Gå til innhold

– Neste Xbox krev Internet


Anbefalte innlegg

Mistenker det er spillutgivere som Ubisoft, Electronic Arts osv som eventuelt er de som presser frem løsninger som dette. Det er alt for pengegriske enn hva godt er, og vi ser jo tydelig tegn ved prising av spill over digitaleløsninger som Origin at de ikke skyr noen midler for å tjene ekstra penger.

 

 

De unnskylder seg med at prisen på digitale spill må være like høy som spill som selges i butikk, ellers så vil butikkene gå dunken, samtidig så gir de egne digitale butikker så mange unike goder og fokuset på DLC fra release dato som lokker kjøpere til å kjøpe digitalt til over vanlig fullpris bare understreker at her skal det presses for penger, hvor det presses kan.

 

 

Microsoft selv tror jeg ikke har så alt for stor interesse av å drepe muligheten for bruktspill, men de er jo avhengig av å få med spillselskapene ellers så blir det jo en heller laber konsoll.

 

Husk at også MS er spillutgiver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skulle Microsoft gjøre dette? I dag er knapt 50% av konsollene til Microsoft koblet opp mot internett. De er jo selvfølgelig ikke interessert i å kutte inntektene sine i to. Kan garantere her og nå at det ikke blir realitet.

 

La oss anta at de ca. 50 % av konsollene som ikke er tilkoblet internett aldri har vært det. La oss videre anta at det ikke eksisterer andre forskjeller mellom to de gruppene. Til slutt la oss anta at Microsofts tilgang på spill er uavhengig av antall konsoller solgt. Siden Microsoft får noe av sine inntekter gjennom salg av bla. Xbox Live Gold, DLC, Xbox Live Arcade, Streaming og Zune vil det under disse antagelsene følge at til tross for at de mister ca. 50% av brukerne, vil de miste mindre enn 50% av inntektene.

 

Den siste antagelsen er nok noe urimelig uten flere modifikasjoner, men poenget jeg ønsker å få frem er at noen kunder er betydelig mer lønnsomme enn andre. En «always online / ingen salg av brukte spill» trenger ikke nødvendigvis å medføre at «MS skyter seg selv i foten» om de faktisk klarer å tiltrekke seg de mest lønnsomme kundene.

 

Lenke til kommentar

La oss anta at de ca. 50 % av konsollene som ikke er tilkoblet internett aldri har vært det. La oss videre anta at det ikke eksisterer andre forskjeller mellom to de gruppene. Til slutt la oss anta at Microsofts tilgang på spill er uavhengig av antall konsoller solgt. Siden Microsoft får noe av sine inntekter gjennom salg av bla. Xbox Live Gold, DLC, Xbox Live Arcade, Streaming og Zune vil det under disse antagelsene følge at til tross for at de mister ca. 50% av brukerne, vil de miste mindre enn 50% av inntektene.

 

Den siste antagelsen er nok noe urimelig uten flere modifikasjoner, men poenget jeg ønsker å få frem er at noen kunder er betydelig mer lønnsomme enn andre. En «always online / ingen salg av brukte spill» trenger ikke nødvendigvis å medføre at «MS skyter seg selv i foten» om de faktisk klarer å tiltrekke seg de mest lønnsomme kundene.

 

De har jo de forbrukerene nå også. Det eneste de oppnår med en slik løsning vil være å minske antall solgte konsoller.

Lenke til kommentar

For min egen del gjør ikke dette noe.. Jeg synes absolutt ikke det er optimalt, men Steam trenger jo nettilkobling nokså ofte, og dette fungerer uten problemer for meg, så om Xbox får noe av det samme, tror jeg at det i praksis ikke vil ha noe å si for mitt bruk..

 

Dessuten kjøper jeg aldri bruktspill, jeg hater brukte spill, så jeg er like så glad om de forsvinner.. Nesten så jeg håper at MS finner ut noe lurt, så det tar kverken på det markedet.. No offence til noen her, dette er kun en egoistisk mening..

Lenke til kommentar

Vel, de eneste som kan stoppe dette er oss forbrukere. Jeg vet ihvertfall at jeg ikke blir å kjøpe de neste konsollene om dette viser seg å stemme. Som en trofast fan av Xboxj går jeg om så over til Sony, og ingen av delene om begge hiver seg på denne trenden.

 

Tenk selv. Jeg har en konsoll på soverommet, og en i stua. Er jeg da nødt til å kjøpe to spill om jeg ikke gidder å flytte konsollene frem og tilbake? Skal jeg spille sammen med en venn, er jeg nå nødt til å ta med meg hele konsollen når jeg skal på besøk? Er det en selvfølge at man har nett på hytta? Skal jeg låne bort hele konsollen min om jeg ønsker å låne bort et spill? Hva om konsollen ryker, må jeg da kjøpe ny konsoll OG nytt spill?

 

Alle disse problemstillingene vil bli et faktum. For å ikke snakke om at spillbutikker som Gamespot o.l vil gå konkurs.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

På hvilken måte? Prøv å last ned et spill som er registrert på Steam og ikke installert Steam-klienten. Er fullt klar over at det går på noen indiespill, men jeg mener store, kommeriselle spill.

 

The Witcher-spillene? Sims? Resident Evil-spillene? Det kommende Metro: Last Light? Eller er de ikke store nok? Er haugevis av eksempler.

Endret av Ginecólogo Necrolamedor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si jeg ikke vet hva error 37 er. Må være en spøk i pese verdenen. Får google senere.

Jeg overlever hvis det skjer. Ting forandrer seg hele tiden, og istedet for å irritere seg over ting

tar jeg en dag av gangen.

