Gå til innhold

110 KG - 15 ÅR - Ned i vekt


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt 2-3 tråder med samme tema i løpet av året, men det har vært som anonym bruker under kategorien helse, men nå er motivasjonen min høyere en aldri før og vi har et nytt år i møte, så jeg håper at det er greit at jeg oppretter en ny tråd.

 

 

Hei!

 

Jeg er en gutt på nesten 15 år, som har vært overvektig store deler av livet, noe jeg har i flere år hatt planer om å gjøre noe med, men det har aldri blitt noe av.

 

Jeg er rundt 190 cm høy og veier rundt 110 kg

 

Jeg ønsker å begynne med å trene hjemme til (forhåpentligvis) pondusen er borte.

 

Jeg "er så heldig" at jeg ikke har noe særlig hobbyer som spilling, drikking etc så jeg har veldig mye tid til overs så det er ikke usansynelig at jeg har tid til to treningsøkter om dagen.

 

Jeg trenger tips til billig og "bra nok" treningsutstyr som jeg kan benytte meg av hjemme,- det frister veldig å kjøpe en crosstainer/ elipsemaskin. Og jeg har sett litt på denne.

 

Jeg er glad i sunn mat, og jeg elsker kylling, og er veldig glad i laks, grønnsaker etc, og jeg er så heldig at jeg har familien min med på laget.

 

Er det slik at jeg MÅ spise frokost? Jeg er ikke veldig fan av å spise frokost.

 

Mange sier at det kan bli kjedelig å trene hjemme og med samme aparatet, men jeg har så ekstremt lyst til å gå ned i vekt/ fettprosent. Nå siden vi går ett nytt år møte, blir nok dette nyttårsforsettet mitt, og jeg håper på å få staret 1. Januar.

 

Det er en jente som er forelsket i meg, som jeg liker veldig godt, men jeg nekter å bli sammen med noen så lenge jeg ser ut som jeg gjør, og jeg skammer meg over kroppen min - det er den største motivasjonen min.

Endret av WHVK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! :)

Jeg synes du skal kjøpe den elipsemaskinen om du vil det, men jeg ville heller kjøpt 1 år på treningssenter om jeg hadde vært deg.

Om du absolutt ikke vil på treningssenter, så bør du også jogge/gå på ski ute (dette er noe som kanskje er lurt å gjøre uansett). Du trenger heller ikke å jogge om du går raskt i oppoverbakke.

Når det er bart ute, så kan du f.eks putte mange tunge ting i en ryggsekk (mye drikke for eksempel) og gå på en fjelltur.

Du bør også trene en del styrke. Om du melder deg inn på et treningssenter, så kan du bruke f.eks romaskin som øker styrke, utholdenhet og du får økt forbrenning.

 

Jeg anbefaler på det sterkeste at du spiser frokost. Du bør spise lite og ofte (helst hver 3. time).

Man må faktisk spise for å gå ned i vekt.

 

Kommer ikke på så mye mer for øyeblikket, men det er selvfølgelig bare å spørre om det er noe annet du lurer på:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Det er en jente som er forelsket i meg, som jeg liker veldig godt, men jeg nekter å bli sammen med noen så lenge jeg ser ut som jeg gjør, og jeg skammer meg over kroppen min - det er den største motivasjonen min.

 

Hva om denne jenta ikke gidder vente til du er fornøyd med deg selv - hva om jenta faktisk synes at du er bra nok, som du er?

 

Og når det gjelder trening, så lurer jeg på om du satser alt på bare den måten å forme kroppen din på, eller om du ser på endring av livsstil også

 

:)

Lenke til kommentar

Å gå ned i vekt kan være såpass mye arbeid for noen at jeg tviler på at en jente som du kanskje kan få er motivasjon nok til å drive deg hele tiden. Den dagen hun får seg noen andre blir du knust og det -kan- være nok til å ødelegge alt for deg.

 

Det å legge inn arbeid i kroppen og helsen sin bør først og fremst være noe man gjør for seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg syntes det er flott du tar tak i problemet ditt så tidlig som du gjør. Jeg ville dratt litt rundt på forskjellige treningsentre, hatt prøvetimer med personelig trener, prøve gymmet før du har noe medlemskap, også meldt deg inn.

