Gå til innhold

[Løst] Velge Extreme Gamer PC (AMD eller Intel?)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei min cpu klarer det ikke.(bullshit). med 75 som laveste fps så lurer jeg på dine numre til tider..

Det handler jo også om oppløsning... Feks med 5760x1080 60 FPS kommer CPUen til å slite VEDIG ;)

64 spillere, Ultra Mesh Quality, en av B2K-mapsa, på et høyt punkt der du kan se ut over store deler av banen. Om du får over 60 fps da har du en ugudelig kraftig PC.

Lenke til kommentar

Neste generasjon med konsoller kommer i løpet av året, dette vil føre til et drastisk hopp i ytelseskrav for konsollporter om en 18 måneder som igjen betyr at dagens PCprosessorer vil begynne å slite når utviklere tar i bruk de nyere og kraftigere prosessorene på konsollene.

 

Hvis kravet er minimum 60 fps i alle spill på full grafikk er selv ikke det oppnåelig ettersom spill som BF3 faktisk krever mer CPU-ytelse enn en i7-2600k/3770k @5GHz har for å få minimum 60 fps.

 

Kabinett, PSU, harddisk etc vil jo fortsatt funke (med mindre det kommer noe revolusjonerende), så helt nytt trenger man jo ikke å kjøpe ;)

Lenke til kommentar

64 spillere, Ultra Mesh Quality, en av B2K-mapsa, på et høyt punkt der du kan se ut over store deler av banen. Om du får over 60 fps da har du en ugudelig kraftig PC.

 

Tja jeg har alltid fps i 60+ nivået, men det er 1920x1080

 

FX-8320 og HD7950 med 4.53ghz og 1050mhz

 

Som betyr omtrentlig samme ytelse de brukte i denne testen.

http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-vishera/12#pagehead

 

Der klarer de fint 84 fps average og 65 som minste verdi.

Lenke til kommentar

Det er flere slike områder på andre baner, og tenk 1-2 år frem i tid etter nye konsoller...

 

Jeg er absolutt enig i at datakomponenter fort utdateres og at nye komponenter overtar, men at en pc ikke skal holde 1-2 år er litt drøyt. Om man må skifte noen innstillinger et hakk ned så gjør vel ikke det så innmari mye, hvis det eventuelle spillet i utgangspunktet har så god grafikk og krever så mye, som dere sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Arni har ikke spilt BF3 med Nvidia kort så han påstår alltid at de fungerer like ræva som AMD på det..(AMD er bedre men fortsatt ikke like bra og HVERTFALL ikke på min fps). Jeg har en i7 3770k med 680 sli og jeg har 75 som laveste frames på AKKURATT DEN BANEN ULTRA 1080P 64 SPILLERE. som alle andre sier går det bra.

Jeg HÅPER for din del du har en 120Hz skjerm. Jeg har spilt med Nvidia kort, og hadde ingen problemer, men fikk ikke like mye ytelse/pris, og det var med et 560Ti...
Lenke til kommentar

Har selvfølgelig 120hz skjerm :D Ellers er det jo ikke vits med 2 680 hehe. Åssen fps fikk du med 560ti da?

Fikk vel en rundt 40 på de fleste baner med 12 spillere på Ultra Pre-Set så skrudde ned på en del ting ;) Du kunne jo for så vidt hatt 2560x1440 Skjerm, da :) Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Hei, tenkte jeg skulle gi deg en kjapp innføring i CPU/GPU:

 

CPU - Central Processing Unit

Du kan velge mellom Intel og AMD. Intel er i dag markedsleder på ytelse per kjerne. AMD har på sin side typisk flere kjerner.

 

FX-8000 serien har 8 kjerner og 8 tråder, mens en i5 3570K kun har 4 kjerner og 4 tråder. Det samme gjelder for i7 3770K, men den har 4 kjerner og 8 tråder.

 

Når det kommer til spill og en god del andre programmer så bruker de sjeldent mer enn 4 kjerner / 4 tråder spesielt effektivt. Ofte klarer de bare å utnytte 2 kjerner. Dette fører til at en i5 3570K faktisk yter like bra eller bedre enn storebroren i7 3770K i spill.

 

Ettersom spillene ikke er spesielt flink til å utnytte mer enn typisk 4 kjerner er det i dag bedre med en Intel CPU enn en AMD ettersom de har færre og raskere kjerner.

 

Pris er hoved ankepunktet og ut fra ytelse/pris så er ikke en FX-8300 et dårlig valg. For bare spill ville jeg nok valgt en i5 3570K. Pass på at dersom du går for AMD velger du en FX-8320 eller FX-8350, de er identiske og forskjellen er bare frekvensen de kjører, men FX-8100 serien er elendig i forhold.