 

Ja heller være ignorant i steden for å pese og irritere seg over ting :)

 

"Åja må være online hele tiden? Det er ok ting forandrer seg hele tiden, åja man man leier kun spill i en liten periode og må kjøpe på nytt hver måned? Det er ok ting forandrer seg hele tiden. Åja man må betale Xbox Live sub for å kunne bruke consolen sin? Men det er ok siden ting forandrer seg hele tiden."

 

: ))))

Endret av fenele
Lenke til kommentar

Glem forresten ikke at dette er en funksjon som har vært brukt på PC ganske lenge, noe som brukere av Steam sikkert er fullstendig klar over? Det er nok ingen her som får solgt en brukt kopi av for eksempel Half-Life 2.

 

Edit:

 

Uansett lite å argumentere med at man går over til Sony om Microsoft gjør dette. Om den ene parten gjør det, har de nok helt sikkert avtale med den andre parten om å gjøre det samme. I begynnelsen av januar ble det bekreftet at Sony har kjøpt opp en patent som gjør det mulig for en konsoll å låse hver enkel disk til konsollen. Det eneste som ikke er bekreftet er hvorvidt dette skal brukes til det formål å fjerne bruktspill fra markedet.

 

En annen ting som er verdt å nevne er hva som skjer den dagen Sony eller Microsoft ikke lenger støtter disse konsollene, for en dag blir det å skje. Er samtlige spill og konsoller da helt ubrukelige?

 

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Ja når man registerer seg/kjøper spill på Steam godtar man en EULA som sier at alle spill på tjenesten "leier" man. Det samme gjelder MMOs som WoW der man leier en karakter av Blizzard. Skal man selge en brukt kopi av HL2 må man gi bort Steam brukeren også. Var vel noe styr i EU om lovverket rundt dette:

 

http://www.webpronew...-europe-2012-07

http://www.rockpaper...wnloaded-games/

http://www.rockpaper...ur-steam-games/

 

Svar på edit^:

 

Som han sier har mye av dette allerede skjedd, som med Halo 1/2 har de stengt serverne og det er ikke mulig å spille online. Man kan si hva man vil om PC vs Console men man kan hvertfall spille de fleste classics på PC online med ded server/mulighet for P2P uten at man trenger en masterserver av utvikler for å fungere.

Endret av fenele
Lenke til kommentar

Alle disse problemstillingene vil bli et faktum. For å ikke snakke om at spillbutikker som Gamespot o.l vil gå konkurs.

Såklart, og det er jo nettopp det utgiverne/utviklerne vil for da kan de styre prisen selv, samt tjene mer per salg.

Å ingen tvil om at Gamestop ol. går under. Bare se hva som skjedde med Gamestop av dette lille rykte som jeg quotet igår.

Ser ut som at Gamestop allerede har gått ned på børsen også: "and it has impacted upon the real world too.

GameStop’s share price took a dent following the publication of our story earlier this afternoon." 7% nedgang: http://finapps.forbe...nce.jsp?tkr=gme

http://www.forbes.co...low-used-games/

______________________________________________________________________________________________________

 

For min egen del gjør ikke dette noe.. Jeg synes absolutt ikke det er optimalt, men Steam trenger jo nettilkobling nokså ofte, og dette fungerer uten problemer for meg, så om Xbox får noe av det samme, tror jeg at det i praksis ikke vil ha noe å si for mitt bruk..

 

Dessuten kjøper jeg aldri bruktspill, jeg hater brukte spill, så jeg er like så glad om de forsvinner.. Nesten så jeg håper at MS finner ut noe lurt, så det tar kverken på det markedet.. No offence til noen her, dette er kun en egoistisk mening..

Vel, 90% av singelplayer spillene mine på Steam krever ingen nett, så hvilke spill du mener MÅ ha internett selv på Steam kan du jo gjerne liste opp.

Bruktspill blir ofte kjøpt da man/jeg ikke har tid til å spille alle spillene som kommer ut. Dermed blir de kjøpt opptil flere år i etterkant, når spillet har forsvunnet fra butikkene, men heldigvis ligger i bruktspill-seksjonen. Blir dette markedet borte vil mange gå glipp av bra spill, (har selv funnet noen juveler på PS2, som jeg aldri hadde hørt om før jeg tilfeldigvis fant de.. billig.. brukt..hos Gamestop).

Lenke til kommentar

Glem forresten ikke at dette er en funksjon som har vært brukt på PC ganske lenge, noe som brukere av Steam sikkert er fullstendig klar over? Det er nok ingen her som får solgt en brukt kopi av for eksempel Half-Life 2.Edit:Uansett lite å argumentere med at man går over til Sony om Microsoft gjør dette. Om den ene parten gjør det, har de nok helt sikkert avtale med den andre parten om å gjøre det samme. I begynnelsen av januar ble det bekreftet at Sony har kjøpt opp en patent som gjør det mulig for en konsoll å låse hver enkel disk til konsollen. Det eneste som ikke er bekreftet er hvorvidt dette skal brukes til det formål å fjerne bruktspill fra markedet.En annen ting som er verdt å nevne er hva som skjer den dagen Sony eller Microsoft ikke lenger støtter disse konsollene, for en dag blir det å skje. Er samtlige spill og konsoller da helt ubrukelige?http://www.youtube.com/watch?v=zJkHSUwixT4

 

Har aldri betalt 599 kroner for ett spill på Steam. Har noe over 200 spill, det er særdeles få spill som har kostet over 20 euro.

 

Argumentet for å "slippe" bruktsalget var å senke prisen, dette har Valve gjort på Steam etter min mening :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...