Gå til innhold

Bør det være lovlig å være naken i det offentlige rom?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det dere ikke tenker på er at hvis man tar vekk begrensningen "påkledd" for de som vil gå rundt nakne, så tvinger dere på "nakenhet" på folk som kanskje ikke vil gå å se nakne folk når de er i butikken/iparken/på fotballkamp. Er det rettferdig overfor dem som ikke vil se nakne folk når de er i byen? Det er tross alt flere steder man kan være naken så mye man vil, inkludert hjemme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

og bør egentlig nakenhet legaliseres?

 

Ja, men eiendomsretten har prioritet. Du bør altså kunne få være så naken du bare vil, men du har ingen rett til å oppholde deg naken på andres eiendom om de ikke ønsker det. Om et kjøpesenter, et busselskap, en restaurant eller liknende mener at din nakenhet er sjenerende for dem selv eller andre, så er de i sin fulle rett til å vise deg vekk fra eiendommen deres.

 

Det dere ikke tenker på er at hvis man tar vekk begrensningen "påkledd" for de som vil gå rundt nakne, så tvinger dere på "nakenhet" på folk som kanskje ikke vil gå å se nakne folk når de er i butikken/iparken/på fotballkamp. Er det rettferdig overfor dem som ikke vil se nakne folk når de er i byen? Det er tross alt flere steder man kan være naken så mye man vil, inkludert hjemme.

 

Du har ingen rett til å ikke se noe du eventuelt måtte mislike. Jeg liker heller ikke å se personer med blå og røde skjerf når jeg drar på fotballkamp. Så fremt den nakne personen ikke tvinger deg til å sutte på brystvortene hans, eller planter skrittet sitt i fjeset ditt, så er det ikke din sak hvilke klær han har på seg eller ikke.

Endret av KEBABavSVIN
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, men eiendomsretten har prioritet. Du bør altså kunne få være så naken du bare vil, men du har ingen rett til å oppholde deg naken på andres eiendom om de ikke ønsker det. Om et kjøpesenter, et busselskap, en restaurant eller liknende mener at din nakenhet er sjenerende for dem selv eller andre, så er de i sin fulle rett til å vise deg vekk fra eiendommen deres.

 

Her tar du delvis feil. Så lenge et sted er offentlig (sted med allmenn ferdsel), noe kjøpesentre og buss-stasjoner (men antakelig ikke restauranter) må defineres som etter gjeldende rettspraksis, så er det ikke lovhjemmel i dagens lovverk for eierne av eiendommen til å selv vise bort noen som helst. At folk later til å tro det, gjør det ikke mer fundamentert i lovverket. Om noen ønsker å ha vekk andre fra offentlig sted kan de kontakte politiet (se kilder).

 

Det finnes imidlertid andre lover som kan tas i bruk mot nakenhet i offentligheten, jeg er ingen jurist, men tror usømmelig atferd, sjenanse for andre og forstyrring av alminnelig ro og orden er ord som brukes i denne sammenhengen.

 

Personlig synes jeg det ville være nokså stressende å møte masse nakne mennesker hver gang jeg gikk ut av døra. Jeg er kanskje et produkt av vår seksualiserte tidsalder, men håper ikke dette skjer med det første.

 

Kilde1: Står politimonopolet for fall, Tor-Geir Myhrer

Kilde2: Om retten til å oppholde seg i det offentlige rom, Dag Harlem

Endret av Aiven
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så hvorfor skal behovet for å gå rundt naken trumfe det å ikke ville se det når man er på butikken? Virker veldig korttenkt og generelt lite gjennomtenkt. Ikke ulikt andre ting fra ytre fløy(gjelder begge sider).

 

Fordi det at du eller jeg ikke liker noe ikke er et holdbart argument for at det skal være ulovlig. En naken person som holder seg til sitt krenker ingen medmenneskers rettigheter, og bør derfor få gå i fred uten å bli trakassert av menn i uniform. For ordens skyld er jeg i likhet med deg ikke spesielt begeistret for personer som går nakne i offentligheten, og ville antagelig holdt god avstand til slike. Men det gir meg ingen rett til å forby måten de velger å (ikke) kle seg på.

 

Her tar du faktisk feil. Så lenge et sted er offentlig (sted med allmenn ferdsel), noe kjøpesentre og buss-stasjoner blant annet må defineres som etter norsk lov, så er det ikke lovhjemmel i dagens lovverk for eierne av eiendommen til å vise bort folk. At folk later til å tro det, gjør det ikke mer fundamentert i lovverket.

 

Spørsmålet i tråden var om nakenhet bør være tillatt, så jeg valgte å forholde meg til hvordan jeg mener ting bør være. Du har naturligvis rett i at det ikke er tilfellet i dag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Spørsmålet i tråden var om nakenhet bør være tillatt, så jeg valgte å forholde meg til hvordan jeg mener ting bør være. Du har naturligvis rett i at det ikke er tilfellet i dag.

