sakene der heter, så skal vi stilles opp mot de på grunn av at vi går med klær?

 

Blottende oppførsel er straffbart og betraktes i strafferettslig sammenheng som «seksuelt krenkende eller annen uanstendig adferd» og straffes etter straffelovens paragraf 201.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Røykeloven er der fordi røyking også er helsefarlig for mennesker rundt en, spesielt oss astmatikere. Det er et helt legitimt argument for å forby røyking i offentlige lokaler.

 

Er det greit å forby alt man ikke liker?

Ser ut som det hele avhenger av HVEM som ikke liker, og til syvende og sist er det opp til Politikerne å (ikke) like på våre "vegne" :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt tankegangen til TS og jeg er vel også egentlig enig med den.

 

MEN jeg ville nok blitt brydd hvis jeg så en naken person... og hadde den personen vært 200 kg og kom gående mot meg hadde jeg nok beveget meg til side for å holde en fornuftig avstand.

 

Så er det heller ikke så fint om noen faller og viser brunøyet til omgivelsene i samme bevegelse.

Lenke til kommentar

Jeg gjør, Zarac.

 

Se nakne pensjonister med Amazona-regnskogen i underlivet og under arma samt strekkmerker fra lilletå til hodebunn på menn og damer, mens jeg er ute å går er ikke noe jeg er begeistret for i det hele tatt.

Ekkelt som faen.

 

Hvordan skal barn og unge reagere? Det er viktig å tenke på de så de ikke vokser opp som sexifisert og begynner å pule i en alder av 10år og under - det er ikke sunt.

Endret av Lami
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gjør, Zarac.

 

Se nakne pensjonister med Amazona-regnskogen i underlivet og under arma samt strekkmerker fra lilletå til hodebunn på menn og damer, mens jeg er ute å går er ikke noe jeg er begeistret for i det hele tatt.

Ekkelt som faen.

 

Hvordan skal barn og unge reagere? Det er viktig å tenke på de så de ikke vokser opp som sexifisert og begynner å pule i en alder av 10år og under - det er ikke sunt.

 

Du opplever ikke noe annet ubehag enn at du synes at det er ekkelt. Det er helt i orden, da kan du se en annen vei.

 

Barn og unge vil antakelig ikke ha noen sterke reaksjoner. Nakenhet er ikke sex. Uansett er samfunnet allerede fullt av sex i dag uten at barn under 10 år puler. Tror du at barn under 10 år i for eksempel Budapest puler fordi offentlig nakenhet er tillatt der?

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg gjør, Zarac.

 

Se nakne pensjonister med Amazona-regnskogen i underlivet og under arma samt strekkmerker fra lilletå til hodebunn på menn og damer, mens jeg er ute å går er ikke noe jeg er begeistret for i det hele tatt.

Ekkelt som faen.

 

Hvordan skal barn og unge reagere? Det er viktig å tenke på de så de ikke vokser opp som sexifisert og begynner å pule i en alder av 10år og under - det er ikke sunt.

 

Oh my.

 

1: Barn er seksuelle vesener som ikke har peiling på sex -- ikke aseksuelle vesener som blir skadet av å se nakne mennesker eller se mennesker som har sex.

Det som kan være skadelig er å initiere sex med barn.

 

2: Nakenhet er naturlig.

Det er ingen evolusjonærmessig forklaring på hvordan barn ville KUNNE bli skadet av å se nakne voksne.

Faktisk er det, forhåpentligvis, fremdeles naturlig for foreldre å ta sine barn med seg i dusjen på offentlig bad opp til en alder av 6-7 år uansett kjønn.

 

3: Dersom du vil at barn skal ha sex i en alder av 10 år, så er den beste oppskriften å gjøre sex og nakenhet til tabu i samfunnet ditt slik at barna ikke har noe naturlig forhold til sex og nakenhet.

For øvrig er det ikke noe problem at barn leker at de har sex så lenge de ikke blir tvunget til det og så lenge ikke voksne involverer seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ganske enkelt ikke lov å gå rundt å vise sine unevneligheter i full offentlighet, og dessuten ville det være veldig dårlig gjort mot de som tross alt tjener til smør på brødet, ved å vise utvalgte og litt mer delikate utsnitt av konsumtilpassede og kulturtilpassede brystvorteglipper, og den like så velkomne dyneløftingen på Paradis Hotel. Hvis jeg skal måtte konsumere brystvorter samtidig som jeg baler litt med morrakaffen, fortrekker jeg at den brystvorten ser mest mulig ut som en brødskive eller et lite kakestykke.

 

Nei til frittgående brystvorter på våre gater og streder

 

Ekspriment:

Uhm, egoet ditt sier at du ikke har lyst til å se andre nakene. Enkelte mennesker kunne gjerne tenke seg å gå rundt nakene. Hvorfor i all verden vi du nekte dette mennesket det, hvis du som du sier har kvittet deg med egoet(Er fortsatt veldig uenig i at egoet er en fast bestemt ting, men det er nå dine ord). Og hva i all verden er det du forsvarer tanken om å forby mennesker å være dem de er.

Lenke til kommentar

Oh my.

 

1: Barn er seksuelle vesener som ikke har peiling på sex -- ikke aseksuelle vesener som blir skadet av å se nakne mennesker eller se mennesker som har sex.

Det som kan være skadelig er å initiere sex med barn.

 

Dette er det vanskelig å argumentere mot. La meg imidlertid legge til at grenseoverskridende handlinger mot barn fra en voksen uansett alltid er den voksnes ansvar og fullstendig uforsvarlig. Dette gjelder også selv om barnet skulle ta initiativet. Om et barn tar initiativ til sex, kommer det nesten helt sikkert av at dets grenser er overskridet av en annen voksen fra før av og barn tar skade av å ha sex med voksne. Hvor stor skade kommer an på mange faktorer, men ikke få har fått sin livskvalitet betydelig nedsatt av denne årsaken.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er født naken din jævla løk. Å forby måten du kommer inn i verden på er ganske drøyt. Dessuten har mennesker forskjellige preferanser, og da vil det kanskej være mange som liker å gå rundt naken. Hva i all verden er problemet med det? Vi har innbilt oss at nakenhet er farlig. Veldig kortenkt? Det må være fordi du ikke har evnen til å tenke lenger.

 

Og så da? Du blir også født ut av din mors vagina. Du liker kanskje å oppholde deg der fra tid til annen hvis vi skal anvende din logikk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...