Gå til innhold

Svært misfornøyd med Nikon d7000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, har veldig lyst på Nikon d7000 men eg er nybegynner og har berre dreve med foto i 2år og har hatt Panasonic Lumix Dmc-fz45 heile tida. Har lest 3 av bøkene til scott kelby.(kan lukkertid,Iso,Blenderåpning)

Er 12år gammal.

Har du et spørsmål som går på noe annet enn tema for tråden kan det være greit å starte en egen, ellers blir det fort (ennå mer) rotete. Har du brukbar oversikt over lukker, blender og Iso kan du bruke et hvilket som helst kamera, det er de tre viktigste parameterene for å komme i gang. Husk at hvis du kjøper et D7000 får du mye større og tyngre kamera enn det du har, og i utgangpunktet mye mindre zoom.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg har bare sett på det første bildet. Der har du en brennvidde på 26mm og en lukkertid på 1/30. Det i seg selv er mer enn god nok indkasjon på at det er bevegelsesuskarphet som Nautica her også sier. En grunnregel her vil være å ikke ha lukkertid (for crop) som går under 1,5 ganger brennvidde. Altså på 26mm bør en minimum opp i ca 1/40 kanskje enda mer avhengig av fototeknikk.

 

Økt bevissthet i fht lukkertid og hvordan en står/holder kamera.

 

EDit: skal si folk er flinke/ivrige på å hjelpe :) 5-6 svar på 20 minutter :w00t:

 

Fokallengderegelen gjelder i all hovedsak for stillestående subjekt. Dette er hunder i bevegelse, og da snakker vi fort om minimum 1/200s for å få akseptabel skarphet. 1/100s kan gå dersom hunden står stille et øyeblikk.

 

Det er forøvrig derfor D7000 har så genial AutoISO, man kan på forhånd bestemme hvor rask lukkertid man må ha, så ordner kameraet det med ISO - og ikke før man når max ISO vil kameraet øke lukkertiden.

 

Forøvrig syntes jeg den åttende profet hadde mye fornuftig å si.

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

Jeg har D7000 og er storfornøyd. Oppgraderte til det fra D50, som jeg ikke var så veldig imponert over. D7000 tar sylskarpe bilder, bare du bruker det riktig. Har fått mange uklare bilder opp igjennom også, men det er min egen feil.

Det er bare å leke seg med kameraet å se hva det gir. Ellers bør jo objektivet passe til det du tar bilder av.

Jeg brukte mitt Sigma 17-70 fra D50 i starten, og det ga supre bilder.

Jeg bruker kameraet som oftest på A. Og stiller allt annet i forhold til det.

Kameraet tar helt normale bilder selv om du bruker en masse innstillinger, du må bare velge de riktige, i forhold til hva bilde du vil ha.

Å bruke D7000 på full auto er etter min mening helt feil. Da kunne man heller kjøpt et annet kamera.

D7000 er et knall kamera. Den saken er klar.

Lenke til kommentar

Ja nå er det meldt sol og flott vær i 1 uke, så nå får jeg bare komme meg ut å teste de forskjellige innstillingene!:-)

 

Tusen takk for alle svar!:-)

Ikke vitsi for meg å gi et svar siden de er nevnt allerede. :) Men dette får du til flåtten, bare prøv å feil litt med innstillingene, til slutt sitter det og du får flotte bilder!

 

Noter ned hvis du ikke husker alle innstillingene på en liten notat er ikke en dårlig ide hvist du skal ut i naturen.

Lenke til kommentar

er kameraet så avansert at det må en masse instillinger til for å kunne ta et fokusert og tydelig bilde??

 

Nei :) Det er nok bevegelsesuskarphet som andre har sagt.

 

Foreslår at du tester med å ta bilder av noe som står stille slik som her:

 

6368052201_213d648ff5.jpg

Same procedure as last time by kushtulk, on Flickr

 

og her:

 

6368057191_309d9211df.jpg

We'll see about that... by kushtulk, on Flickr

 

 

pass på at du noterer hva du fokuserte på og pass på at kamera står stille på et bord. Bruk gjerne 2 sekunders selvutløser for å hindre at kamera beveger seg.

 

Da kan du raskt sjekke om du har et kamera som fokuserer riktig eller om det fokuserer for langt bak eller foran. Om du skal gjøre dette nøye så må du bruke testark osv, men jeg tror nok ikke det er kamera som nødvendigvis er noe galt med. Dog har det vært noen problemer med D7000 og fokusering.