 

På et treningsenter kan du få råd og veiledning, ofte er det bare å spørre en av gutta som trener der om du gjør ting riktig, hvordan du kan gjøre det bedre osv.

 

Jeg var i dine sko for litt siden, veide 120kg, la om livsstilen for 6 mnd siden, og i dag veier jeg 98kg.

 

Pass på inntaket av mat, få deg et styrketreningsprogram. Dette kan treningsenteret hjelpe deg med, men legg til at du ønsker frivekter, ikke apparat trening.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne vite hvorfor Stevia mener så bastant at TS skal spise frokost. Tydeligvis har ikke stevia hørt om periodisk faste.

Jeg er også svært interessert i å få vite hvorfor han bør spise hver tredje time. Jeg satte nesten kaffen i halsen da jeg leste det.

At man må spise for å gå ned i vekt, det har han derimot rett i.

 

Hei! :)

Jeg synes du skal kjøpe den elipsemaskinen om du vil det, men jeg ville heller kjøpt 1 år på treningssenter om jeg hadde vært deg.

Om du absolutt ikke vil på treningssenter, så bør du også jogge/gå på ski ute (dette er noe som kanskje er lurt å gjøre uansett). Du trenger heller ikke å jogge om du går raskt i oppoverbakke.

Når det er bart ute, så kan du f.eks putte mange tunge ting i en ryggsekk (mye drikke for eksempel) og gå på en fjelltur.

Du bør også trene en del styrke. Om du melder deg inn på et treningssenter, så kan du bruke f.eks romaskin som øker styrke, utholdenhet og du får økt forbrenning.

 

Jeg anbefaler på det sterkeste at du spiser frokost. Du bør spise lite og ofte (helst hver 3. time).

Man må faktisk spise for å gå ned i vekt.

 

Kommer ikke på så mye mer for øyeblikket, men det er selvfølgelig bare å spørre om det er noe annet du lurer på:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jeg syntes det er flott du tar tak i problemet ditt så tidlig som du gjør. Jeg ville dratt litt rundt på forskjellige treningsentre, hatt prøvetimer med personelig trener, prøve gymmet før du har noe medlemskap, også meldt deg inn.

 

På et treningsenter kan du få råd og veiledning, ofte er det bare å spørre en av gutta som trener der om du gjør ting riktig, hvordan du kan gjøre det bedre osv.

 

Jeg vet at jeg burde melde meg på treningssenter, men jeg har overhode ikke lyst, og jeg har vel heller ikke penger nok.

 

"Styrketrening" - det kan vel også være armhevinger, "planken" osv?

 

Tusen takk for alt av svar, det setter jeg stooor pris på! :)

Endret av WHVK
Lenke til kommentar

det har han derimot rett i.

Jeg er kvinne :wee:

 

Jeg vil gjerne vite hvorfor Stevia mener så bastant at TS skal spise frokost. Tydeligvis har ikke stevia hørt om periodisk faste.

Jeg er også svært interessert i å få vite hvorfor han bør spise hver tredje time. Jeg satte nesten kaffen i halsen da jeg leste det.

At man må spise for å gå ned i vekt, det har han derimot rett i.

Jeg anbefaler at man spiser frokost fordi at da kommer man i gang og får energi. Det trenger ikke å være mye. Et grovt knekkebrød med f.eks hvitost er nok det.

Siden TS er 14 år, så går han sikkert på skole og da er det viktig å spise frokost slik at man får energi.

 

Det med å spise lite og ofte er veldig viktig. Om man spiser hver 3-4 time så er man ikke så sulten og da spiser man ikke så mye, og så holder man blodsukkeret stabilt og får ikke godtesug og man unngår småspising.

Lenke til kommentar

Jeg vet at jeg burde melde meg på treningssenter, men jeg har overhode ikke lyst, og jeg har vel heller ikke penger nok.

 

"Styrketrening" - det kan vel også være armhevinger, "planken" osv?

 

Tusen takk for alt av svar, det setter jeg stooor pris på! :)

 

Joda, men tung styrketrening krever at du kan legge på tyngre last, ta knebøy, markløft osv. Er ikke bare bare å få til det hjemme.

Lenke til kommentar

Jeg er kvinne :wee:

 

 

Jeg anbefaler at man spiser frokost fordi at da kommer man i gang og får energi. Det trenger ikke å være mye. Et grovt knekkebrød med f.eks hvitost er nok det.

