Gå til innhold

Anmeldelse: Ni No Kuni: Wrath of the White Witch (PS3)


Anbefalte innlegg

"JRPG" sjangeren er litt som med dramafilmer.. De er gjerne bunnsolide spill som til stadighet får toppkarakterer i anmeldelser, men det er ikke til å skyve under en stol at det er en stor del av markedet som rett og slett ikke klarer å verdsette sjangeren og ender opp som store spørsmålstegn når de anskaffer slike spill.

 

Jeg er nok en av disse... Synes spillet ser nydelig ut men det er gameplayet som får meg til å klø meg litt i hodet. Det virker så tungvint og rett og slett gammeldags.

 

Har veldig lyst å spille det pga historien og universet dem har laget, samt jeg er stor fan av Studio Ghibli. Men det var dette gameplayet da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bryr meg litt om hvor mye forskjellige type monstere du kan fange, trene og slåss med . Er det noen som vet det?

har vi et antall på nivå med pokemon, eller er det 10?

 

Du kan fange alle fiender du møter, utenom bosser selvfølgelig.

I spillet er det en slags lagringsplass for familiars som heter familiar retreat, og dette har en kapasitet på 400. Jeg antar det er representativt for antall familiars det er mulig å fange :)

Lenke til kommentar

"JRPG" sjangeren er litt som med dramafilmer.. De er gjerne bunnsolide spill som til stadighet får toppkarakterer i anmeldelser, men det er ikke til å skyve under en stol at det er en stor del av markedet som rett og slett ikke klarer å verdsette sjangeren og ender opp som store spørsmålstegn når de anskaffer slike spill.

 

Eller så er det shyte, men hipstermobben som ikke innser at de har kjedelig smak pumper ut lovprisninger på IMDB og heller galle over de "laverestående individene" som bare ikke "skjønner det", og messer om entartete kunst og "hvor dummer er røkla, liksom, perler for svin", og så videre.

 

Det er godt det kommer ut spill med litt smalere publikum også, men man må da akseptere at folk har forskjellig smak og forskjellige forventninger til et spill. Personlig synes jeg japanske spill ofte kommer med latterlig overkompliserte problemstillinger og unødvendig tunge spillmekanikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting jeg alltid har lurt på,

er det ikke slitsomt og spille så lange spill og skal klare de i få dager,

er det sån at dere sitter hele dagen og spiller eller får dere spillet 1 måned før det kommer ut, ?

 

Flott anmeldelse, og jeg spør siden jeg selv elsker spill men etter 3-4 timer strekk blir jeg fort lei uansett hvor bra spillet er.

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

En ting jeg alltid har lurt på,

er det ikke slitsomt og spille så lange spill og skal klare de i få dager,

er det sån at dere sitter hele dagen og spiller eller får dere spillet 1 måned før det kommer ut, ?

 

Flott anmeldelse, og jeg spør siden jeg selv elsker spill men etter 3-4 timer strekk blir jeg fort lei uansett hvor bra spillet er.

 

Brukes ofte spillguide som fåes med spillet.

Lenke til kommentar

10/10 altså? Vel, enten så har man funnet gull eller så har anmelderen latt seg rive med. Jeg skal uansett kjøpe det på første dag.

 

Spesielt i disse dager hvor det ikke lages like mange og gode JRPGer fra før er det viktig at hvertfall den harde kjernen kjøper de få spillene som kommer ut ved release, for å oppfordre til at det lages flere titler og at flere av dem oversettes. Hvis man venter til spillene går ned i pris har ikke lenger statistikken den samme verdien.

 

Det er godt det kommer ut spill med litt smalere publikum også, men man må da akseptere at folk har forskjellig smak og forskjellige forventninger til et spill. Personlig synes jeg japanske spill ofte kommer med latterlig overkompliserte problemstillinger og unødvendig tunge spillmekanikker.

 

Japanske rollespill mener du vel. Det store flertall av japanske spill har svært enkle premisser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting jeg alltid har lurt på,er det ikke slitsomt og spille så lange spill og skal klare de i få dager,er det sån at dere sitter hele dagen og spiller eller får dere spillet 1 måned før det kommer ut?

 

I dette tilfellet fikk vi tilgang tre uker i forveien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Japanske rollespill mener du vel. Det store flertall av japanske spill har svært enkle premisser.

 

Kanskje. Men det er Metal Gear Solid-serien jeg gjerne drar frem som eksempel på historier med en utrolig svak ryggrad. For eksempel så synes folk Metal Gear-ene er langt farligere enn de er. Som om en atomrakettrampe er så vanvittig mye farligere om den får bein å gå på, bokstavlig talt. Og Shagohoden fra MGS3? Latterlig unødvendig komplisert ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Metal Gear Solid og Final Fantasy har kompliserte historier, men det er mer et særpreg ved disse to seriene enn ved japanske spill generelt. Bare tenk over hva som er de største japanske spillfranchisene; Mario, Sonic, Zelda, Street Fighter, Gran Turismo, Tekken, Pokemon, Resident Evil, Mega Man, Metroid, Dragonball samt en enorm mengde bulletthell schmups og rytmebaserte spill som Taiko Drum hvorav de fleste aldri kommer til vesten.

Lenke til kommentar

Skal ha, selv om jeg egentlig hadde likt om det var helt tradisjonelt turbasert. Eneste grunnen til ikke å ha et strengt turbasert system i et slikt rollespill, må være for å gjøre gameplayet mer fengende, men Ni No Kuni virker omtrent like traust som hvilket som helst turbasert rollespill, og da går det bare på bekostning av kontroll over karakterene.

Jeg liker å ha kontroll i alle ledd, og ikke måtte være helt eller delvis avhengig av at en Ai greier å gjøre jobben sin.

 

Men for all del, kampsystemet virker helt greit, og resten av spillet ser ut til å være sjarmerende og gjennomført i alle ledd. Bra at PS3 endelig får et bra japansk rollespill av denne typen.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...