Gå til innhold

Enda en grunn til hvorfor steam er noe dritt


Anbefalte innlegg

Grunnen til at spillet du fysisk kjøper i butikk må installere og bruke Steam er fordi utgiveren har valgt det som DRM. De kunne like gjerne brukt annen DRM og fremdeles hatt en Steam-versjon, de kunne valgt å gi ut spillet uten DRM i det hele tatt. Det er opp til dem.

 

Nettopp. De gjør det for å hindre piratkopiering.

 

Er du i mot det så er du pirat sannsynligvis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du aldri hatt problemer med at kontoen må valideres på E-mail, offline-modus ikke fungerer, kræsjer, og bluescreens? Da er du virkelig heldig, men det utjevnes vel med at jeg aldri har hatt problemer med Origin eller Uplay.

 

Jepp, jeg er velsignet med årevis av problemfri Steam-bruk. Jeg visste ikke at folk hadde slike problemer, det er derfor jeg stiller meg litt spørrende til denne tråden, men jeg må vel bare stole på dere.

 

Jeg må selvfølgelig validere Steam-kontoen fra mail hvis jeg logger inn på en ny PC, men dette ser jeg bare på som et greit nok sikkerhetstiltak mot hacking/keylogging. Aldri blåskjerm. ingen problemer i Offline-modi, da det som oftest går i Batman/Limbo/Blur/HL2 m.m.

Endret av Reap
Lenke til kommentar

Nettopp. De gjør det for å hindre piratkopiering.

 

Er du i mot det så er du pirat sannsynligvis

Les:

Kan noen forklare meg hva slags motiver en produsent skulle ha for å gjøre det på denne måten? Hvis de har gitt ut resten av spillet andre steder der steam ikke kreves kan det da umulig være pga drm?

 

Er jeg pirat siden jeg mener dette er uforklarlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen, det er et valg som produsenten av spillet har foretatt. Kan godt hende at de ikke vet hvordan Steam fungerer. Det er fullt mulig for produsenten av spillet å kun bruke Steam som en nedlastningsplattform. Velger de noe annet er det ikke Steam sin skyld.

 

Når det gjelder online spill via Steam, må nok Steam kjøre og da kan det være som du opplever at det kan kun være den som eier kontoen som kan spille. Kan ikke helt forstå at det er sånn hvis en kan logge seg på servere utenom Steam. Trodde spillet brukte GFWL?

 

Spillet bruker GFWL, men jeg kjøpte steam version på steam. Og for spille spillet må jeg launche steam hver eneste gang.

 

Men med DVD fysisk kopi som jeg kjøpte slapp jeg unna dette problemet. Jeg har fysisk kopi og steam versjon. Der i steam versjon så man launche steam hver gang for å spille spillet på Windows live. Så steam tvinger deg til å bruke steam selv om spillet ikke bruker steam. Det er ikke noe pålagt av produsenten Capcom. Med DVD fysisk kopi så trenger jeg ikke steam i det hele tatt.

 

Steam versjon virker kun på 1 bruker, mens DVD kopien kan ha uendelig med brukere.

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar

Spillet bruker GFWL, men jeg kjøpte steam version på steam. Og for spille spillet må jeg launche steam hver eneste gang.

 

Men med DVD fysisk kopi som jeg kjøpte slapp jeg unna dette problemet. Jeg har fysisk kopi og steam versjon. Der i steam versjon så man launche steam hver gang for å spille spillet på Windows live. Så steam tvinger deg til å bruke steam selv om spillet ikke bruker steam. Det er ikke noe pålagt av produsenten Capcom. Med DVD fysisk kopi så trenger jeg ikke steam i det hele tatt.

 

Steam versjon virker kun på 1 bruker, mens DVD kopien kan ha uendelig med brukere.

 

Poenget er at produsenten av spillet kan gjøre det samme på steam som på fysisk kopi. At du kun må laste ned spillet via Steam og siden spille spillet uten å bruke steam. Hvis spillet krever Steam for å spille, er det produsenten som har satt det kravet, ikke Steam. Kan hende CapCom ikke vet at en ikke trenger å kjøre Steam selvom en laster spillet ned via Steam. Har du prøvd å lege en snarvei til spill.exe og se om den starter opp uten at Steam starter?

 

Tror ikke at du kan lovlig låne ut DVDen din slik at hundrevis av personer kan få hver sin kopi av spillet.

Lenke til kommentar

Jeg mente at når du kjøper et spill fysisk i butikk er du likevel tvunget til å installere steamklienten. Kan du gi meg en grunn til det? Hvorfor kan jeg ikke heller aktivere spillet via steamsidene på nettet uten å installere klienten, eller enda bedre registrere det mens jeg installerer det som i så mange andre spill?

