Gå til innhold

Flere som synes Medival-Rpg spill er kjedelige?


Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd tonnevis av rpg spill med en middelalder setting. Og jeg finner de spillene som kjedelige ikke det jeg har spillt de lite. Har spillt 30 timer av Skyrim og litt the Witcher. Og baldurs gate og Morrowind og Oblivion. Og i grunnen alle MMO spill jeg har snublet over og endt opp synes de er ekstremt kjedelige. Ikke det at jeg hater sjangeren er blodfan av pokemon spillene og digger Deus ex Human revelution. Men når det kommer til Rpg spill med medival setting sier det stopp. Er det flere som føler slik?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er vel en av de heller få som elsket dragon age både 1 og 2, men synes mass effect ble kjedelig. Falt ikke like mye for shooter, rpg og sci-fi kombinasjonen.

 

Jeg elsker middelalder settingen da jeg får en følelse av at jeg tusler rundt i vår historie selv om jeg heldigvis fortsatt er klar over at det bare er en fortelling.

 

Pokemon er vel en all time favoritt hos med, men det er ikke akkurat det jeg titulerer som et rpg. Det er mer strategy rpg og jeg trekker større sammenligninger her med JRPG som er de japanske rollespillene.

 

Kan vel foreslå og prøve noen litt morsommere varianter som er litt "lettere" i historien og litt mer idyllisk og morsomt som for eksempel Fable serien til Xbox 360 eller Overlord både 1 og 2 som er multi så vidt jeg vet !

 

Kan være du rett og slett finner sjangeren kjedelig, men det er spill jeg mener er verdt en liten kikk og fåes vel tilsammen på en lokal gamestop sjappe i bruktavdelingen kun 200-300 kr!

Lenke til kommentar

Kan vell ikke si jeg er lei av middelaldersettingen nei. Føler vell kanskje at de er lettere å relatere til enn for eksempel en sci-fi setting på en fremmed planet.

 

På den andre siden er det jo synd at ikke flere utviklere prøver andre ting. Kunne veldig gjerne tenkt meg et rpg i en skikkelig steampunkverden, noe jeg faktisk aldri tror jeg har vært borti.

 

Til syvende og sist så har ikke settinga så mye å si for min del. Gameplay, story og characters er nok viktigere, samtidig som at verdenen, uansett setting, bør være overbevisende.

Lenke til kommentar

Problemet for min del er at historien som regel faller totalt igjennom. Når man er vant til velskrevne romaner (i alle sjangre) blir svadaet som presenteres i de fleste «RPG»-spill nokså likegyldig. Jeg satte RPG i hermetegn, fordi mange av spillene har ingenting med rollespill å gjøre, hvor man spiller en rolle og tar valg og avgjørelser ut ifra dette. Spillene burde heller hete FPMS (First Person Monster Slayer), eller førstepersons monsterdreper på norsk.

 

Har ikke hatt en skikkelig god historieopplevelse i noe spill siden Baldurs Gate 2 for mange år siden. Skal sies at jeg ikke har giddet å prøve alt som kommer ut om dagen, så om noen har tips er det velkomment.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elder Scrolls og Witcher seriene er ikke satt i middelalderuniverser, men i fantasiuniverser. Hvis et spill for eksempel inneholder ting som orker, drager, magi eller andre ting som var fraværende i vår egen middelalder er det per definisjon ikke satt i middelalderen. Det er med andre ord egentlig veldig få rollespill satt til middelalderen, eneste jeg kommer på i farten er Mount&Blade.

Lenke til kommentar

Problemet for min del er at historien som regel faller totalt igjennom. Når man er vant til velskrevne romaner (i alle sjangre) blir svadaet som presenteres i de fleste «RPG»-spill nokså likegyldig. Jeg satte RPG i hermetegn, fordi mange av spillene har ingenting med rollespill å gjøre, hvor man spiller en rolle og tar valg og avgjørelser ut ifra dette. Spillene burde heller hete FPMS (First Person Monster Slayer), eller førstepersons monsterdreper på norsk.

 

Har ikke hatt en skikkelig god historieopplevelse i noe spill siden Baldurs Gate 2 for mange år siden. Skal sies at jeg ikke har giddet å prøve alt som kommer ut om dagen, så om noen har tips er det velkomment.

Vampire the masquerade: Bloodlines og Fallout New Vegas er de to store som både er RPGer der du tar valg og sånn og som har en god og engasjerende verden. Game of thrones RPGet kunne ha vært bra, men det ble for upolert og slutten var paddet sånn at spillet ble unødvendig langt og plottet mast momentum. Risen er ikke så bra på historiedelen, det er OK, men det er bra RPG. Alpha Protocol er også verdt å sjekke ut, ikke så mye fordi historien er så veldig bra (standard Tom Clancy spiongreier) men fordi du kan ta mange valg som kan forandre historien på mange måter.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, jeg digger det. Spesielt Oblivion, som er det beste spillet jeg noen gang har spilt. Gud vet hvor mange hundre timer jeg har lagt igjen i Cyrodiil :p

 

Futuristiske spill derimot hater jeg. Alt med roboter og teknologi og sånt piss

 

Unntaket må være Portal

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Jeg elsker bra rollespill, men det har blitt færre og færre av dem med årene. Faktisk kan jeg ikke huske sist gang jeg spilte noe som fenget meg i lengden, uten det er middelalder, sci-fi, nåtid og hva man nå har. Det nærmeste må vel være Fallout; New Vegas, Vampire: The Masquerade: Bloodlines og Dungeon Siege 3. (ja, faktisk.) For min del har det veldig lite å si hvordan settingen er.

 

Det jeg synes er viktigst er gameplayet, den grafiske stilen og at våpen og magi har litt trøkk. Resten er ikke så viktig. Dette er kort og godt fordi jeg må ha det moro med å faktisk spille et spill før jeg gidder bruke noe særlig tid på det, og om det først fenger kan historien være den samme. Jeg gir stort sett blaffen etter en stund. Det jeg foretrekker er å surre rundt på egenhånd, gjøre sideoppdrag, få bedre utstyr og alt det der. Om det fører historien videre er det bra, men hvis ikke bryr jeg meg ikke. Jeg kommer for å ha det moro, ikke for å ta del i en såpeopera. :)

 

Futuristiske spill derimot hater jeg. Alt med roboter og teknologi og sånt piss
For å ta det kort: Hva er egentlig den største forskjellen mellom Fallout 3 og New Vegas, og Skyrim? Eller sagt på en annen måte: Om du fikk flyttet Fallout over i Elder Scrolls-universet og Skyrim over i Fallout-universet, hvordan ville spillene ha sett ut? På mange måter ville de nok ha vært veldig like de spillene vi har i dag. Det er bare et lite bevis på at settingen strengt tatt ikke trenger bety så mye. :) Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Et godt RPG kan passe inn i enhver setting, men det er vel en grunn til at det er en overvekt av rollespill ifra akkurat denne æraen.

 

Jeg foretrekker heller et middelalder-rollespill fremfor space age-rollespill (med unntak av Mass Effect (som knapt nok kan kalles rollespill etterhvert)). Postapokalyptiske rollespill liker jeg også generelt ganske godt.

 

Jeg skulle gjerne sett flere steampunk-rollespill, eller kanskje type huleboer-tid rollespill, men det forutsetter at de er godt gjennomført.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...