Siden TS er 14 år, så går han sikkert på skole og da er det viktig å spise frokost slik at man får energi.

 

Det med å spise lite og ofte er veldig viktig. Om man spiser hver 3-4 time så er man ikke så sulten og da spiser man ikke så mye, og så holder man blodsukkeret stabilt og får ikke godtesug og man unngår småspising.

 

Det med å spise lite og ofte har ingenting å si for noe som helst. Det endrer ikke forbrenningen, og å spise en enorm porsjon to eller tre ganger på en dag gjør deg like mett som 7 mindre måltider. Blodsukkeret er ikke som en jojo selv om du spiser store måltider - og dette legger PF stor vekt på.

Så nei, det er ikke rett. Vil forresten veldig gjerne høre hvor du har hørt det, så jeg kan gå direkte til han og prate vett inn i han. Litt bastant må jeg kunne være jeg også.

 

Som jeg skrev et digert innlegg om på mobilen i dag tidlig før jobb, men som forsvant da jeg tok en pause i skrivingen, så trenger man ikke PF for å gå gjennom dagen, nei. Dette viser seg i akkurat PF. Du spiser i et spisevindu på åtte timer, og slipper bl.a. frokost. Om det hadde vært noe i veien med det, som du så fint mener, så hadde ikke PF vært så utbredt, verken blant glade amatører eller mer seriøse.

Lenke til kommentar

Det med å spise lite og ofte har ingenting å si for noe som helst. Det endrer ikke forbrenningen, og å spise en enorm porsjon to eller tre ganger på en dag gjør deg like mett som 7 mindre måltider. Blodsukkeret er ikke som en jojo selv om du spiser store måltider - og dette legger PF stor vekt på.

Så nei, det er ikke rett. Vil forresten veldig gjerne høre hvor du har hørt det, så jeg kan gå direkte til han og prate vett inn i han. Litt bastant må jeg kunne være jeg også.

 

Som jeg skrev et digert innlegg om på mobilen i dag tidlig før jobb, men som forsvant da jeg tok en pause i skrivingen, så trenger man ikke PF for å gå gjennom dagen, nei. Dette viser seg i akkurat PF. Du spiser i et spisevindu på åtte timer, og slipper bl.a. frokost. Om det hadde vært noe i veien med det, som du så fint mener, så hadde ikke PF vært så utbredt, verken blant glade amatører eller mer seriøse.

Som sagt tidligere så får man energi av å spise frokost. Dette er ikke noe å diskutere engang. Som sagt tidligere så er TS 14 år og jeg antar at han går på skole. Derfor anbefaler jeg han på det sterkeste å spise frokost slik at han får energi og dermed greier å følge med i timene tidlig på morgenen.

 

Jo, det har mye å si det og spise lite og ofte. Det å få i seg jevnt med energi er mye bedre enn å spise mye to ganger på en dag.

Om jeg skulle spist to enorme porsjoner på en dag, altså frokost klokken 07:30 og en klokken 19:00, så hadde ikke jeg hatt nok energi til å dra på trening når jeg var ferdig med forelesningene.

Om jeg derimot spiser litt frokost, litt lunsj, litt før jeg drar på trening (en banan for eksempel), middag etter trening og så litt kveldsmat, så har jeg nok energi til å kunne følge med i forelesningene, trene, lage middagen og så studere på kvelden.

 

Og så er det faktisk sånn at om man spiser enorme porsjoner med mat, så utvider magesekken seg og da spiser man mer og mer.

Man kan faktisk minske magesekken selv ved å spise lite (og ofte) og dermed blir man fortere mett.

 

Som sagt tidligere så får man heller ikke godtesug når man spiser lite og ofte.

 

Jeg har drevet med friidrett og dette sier olympiatoppen og andre utøvere også. Sitter også rett ved siden av en bokser nå som kan bekrefte dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg var av samme oppfatning som deg tidligere Stevia. Rart hva man finner ut av når man prøver forskjellige ting og åpner opp for nye teorier og måter å gjøre ting på.

 

Jeg har prøvd flere spisemønstre over perioder, og har funnet meg selv i å ha mest energi når jeg spiser rundt tre store måltider per dag og går lengre perioder uten mat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...