Gå til innhold

[Løst] Velge Extreme Gamer PC (AMD eller Intel?)


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en spill-PC med høy ytelse og jeg har funnet to nettsider i Norge som spesialiserer seg på dette. Jeg har absolutt ingen erfaring. Problemet er ikke at jeg ikke kan forstå funksjonene til hver komponent og finne de beste på markedet, men hvordan de kommuniserer med hverandre og utnytter hverandre best mulig. Primærgrunnen til at jeg har gått fra konsoller er å ha høyeste grafikksettinger innenfor min prisramme. Jeg spiller alt fra FPS-spill (online) til RPG.

 

 

 

Så valget er mellom denne fra komplett.no:

 

Corsair Obsidian 800D Big Tower Sort

Corsair TX 850W PSU

AMD FX-8150 8-Core Processor

Corsair H60 Hydro Series CPU Kjøler

ASUS Sabertooth 990FX R2.0, Socket-AM3+

Corsair Vengeance DDR3 1866MHz 32GB CL10

Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Samsung SSD 840 Series 500GB 2.5" OEM

Western Digital® Desktop Green 2TB

Samsung DVD Writer, SH-224BB

Microsoft Windows 8 PRO 64bit

 

Og fra pcstyling.no:

 

Intel X79 Express brikkesett

Intel LGA-2011 Core i7 3930K 3,2GHz CPU 12Mb Smart Cache

CPU Turbo frekvens 3,6GHz

Intel High Performance Liquid Cooling for CPU

240GB 6Gb/sek SSD systemdisk

2TB 6Gb/sek 7200rpm harddisk 64Mb cache datadisk

16GB DDR3 1333MHz minne (maks 32GB)

Nvidia GTX680 2GB DDR5 DX11

PCIe 3.0 8GT/s grafikkbuss

500 watt høyeffektiv strømforsyning

24x SATA DVD-RW optisk drev

Audio jack, optisk og koaksial S/PDIF lydutgang

7.1 Realtek High Definition ALC898 Audio Codec

Broadcom BCM57781 Gigabit LAN

 

 

Det er valget mellom AMD og Intel som frustrerer meg mest.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HVis du først skal ha 2 grafikkort burde du alltid gå for SLI da du får mye mere ytelse og ekstremt mye mindre trøbbel. Med AMD's crossfire teknologi er det masse microstutter og trøbbel mens med SLI er det nesten ingenting.

 

Så skal du har et kort gå for 7970ghz edition(vanlig 7970 er ikke like bra som 670 så det er sløsing) men skal du ha 2 kort gå for gtx 670.

 

Helt klart intel cpu da AMD cpuene er utrolig dårlige i spill.

Lenke til kommentar

Skal være mindre stutter med nyere generasjoner, men er enig. Ville nok droppa CF/SLI og gått for ett singlekjærne.

 

Socket 2011 er vel bare tull til spill, hvis ikke produsentene kaster seg seriøst rundt og støtter slike prosessorer.

 

Socket 1155 med en i5 3570K gir mest for pengene til spill.

 

800d er vel primært myntet på vannkjøling? Kanskje ikke beste valget ved luftkjøling, men et bra kabinett like fult (gjennom 5 år nå..).

 

500W i en "gaming PC" hørtes noe lite ut. Hva med en Corsair AX750?

 

H60 har jeg hatt, og er for klein. H100i gjør jobben, men dropp Corsair Link.

 

 

Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt komponenter og bygget selv, hvis ikke disse ferdigpakkene kan modifiseres.

Lenke til kommentar

Jeg merker at jeg klør meg selv mer i hodet og drukner i mer info. Grunnen til at jeg ikke kjøper delene separert og bygger selv er fordi jeg ikke har erfaring med hvordan komponentene utnytter hverandre best mulig, og folk snakker over hverandre om hva som er smartest hver gang jeg tror jeg har fått det litt riktig.

Så i første omgang tenker jeg at jeg skal kjøpe en som allerede er konstruert sammen og lære mer internt derfra. Senere vil jeg oppgradere selv.

Så Komplett eller PCStyling? Jeg har tatt litt side med PCStyling, men hvis det er deler der som er fullstendig overdrevet i pris/ ytelse, så vil jeg gjerne høre om andre komponenter som jeg kan erstatte med uten at jeg må endre hele settet, men jeg har ikke spurt nettstedet om det er mulig å trekke fra og legge til deler.

 

 

Skal være mindre stutter med nyere generasjoner, men er enig. Ville nok droppa CF/SLI og gått for ett singlekjærne.