 

Når du har testet dette, så vil jeg anbefale å lese: http://www.amazon.co.uk/Understanding-Exposure-3rd-Edition-Photographs/dp/0817439390/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1357763457&sr=8-1

 

Det du kan passe på i mellomtiden er at om du tar bilder av unger/dyr i bevegelse så bør du ikke ha en hastighet på mindre enn 1/125 sekund, helst mer. Det første bilde av valpen er hastigheten kun 1/30 sekund som er altfor langsomt. Sett kamera i S og prøv med 1/125 eller 1/160 og se hvordan det blir da. Du vil enten trenge høy iso inne eller en del lys ute.

Lenke til kommentar

Ja nå er det meldt sol og flott vær i 1 uke, så nå får jeg bare komme meg ut å teste de forskjellige innstillingene!:-)

 

Tusen takk for alle svar!:-)

 

Du sa også noe om blasse bilder.

Alle bilder rett ut fra speilrefleks er som regel litt blasse. Dette er de fordi dette optimaliserer detaljer osv... osv... i bildet. Sett deg litt inn i bilderedigering så blir nok alt straks bedre :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg oppgraderte kameraet mitt til d7000, da dette skulle være veldig bra!

 

Jeg har hatt det i 3 mnd nå og er vikrelig ikke fornøyd med det.

Det tar fryktelig dårlige bilder.

 

Jeg har prøvd auto, uten blits, scene(alle kategoriene), M, A,S og P men finner ingen instilling som tar spesielt gode bilder. Det som er hovedproblemet er at kameraet ikke klarer å fokusere.

 

Om det fokuserer synes jeg bildene alikevel blir litt uklare(blusse) eller matte osv...

 

Slik som bildene jeg har lagt ut blir 95 av 100 bilder jeg tar.

 

Ute i dagslys blir heller ikke bildene så veldig mye bedre, om det er noe levende jeg tar bilde av. Spesielt ikke i fart, det nytter ikke..

 

Nå er jeg igrunn ganske så frustrert å vet ikke hvordan jeg skal bruke kamera for å kunne ta "normale" bilder.

trodde ikke det skulle være noen kunst å ta helt vanlige bilder.

 

Har også prøvd å nullstille kamera til ingen nytte.

 

er kameraet så avansert at det må en masse instillinger til for å kunne ta et fokusert og tydelig bilde??

 

 

Ser at ingen her inne fikk med seg at du skrev "Ute i dagslys blir heller ikke bildene så veldig mye bedre, om det er noe levende jeg tar bilde av. Spesielt ikke i fart, det nytter ikke..".

 

Da er dette det første vi må finne ut av.

 

Når du kom med denne påstanden, hva ville du definert som dagslys?

 

For i skinnende dagslys skal du IKKE få bevegelsesuskarphet i bildene, spesielt ikke på A modus med åpen blender (selv med laveste ISO). Da skal det bli knallskarpt!

 

 

Det jeg er interessert i er om du overdrev når du kom med ovennevnte kommentar eller om det faktisk er tilfelle. Om det er tilfelle, og det ikke hjelper med åpen blender på blenderprioritet må det være noe alvorlig galt med enten kamera eller objektiv.

 

 

Men jeg tviler på at det er tilfellet.

 

Les gjennom guiden som er linket til tidligere og lær deg hvordan du bruker kameraet :)

 

Det er dumt å kjøpe en så dyr speilrefleks for å bruke point and shoot autofunksjon.

Speilrefleks kjøper man fordi man ønsker ordentlige bilder, og ønsker man ordentlige bilder skjønner man at det ikke holder med en uintelligent og elendig algoritme for automatisk eksponeringsbeslutninger. Vil du som menneske, få et bilde som du som menneske liker og ser på som fint kan du ikke overlate hele ansvaret til et lite forhåndsdefinert dataprogram ;)

 

Poenget mitt er, lær deg å bruke manuelle instillinger :) Det er sabla enkelt. Når du først forstår lukker, iso, blender og lysmåling er kameraet plutselig uhyre enkelt å bruke og du kan ta ekstremt flotte bilder :)

 

 

EDIT: Og bare for å ha nevnt det, dersom din D7000 ikke har alvorlige feil har du et knakende bra kamera!

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Oi, ser at jeg klarte å bomme litt på sideantallet i tråden atter en gang.

 

Da må jeg bare beklage smøret på flesket med mine tips. Ser nå på denne siden (side 2) at trådstarter har fått med seg det meste og skal til å prøve seg på manuelle innstillinger :)

 

Men kan gi et tips alikevel da; Ikke vent på at solen skal komme. Eksperimenter med lange lukkertid inne, på statiske motiver. Lær deg litt om hvor mye bevegelse du kan ha på de forskjellige lukkertidene og øv deg litt på å holde kameraet stødig. Test med og uten stabilisator også.