 

GPU - Graphics Processing Unit

Her er AMD og Nvidia produsentene. I dag er de egentlig rimelig like i ytelse dersom du ser på snitt score, men det kan variere mye på individuelle titler. Tenk derfor over hvilke spill du ønsker å spille. Søk deretter på "HD7970 review" eller "GT 670 review" og se om du finner noen de har inkludert spillet du ønsker å spille.

 

Selv om jeg sa over at AMD og Nvidia er rimelig lik på score så er ofte AMD igjen litt billigere enn konkurrenten og scorer litt bedre på ytelse/pris. En HD7970 er typisk over en GTX670 or rett rundt/under en GTX680 i ytelse, men den er billigere enn en GTX680.

 

Butikk - Komplett.no

Jeg har brukt komplett.no i 10 år, kjøpt mange produkter og aldri hatt problemer med garantisaker. Av PC'ene de har til salgs ville jeg anbefalt:

 

"Komplett Gamer Premium i35"

http://www.komplett....gSystemId=10716

 

Jeg ville gjerne anbefale disse modifikasjonene:

  • ASUS P8Z77-V hovedkort , + 420kr (jeg har hatt mye problemer med MSI som er utgangspunktet)
  • Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB 8GB kit(4GBx2), CL9, 1.5V, CL9-9-9-2, - 172,92kr
  • Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5 PCI-Express 3.0, "VAPOR-X GHz Edition", + 536 kr
  • Power supply; 600W er plenty for 1 skjermkort, dersom du skal ha 2 bør du ha 750W.

 

Disse anbefalingene var referert til MariusJS sitt innlegg med noen få endringer, ikke sant? Tolket det slik første gang jeg leste, men ble plutselig usikker

Lenke til kommentar

Jeg har etter anbefalinger her inne konfigurert et PC-oppsett på Komplett.no og vil gjerne høre en endelig dom. Jeg håper virkelig at dette er et svært velfungerende oppsett som gir god ytelse for alle type videospill som kan yte i 2 år uten oppgraderinger.

 

 

NZXT Phantom Big Tower Hvit

Corsair AX 760 PSU

Intel® Core i5-3570K Processor

Intel® High Performance Liquid Cooling

ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155

Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 16GB

Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5

Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5

Samsung SSD 840 Series 500GB 2.5" OEM

Seagate Barracuda® 3TB

Samsung DVD Writer, SH-224BB

MS ROYALTY Win 8 PRO Nordic

MS COA Win Pro 8 32-bit/x64 Nordic

Symantec Norton 360 Attach

Skjerm (ikke for FPS-spill): LG 27" LED IPS277L-BN eller Dell 24" LED UltraSharp U2412M

Endret av Tacanacy
Lenke til kommentar

Ville ha vurdet Raid0 på SSD'er, når du først skal brenne så mye penger.

 

Og så ville jeg tatt en bedre CPU kjøler.

 

I CF/SLI skal man vel bruke Blå og Hvit PCIe slot på dette kortet. Det vil jo gi litt klaring mellom kortene (de har dytta inn en gammel PCI der, som gir ekstra klaring), men hvor varmt blir det øvreste kortet? Har erfart at øverste kort kan bli veldig varmt i CF/SLI, fordi det får ikke tak i nok luft. Er enig at ett kort høres lurere ut.

 

Det anbefales vel minimum 500W PSU for ett 7970. Bør man da ha mer enn 750 for to? :hmm:

Lenke til kommentar

Ville ha vurdet Raid0 på SSD'er, når du først skal brenne så mye penger.

 

Og så ville jeg tatt en bedre CPU kjøler.

 

I CF/SLI skal man vel bruke Blå og Hvit PCIe slot på dette kortet. Det vil jo gi litt klaring mellom kortene (de har dytta inn en gammel PCI der, som gir ekstra klaring), men hvor varmt blir det øvreste kortet? Har erfart at øverste kort kan bli veldig varmt i CF/SLI, fordi det får ikke tak i nok luft. Er enig at ett kort høres lurere ut.

 

Det anbefales vel minimum 500W PSU for ett 7970. Bør man da ha mer enn 750 for to? :hmm:

Raid 0 på SSDer er veldig utrygt, og man bør da ta backup minst en gang om dagen :(

850W er anbefalt for 2 7970's fordi da kan PSU holde seg relativt stille ;)

Kabinettet han har satt opp har jo vifter langs hele døra, så GPUene burde få en OK menge med luft :) Men jeg vil ikke anbefale det kabinettet, da det er ganske mye plast :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...