Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har de krav på penger når det er dems feil?


deternaor

Anbefalte innlegg

hei godt folk! Gjelder et brev jeg har fått fra min forrige jobb, der de mener at jeg har fått betalt for mye. Har de krav på å få de pengene når de har funnet ut ''feilen'' 3-4 måneder etter jeg har sluttet på den jobben???

 

her er det som sto på brevet:''''

 

VEDRØRENDE FOR MYE UTBETALT LØNN

 

(arbeidsplass), gjør oppmerksom på at du ved en feiltakelse har fått utbetalt kr 628,32 for meget. Feilen skyldes feil i kommunens lønnsystem, hvor lønnen ikke ble registrert første gang den ble lagt inn. Den ble derfor lagt inn en gang til. For oversikt over hvordan beløpet fremkommer, se eget vedlegg.

 

Vi ber om at du tilbakebetaler for meget utbetalt, kr 628,32 innen 15.12.12.

 

NB! det er viktig å merke seg at dersom ikke beløpet innbetales i sin helhet i det samme kalenderår som feilutbetalingen fant sted, så er det bruttobeløpet som skal innkreves.'''''''''

 

- Er dette min skyld? prinsippsak tenker jeg. Og desutten er jeg en fattig student nå. 628 kr er mye penger for en student.

 

Har de krav på penga?

 

takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det har de absolutt. Men det er lov for deg å fortelle at du har veldig lite penger nå, og kanskje det kan trekkes over 3 neste lønningene?

 

Hvor har du dette fra? Arbeidsgiver har ikke automatisk et krav mot arbeidstaker ved for mye utbetalt lønn.

 

Se artikkelen under som omhandler condictio indebiti-læren.

http://www.dinside.n...hva-sier-jussen

Endret av Lyskaster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

ja, 5 uker har gått, men de har ikke ringt eller sendt noe mer brev etter fristen. Får en dårig følelse at jeg kommer på et smell hvis jeg ikke kontakter dem.

 

Men synes hele greia er rett og slett urettferdig, spesielt når de finner dette ut 3 måneder etter hendelsen og etter jeg har slutta på jobben. Makan til frekkhet...

Lenke til kommentar

ja, 5 uker har gått, men de har ikke ringt eller sendt noe mer brev etter fristen. Får en dårig følelse at jeg kommer på et smell hvis jeg ikke kontakter dem.

 

Men synes hele greia er rett og slett urettferdig, spesielt når de finner dette ut 3 måneder etter hendelsen og etter jeg har slutta på jobben. Makan til frekkhet...

De har bedt deg om å betale tilbake, du har ikke gjort det og lar være å ta kontakt med de? Du burde få en dårlig følelse. Enten så betaler du tilbake hele beløpet eller så kommer du til en enighet med de om nedbetaling.

 

Urettferdig er det absolutt ikke, de har retten på sin side.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Makan til frekkhet..."...er vel at du forventer å kunne beholde penger som ikke er dine..det kalles tjuveri...

- Hei,vil du ha disse pengene?

- Ja takk!

- Din tyv!

 

Noen som ikke har forstått hva som er tyveri hverken juridisk eller moralsk. Foreslår at du snubler over til et forum der dine manglende argumenter og forvirrede synsing er ønsket. Politikk eller OT-baren, kanskje?

 

Anbefaler trådstarter å lese linken til Lyskaster.

 

La oss oppsumere punktene i den

 

Partenes subjektive forhold.

Taler til din fordel, regner jeg med et halvt tusen kroner er det ikke greit å merke at har blitt utbetalt for mye, med mindreman ikke jobbet den måneden i det hele tattr.

 

Partenes profesjonalitet.

Det er ikke tvil om at arbeidsgiver er den profesjonelle part her, og det er heller ikke tvil om at de burde klare å utbetale lønn riktig, selv om menneskelige feil selvfølgelig kan forekomme. Det er helt klart at kommunen er skyld i feilen.

 

Verdt å merke seg nest siste punkt også:

Fordringens art. Er det utbetalt for mye lønn, pensjon, eller annet som brukes til alminnelige leveomkostninger, vil oppgjørshensynet kunne få avgjørende betydning.

 

Merk at dette egentlig ikke er noe konkret juridisk vurderingstema, men jeg ville sagt at du beklageligvis ikke har mulighet til å tilbakebetale pengene, at du heller ikke mener det er rimelig, beklager at du ikke har svart før, og sier at du anser saken som avsluttet.

 

Det stiller seg selvfølgelig litt annerledes hvis du noensinne har tenkt å jobbe i samme kommune igjen, eller benytte dem som referanse.

 

 

På siden: Du kan ikke ha veldig god økonomistyring om du allerede 22. januar hadde sølt bort januarstipendet... :p

Lenke til kommentar

At folk gidder å gjøre seg til kjeltringer for 600 kroner skjønner jeg ikke. Alle kan gjøre feil, du kan få feil veksel i kasse. Selvfølgelig betaler man tilbake når det blir oppdaget. Noe annet er moralsk forkastelig.

Du bør nesten skille "moralsk forkastelig" og "kjeltring". At noen gjør noe som i dine øyne er moralsk forkastelig betyr på ingen måte at vedkommende er en kjeltring.

Lenke til kommentar

Du bør nesten skille "moralsk forkastelig" og "kjeltring". At noen gjør noe som i dine øyne er moralsk forkastelig betyr på ingen måte at vedkommende er en kjeltring.

 

Nei. Kjeltring er ikke nødvendigvis en som gjør noe ulovlig juridisk. Kjeltring kan være definisjonen på en uærlig person. Derfor synes jeg kjeltring passer på slik oppførsel.

Lenke til kommentar

Et tips til trådstarter er å sjekke kontrakten sin. Det kan det stå et forbehold om at for mye utbetalt lønn kan justeres i ettertid.

 

Om kommunen han han jobbet i gidder å bruke mye ressurser på inndrive et så beskjedent beløp er en annen sak. Det kommer litt ann på om du har feriepenger utestående fra dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...