 

Demp feks lyset med vilje slik at du må ha 1 sekund lukkertid på laveste ISO håndholdt, prøv deretter å skru opp til ISO3200 og se hvor mye raskere lukkertid du nå kan ha og se hvor mye skarpere bildet blir.

 

Ikke vent på perfekte forhold, begynn med en gang og gi deg selv god gammeldags erfaring om hvordan ting fungerer.

 

Test for eksempel undereksponering på et menneske som står under en lampe, det kan gi en kul og/eller dyster/skummel effekt. Prøv gjerne å holde et ark foran den innebygde blitsen slik at du "speiler" blitslyset oppover. Det kan også gi en flott effekt. Prøv deg frem, og lær deg kameraet ditt! Husk at det er ditt verktøy for å dokumentere opplevelser som du kan ta vare på så lenge du lever :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I begynnelsen er det lurt å bruke sportsmodus på dyr og barn ute i dagslys. Etterhvert kan man prøve seg fram med forskjellige innstillinger i lukkerprioritet eller full manuell og selektivt fokuspunkt. Innendørs skal det være rimelig lyst for å fryse bevegelser. Med ekstern blits kan man riktignok fryse bevegelse inne.

Angående det å bli skuffet over bildekvalitet fra speilrefleks er nok vanlig for nybegynnere. Det krever mye tid, læring, prøving og feiling. Man må også oftere enn på kompakt/mobil småredigere litt i etterkant. Simplere kameraer er laget for å ta mer "knæsje" bilder rett ut av esken.

 

Om du fortsatt er usikker på om kameraet rett og slett fokuserer feil, bør du ta det med til en fotobutikk eller en som er kjent med speilrefleks.

Endret av Rowdy Yates
Lenke til kommentar

Hei, har veldig lyst på Nikon d7000 men eg er nybegynner og har berre dreve med foto i 2år og har hatt Panasonic Lumix Dmc-fz45 heile tida. Har lest 3 av bøkene til scott kelby.(kan lukkertid,Iso,Blenderåpning)

Er 12år gammal.

 

Om du skal kjøpe et speilreflekskamera, så ville jeg kjøpt et brukt kamera. Da sparer du penger og kan heller kjøpe et objektiv som er bedre enn objektivet som følger kamera, f.eks 50mm objektiv. Syns du det er gøy å ta bilder bør du absolutt eksperimenter så mye du kan med det utstyret du har.

Lenke til kommentar

Jeg ble tipset om å fokusere på to gjenstander å veksle fokuset, som jeg da har prøvd:

post-280487-0-48620000-1358621565_thumb.jpgpost-280487-0-33117700-1358621569_thumb.jpg

For meg ser det ut som at alt er som det skal være der hvertfall...

 

Jeg har også tatt mye lekebilder og det begynner å ligne noe snart, selv om jeg egentlig ikke vet hva jeg gjør akkurat der og da når bildet blir "bra".

post-280487-0-56418300-1358621701_thumb.jpg

 

Roligbildene med mye lys blir hvertfall bra. Her tok jeg også mange lekebilder, men leken var ikke så "voldsom" og derfor var det litt lettere å få tydeligere bilder (men også kjedeligere) hehe..

post-280487-0-86745200-1358621755_thumb.jpg

 

Men jeg blir igrunn ikke så klok og det er bare flaks på de actionbildene jeg får til.

 

En har skrevet: Sett kamera i S og prøv med 1/125 eller 1/160 og se hvordan det blir da.

 

Så... Hva betyr 1/125? Betyr det at blenderen skal stå på 125?

 

-> Jeg har funnet ut hvor jeg stiller iso.

Blenderen om jeg ikke tar feil er det hjulet på baksiden rett nedenfor skjermen og lukkeren er det tallet det står f på, som stilles fremme på kameraet på hjulet. Riktig??

 

Tusen takk for mange bra svar!

Noe forstår jeg, noe glemmer jeg med en gang, og noe bare skjønner jeg ikke, og når jeg skjønner en ting så glemmer jeg en annen.

Her må jeg bare øve meg og notere ned! Men jeg spør litt igjen her for å få alt til å henge sammen:-)

Lenke til kommentar

Se der ja :)

 

Begynner å komme seg nå. Enten det er flaks eller ikke så er hvertfall disse bildene bedre enn tidligere :)

 

Men til dine spørsmål, les guiden om lukker, blender og ISO som er linket til ovenfor. Det står alt du trenger å vite om dette, veldig enkelt forklart. Om jeg skulle svare direkte på spørsmålene hadde jeg bare copypastet fra nevnte artikkel da det er så bra formulert, så det blir lite vits å svare på det.

 

Les guiden og prøv videre, så snart blender, lukker og ISO trioen sitter vil du bli forelsket i å ta bilder dersom du får det greit til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...