 

Socket 2011 er vel bare tull til spill, hvis ikke produsentene kaster seg seriøst rundt og støtter slike prosessorer.

 

Socket 1155 med en i5 3570K gir mest for pengene til spill.

 

800d er vel primært myntet på vannkjøling? Kanskje ikke beste valget ved luftkjøling, men et bra kabinett like fult (gjennom 5 år nå..).

 

500W i en "gaming PC" hørtes noe lite ut. Hva med en Corsair AX750?

 

H60 har jeg hatt, og er for klein. H100i gjør jobben, men dropp Corsair Link.

 

 

Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt komponenter og bygget selv, hvis ikke disse ferdigpakkene kan modifiseres.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at det er kjekt å få en leverandør til å bygge for deg :)

 

Jeg vil tro at du kan få det som du vil, men jeg vet jo ikke hvor mye dette koster deg.

 

Jeg kan iallfall anbefale noen komponenter for deg:

 

Corsair 500R kabinett

Corsair AX750 strømforsyning

Asus P8Z77-V-PRO hovedkort

Intel i5 3570K CPU (Evt. i7 3770K hvis du har råd)

nvidia 670 skjermkort (noe med en god kjøler, f.eks Gigabyte)

- evt. radeon 7970

noctua nh-d14 cpu kjøler

- evt. CM Hyper 212 evo

- evt. h60 (helst større...h100i)

Intel 330 SSD

WD eller Seagate HDD (whatever..)

Kingston HyperX 8GB 1600mhz RAM

Win 8

 

Der har du noen retningslinjer iallfall. Kan ikke gå galt med slike komponenter ... Lykke til.

 

[Edit] Glemte RAM.

 

Kan vel også anbefale viftestyring hvis du syntes det blir støy ...

PC Styling kjenner jeg ikke til, Komplett er kjent for å være raske, og er kjappe med retur osv. Men kanskje litt dyre?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

PCStyling er det andre valget jeg skrev i første innlegg, det med Intel.

 

Jeg skjønner at det er kjekt å få en leverandør til å bygge for deg :)

 

Jeg vil tro at du kan få det som du vil, men jeg vet jo ikke hvor mye dette koster deg.

 

Jeg kan iallfall anbefale noen komponenter for deg:

 

Corsair 500R kabinett

Corsair AX750 strømforsyning

Asus P8Z77-V-PRO hovedkort

Intel i5 3570K CPU (Evt. i7 3770K hvis du har råd)

nvidia 670 skjermkort (noe med en god kjøler, f.eks Gigabyte)

- evt. radeon 7970

noctua nh-d14 cpu kjøler

- evt. CM Hyper 212 evo

- evt. h60 (helst større...h100i)

Intel 330 SSD

WD eller Seagate HDD (whatever..)

Kingston HyperX 8GB 1600mhz RAM

Win 8

 

Der har du noen retningslinjer iallfall. Kan ikke gå galt med slike komponenter ... Lykke til.

 

[Edit] Glemte RAM.

 

Kan vel også anbefale viftestyring hvis du syntes det blir støy ...

PC Styling kjenner jeg ikke til, Komplett er kjent for å være raske, og er kjappe med retur osv. Men kanskje litt dyre?

Lenke til kommentar

http://cdon.no/elekt...0_-_w8-22384286

 

Der har du en meget god gaming pc som vil kunne kjøre alt på maks instillinger så lenge du kun bruker en skjerm.

 

Merk dog at det følger ikke med skjerm, skal du ha det og annbefaler jeg: BenQ 24" LED XL2420T

 

Koster 2749 på komplett.

 

 

Jeg kjøper aldri produkter fra CDON igjen, har fått defekte produkter og feil varer for mange ganger.

Lenke til kommentar

Jeg kan iallfall anbefale noen komponenter for deg:

 

Corsair 500R kabinett

Corsair AX750 strømforsyning

Asus P8Z77-V-PRO hovedkort

Intel i5 3570K CPU (Evt. i7 3770K hvis du har råd)

nvidia 670 skjermkort (noe med en god kjøler, f.eks Gigabyte)

- evt. radeon 7970

noctua nh-d14 cpu kjøler

- evt. CM Hyper 212 evo

- evt. h60 (helst større...h100i)

Intel 330 SSD

WD eller Seagate HDD (whatever..)

Kingston HyperX 8GB 1600mhz RAM

Win 8

 

Vil henvise til eget innlegg ang. ASUS P8Z77 V-PRO og nVidia GTX 670. Ville valgt et annet kort, har visstnok vært mye tull med disse kortene fra Asus. Selv valgte jeg Gigabyte GA-Z77X-UD5H. Fåes også med integrert trådløst nettverk.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det være så merkelig da?