 

 

Det er du i din fulle rett til. Jeg poengterte bare at privatpersoner ikke har lov å bortvise noen fra sin egen eiendom dersom det er allmenn ferdsel på den, slik du lot til å tro. Dette er en vanlig myte som jeg mener det er verdt å avlive.

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva gjør du hvis det er nakne mennesker med liten avstand imellom seg hele veien. Hva gjør du da? Hva hvis alle som er på jobb i butikken er nakne?

 

Logikken om at "alt" skal være tillat bare fordi man ikke skal krenke rettigheter er helt merkelig. Dette her går helt klart utover andre, det begrenser andre mennesker og burde derfor ikke være tillat. Blir mye det samme som røykeloven. Hvorfor skal man krenke røykeres frihet til å røyke hvor de vil, når de vil? jo, fordi det påvirker andre. Og i dette tilfellet, selv om andre mennesker kanskje ikke blir direkte påvirket fysisk, som ved passiv røyking, så kan det ha andre konsekvenser, for eksempel dårligere levestandard for de som ikke vil leve med en haug av nakne folk rundt seg hver gang man går ut døra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva gjør du hvis det er nakne mennesker med liten avstand imellom seg hele veien. Hva gjør du da? Hva hvis alle som er på jobb i butikken er nakne?

 

Hvorfor i all verden skulle gatene vært fylt med nudister som står så tettpakket at det er umulig å holde et par meters avstand til dem? I et slikt engangstilfelle ville jeg valgt å gå en omvei. Om du mener at resultatet av å tillate offentlig nakenhet er at gatene konstant vil være fylt til bredden med nudister som formålsløst sabber rundt, så kan vi fortsette den diskusjonen i denne tråden.

 

Hvorfor skal man krenke røykeres frihet til å røyke hvor de vil, når de vil? jo, fordi det påvirker andre. Og i dette tilfellet, selv om andre mennesker kanskje ikke blir direkte påvirket fysisk, som ved passiv røyking, så kan det ha andre konsekvenser, for eksempel dårligere levestandard for de som ikke vil leve med en haug av nakne folk rundt seg hver gang man går ut døra.

 

Ikke spør meg, jeg støtter ikke røykeloven.

 

For mange rasister går det utover deres livskvalitet at de må se mørkhudede personer hver gang de går ut døren. Andre blir provosert av personer med niqab eller kalott. Denne avskyen er vel så ektefølt som den du har mot de som går nakne. Irrasjonelle følelser eller smak er ikke grunnlag for å forby noe.

Endret av KEBABavSVIN
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Ja,

det burde vært lovlig.

 

For de som er redd for at gatene ville vært fulle av nudister,

er det bare å ta seg en tur til Budapest der det er fullt lovlig,

gjett hvor mange nakne mennesker du kommer til å se i løpet av en dag?

 

Så og si ingen!

 

Viss du er svært "uheldig" så ser du kanskje 1 naken person i løpet av hele sommern,

da gjerne i forbindelse med en photoshoot.

Endret av malmern
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er da poenget? Forbudet er jo der for å hindre ting som blotting etc. Hvis det er ingen som har lyst til å gjøre det, hvorfor er det noe dere så absolutt skal ha lovlig? Skjønte ikke poenget før, nå er det jo bare helt meningsløst. Noe må man vel gjøre da...

 

Trekker meg ut av denne debatten. Å oppheve bare for å oppheve, og ikke for å gjøre noe bedre, vel, det er meningsløst, og ikke verd å bruke energi på. Prøv å finn noe mer aktuelt neste gang.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Poenget her er vel valgfrihet,

ikke hvor mange som kommer til å gjøre det.

 

Argumentet ditt var "Hva hvis alle som er på jobb i butikken er nakne?"

 

Det jeg prøver å si er at du ikke skal bekymre deg for at det kommer til å skje,

tror også at folk kommer til å bli vant til det viss det er noen som begynner å gå rundt nakne,

i Budapest er det knapt noen som bryr seg at ei driver med naken photoshoot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er ganske enkelt ikke lov å gå rundt å vise sine unevneligheter i full offentlighet, og dessuten ville det være veldig dårlig gjort mot de som tross alt tjener til smør på brødet, ved å vise utvalgte og litt mer delikate utsnitt av konsumtilpassede og kulturtilpassede brystvorteglipper, og den like så velkomne dyneløftingen på Paradis Hotel. Hvis jeg skal måtte konsumere brystvorter samtidig som jeg baler litt med morrakaffen, fortrekker jeg at den brystvorten ser mest mulig ut som en brødskive eller et lite kakestykke.

 

Nei til frittgående brystvorter på våre gater og streder

 

takk for meg

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...