 

Fordi produsenten har satt det som ett krav. Hvis de som lager ikke ønsker å bruke Steam, ville du ikke måtte bruke Steam. Det er ikke Steam som tvinger produsentene til å bruke Steam. Det er ett valg produsentene tar.

Lenke til kommentar

Det var Steam som gjorde at jeg begynte med PC gaming. Steam gjør slt så utrolig enkelt og brukervennlig at ofte vil jeg ikke kjøpe PC-spill andre steder om jeg ikke kan aktivere spillet i Steam. Steam samler vennene mine og gjør det super enkelt å spille sammen. Det et takket være Steam at PC gamingen øker. Jeg har selvfølgelig hatt tekniske problemer med Steam, men dette har jeg fikset selv. Offline mode fungerer også supert.

 

Uplay og Origin funker, men er milevis fra like bra som Steam.

 

Angående OP sitt problem er det han og utgiveren sin feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt enig med trådstarter.. Jeg har det samme problemet når jeg kjøper sengetøy på IKEA, faens dritt altså. De lager sengetøy som har en halv størresle for liten eller for stor fordi dem vil at jeg skal kjøpe dyne der også. Resultatet er klumpete hodeputer og sengetrekk som ikke passer, helt forjævlig å sove med. Dyna mi ser ut som et forbanna telt og jeg våkner noen ganger hengende ut av senga tukla inn i dynetrekket. Jeg har ikke sovet skikkelig på 3 år nå !!!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En kan vel diskutere så mye en vil om ting som er dårlig med STEAM eller andre digitale tjenester. Men til syvende å sist så er STEAM blitt selve limet for pc som en spill plattform.

 

Liker en det ikke eller nekter å bruke det så kan en det i mange tillfeller men ofte så må en forholde seg til det.

 

Dem som ikke liker det får kjøpe seg en konsoll eller holde kjeft. Hadde STEAM vært et stort problem så hadde uten tvil spill sammfunnet gitt beskjed.

 

Noe det ikke har, alle elsker STEAM og Valve gjengen.

 

Greit å ikke like det, men å stadig sutre over det som Lykketrollet holder på med blir bare kjedelig i lengden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan du ikke kopiere mappene inn etter du har startet nedlasting fra Steam? Nå har ikke jeg installert spill utenom Steam 8-10 år (det føles iallefall slik), men jeg har lagt inn steam på en blank disk et par ganger. I stedet for å laste ned samtlige spill, har jeg da kopiert over mapper med spill inn i steam mappa. Kjører så en verify game cash og laster ned det som eventuelt mangler. Dette fungerte sist jeg prøvde - antar det fungerer i dag.

Lenke til kommentar

Du retter vel egentlig kritikken litt feil. Kritikken bør rettes mot brukerene, sånne som de tullingene her inne som forsvarer at Valve trykker brukernes rettigheter ned i gjørma.

Etter og ha lest igjennom postene til enkelte i denne tråden er jeg egentlig litt forbauset at noen IDIOTER faktisk framdeles forsvarer Valve.

Minner meg veldig om de som følger organisert religion. Kan gi de så mye kunnskap man bare vil, men de vil bare fortsette og forsvare dritten.

Det verste er vell egentlig at selv om man gir folk kunnskapen, så fortsetter sauene i samme retning, og forbruker-makten blir null verdt, fordi de sauene vil fortsette og fremme dritt til de som ikke har kunnskap fra før.

 

Ha en god natt=)

Ken

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp. De gjør det for å hindre piratkopiering.

 

Er du i mot det så er du pirat sannsynligvis

Er du i stand til å skrive en helt post uten å trolle eller høres ut som en arrogant drittsekk? Bare lurer. At jeg må installere klienten har ingenting med drm å gjøre. Var det bare drm som var poenget kunne jeg ha aktivert gjennom steam uten å installere klienten. Det burde selv en toåring forstå.

 

Fordi produsenten har satt det som ett krav. Hvis de som lager ikke ønsker å bruke Steam, ville du ikke måtte bruke Steam. Det er ikke Steam som tvinger produsentene til å bruke Steam. Det er ett valg produsentene tar.

Det der tror du ikke selv engang, så ikke prøv deg. Produsentene er nødt til å bruke steam, fordi det er der kundene er. Hvis de ikke bruker steam selger de mye mindre, men bruker de steam kan de ikke bruke origin, uplay osv, eller rett og slett droppe hele greia. Enten bruker de steam, ellers selger de mindre pga mindre kunder. Det er er faktisk så enkelt. De kan selge i butikk om de vil, og de kan selge gjennom andre online-tjenester som gamersgate om de vil, men de må likevel bruke steam. Og du sitter her og påstår det er deres eget valg? Haha, selv du kan umulig være så lettlurt. Håper jeg da virkelig.

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...