Nå er jo intel en smule bedre også.

 

Fordi ut fra tester og artikler, så kommer Intel høyest. Den PC'en fra Komplett er en high end/ edge fighter, men ikke den dyreste, og både billigere og dyere PC'er har Intel fra Komplett. Først trodde jeg at denne PC'en hadde andre komponenter som kunne utnytte AMD bedre enn de billigere PC'ene som har Intel som kanskje trenger bedre prosessor på grunn av andre komponenter som yter mindre. Så PC'en jeg nevnet i første innlegg får meg til å undre på hvorfor den stikker ut.

Så langt får jeg bare svar som anbefaler andre komponenter som ikke hjelper meg i det hele tatt. Men jeg begynner å nærme meg valget om PC'en fra PCStyling istedet.

Lenke til kommentar

De tilbyr jo bare forskjellige deler til forskjellige priser og når AMD er på markedet så bør de jo også selge det siden folk kjøper det.

Uansett, jeg skal over hode ikke nekte deg å kjøpe den PCen du har stilt deg inn på å kjøpe, men det er jo strengt tatt en dyr cpu og dyrt hk hk om du bare skal spille, selve skjermkortet er jo også dyrt i forhold til gtx670 som strengt tatt er like god.

 

Det er en grunn til at folk forteller/anbefaler 1155 socket hk med tilhørende cpu(3570k/non k) og skjermkort(gtx670/hd7970).

2011 socket koster bare for mye hvis det tyngste du skal gjøre er å spille og betale regninger, men som sagt, ingen nekter deg å kjøpe det du vil.

Det er neppe noe dårlig kjøp den nederste, men hvis du hører på folk så kan du få like god opplevelse og spare en slant eller to samtidig.

Lenke til kommentar

Går ut fra at det er denne PCen du vurderer fra www.pcstyling.no. De skriver:

Teknisk beskrivelse Edge Fighter Core ST3

Intel X79 Express brikkesett

Intel LGA-2011 Core i7 3820 3,6GHz CPU 10Mb Smart Cache

CPU Turbo frekvens 3,8GHz

2TB 6Gb/sek 7200rpm harddisk 64Mb cache harddisk

16GB DDR3 1333MHz minne (maks 32GB)

Nvidia GTX670 2GB DDR5 DX11

PCIe 3.0 8GT/s grafikkbuss

500 watt høyeffektiv strømforsyning

24x SATA DVD-RW optisk drev

Audio jack, optisk og koaksial S/PDIF lydutgang

7.1 Realtek High Definition ALC898 Audio Codec

Broadcom BCM57781 Gigabit LAN

Dette er jo helt latterlig. :eek: Ikke fullstendige spesifikasjoner en gang. Det er fullstendig unødvendig å kjøpe en i7-prosessor når PC'en i hovedsak skal brukes til gaming. Dette er penger ut av vinduet. :nei:

 

Vi prøver å hjelpe deg. Personlig ville jeg aldri kjøpt noen av de PCene. Bygg selv. Om du ikke kan, spør noen du kjenner om de kan hjelpe deg. Evt. betal noen for å gjøre det for deg. Da kan vi skreddersy en PC til ditt behov.

 

Om du vil kaste tusenvis av kroner ut av vinduet, gå for én av de PC'ene du selv forslår. Hvis ikke, følg rådene våre så skal du nok få hjelp til et bra oppsett.

Endret av MFleksnes
Lenke til kommentar
Går ut fra at det er denne PCen du vurderer fra www.pcstyling.no. De skriver: Dette er jo helt latterlig. :eek: Ikke fullstendige spesifikasjoner en gang. Det er fullstendig unødvendig å kjøpe en i7-prosessor når PC'en i hovedsak skal brukes til gaming. Dette er penger ut av vinduet. :nei: Vi prøver å hjelpe deg. Personlig ville jeg aldri kjøpt noen av de PCene. Bygg selv. Om du ikke kan, spør noen du kjenner om de kan hjelpe deg. Evt. betal noen for å gjøre det for deg. Da kan vi skreddersy en PC til ditt behov. Om du vil kaste tusenvis av kroner ut av vinduet, gå for én av de PC'ene du selv forslår. Hvis ikke, følg rådene våre så skal du nok få hjelp til et bra oppsett.

 

Jeg kjenner ingen som kan data og spill på en gang. Hvem skal jeg betale? Hvor kan jeg finne en dataingeniør som tar oppdrag fra privatpersoner? Og hvem er "vi"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...